Ronaldl schreef :
Bij 20% geeft dat 66000 Ah. Is dus 20% meer! De conclusie is dus: cycli van 10% ontladen zijn slechter voor de accu dan cycli van 20%. Boven de 20% ontladen (bijvoorbeeld 30%) geeft weer een lagere totale "energie" opbrengst maar altijd nog meer dan de 10% cycli. Zo gezien is een cyclus van ergens rond de 20% ontlading optimaal.
Dat is een interessant punt. Het optimum zou dus wat anders zijn dan zo min mogelijk ontladen.
ontlading: Zit de Bosch bij 50% cycli op 27% verlies, daar zit de Lifeline op 11% verlies.
Wat hierbij wel even in aanmerking moet worden genomen: de door Cees H. getoonde Bosch-accu's zijn geen AGM-accu's en zelfs geen lood-calciumaccu's. Het zijn klassieke lood-antimoonaccu's van het simpelste type. Het zou heel vreemd zijn als een AGM-accu niet significant lagere verliezen zou tonen dan een ordinaire lood-antimoonaccu. Zelfs een lood-calcium accu heeft al veel minder last van ontlading dan een lood-antimoon accu.
Een vergelijking voor wat betreft levensduur en ontlading is alleen interessant als je de Lifeline accu's vergelijkt met andere AGM-accu's.
Er is nog een voordeel bij AGM Lifelines: het zijn sealed batterijen (gassen dus niet) en het zuur kan er niet uit lopen. Je kan ze op zijn kop houden. En je kan ze laten vallen. Een zeilvriend heeft afgelopen zomer (mede na mijn verhaal over verschillen tussen accu's) nieuwe lifelines gekocht (70 kg / stuk) maar heeft met intillen in de kajuit er een laten vallen: vanaf het brugdek zo de salon in, ongeveer 1,5 meter. Ging dwars door de vloer heen en stopte op een van de wrangen. De vloer was kaduuk, maar de accu heel.
Lifeline misschien duurder, maar dan heb je ook wat. Tenminste, mijn conclusie.
Dat de Lifelines gesloten accu's zijn maakt ze niet uniek. Alle AGM-accu's zijn gesloten. Dat geldt trouwens niet alleen voor AGM's, maar ook voor lood-calciumaccu's. Het werkelijke punt van AGM-accu (het zit in de naam) is niet zozeer het gegeven dat ze gesloten zijn, maar dat het zuur is gebonden in een glasmat en het er om die reden niet uit kan lopen. Maar dat geldt voor alle AGM-accu's, ook de goedkopere.
Dat Lifelines vanaf anderhalve meter hoogte niet kapot vallen pleit voor de stevigheid. Niet alle AGM-accu's zullen die test onbeschadigd doorstaan.
Maar je moet die dingen gewoon niet laten vallen. En als ze eenmaal op hun plek staan heeft dit voordeel grotendeels zijn betekenis verloren.
Het punt blijft dat die Lifelines 2 - 3 keer zo duur zijn dan de gemiddelde AGM-accu. Ieder moet zijn eigen keus maken, maar mij heb je nog niet overtuigd dat die meerprijs wordt gecompenseerd door langere levensduur en lagere ontlading.