Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke AGM accu?

Welke AGM accu? 16 jan 2015 18:21 #587815

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
lodewijk stegman schreef :
Wat betreft die slimme meter; draait die niet terug als je stroom aan het net levert?
Een slimme meter draait niet meer, die heeft digitale tellers. Ze kunnen 4 verschillende tellers hebben, voor piek en dal, leveren en terugleveren.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 18:21 #587816

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Hij registreert het wel maar dan komt de discussie met de energieleverancier. Wat krijg je voor de terug geleverde kWh. Bij een ouderwetse draaimeter draait hij gewoon terug. Dat is altijd 1 op 1. Daar hebben ze een hekel aan. Mij wilden ze doen laten geloven dat hij achteruit minder snel draait en dat het dus voor mij veel beter is om de meter te vervangen voor een "slimme" meter. Als een energieleverancier dat zegt dan gaat er in mij een klein wolkje open met de tekst dat hij wel sneller achteruit dan vooruit zal lopen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 18:24 #587817

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
sy helios schreef :
@steg
volgens mij doet hij dat niet
en je mag de nieuwe weigeren

Ik begin er een beetje achter te komen waar dit verhaal vandaan komt.

Deze regering speelt met het idee de salderingsregeling in 2020 - 2021 af te schaffen.

Door vast te houden aan een meter de wel terugdraait en het weigeren van een slimme meter, die namelijk niet gewoon terugdraait, maar het teruggeleverde registreert, zodat (in tweede instantie?) kan worden verrekend, is teruggeleverde stroom niet aan te tonen waardoor het afschaffen van de salderingsregeling wordt gefrustreerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 18:27 #587818

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
lodewijk stegman schreef :
....... tafel moeten. De overheid wil iedereen graag aan de zonnepanelen hebben en vindt ook het plaatsen van die slimme meters een goed idee, volgens mij.
.....

Lodewijk de overheid wil helemaal geen zonnepanelen. Die willen WINDMOLENS.
Ze gaan begroot 18 miljard uitgeven aan drie parkjes. Dat gaat dus nog wel x keer over de kop :silly:
Voor de 6 miljoen huishoudens betekent dit 3000 euro per huishouden. Stel we zouden ieder huishouden 3000 geven om pv panelen te plaatsen. Je blijft binnen de begroting en we zijn nagenoeg allemaal energie neutraal. Maar dat is te simpel. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 18:28 #587819

lodewijk stegman schreef :
Gek dat je op sites van Nederlandse acculeveranciers dit soort tabellen nooit tegenkomt..

Bij Victron wel hoor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 18:32 #587823

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
lodewijk stegman schreef :
sy helios schreef :
@steg
volgens mij doet hij dat niet
en je mag de nieuwe weigeren

Ik begin er een beetje achter te komen waar dit verhaal vandaan komt.

Deze regering speelt met het idee de salderingsregeling in 2020 - 2021 af te schaffen.

Door vast te houden aan een meter de wel terugdraait en het weigeren van een slimme meter, die namelijk niet gewoon terugdraait, maar het teruggeleverde registreert, zodat (in tweede instantie?) kan worden verrekend, is teruggeleverde stroom niet aan te tonen waardoor het afschaffen van de salderingsregeling wordt gefrustreerd.

inderdaad een meter die terugdraait saldeert automatisch met of zonder regeling en op het tarief waar het wordt opgewekt dag of nacht(weekend). Nu salderen ze wel eens de opgewekte stroom tegen het lagere nacht tarief...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 18:44 #587827

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
groom schreef :
lodewijk stegman schreef :
....... tafel moeten. De overheid wil iedereen graag aan de zonnepanelen hebben en vindt ook het plaatsen van die slimme meters een goed idee, volgens mij.
.....

Lodewijk de overheid wil helemaal geen zonnepanelen. Die willen WINDMOLENS.

Je zou het bijna zeggen, ja.
Ze gaan begroot 18 miljard uitgeven aan drie parkjes. Dat gaat dus nog wel x keer over de kop :silly:
Voor de 6 miljoen huishoudens betekent dit 3000 euro per huishouden. Stel we zouden ieder huishouden 3000 geven om pv panelen te plaatsen. Je blijft binnen de begroting en we zijn nagenoeg allemaal energie neutraal. Maar dat is te simpel. B)

Henk Kamp is de man de de salderingsregeling wil afschaffen. Je weet dus op welke partij je NIET moet stemmen. Helder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 18:55 #587830

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Nachtvlinder schreef :
lodewijk stegman schreef :
Gek dat je op sites van Nederlandse acculeveranciers dit soort tabellen nooit tegenkomt..

Bij Victron wel hoor ;)

Inderdaad. Hulde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 19:20 #587842

Bosch accu´s zijn dus niets voor mij.

Ik maak 365 cycli per jaar van ergens tussen 30 en 40% en m´n Exide accu´s zijn nu al 8 kaar oud, nog geen waarneembare sporen va achteruitgang.
Maar voor alle zekerheid ben ik me al wel een beetje aan het oriënteren waar ik nieuwe moet halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 21:30 #587868

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
lodewijk stegman schreef :
Gek dat je op sites van Nederlandse acculeveranciers dit soort tabellen nooit tegenkomt..
In een ander topic heb ik van de week ook al aangegeven dat dit soort info niet bij iedere accuboer even goed beschikbaar is. Gek genoeg doen veel AGM boeren wel dit soort tabellen of dit soort grafieken te vinden, zelfs bij 'budget' merken, ook op hun NL site:



Natuurlijk is in de vele andere markten van cyclische accu's dergelijke info cruciaal om klanten te krijgen. Maar dat dit voor 'normale' lood-zuur accu's zo moeilijk te krijgen is, zegt dat niet genoeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 21:41 #587871

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Saeftinghe schreef :
Ik maak 365 cycli per jaar van ergens tussen 30 en 40% en m´n Exide accu´s zijn nu al 8 kaar oud,
Voor de duidelijkheid (ik denk dat je het goed bedoeld):
Cycli van 30 en 40% zijn geen cycli.
Eén cyclus voor een Accu is 1x de capaciteit onttrekken.
Of je uit een 100Ah accu 10x 10Ah of in 1x de volle 100Ah trekt: dat is allebei 1 cyclus.
Alleen zal in het eerste geval de accu een stuk langer mee gaan.

Ik heb een keer zelfs accu verkopers mee horen knoeien :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 21:48 #587873

sy helios schreef :
@Cees
ik heb thuis zonnepanelen en een ouderwetse verbruiksmeter
die draait gewoon terug
dus bij overschot altijd voordeel!
nee, een nieuwe elektronische meter komt er bij ons niet in.

Ook wij wekken thuis onze eigen elektriciteit op met zonnepanelen. De panelen zorgen voor een substantieel deel van ons elektriciteit verbruik :) .

Onze meter is een domme Ferarris meter en die draait vrolijk terug. Zelfs tijdens bewolkte dagen.
Slimme meter? Neem even de moeite om dit topic op het Tweakers forum te lezen.
Ook dit topic is zeer de moeite waard...

Maar ik zie nu dat dit wel erg off-topic gaat...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 16 jan 2015 21:49 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 16 jan 2015 22:58 #587882

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Philip schreef :
Saeftinghe schreef :
Ik maak 365 cycli per jaar van ergens tussen 30 en 40% en m´n Exide accu´s zijn nu al 8 kaar oud,
Voor de duidelijkheid (ik denk dat je het goed bedoeld):
Cycli van 30 en 40% zijn geen cycli.
Eén cyclus voor een Accu is 1x de capaciteit onttrekken.
Of je uit een 100Ah accu 10x 10Ah of in 1x de volle 100Ah trekt: dat is allebei 1 cyclus.
Alleen zal in het eerste geval de accu een stuk langer mee gaan.

Ik heb een keer zelfs accu verkopers mee horen knoeien :dry:

Uit een 100 Ah accu 100 Ah trekken? Mis ik iets?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 17 jan 2015 06:04 #587895

Philip schreef :
Cycli van 30 en 40% zijn geen cycli.
Eén cyclus voor een Accu is 1x de capaciteit onttrekken.
Of je uit een 100Ah accu 10x 10Ah of in 1x de volle 100Ah trekt: dat is allebei 1 cyclus.
Alleen zal in het eerste geval de accu een stuk langer mee gaan.

Jawel hoor! De levensdoor wordt uitgedrukt in het aantal cycli voordat een accu aan z'n einde is behorend bij de diepte van elke individuele cycli. Er wordt niets geintegreerd over de tijd!

Een cycle van 40% betekent dus van 100% naar 60% ontladen en dan weer laden tot 100%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 17 jan 2015 12:25 #587963

Voor de duidelijkheid (ik denk dat je het goed bedoeld):
Cycli van 30 en 40% zijn geen cycli.
Eén cyclus voor een Accu is 1x de capaciteit onttrekken.
Of je uit een 100Ah accu 10x 10Ah of in 1x de volle 100Ah trekt: dat is allebei 1 cyclus.
Alleen zal in het eerste geval de accu een stuk langer mee gaan.

Ik heb een keer zelfs accu verkopers mee horen knoeien :dry:



Philip,

Dank voor het schouderklopje.
Ik heb maar dezelfde beschrijvingsstijl gebruikt die ook door Bosch wordt gebruikt om het onderwerp te omschrijven.

Ik denk dat iedereen het wel begrijpt.

Voor alle duidelijkheid even in een schetsje uitgezet.

Terug gerekend zouden het dus 1200 cycli zijn (ongeveer).

Dat vind ik nog steeds een enorm verschil met wat Bosch opgeeft.
Bosch blijft wel heel erg aan de veilige kant met z´n opgave.

Bijlage img130.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 17 jan 2015 12:54 #587967

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Die eerdere tabel van die Bosch accu zaait eerder verwarring dan dat het wat oplevert:
Ik heb me afgevraagd, waar haalt Bosch die levensduur in jaren vandaan? Dat hangt toch van het verbruik af? Maar die kent Bosch niet. Want die kent alleen de batterij, niet de boot, noch de eigenaar daarvan met zijn/haar fratsen.
Het moet een kul-getal zijn en dat is het ook. Het blijkt te zijn het aantal dagen (uitgedrukt in jaren) dat de batterij het aantal cycli kan doormaken

indien 1 cyclus per dag. Als er staat 6,84 jaar is dat gewoon 2500 dagen. En er stond 2500 cycli. Is dus hetzelfde getal. Vandaar dat andere leveranciers dat getal niet noemen, brengt niks.
Het belangrijkste getal kan ik niet vinden op de brazilaanse site (ik spreek geen spaans en google helpt hier niet): wanneer noemt Bosch de accu "op"? Oftewel End of Life, wat is dat?
Voor Lifeline kan ik die getallen gewoon op de site vinden: EoL=80% rated capacity.
En dan gelden voor Lifeline AGM accu's een aantal cycli dat grofweg 2x zo hoog is dan die in de tabel van Bosch.

Ook noemde iemand dat je uit de Bosch tabel zou kunnen concluderen dat je dus maar 10% moet ontladen omdat dat de langste levensduur zou geven. Dat ligt denk ik toch iets anders.
Bij 10% ontlading bij een 220Ah accu geeft dat dus een "energie" van 22 Ah. Dat 2500 keer geeft dus een levensduur in "energie" van 55000 Ah.
Bij 20% geeft dat 66000 Ah. Is dus 20% meer! De conclusie is dus: cycli van 10% ontladen zijn slechter voor de accu dan cycli van 20%. Boven de 20% ontladen (bijvoorbeeld 30%) geeft weer een lagere totale "energie" opbrengst maar altijd nog meer dan de 10% cycli. Zo gezien is een cyclus van ergens rond de 20% ontlading optimaal.

En als we de cijfers van de fabrikanten mogen geloven, dan heeft de AGM Lifeline veel minder verlies aan opbrengst dan de Bosch bij diepere

ontlading: Zit de Bosch bij 50% cycli op 27% verlies, daar zit de Lifeline op 11% verlies.

Maar ergens is er nog een addertje onder het gras. Die ontlading hangt af van het gebruik. En de cyclus hangt af van het moment van opladen.
Je kan wel 10% cyclus willen, maar dan moet je na die 22 Ah stoppen en aan de lader gaan hangen. De accubank grootte hangt dus af van je wens om een x-cyclus te willen en je interval tussen laad-mogelijkheden. Als je dan met een 30% cyclus wel uit zou komen, maar je wilt eigenlijk naar 15%, dan betekent dat dus of een 2x zo grote accubank of toch 2x zo vaak laden.

Er is nog een voordeel bij AGM Lifelines: het zijn sealed batterijen (gassen dus niet) en het zuur kan er niet uit lopen. Je kan ze op zijn kop houden. En je kan ze laten vallen. Een zeilvriend heeft afgelopen zomer (mede na mijn verhaal over verschillen tussen accu's) nieuwe lifelines gekocht (70 kg / stuk) maar heeft met intillen in de kajuit er een laten vallen: vanaf het brugdek zo de salon in, ongeveer 1,5 meter. Ging dwars door de vloer heen en stopte op een van de wrangen. De vloer was kaduuk, maar de accu heel.

Lifeline misschien duurder, maar dan heb je ook wat. Tenminste, mijn conclusie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 19 jan 2015 12:59 #588503

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Ronaldl schreef :
Bij 20% geeft dat 66000 Ah. Is dus 20% meer! De conclusie is dus: cycli van 10% ontladen zijn slechter voor de accu dan cycli van 20%. Boven de 20% ontladen (bijvoorbeeld 30%) geeft weer een lagere totale "energie" opbrengst maar altijd nog meer dan de 10% cycli. Zo gezien is een cyclus van ergens rond de 20% ontlading optimaal.

Dat is een interessant punt. Het optimum zou dus wat anders zijn dan zo min mogelijk ontladen.

ontlading: Zit de Bosch bij 50% cycli op 27% verlies, daar zit de Lifeline op 11% verlies.

Wat hierbij wel even in aanmerking moet worden genomen: de door Cees H. getoonde Bosch-accu's zijn geen AGM-accu's en zelfs geen lood-calciumaccu's. Het zijn klassieke lood-antimoonaccu's van het simpelste type. Het zou heel vreemd zijn als een AGM-accu niet significant lagere verliezen zou tonen dan een ordinaire lood-antimoonaccu. Zelfs een lood-calcium accu heeft al veel minder last van ontlading dan een lood-antimoon accu.
Een vergelijking voor wat betreft levensduur en ontlading is alleen interessant als je de Lifeline accu's vergelijkt met andere AGM-accu's.

Er is nog een voordeel bij AGM Lifelines: het zijn sealed batterijen (gassen dus niet) en het zuur kan er niet uit lopen. Je kan ze op zijn kop houden. En je kan ze laten vallen. Een zeilvriend heeft afgelopen zomer (mede na mijn verhaal over verschillen tussen accu's) nieuwe lifelines gekocht (70 kg / stuk) maar heeft met intillen in de kajuit er een laten vallen: vanaf het brugdek zo de salon in, ongeveer 1,5 meter. Ging dwars door de vloer heen en stopte op een van de wrangen. De vloer was kaduuk, maar de accu heel.

Lifeline misschien duurder, maar dan heb je ook wat. Tenminste, mijn conclusie.

Dat de Lifelines gesloten accu's zijn maakt ze niet uniek. Alle AGM-accu's zijn gesloten. Dat geldt trouwens niet alleen voor AGM's, maar ook voor lood-calciumaccu's. Het werkelijke punt van AGM-accu (het zit in de naam) is niet zozeer het gegeven dat ze gesloten zijn, maar dat het zuur is gebonden in een glasmat en het er om die reden niet uit kan lopen. Maar dat geldt voor alle AGM-accu's, ook de goedkopere.
Dat Lifelines vanaf anderhalve meter hoogte niet kapot vallen pleit voor de stevigheid. Niet alle AGM-accu's zullen die test onbeschadigd doorstaan.
Maar je moet die dingen gewoon niet laten vallen. En als ze eenmaal op hun plek staan heeft dit voordeel grotendeels zijn betekenis verloren.

Het punt blijft dat die Lifelines 2 - 3 keer zo duur zijn dan de gemiddelde AGM-accu. Ieder moet zijn eigen keus maken, maar mij heb je nog niet overtuigd dat die meerprijs wordt gecompenseerd door langere levensduur en lagere ontlading.
Laatst bewerkt: 19 jan 2015 13:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 19 jan 2015 22:31 #588689

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Het AGM topic opgeschoond.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 20 jan 2015 04:23 #588700

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Maar nu is nog steeds niet duidelijk wat de beste koop is voor een AGM accu :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 20 jan 2015 04:49 #588701

Nee want die is er dus niet! Er bestaat hooguit "een voor jou meest geschikte keus". Volgens mij is er genoeg gezegd in dit draadje om te bapelen wat JIJ hieraan uit wilt geven. Voor mij was het Victron (GEL overigens) om redenen die ik eerder genoemd heb.

Succes, ben benieuwd wat jij van plan bent...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 20 jan 2015 07:12 #588707

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Ga met deze achtergrondkennis in gesprek met een deskundige leverancier of leveranciers.
Die vragen wat hoe je de accu's gebruikt en waarvoor.
Persoonlijk gesprek helpt mij altijd om de (juiste) keuze te maken, zeker als je een compromis moet maken als dingen niet zwart/wit zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 20 jan 2015 08:24 #588724

Philip schreef :
Saeftinghe schreef :
Ik maak 365 cycli per jaar van ergens tussen 30 en 40% en m´n Exide accu´s zijn nu al 8 kaar oud,
Voor de duidelijkheid (ik denk dat je het goed bedoeld):
Cycli van 30 en 40% zijn geen cycli.
Eén cyclus voor een Accu is 1x de capaciteit onttrekken.
Of je uit een 100Ah accu 10x 10Ah of in 1x de volle 100Ah trekt: dat is allebei 1 cyclus.
Alleen zal in het eerste geval de accu een stuk langer mee gaan.

Ik heb een keer zelfs accu verkopers mee horen knoeien :dry:

Dan vind ik het vreemd dat in het grafiekje dat je zelf post gesproken wordt over 100% DOD (Depth Of Discharge) cycles, maar ook over 50% DOD en 30% DOD cycli.
M.a.w. de ene cyclus is de andere nie...
Spreek je nou jezelf niet tegen?
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 20 jan 2015 09:22 #588747

Philip schreef :
Cycli van 30 en 40% zijn geen cycli. Eén cyclus voor een Accu is 1x de capaciteit onttrekken.

@SmoothOperator: dit statement is al eerder ontkacht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 20 jan 2015 09:49 #588758

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Gemiddelde temperatuur
AGM Deep |GelDeep |Gel long life

jaren jaren jaren
20"C I 68"F 7 - 10 12 20
30"C I 86"F 4 6 10
40"C 1104"F 2 3 5

De temperatuur is belangrijker dan het laden/ontladen bij accu's
Indien mogelijk best niet in de motorruimte inbouwen dus.
Mijn vorige accu's waren 11 jaar oud toen ik ze verving, ze staan koel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke AGM accu? 20 jan 2015 11:48 #588810

Smooth Operator schreef :
Philip schreef :
Saeftinghe schreef :
Ik maak 365 cycli per jaar van ergens tussen 30 en 40% en m´n Exide accu´s zijn nu al 8 kaar oud,

Voor de duidelijkheid (ik denk dat je het goed bedoeld):
Cycli van 30 en 40% zijn geen cycli.
Eén cyclus voor een Accu is 1x de capaciteit onttrekken.
Of je uit een 100Ah accu 10x 10Ah of in 1x de volle 100Ah trekt: dat is allebei 1 cyclus.
Alleen zal in het eerste geval de accu een stuk langer mee gaan.

Ik heb een keer zelfs accu verkopers mee horen knoeien :dry:

Dan vind ik het vreemd dat in het grafiekje dat je zelf post gesproken wordt over 100% DOD (Depth Of Discharge) cycles, maar ook over 50% DOD en 30% DOD cycli.
M.a.w. de ene cyclus is de andere nie...
Spreek je nou jezelf niet tegen?



Smooth Operator,
Alleen de eerste regel in wat je aanhaalde is van mij.

Een cyclus is, naar mijn mening, het stukje wat je regelmatig ontlaadt voor er weer geladen wordt.
Een ontlading van 30% is een (kleine) cyclus.
´Cycleren´ in de bovenste 50% van de laadtoestand geeft een lange levensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl