Je tekent 2 zekeringen.
De eerste zit vlak bij de accu. De grootte daarvan is aangepast aan de kabeldikte van de kabel aan de polen. Zowel de verbuikers als de laders gaan over deze kabel. (zowel in optie 1 als optie 2). DUS moet de zekering en de draaddkte voldoende groot zijn om de maximaal te verwachten stroom aan te kunnen. Als die kabel bijvoorbeeld 25 mm kwadraat is, dan is de maximale stroom die er doorheen mag (machinekamer omgeving) ca. 148A. Daar hoort een zekering bij die een rating heeft van 140A of 150A (verbreek-waarde, niet de houd-waarde).
Na de plus-strip lopen meerdere kabels naar verschillende verbruikers. Die hebben elk aan andere draaddikte. Voor elke draaddikte moet er dan een separate zekering in die kabel geplaatst worden. Bijvoorbeeld 2,5 mm kwadraat dan een zekering van 30A daar de kabel zo ongeveer 35A mag hebben (als ie in zijn uppie loopt, niet gebundeld. Als wel gebundeld, dan lagere waarde aanhouden).
In elke kabel wil je misschien ook wel een schakelaar om die aftakking "dood" te kunnen stellen.
Je noemt een verschil tussen "verbuikers direct" en "boordnet". Ik zie geen verschil. Het "boordnet" begint bij de accu's.
Vervolgens staat in alle apparatuur die je aansluit in het manual dat je het apparaat moet afzekeren met zo en zo veel. Dat is altijd (veel) minder dan de bovengenoemde zekeringwaarden. In verband met het voltageverlies door lange kabels nemen de kabels namelijk dikker. Die specifieke apparaat-zekeringen neem je op in de kabel vlakbij het apparaat (of in het dunne snoertje dat aan dat apparaat zit bijvoorbeeld).
Volgens mij is optie 1 de enige juiste. Mits de kabeldiktes en de zekering waarden conform zijn.
PS ik weet niks van accu scheiders, volgens mij zit die ook in de tekening. Ik hoop dat anderen je daarbij willen helpen.