Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Plaatsing accu in de lengte of de breedte

Plaatsing accu in de lengte of de breedte 02 mrt 2015 19:38 #601695

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Je tekent 2 zekeringen.
De eerste zit vlak bij de accu. De grootte daarvan is aangepast aan de kabeldikte van de kabel aan de polen. Zowel de verbuikers als de laders gaan over deze kabel. (zowel in optie 1 als optie 2). DUS moet de zekering en de draaddkte voldoende groot zijn om de maximaal te verwachten stroom aan te kunnen. Als die kabel bijvoorbeeld 25 mm kwadraat is, dan is de maximale stroom die er doorheen mag (machinekamer omgeving) ca. 148A. Daar hoort een zekering bij die een rating heeft van 140A of 150A (verbreek-waarde, niet de houd-waarde).
Na de plus-strip lopen meerdere kabels naar verschillende verbruikers. Die hebben elk aan andere draaddikte. Voor elke draaddikte moet er dan een separate zekering in die kabel geplaatst worden. Bijvoorbeeld 2,5 mm kwadraat dan een zekering van 30A daar de kabel zo ongeveer 35A mag hebben (als ie in zijn uppie loopt, niet gebundeld. Als wel gebundeld, dan lagere waarde aanhouden).
In elke kabel wil je misschien ook wel een schakelaar om die aftakking "dood" te kunnen stellen.
Je noemt een verschil tussen "verbuikers direct" en "boordnet". Ik zie geen verschil. Het "boordnet" begint bij de accu's.

Vervolgens staat in alle apparatuur die je aansluit in het manual dat je het apparaat moet afzekeren met zo en zo veel. Dat is altijd (veel) minder dan de bovengenoemde zekeringwaarden. In verband met het voltageverlies door lange kabels nemen de kabels namelijk dikker. Die specifieke apparaat-zekeringen neem je op in de kabel vlakbij het apparaat (of in het dunne snoertje dat aan dat apparaat zit bijvoorbeeld).

Volgens mij is optie 1 de enige juiste. Mits de kabeldiktes en de zekering waarden conform zijn.


PS ik weet niks van accu scheiders, volgens mij zit die ook in de tekening. Ik hoop dat anderen je daarbij willen helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing accu in de lengte of de breedte 02 mrt 2015 21:22 #601738

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 173
Op zich helemaal eens met Ronaldl. Toch is er iets te zeggen voor optie 2. Zowel de lader als de alternator worden voor de hoofdzekering op de accu aangesloten, met elk een eigen zekering nabij de accu. Dit is wat je in veel handleidingen van diodebruggen en acculaders tegenkomt.

Voordeel is dat de maximale stroom na de hoofdzekering niet hoger kan worden dan de verbreekwaarde van deze hoofdzekering. De hoofdzekering kan dan worden afgestemd op de dunste kabel van de hoofdverdeler naar de subverdelers aan de verbruikerskant. De individuele verbruikers worden weer apart afgezekerd op b.v. het schakelpaneel.

Dus zowel voor optie 1 als optie 2 is wat te zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing accu in de lengte of de breedte 02 mrt 2015 21:49 #601748

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Kabels vanaf de accu's, naar de hoofdzekering, tussen de hoofdzekering naar verdeelpunt, van verdeelpunt naar de diodebrug en van verdeelpunt naar hoofdschakelaar zijn allemaal 35mm2. De hoofdzekering is 100A. Altenator max. 55A en lader max. 15A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing accu in de lengte of de breedte 02 mrt 2015 21:54 #601752

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Nou, daar ben ik het dan niet mee eens:
Door de ene kabel naar de accupool gaat min of meer tegelijkertijd alle stroom van alle boordnet kabels tesamen. Daarom is ie ook veel dikker. Daarom is de zekering in die dikke kabel ook veel hoger in waarde. En nog veel belangrijker: deze ene zekering is namelijk je laatste redmiddel als al die andere prutszekeringen het hebben laten afweten.
Het belang van deze zekering zit hem in de "interrupt rating". En dat is het verschijnsel dat een zekering bij hoge stroomsterkten niet meer verbreekt maar juist geleid. Die hoofdzekering dient derhalve als enige in het hele eletrische systeem een HOGE interrupt rating te hebben. Reken maar dat bij kortsluiting over je accu;s er hele hoge stromen kunnen lopen. Ook dan heb je een zekering nodig die ook dan nog verbreekt voordat je 25 mm kwadraat kabeltje smelt en in brand vliegt.
Er is m.i. maar 1 soort zekering die dat doet en dat is de T-class zekering. Is supersnel bij hoge stroomsterktes en heeft zeer hoge interrupt rating.
Ik weet dat ik het hier een beetje zwart-wit voorstel en misschien wat overdreven, maar als je een systeem theoretisch benaderd en een systeem wil specificeren, dan kan je maar 1 keer iets goeds neerzetten. Ook met in gedachten de domino-effect (probleem op probleem op probleem geeft ramp) als je 1 probleem bij voorbaat elimineert dan komt er geen ramp.

Voor de andere zekeringen in de aftakkingen kan je "gewonere" zekeringen gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing accu in de lengte of de breedte 02 mrt 2015 22:03 #601755

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Ik snap hem even niet. Met de hoofdzekering bedoel ik de zekering gelijk na de accu voor het verdeelpunt. De kabel vanaf de accu naar deze zekering is 35mm2 en 50cm lang. Volgens mij kan deze kabel toch veel meer hebben dan de 100A ANL zekering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl