Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: ali baba ais; zou dat wat zijn?

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 18:44 #575019

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
bas-i schreef :
Is het niet zo dat nagenoeg alle AIS chips (laten we zeggen de 'hoofdchip') eigenlijk allemaa in China geproduceerd worden en dat diezelfde chips zowel in de A-merken als in we "chinese" merken zitten?

Mijn ervaring met 't produceren van WiFi antennes in vergelijking met een "chinese" concurrent (lees: 2/3 goedkoper) variant zit 'm niet zozeer in de 'hoofd' chip, die is identiek. In mijn geval zat 't 'm in hoe je chip verwerkt. B.v. in de giethars in die van mij vs. de niet-zilt bestendige badkamerkit waarmee de chinese variant "waterdicht" is gemaakt.

Zal ook gelden voor AIS apparaten: hoofdchip identiek, maar b.v. goedkopere/slechte soldeer, wel/niet gecoate print. Ofwel: overal 't goedkoopste van 't goedkoopste gebruiken.

Ik kan je wel even helpen, de AIS Class-B en class-A chips komen uit Engeland;

CML Microcircuits (UK) Ltd
Oval Park, Langford,
Maldon, Essex,
CM9 6WG,
England


Wat wifi met deze draad te maken eeft weet ik niet, maarwifi chips komen uitsluitend uit Azie, er zijn geen EU fabrikanten.

Alle Zweedse toestellen komen uitsluitend uit EU. Zoals ik al schreef, zal er vast wel wát uit China komen. Binnenkort zelfs uit Nederland.
Fabrikanten zoals Amec, Vesper, Furuno maken hun eigen chips......(laten maken)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 18:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 18:49 #575021

  • bas-i
  • bas-i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
WADnWIND schreef :
Ik kan je wel even helpen, de AIS Class-B en class-A chips komen uit Engeland;
CML Microcircuits (UK) Ltd

Die ken ik uiteraard. Maar staan hun chipbakovens dan ook in Engeland? Kan hoor, maar het zou me verbazen.

WADnWIND schreef :
Wat wifi met deze draad te maken eeft weet ik niet, maarwifi chips komen uitsluitend uit Azie, er zijn geen EU fabrikanten.

Niks, ik trok slechts de vergelijking t.a.v. produceren van electronische apparaten. Een WiFi- danwel een AIS apparaat bestaat uit die ene 'hoofdchip' met wat 'rand' apparatuur. In dat laatste zitten vaak de kwaliteitsverschillen, naar mijn ervaring.
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 18:50 door bas-i.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 18:49 #575022

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Happydart schreef :

Sorry ik blijf al weg , ik wist niet dat je hier alleen mocht komen om ja te knikken voor enkele allesweters. by by

Iedereen hier probeert discussie te voeren op steekhoudende argumenten, voor en tegen. Maar minder genuanceerde uitingen zijn vaak moeilijk tot rede te brengen.

En ja, je hebt gewoon een beetje pech dat hier mensen zijn die er iets van weten....

( hoor ik hier een Baussie ? ) ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 18:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 19:20 #575030

Nou WADnWIND je waait zelf ook wat heen en weer tussen steekhoudende argumenten en ongenuanceerde uitingen, maar dat terzijde.

In heel veel producten (ook producten die in Europa gemaakt worden) zitten elementen die is China gemaakt worden. Zelfs als alleen de eindassemblage in Europa plaatsvindt mag het een made in Europe product heten.

Het is ook niet zo dat in China alleen maar rotzooi gemaakt wordt, er zijn tal van Europese en Amerikaanse fabrikanten die, geheel volgens hun eigen productieproces, een fabriek in China hebben neergezet om daar aanzienlijk goedkoper het zelfde product te kunnen produceren.

Blijft de vraag van dit topic eigenlijk onbeantwoord, de risico's worden wel besproken en mogelijk zijn die al voldoende om af te zien van aanschaf, maar is er iemand die er ervaring mee heeft?
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 19:20 door DutchyMarkII.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 19:28 #575032

WADnWIND schreef :
Happydart schreef :

<knip>
( hoor ik hier een Baussie ? ) ;)

Opgestaan uit z'n graf?? :unsure:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 19:28 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 19:29 #575033

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
DutchyMarkII schreef :
.... maar is er iemand die er ervaring mee heeft?
In dit geval hoop ik van niet eigenlijk. :unsure:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 19:30 #575035

DutchyMarkII schreef :
Nou WADnWIND je waait zelf ook wat heen en weer tussen steekhoudende argumenten en ongenuanceerde uitingen, maar dat terzijde.

In heel veel producten (ook producten die in Europa gemaakt worden) zitten elementen die is China gemaakt worden. Zelfs als alleen de eindassemblage in Europa plaatsvindt mag het een made in Europe product heten.

Het is ook niet zo dat in China alleen maar rotzooi gemaakt wordt, er zijn tal van Europese en Amerikaanse fabrikanten die, geheel volgens hun eigen productieproces, een fabriek in China hebben neergezet om daar aanzienlijk goedkoper het zelfde product te kunnen produceren.

Blijft de vraag van dit topic eigenlijk onbeantwoord, de risico's worden wel besproken en mogelijk zijn die al voldoende om af te zien van aanschaf, maar is er iemand die er ervaring mee heeft?

De fabricage van de meeste chips zullen ongetwijfeld in Azie (niet alleen in china) plaatsvinden. De kern is echter de afwerking van het totale product en, niet geheel onbelangrijk, de software.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 19:31 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 19:42 #575043

Belerion II schreef :
DutchyMarkII schreef :
Nou WADnWIND je waait zelf ook wat heen en weer tussen steekhoudende argumenten en ongenuanceerde uitingen, maar dat terzijde.

In heel veel producten (ook producten die in Europa gemaakt worden) zitten elementen die is China gemaakt worden. Zelfs als alleen de eindassemblage in Europa plaatsvindt mag het een made in Europe product heten.

Het is ook niet zo dat in China alleen maar rotzooi gemaakt wordt, er zijn tal van Europese en Amerikaanse fabrikanten die, geheel volgens hun eigen productieproces, een fabriek in China hebben neergezet om daar aanzienlijk goedkoper het zelfde product te kunnen produceren.

Blijft de vraag van dit topic eigenlijk onbeantwoord, de risico's worden wel besproken en mogelijk zijn die al voldoende om af te zien van aanschaf, maar is er iemand die er ervaring mee heeft?

De fabricage van de meeste chips zullen ongetwijfeld in Azie (niet alleen in china) plaatsvinden. De kern is echter de afwerking van het totale product en, niet geheel onbelangrijk, de software.

True, in het geval van AIS, Radar en/of andere communicatie en safety apparatuur kun je misschien ook maar beter geen risico's nemen. Doorsparen, alweer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 19:55 #575049

  • bas-i
  • bas-i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Belerion II schreef :
De fabricage van de meeste chips zullen ongetwijfeld in Azie (niet alleen in china) plaatsvinden. De kern is echter de afwerking van het totale product en, niet geheel onbelangrijk, de software.

Dat was idd. wat ik probeerde te zeggen.
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 19:55 door bas-i.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 19:57 #575051

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
koko schreef :
Happydart schreef :
Ik zet het jacht ais signaal af aan boord bij drukte en veel collega's ,ook loodsen doen hetzelfde ,dus onzin ???
Ik heb op het eigen plezierbootje wel een ontvanger en radar staan ,ik kijk dus uit en reken er niet op dat anderen mij zouden zien.
Maar je hebt gelijk ik was off topic misschien, dus , in België moet je dus wel degelijk gecertifieerd materiaal gebruiken en anders krijg je geen vergunning voor een transponder, dus ik zou uitzien met chinees spul.

Uit je tekst maak ik op dat jij ook loods bent. In dat geval hoop ik dat je leidinggevende ook mee leest en je op staande voet op straat zet.

Nog iemand die vanuit zijn luie stoel even zal laten weten hoe anderen hun werk moeten doen.

Misschien nog nooit op de brug van een echt schip gestaan, en heel waarschijnlijk nog nooit op de brug van een schip elke 5 seconden een alarm moeten afdrukken, omdat een jacht weer een koersverandering maakte waardoor het AIS systeem een collision alarm afgeeft.

2 seconden later veranderd het jacht zijn koers weer en is er niets meer aan de hand, maar 10 seconden later begint het circus weer.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 20:06 #575054

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Nog iemand die vanuit zijn luie stoel even zal laten weten hoe anderen hun werk moeten doen.

Misschien nog nooit op de brug van een echt schip gestaan, en heel waarschijnlijk nog nooit op de brug van een schip elke 5 seconden een alarm moeten afdrukken, omdat een jacht weer een koersverandering maakte waardoor het AIS systeem een collision alarm afgeeft.

2 seconden later veranderd het jacht zijn koers weer en is er niets meer aan de hand, maar 10 seconden later begint het circus weer.

Toch 1 mens die met verstand van zaken reageert...
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 20:09 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 20:11 #575058

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Tony2920 schreef :
Nog iemand die vanuit zijn luie stoel even zal laten weten hoe anderen hun werk moeten doen.

Misschien nog nooit op de brug van een echt schip gestaan, en heel waarschijnlijk nog nooit op de brug van een schip elke 5 seconden een alarm moeten afdrukken, omdat een jacht weer een koersverandering maakte waardoor het AIS systeem een collision alarm afgeeft.

2 seconden later veranderd het jacht zijn koers weer en is er niets meer aan de hand, maar 10 seconden later begint het circus weer.

Klagen over het systeem is typerend, maar lost niks op. Het zou helpen als je het systeem begrijpt en het als een uitdaging ziet om het op te lossen.
Er ligt hier dus een uitdaging voor de ECDIS software makers, die nog niet zo veel begrepen hebben van klasse-B en de alarmen die daar betrekking op hebben.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 20:34 #575070

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Tony2920 schreef :
Nog iemand die vanuit zijn luie stoel even zal laten weten hoe anderen hun werk moeten doen.

Misschien nog nooit op de brug van een echt schip gestaan, en heel waarschijnlijk nog nooit op de brug van een schip elke 5 seconden een alarm moeten afdrukken, omdat een jacht weer een koersverandering maakte waardoor het AIS systeem een collision alarm afgeeft.

2 seconden later veranderd het jacht zijn koers weer en is er niets meer aan de hand, maar 10 seconden later begint het circus weer.

Klagen over het systeem is typerend, maar lost niks op. Het zou helpen als je het systeem begrijpt en het als een uitdaging ziet om het op te lossen.
Er ligt hier dus een uitdaging voor de ECDIS software makers, die nog niet zo veel begrepen hebben van klasse-B en de alarmen die daar betrekking op hebben.

Misschien dat ook de gebruikers het zouden kunnen gebruiken op momenten en gebieden waar het wat toevoegt aan veiligheid en niet om op te vallen ,meestal is een AIS ontvangergenoeg voor een verantwoordelijke jachtschipper aangezien hij/zij meestal toch ontwijkend reageert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 20:38 #575073

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Happydart schreef :
Misschien dat ook de gebruikers het zouden kunnen gebruiken op momenten en gebieden waar het wat toevoegt aan veiligheid en niet om op te vallen ,meestal is een AIS ontvangergenoeg voor een verantwoordelijke jachtschipper aangezien hij/zij meestal toch ontwijkend reageert.

Dat zou erg betuttelend zijn, maar een beter idee is om via interrogation b.v. de AIS zender van een klasse-B uit te schakelen in sommige gebieden. De vaarwegbeheerder kan dit regelen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 21:00 #575085

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Happydart schreef :
Misschien dat ook de gebruikers het zouden kunnen gebruiken op momenten en gebieden waar het wat toevoegt aan veiligheid en niet om op te vallen ,meestal is een AIS ontvangergenoeg voor een verantwoordelijke jachtschipper aangezien hij/zij meestal toch ontwijkend reageert.

Dat zou erg betuttelend zijn, maar een beter idee is om via interrogation b.v. de AIS zender van een klasse-B uit te schakelen in sommige gebieden. De vaarwegbeheerder kan dit regelen.

Betuttelend zou zijn wanneer de vaarwegbeheerder zou ingrijpen ,gezond verstand van de jachtschipper is een vrijheid die men best bewaart en meestal gaat het ook gewoon goed met mensen die niet ondanks alles gelijk willen hebben en veiligheid en realiteitszin op de eerste plaats laten komen.
Grote schepen kunnen gewoon geen rekening houden met koersveranderingen in een korte tijdspanne of beperkt vaarwater en hopen dat kleine schepen verstandige mensen aan het roer hebben ,dat ze gezien worden is dus niet prioritair dat ze zelf zien wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 21:02 #575086

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Op de Westerschelde schakel ik dan beter mijn AIS-zender uit, maar ik veronderstel dat bij het oversteken van de shipping lane onderweg naar Engeland het ding wel nut heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 21:05 #575088

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Vipe6 schreef :
Op de Westerschelde schakel ik dan beter mijn AIS-zender uit, maar ik veronderstel dat bij het oversteken van de shipping lane onderweg naar Engeland het ding wel nut heeft?

Jij snapt het ontvanger aan /zender uit op druk water en aan op zee, dan kan men alleszins op tijd blazen ...
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 21:07 door Happydart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 21:17 #575094

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Een van de problemen met AIS transponders op jachtjes is dat de AIS dikwijls de momentele koers doorgeeft en niet de gemiddelde koers. Een zeiljacht veranderd echter meestal de hele tijd van koers tussen de 5 a 10 graden rond de gewenste koers.
Dit kan aanleiding geven tot een hele hoop collision alarms.
Een teken dat de AIS installaties nog eigenlijk niet voldoende intelligent zijn om deze situatie goed in te schatten. ( Eigenlijk zouden ze de gemiddelde koers moeten van de afgelopen 5 minuten moeten doorsturen om zinnig te zijn .)
Maar dat is eenvoudiger gezegd, dan het zo in het programma te zetten, dat een daadwerkelijke koersverandering ook snel herkent zou worden.
Tot men betere oplossingen verzint, blijft het bij mij een AIS ontvanger en een Marifoon.
( When in doubt, Shout ! )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 21:21 #575097

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
had ik toch even vaag de indruk dat dit draadje ergens anders over ging en niet over het al dan niet nuttig zijn van ais op jachtjes? :S
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ali baba ais; zou dat wat zijn? 26 nov 2014 21:26 #575098

offtopic..
Vaarwegbeheerders gebruiken AIS waar het voor bedoeld is; identificatie, het VTS die het vaarwater overziet gebruikt het als zodanig, radar-surveillance wordt gebruikt om positie,koers vaart en evntueel gevaar voor aanvaring te overzien, zoals het hoort. En zoals het in de wet staat.
Vaarwegbeheerders gaan helemaal niks afzetten, wat als er wat gebeurt??? lijkt me moeilijk uit te leggen.
Bovendien geeft een VTS een loods/Kapitein wel degelijk info omtrent jachten die voor een probleem kunnen zorgen, zij hebben ook veel grotere schermen en hebben wat dat betreft een beter overzicht.

ontopic; ik zou een goedgekeeurde kopen voor die paar euro meer, ben je veel zekerder van de juiste werking van het apperaaat.

Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl