Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat?

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 21:28 #490497

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Zijn niet alle splitters die geschikt zijn voor AIS transponders actieve splitters? De Vesper in ieder geval wel, en geeft daarom geen verlies.

Wat ik mij afvraag is of ontvangend marifoonverkeer de ontvangst van AIS signalen wel blokkeerd. Het zijn andere frequenties, is het nu juist niet de functie van de splitter om deze frequenties te 'splitten' en naar het juiste apparaat te sturen?

In de handleiding van de transponder wordt aangegeven dat in gebieden waar veel AIS targets rondvaren er wel eens een slot (uitzending) gemist kan worden. Er staat niets over druk marifoonverkeer.

Edit: WadnWind heeft het antwoord al gegeven tijdens het typen, altijd ontvangst dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 21:34 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 21:29 #490498

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Algemene waarschuwing!!!

ALLE SRT clonen met een cobalt AIS blikje met USB gaan vroeg of laat stuk als de USB gebruikt wordt. :(

Dit komt omdat de interne 3,3 volt niet gescheiden is van de USB 5volt uit de PC. Foutje van SRT. Dit geeft uitgerookte toestellen.
Elke SRT clone heeft hier 100% last van vroeger of later.

De True-Heading Graphene wordt standaard geleverd met galvanische USB scheiding.
Iedereen met een True-Heading Graphene kan binnenkort zijn transponder aanbieden voor deze gratis modificatie van de reeds uitgeleverde typen. :)

De oplossing voor alle andere merken is een USB-isolator in combinatie met een DC-DC gescheiden voeding.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 21:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 21:37 #490500

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
ilCigno schreef :
Zijn niet alle splitters die geschikt zijn voor AIS transponders actieve splitters? De Vesper in ieder geval wel, en geeft daarom geen verlies.

Wat ik mij afvraag is of ontvangend marifoonverkeer de ontvangst van AIS signalen wel blokkeerd. Het zijn andere frequenties, is het nu juist niet de functie van de splitter om deze frequenties te 'splitten' en naar het juiste apparaat te sturen?

In de handleiding van de transponder wordt aangegeven dat in gebieden waar veel AIS targets rondvaren er wel eens een slot (uitzending) gemist kan worden. Er staat niets over druk marifoonverkeer.

Klinkt een beetje als een brakke handleiding, of slecht vertaald.
marifoon en AIS ontvangen altijd gelijk, tijdens zenden alleen marifoon.
AIS en marifoon liggen in dezelfde frequentie band, dus splitten tijdens zenden is niet mogelijk.

Het laatste gedeelte is algemene nonsens in de vorm van "alles valt naar beneden" en is logisch. Echter de uitleg is te ingewikkeld voor een handleiding, jammer....
Daar is n.l. heel veel uitleg over te geven, waardoor je er werkelijk niets over kan zeggen in algemene zin zoals in jou handleiding.

Ik moet nog eens uitzoeken hoe ik documenten geupload krijg op het forum.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 21:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 22:17 #490508

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
De manual van Vesper vind ik zelf erg goed en uitgebreid. De tekst zijn mijn eigen woorden, gebaseerd op de uitleg over de schermindicatie dat er iets mis is met uitzenden. Ik heb even de letterlijke tekst opgezocht
Position Report Sent
Indicates that the last scheduled position report was sent. It is normal to occasionally miss a position report when operating in busy areas.
Er staat bij nader inzien alleen 'busy', maar ik neem aan dat dit op AIS slaat en niet op andere zaken. Let op, het gaat over uitzenden, niet over ontvangen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 22:20 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 22:31 #490511

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Schijnbaar praat Toxic teveel door z'n marifoon, waardoor er geen AIS ontvangst meer is.
Als de marifoon niet zend, ontvangt de AIS altijd. Anders is er wat stuk.

Tox heeft het beter voor elkaar, die heeft 2 antenne's, moet jij toch weten ;-)

Het betrof iemand anders waar we contact mee hadden (een paar keer) en telkens tijdens het contact verdween hij na een korte tijd
Na einde contact kwam hij weer terug
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 25 feb 2014 22:52 #490518

WADnWIND schreef :
Algemene waarschuwing!!!

ALLE SRT clonen met een cobalt AIS blikje met USB gaan vroeg of laat stuk als de USB gebruikt wordt. :( knip
gewoon de usb niet gebruiken, is ook helemaal niet nodig :) . alleen voor het programmeren. Wie wil er nu tegenwoordig nog een rammelende usb connector in zijn laptop of pc aan boord?

ik gebruik met veel plezier ook een oceansat transponder aan boord. Nooit problemen mee. En ik heb er nog nooit eentje terug gehad vanwege problemen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 22:53 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 07:15 #490561

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Sommige bijvangsten zijn onvermijdelijk. Ondanks dat TS geen enkele bedoeling had om aan forum trolling te doen zitten de zeesterren weer in het net. Het beste is om ze ongeschonden terug te geven aan de zee.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 07:25 #490564

3Noreen schreef :
Sommige bijvangsten zijn onvermijdelijk. Ondanks dat TS geen enkele bedoeling had om aan forum trolling te doen zitten de zeesterren weer in het net. Het beste is om ze ongeschonden terug te geven aan de zee.

:-)
Mooi gezegd
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 07:49 #490573

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
In het begin hadden die splitters nog wel wat verlies en waren ze pfficieel ook niet eens toegestaan door AT maar tegenwoordig zijn ze kennelijk een stuk beter en mag je ze officieel gewoon gebuiken.

Splitters zijn vanaf het begin altijd toegestaan voor AIS klasse-B!!
Echter voor Inland en Solas is het specifiek verboden in de wet.

Wel de juiste dingen vertellen.

Dat het voor inland (binnenwater dus met ATIS?) nog steeds verboden is wist ik inderdaad niet. :blush:
Ik schreef alleen dat wat AT mij ooit vertelde toen ik iets van 8 jaar geleden erover gebeld had omdat ik mijn eerste AIS ontvanger en al dan niet een splitter wilde kopen.

Maar betekent dat nou dat je op binnenwater eigenlijk de splitter er tussenuit moet halen en dan dus geen AIS meer hebt?
Want dat ga ik uiteraard echt niet doen.

Heb je trouwens misschien een linkje naar waar dat soort zaken betreffende het wel of niet mogen gebruiken van een splitter staan?
Ad
Laatst bewerkt: 26 feb 2014 07:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 08:47 #490591

Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
In het begin hadden die splitters nog wel wat verlies en waren ze pfficieel ook niet eens toegestaan door AT maar tegenwoordig zijn ze kennelijk een stuk beter en mag je ze officieel gewoon gebuiken.

Splitters zijn vanaf het begin altijd toegestaan voor AIS klasse-B!!
Echter voor Inland en Solas is het specifiek verboden in de wet.

Wel de juiste dingen vertellen.

Dat het voor inland (binnenwater dus met ATIS?) nog steeds verboden is wist ik inderdaad niet. :blush:
Ik schreef alleen dat wat AT mij ooit vertelde toen ik iets van 8 jaar geleden erover gebeld had omdat ik mijn eerste AIS ontvanger en al dan niet een splitter wilde kopen.

Maar betekent dat nou dat je op binnenwater eigenlijk de splitter er tussenuit moet halen en dan dus geen AIS meer hebt?
Want dat ga ik uiteraard echt niet doen.

Heb je trouwens misschien een linkje naar waar dat soort zaken betreffende het wel of niet mogen gebruiken van een splitter staan?
Ad

Er bestaat volgens mij geen "Inland Class B AIS transponder" Maar alleen een "Inland Class A AIS transponder" En die mag niet met een antenne splitter uitgevoerd zijn. Elke Class B mag dus met splitter uitgevoerd zijn lijkt mij.

Feit is natuurlijk dat een splitter gewoon een oplossing is die niet 100% werkt, mede omdat je twee apparaten gebruikt die tegelijk kunnen zenden op dezelfde antenne. Dit "kan" mis gaan, en dat is in de beroepsvaart iets wat natuurlijk niet wenselijk is. Bij de Class B (wat sowieso niet verplicht gaat worden in de toekomstige jaren) is het een vrijwillig en complementair systeem. Dus daar zijn mogelijke verliezen minder erg.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 09:11 #490599

jeroenimo schreef :
Feit is natuurlijk dat een splitter gewoon een oplossing is die niet 100% werkt, mede omdat je twee apparaten gebruikt die tegelijk kunnen zenden op dezelfde antenne. Dit "kan" mis gaan, en dat is in de beroepsvaart iets wat natuurlijk niet wenselijk is. Bij de Class B (wat sowieso niet verplicht gaat worden in de toekomstige jaren) is het een vrijwillig en complementair systeem. Dus daar zijn mogelijke verliezen minder erg.

Dat een splitter in de beroepsvaart niet is toegestaan snap ik nog wel maar wat je bedoelt met "niet 100% werkt" moet je toch eens uitleggen.
Tegelijk uitzenden met een marifoon en een transponder kan gewoon niet als er een splitter tussen zit en zelfs als die uitgezet wordt of de zekering eruit knalt staat de splitter altijd rechtstreeks op de marifoon.
Het is inderdaad wel zo dat als je bijv. tijdens een marifoon gesprek aan het luisteren bent je onderbroken kunt worden door een zendende transponder maar omdat dat slechts iets van 10-10-20 milliseconden schijnt te duren zul je het weerschijnlijk niet eens merken.
Echter , omdat een beroepsvaart op binnenwater altijd op twee kanalen tegelijk moet kunnen uitluisteren en daarom ook twee marifoons nodig heeft (een dual scan mag daarom immers niet!) is het dus logisch dat een onderbreking door een zendende transponder ook niet mag en dus een splitter niet toegestaan is.
Bedoel je soms "niet 100% van de tijd"?
Maar goed , dat geldt allemaal niet voor de pleziervaart.

Ad
Laatst bewerkt: 26 feb 2014 09:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 09:30 #490604

Yellow Boat schreef :
jeroenimo schreef :
Feit is natuurlijk dat een splitter gewoon een oplossing is die niet 100% werkt, mede omdat je twee apparaten gebruikt die tegelijk kunnen zenden op dezelfde antenne. Dit "kan" mis gaan, en dat is in de beroepsvaart iets wat natuurlijk niet wenselijk is. Bij de Class B (wat sowieso niet verplicht gaat worden in de toekomstige jaren) is het een vrijwillig en complementair systeem. Dus daar zijn mogelijke verliezen minder erg.

Dat een splitter in de beroepsvaart niet is toegestaan snap ik nog wel maar wat je bedoelt met "niet 100% werkt" moet je toch eens uitleggen.
Tegelijk uitzenden met een marifoon en een transponder kan gewoon niet als er een splitter tussen zit en zelfs als die uitgezet wordt of de zekering eruit knalt staat de splitter altijd rechtstreeks op de marifoon.
Het is inderdaad wel zo dat als je bijv. tijdens een marifoon gesprek aan het luisteren bent je onderbroken kunt worden door een zendende transponder maar omdat dat slechts iets van 10-10-20 milliseconden schijnt te duren zul je het weerschijnlijk niet eens merken.
Echter , omdat een beroepsvaart op binnenwater altijd op twee kanalen tegelijk moet kunnen uitluisteren en daarom ook twee marifoons nodig heeft (een dual scan mag daarom immers niet!) is het dus logisch dat een onderbreking door een zendende transponder ook niet mag en dus een splitter niet toegestaan is.
Bedoel je soms "niet 100% van de tijd"?
Maar goed , dat geldt allemaal niet voor de pleziervaart.

Ad
Ik kan weet niet precies hoe die splitter werkt, maar twee zendende apparaten op één antenne is niet een goed idee, dus er zit wat trickery in die splitter dat er voor zorgt dat dat niet gebeurt, één van de apparaten zal dus worden onderbroken. Dat is geen 100% onafhankelijk werken ten opzichte van elkaar. Hoe dan ook zal het niet snel een probleem zijn natuurlijk.
Maar van de professionals hoor ik dat als je kan je gewoon het beste een dedicated antenne kan gebruiken. Splitter is duurder en gevoeliger. Maar goed soms heb je geen andere keuze toch?
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 26 feb 2014 09:30 door jeroenimo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 09:47 #490609

Probleem bij twee aparte antennes ( wat inderdaad ook goedkoper is) blijft uiteraard dat je ze niet naast elkaar op de masttop kunt zetten tenzij je er een lelijke constructie op maakt die ze ver genoeg van elkaar houdt.
Op een motorboot of een meermaster geen probleem maar op de doorsnee zeilboot betekent dat dus dat je AIS antenne nooit de optimale reikwijdte zal hebben en ook al gauw wordt afgeschermd door bijv. gebouwen, hoge oevers/dijken en hogere eilanden .
Als je dat geen probleem vindt ,o.k. maar er zijn ook situaties waarbij een maximaal bereik toch echt wel zinvol is.

Vandaar dat ik een splitter beter vind op een zeilboot.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 09:55 #490613

Yellow Boat schreef :
Probleem bij twee aparte antennes ( wat inderdaad ook goedkoper is) blijft uiteraard dat je ze niet naast elkaar op de masttop kunt zetten tenzij je er een lelijke constructie op maakt die ze ver genoeg van elkaar houdt.
Op een motorboot of een meermaster geen probleem maar op de doorsnee zeilboot betekent dat dus dat je AIS antenne nooit de optimale reikwijdte zal hebben en ook al gauw wordt afgeschermd door bijv. gebouwen, hoge oevers/dijken en hogere eilanden .
Als je dat geen probleem vindt ,o.k. maar er zijn ook situaties waarbij een maximaal bereik toch echt wel zinvol is.

Vandaar dat ik een splitter beter vind op een zeilboot.
Ad
Oke, daar heb je in ieder geval een punt, zo had ik er nog niet over nagedacht.
In dat geval is een splitter beter.

Andere optie zou zijn een antenne op een zaling zetten, maar ja dan moet je die wel hebben!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 10:19 #490619

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
jeroenimo schreef :

Andere optie zou zijn een antenne op een zaling zetten, maar ja dan moet je die wel hebben!

Volgens mij is op een zaling weer geen goed idee, omdat de alu mast dan een deel van het signaal dan weerkaatst. Dat wordt dan toch de hekstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 10:26 #490622

koko schreef :
jeroenimo schreef :

Andere optie zou zijn een antenne op een zaling zetten, maar ja dan moet je die wel hebben!

Volgens mij is op een zaling weer geen goed idee, omdat de alu mast dan een deel van het signaal dan weerkaatst. Dat wordt dan toch de hekstag.
Nou op een heleboel schepen waar ik op vaar, hebben we gewoon VHF antenne's op de zaling staan. Nog nooit problemen mee gehad met bereik.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 10:32 #490623

Nou op een heleboel schepen waar ik op vaar, hebben we gewoon VHF antenne's op de zaling staan. Nog nooit problemen mee gehad met bereik.

Ik denk el dat dat ven de lengte van die zaling afhangt.
Middenop een zaling van 1,5 meter of langer zal wel goed gaan maar op kortere vrees ik toch problemen.
En die van mij zijn bijv. nog geen meter :S .
Ad
Laatst bewerkt: 26 feb 2014 16:12 door Erikdejong. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 12:05 #490649

Yellow Boat schreef :
Nou op een heleboel schepen waar ik op vaar, hebben we gewoon VHF antenne's op de zaling staan. Nog nooit problemen mee gehad met bereik

Ik denk el dat dat ven de lengte van die zaling afhangt.
Middenop een zaling van 1,5 meter of langer zal wel goed gaan maar op kortere vrees ik toch problemen.
En die van mij zijn bijv. nog geen meter :S .
Ad
hier minimaal 2 meter, en de grotere, daar kan je overheen lopen ;-)
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 26 feb 2014 12:06 door jeroenimo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 15:19 #490699

Veelzeggend eigenlijk, he, dat dit soort dingen uit een fabriek komen en dan onder zeer diverse prijzen de markt op gaan.

Ik schud altijd een beetje mijn hoofd. Het is erg makkelijk om te denken "há, ik heb ze door! We worden beetgenomen!" terwijl in de praktijk men er meestal geen snars van snapt.

Ik werk ook bij een fabrikant die veel exporteert en tientallen merken in verschillende landen heeft. We maken ogenschijnlijk identieke producten, die in die landen tegen een totaal andere prijs worden verkocht.

Ik betwijfel of de AIS producten echt het zelfde zijn. De ene fabrikant stelt andere eisen aan de bestukking van de print dan de andere. Wij maken functioneel exact dezelfde printen, maar de print die tot max 60 graden kan is enkele malen goedkoper dan die tegen max 70 graden kan, de printjes die 5 jaar mee moeten gaan zijn vele malen goedkoper dan die 15 jaar mee moeten gaan...

Je betaalt niet alleen voor het product, maar ook je service. De ene OEM afnemer is een dozenschuiver, de andere er één op wie je terug kan vallen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 16:09 #490712

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
jeroenimo schreef :
Yellow Boat schreef :
Nou op een heleboel schepen waar ik op vaar, hebben we gewoon VHF antenne's op de zaling staan. Nog nooit problemen mee gehad met bereik

Ik denk el dat dat ven de lengte van die zaling afhangt.
Middenop een zaling van 1,5 meter of langer zal wel goed gaan maar op kortere vrees ik toch problemen.
En die van mij zijn bijv. nog geen meter :S .
Ad
hier minimaal 2 meter, en de grotere, daar kan je overheen lopen ;-)

Ja, met zulke zalingen ligt de aanschaf en aanleg van AIS transpondertje toch een beetje anders, denk je niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 18:26 #490754

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Toxiq schreef :
WADnWIND schreef :
Schijnbaar praat Toxic teveel door z'n marifoon, waardoor er geen AIS ontvangst meer is.
Als de marifoon niet zend, ontvangt de AIS altijd. Anders is er wat stuk.

Tox heeft het beter voor elkaar, die heeft 2 antenne's, moet jij toch weten ;-)

Het betrof iemand anders waar we contact mee hadden (een paar keer) en telkens tijdens het contact verdween hij na een korte tijd
Na einde contact kwam hij weer terug

Als de andere partij een splitter had, stopt de AIS met zenden als de marifoon zend. In geval van 2 antennes, is de veldsterkte van de marifoon zo hoog, dat de AIS ontvanger niet meer kan ontvangen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 18:34 #490759

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
ilCigno schreef :
De manual van Vesper vind ik zelf erg goed en uitgebreid. De tekst zijn mijn eigen woorden, gebaseerd op de uitleg over de schermindicatie dat er iets mis is met uitzenden. Ik heb even de letterlijke tekst opgezocht
Position Report Sent
Indicates that the last scheduled position report was sent. It is normal to occasionally miss a position report when operating in busy areas.
Er staat bij nader inzien alleen 'busy', maar ik neem aan dat dit op AIS slaat en niet op andere zaken. Let op, het gaat over uitzenden, niet over ontvangen.

Moderator help! Uploaden van informatie documenten lukt me niet met firefox.

Even heel snel;
Een klasse-B kan géén tijdslot reserveren en werkt volgens het CStdma. Dit houdt in Carrier-sense.
Een klasse B luistert elk tijdslot af (1/3 slot) en als het tijdslot vrij is gaat hij alsnog even snel zenden (2/3 slot), maar niet vaker dan eens in de 30 seconden.

In hele drukke gebieden zoals Rotterdam, kan het gebeuren (en gebeurd ook) dat een klasse-B geen vrij tijdslot vindt en dus geen uitzending doet op de afgesproken interval en zo dus heel lang geen uitzending doet en niet op tijd gezien wordt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 18:37 #490761

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
In het begin hadden die splitters nog wel wat verlies en waren ze pfficieel ook niet eens toegestaan door AT maar tegenwoordig zijn ze kennelijk een stuk beter en mag je ze officieel gewoon gebuiken.

Splitters zijn vanaf het begin altijd toegestaan voor AIS klasse-B!!
Echter voor Inland en Solas is het specifiek verboden in de wet.

Wel de juiste dingen vertellen.

Dat het voor inland (binnenwater dus met ATIS?) nog steeds verboden is wist ik inderdaad niet. :blush:
Ik schreef alleen dat wat AT mij ooit vertelde toen ik iets van 8 jaar geleden erover gebeld had omdat ik mijn eerste AIS ontvanger en al dan niet een splitter wilde kopen.

Maar betekent dat nou dat je op binnenwater eigenlijk de splitter er tussenuit moet halen en dan dus geen AIS meer hebt?
Want dat ga ik uiteraard echt niet doen.

Heb je trouwens misschien een linkje naar waar dat soort zaken betreffende het wel of niet mogen gebruiken van een splitter staan?
Ad

Inland en solas zijn klasse-A
Voor pleziervaart en klasse-B mocht het altijd al, ook 8 jaar geleden. maar toen bestond klasse-B nog niet.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 18:43 #490763

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
jeroenimo schreef :
koko schreef :
jeroenimo schreef :

Andere optie zou zijn een antenne op een zaling zetten, maar ja dan moet je die wel hebben!

Volgens mij is op een zaling weer geen goed idee, omdat de alu mast dan een deel van het signaal dan weerkaatst. Dat wordt dan toch de hekstag.
Nou op een heleboel schepen waar ik op vaar, hebben we gewoon VHF antenne's op de zaling staan. Nog nooit problemen mee gehad met bereik.

Volgens de IALA guide lines moet de AIS antenne op het hoogste punt, boven de marifoon antennes geplaatst worden. B.V. Bij de Wylde Swan is het de VHF antenne bovenin de achtermast.

Maar ik las net dat wij zeesterren weer terug in zee moeten.

Eeeh, de oceansat lijkt me prima, toch?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ocean Sat class B ais transponder, is het wat? 26 feb 2014 20:23 #490816

WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
koko schreef :
jeroenimo schreef :

Andere optie zou zijn een antenne op een zaling zetten, maar ja dan moet je die wel hebben!

Volgens mij is op een zaling weer geen goed idee, omdat de alu mast dan een deel van het signaal dan weerkaatst. Dat wordt dan toch de hekstag.
Nou op een heleboel schepen waar ik op vaar, hebben we gewoon VHF antenne's op de zaling staan. Nog nooit problemen mee gehad met bereik.

Volgens de IALA guide lines moet de AIS antenne op het hoogste punt, boven de marifoon antennes geplaatst worden. B.V. Bij de Wylde Swan is het de VHF antenne bovenin de achtermast.

Maar ik las net dat wij zeesterren weer terug in zee moeten.

Eeeh, de oceansat lijkt me prima, toch?

Boven op de steng heb ik nog een antenne weten te ontdekken Jugo!

Maar wel op het ezelshoofd van de grote mast, daar hebben we een heel bos van die sprieten!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl