Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zin of onzin van accu activator / accu refresher

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 11:44 #426916

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Er zijn VERKOOP argumenten nodig om die € 140,= uit te geven ipv die € 5,=

Eenmaal vroegtijdig je accu's naar de kloten helpen en je hebt die €140,- al terug verdiend. De accumonitor kan ook als accuwacht functioneren dus ingrijpen als de spanning te laag word.

Maar lang leve de voltmeter ieder zijn hobby.
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 11:51 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 12:42 #426937

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik ken wel meer opties die ingrijpen als de spanning te laag wordt. dat zit zelfs in de laadregeling van mijn zonnepaneel. komt het voltage onder de 11,1 volt dan zet hij zn uitgang uit. dit gaat met de max belasting van de module

ik heb er trouwens 2... een 10a op de solar en een 30a tussen de buitenboordmotor en de accu zodat de motor de accu's niet kan overladen.

de 30a is niet omdat de motor zo veel levert, maar is vanwege de smps voeding van 350 watt afgeregeld op 19 volt die via een keuzeschakelaar op die regeling zit. daarmee laad ik de hele handel bij als ik walstroom aansluit.

mijn laadregeling wordt trouwens met een victron sticker over de voorkant er op verkocht als BlueSolar 12/24-PWM.

gelukkig is die ook goedkoper in china -waar hij geproduceerd wordt- te krijgen. zonder victron sticker over de voorkant uiteraard.

die handeling om de sticker te plakken maakt hem zo'n 30 - 65 euro duurder afhankelijk van het amperage.
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 12:47 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 12:44 #426938

De discussie over wel of geen accumonitor aan boord moet ieder voor zichzelf uitmaken. Ik loop al een jaar of zeven met het idee rond om een accumonitor te monteren. Alleen de prijs stond me tegen.
Echter, Na al die jaren zijn mijn ordinaire lood accus' (1 x 65 AH start, 2 x 105 Ah service) nog steeds in uitstekende staat.

Wil ik nog steeds een accumonitor? Die vraag staat nu vrij laag op m'n prioriteitenlijstje :cheer:.

Als de boot in de box ligt, worde de accu's geladen en op peil gehouden door een Mastervolt IVO Smart 50Ah acculader. Al een paar jaar oud, maar schijnbaar doet ie z'n werk goed. De laadtoestand (spanning) lees ik af met een normale draaispoelmeter en een +/- ampere meter. De voltmeter wil ik nog eens vervangen door een digitaal displaytje voor iets meer nauwkeurigheid. Maar wie weet loop ik nog eens tegen een mooie aanbieding aan van een goede intelligente accumonitor :whistle: ;)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 13:46 #426956

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Iedereen is ook vrij om te kopen wat hij/zij wilt, daar gaat deze discussie ook niet over.

De discussie ging in eerste instantie om de vraag wat is de toegevoegde waarde van een accu activator / accu refresher.

Een accu die dood is is dood. Ze noemen dit ook wel een gesulfateerde accu. Er bestaan bedrijven die met speciale apparatuur die sulfaat kunnen verwijderen. Deze accu's hebben daarna nog een beperkte capaciteit en levensduur.

Toen ging de discussie over beter voorkomen dan blussen.

Toen dus verder over het accumonitor systeem.

Ieder is hier vrij in.

De een houd de voltmeter goed in de gaten de ander interesseert het geen enne fluit wat de status van de accu('s) is.

En maar jammeren als er weer nieuwe accu's gekocht moeten worden.

een accuwacht of accumonitor kunnen vroegtijdig ingrijpen door de stroomverbruikers te ontkoppelen van het stroomnet.

Nieuwe accu's kunnen in de honderden euro's lopen een accuwacht kost slechts €140,- luttele euro's.

Lex
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 15:45 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 14:35 #426966

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Zo best een discussie.
Ik ga er maar niet op door dan :woohoo:
Ik gebruik gewoon de accumonitor want de dure accu die erin komt van 355 euro wil ik toch liever sparen en graag wil ik weten wat de in en uitgaande stromen zijn.

Er wordt altijd gezegd meten is weten en kennis is rijkdom.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 14:42 #426968

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
wat ik trouwens wel erg overdreven is is de prijs voor de kabel om de gegevens op je pc te krijgen:

Victron Data Link Kabel
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 14:42 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 15:42 #426989

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
jessejohn schreef :
wat ik trouwens wel erg overdreven is is de prijs voor de kabel om de gegevens op je pc te krijgen:

Victron Data Link Kabel

Bovendien is RS232 een uitstervende communicatiepoort die nog maar weinig notebooks heeft. USB2.0 / RS232 adapters schijnen niet altijd even goed te werken.

Even goed informeren of ze geen USB kabel hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 16:24 #427000

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Zal mooi wezen usb maar ik kan va de rs323 gee pinbezetting vinden anders maakte ik de kabel zelf. 72 euro is te gek.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 17 aug 2013 05:20 #427150

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Allemaal zeer interessante reacties ,ik heb ze stuk voor stuk gelezen.
Maar nu even back to reality , en alvorens een victron of gelijk welk andere accumonitor te kopen had ik graag een doeltreffende en economisch verantwoorde (lees gratis) methode gevonden om de capaciteit van een accu met primitieve middelen te checken.
Een digitale voltmeter en een belasting - enkele autolampen in parallel dus - moeten genoeg zijn om één en ander aan de weet te komen.
Ik laad dus de getroffen accu volledig op , dat betekent tot de spanning van 14,5 volt en het geborrel syncroon daarmee.
Even de accu wat laten rusten en dan ze dan aan het werk zetten door het licht aan te steken (autolampen weet je nog), de afname stroom meten , dan geregeld de spanning controleren en bij 11 volt , of moet dat 11,5 volt zijn ? , het boeltje afsluiten en de berekening maken.
Die 2 gegevens met elkaar vermenigvuldigen en de afgeleverde capaciteit is me duidelijk geworden.
Diezelfde procedure herhalen na maanden suffaat bombardement en het moet duidelijk zijn of deze manier van desulfatatie efficient is.

Graag jullie mening hierover , en dan meer bepaald mbt de minimum spanning van de accu bij de aangehaalde test.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 17 aug 2013 06:11 #427161

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
sailbleu schreef :
Allemaal zeer interessante reacties ,ik heb ze stuk voor stuk gelezen.
Maar nu even back to reality , en alvorens een victron of gelijk welk andere accumonitor te kopen had ik graag een doeltreffende en economisch verantwoorde (lees gratis) methode gevonden om de capaciteit van een accu met primitieve middelen te checken.
Een digitale voltmeter en een belasting - enkele autolampen in parallel dus - moeten genoeg zijn om één en ander aan de weet te komen.
Ik laad dus de getroffen accu volledig op , dat betekent tot de spanning van 14,5 volt en het geborrel syncroon daarmee.
Even de accu wat laten rusten en dan ze dan aan het werk zetten door het licht aan te steken (autolampen weet je nog), de afname stroom meten , dan geregeld de spanning controleren en bij 11 volt , of moet dat 11,5 volt zijn ? , het boeltje afsluiten en de berekening maken.
Die 2 gegevens met elkaar vermenigvuldigen en de afgeleverde capaciteit is me duidelijk geworden.
Diezelfde procedure herhalen na maanden suffaat bombardement en het moet duidelijk zijn of deze manier van desulfatatie efficient is.

Graag jullie mening hierover , en dan meer bepaald mbt de minimum spanning van de accu bij de aangehaalde test.

Beste groeten

Hoi sailbleu.

Als je het simpel low budget wilt houden Het beste een voltmeter in je systeem te hebben. Hoe hoger de accu accuspanning des ter beter dit is voor de accu. Vol 100% geladen is een accu in rust stand 12,9 / tot 13,1 volt. Tijdens draaiende motor 14.4 volt en dit bij geringe laadstroom ampère.

Het is verstandig om het stroomverbruikers uit schakelen als de accuspanning onder de 12.0 volt komt. dan is ook een accu activator / accu refresher niet nodig.

Het schijnt wel iets te helpen zelf heb ik hier geen ervaring mee.

Waarom gaan accu's in auto's soms tot 10 jaar mee? Omdat ze altijd volgeladen zijn en bijna nooit leeg getrokken worden.

Hoe al wel moderne auto's steeds vaker een boordcomputer hebben die ook stroom verbruikt als de auto stilstaat.

Lex
Laatst bewerkt: 17 aug 2013 11:15 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 17 aug 2013 09:54 #427204

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als ik ga kijken bij bvb :
wikipedia loodaccu
Krijg ik een iets andere uitleg.
In uit het forum een tijdje geleden had ik een tabel gehaald waarbij
12,7 als 100% geladen toestand gold.
Wel pas na 24Hr rust. Of maakt dat niet zoveel uit, of wat is een praktisch correcte rustperiode en juiste spanning voor 100% vol?

Die 12,7 Volt leek mij wel juist, want als ik mijn accu 24Hr aan de lader gehangen had en daarna 24Hr liet rusten kwam ik meestal heel dicht bij de 12,7V uit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 17 aug 2013 11:26 #427219

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
12,7 volt naar uren zal de accu naar deze waarde zakken als je maar lang genoeg wacht nog lager.

Het hangt ook van de leeftijd en het type acculader af en het type accu. lood, AGM, of GEL

Vroeger werden de accu's opgeladen met laadspanning van 13.8 volt nu al decennia is dit 14.4 volt bij normale loodaccu's

Lex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 03 juni 2014 22:03 #521067

Ik heb de 702S Black 4 weken geleden aangeschaft en ingebouwd.

www.superdaimio-icarus.nl/Blog.../7_Accu_monitor.html

Ik ben er erg blij mee. Ik kan mooi alles bijhouden voor de accu's.
Dit geeft mij een prettiger gevoel, dan het giswerk van voorheen.
Ook is het overnachten op een plek waar geen walstroom is prettiger.

In de toekomst wil ik zonnepanelen en misschien zelfs nog een windgenerator gaan plaatsen. Dit gaan we pas doen voordat we echt grote stukken gaan varen.

Ik zeg dat dit echt een toegevoegde waarde is voor aanboord.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 04 juni 2014 07:31 #521128

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Leuke zeilboot.

Tja die Batterij monitors van Victron en natuurlijk ook vergelijkbare producten van andere merken zijn onmisbaar in een goed stroom systeem.

Die batterij monitor die ik heb, die heeft een RS232 aansluiting waar ik een Bluetooth printje op heb aangesloten. Ik kan draadloos via "Bluetooth" In een overzicht zien wat er geladen en ontladen word wat er de afgelopen dag,week,maand,jaar gebruikt is en geladen is.

Het kost wel een paar centen maar dan heb je ook wat.


Lex
Super Daimio 28 schreef :
Ik heb de 702S Black 4 weken geleden aangeschaft en ingebouwd.

www.superdaimio-icarus.nl/Blog.../7_Accu_monitor.html

Ik ben er erg blij mee. Ik kan mooi alles bijhouden voor de accu's.
Dit geeft mij een prettiger gevoel, dan het giswerk van voorheen.
Ook is het overnachten op een plek waar geen walstroom is prettiger.

In de toekomst wil ik zonnepanelen en misschien zelfs nog een windgenerator gaan plaatsen. Dit gaan we pas doen voordat we echt grote stukken gaan varen.

Ik zeg dat dit echt een toegevoegde waarde is voor aanboord.
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 07:37 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 04 juni 2014 10:04 #521191

Superdaimio,

Wanneer je een windmolentje aanschaft let dan goed op dat het met lage windsterktes voldoende stroom levert.

Je bent beter af met alle dagen 100 W dan 2 dagen per jaar 500 W.

De nieuwere modellen schijnen wat beter afgestemd te zijn op wat lagere windsterktes, maar nog lang niet allemaal hebben ze dit door.

Ik kreeg ooit een 500 W molentje, het leverde ook die 500 W wanneer ik het met een zware boormachine snel liet draaien.
Maar door wind aangedreven, begon het pas een heel klein beetje te leveren bij 9 a 10 knopen.
Na de wieken aangepast te hebben en opnieuw gewikkeld, begint het nu bij 5 knopen wind te leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 04 juni 2014 17:09 #521355

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Ik heb vroeger altijd een windmolen gehad tot januari 2007 toen tijdens een hevige storm een tuidraad brak de mast brak en na beneden kwam en dwars door mijn raam viel.

De schade was enorm.

Dus een windmolen dubbel tuien. Nog beter RVS tuidraden op maat laten maken met onder hoge druk geperste verbindingen, maar dat kan aardig in de papieren gaan lopen.

Tip Als je een windmolen wilt kopen neem er dan een met 3 fase wisselstroom met 5 of 6 bladen.

Ik ga dit najaar een topic starten over dit onderwerp.

Lex
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 17:16 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 04 juni 2014 17:36 #521370

Lex63,

Die molens zijn toch standaard 3 fasen?

Je gaat me toch niet vertellen dat er 1 fase gelijkstroom molens geproduceerd worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 04 juni 2014 17:46 #521376

Hoi Lex,

We zijn ook heel erg blij met de boot

De batterijemonitoren heb je waarschijnlijk in allerlei soorten, maar deze an sig is een toevoegde waarde. Natuurlijk kun je zelf alles berekenen wat hier ook vermeld wordt, maar daar zit je denk ik niet op te wachten. Je hebt ook geen windmeter nodig om te bepalen waar de wind vandaan komt of hoe hard het waait. Een dergelijk instrument geeft de informatie snel weer wanneer jij vind dat je het nodig hebt.

Zelf zit ik te kijken om alle informatie via nmea2000 op mijn Raymarine E7 te laten weergeven, maar dit is ook erg prijzig. Voorlopig houd ik het bij de display.

En wat de windmolen betreft, wacht ik totdat de tijd daar is. Zelf werk ik in de energie branche, maar deze vormen van energie voldoen nog niet echt aan het geen dat wij er van verwachten. De kosten zijn ook erg hoog voor deze energiebronnen en dat houd mij en mijn vriendin ook nog tegen om deze aan te schaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 04 juni 2014 17:50 #521377

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Belerion II schreef :
De discussie over wel of geen accumonitor aan boord moet ieder voor zichzelf uitmaken. Ik loop al een jaar of zeven met het idee rond om een accumonitor te monteren. Alleen de prijs stond me tegen.
Echter, Na al die jaren zijn mijn ordinaire lood accus' (1 x 65 AH start, 2 x 105 Ah service) nog steeds in uitstekende staat.

Wil ik nog steeds een accumonitor? Die vraag staat nu vrij laag op m'n prioriteitenlijstje :cheer:.

Als de boot in de box ligt, worde de accu's geladen en op peil gehouden door een Mastervolt IVO Smart 50Ah acculader. Al een paar jaar oud, maar schijnbaar doet ie z'n werk goed. De laadtoestand (spanning) lees ik af met een normale draaispoelmeter en een +/- ampere meter. De voltmeter wil ik nog eens vervangen door een digitaal displaytje voor iets meer nauwkeurigheid. Maar wie weet loop ik nog eens tegen een mooie aanbieding aan van een goede intelligente accumonitor :whistle: ;)

Fijn en makkelijk te monteren: 1 gat;
www.lascarelectronics.com/usb-...p?panelchooser=1&cat[]=70

Ik gebruik de 20V versie en de 200mv versie voor de stroom over de shunt in de massa.

Of deze;
www.conrad.nl/ce/nl/brand/Beck...ueryFromSuggest=true

Meer werk met inbouwen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 17:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 04 juni 2014 17:58 #521379

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
lex63 schreef :
Er zijn VERKOOP argumenten nodig om die € 140,= uit te geven ipv die € 5,=

Eenmaal vroegtijdig je accu's naar de kloten helpen en je hebt die €140,- al terug verdiend. De accumonitor kan ook als accuwacht functioneren dus ingrijpen als de spanning te laag word.

Maar lang leve de voltmeter ieder zijn hobby.

Hee! die meters maakte wij al in 1986. Geven een uitstekend analoog beeld van de lading met voldoende resolutie.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 09 juni 2014 20:26 #522592

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
1 face daar bedoelen ze volgens mij ook DC mee. Veel moderne windmolens geven 3 face wisselstroom dus 3 draden die op de laadregelaar benedendeks word aangesloten. 3 fase wisselstroom word eerst gelijkgericht en een spanningsregelaar laad de accu's of pompt de overtollige stroom hoger dan 14,4 volt of 28,8 volt weg naar een heat sink.

Grote windmolen hebben een dumpload "grote weerstand" waar de overtollige energie word gedumpt. Steeds vaker word deze warmte gedumpt naar een verwarmings-element in een water boiler.

Maar dit zijn veelal grote windturbines vanaf 600 watt.
Saeftinghe schreef :
Lex63,

Die molens zijn toch standaard 3 fasen?

Je gaat me toch niet vertellen dat er 1 fase gelijkstroom molens geproduceerd worden?
Laatst bewerkt: 09 juni 2014 20:29 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 09 juni 2014 22:45 #522621

Lex63,

Zover mij bekend levert een molen ALTIJD wisselstroom.

Gelijkstroom is niet op te wekken met een molen, daarvoor zijn diodes geplaatst.

Één fase generatoren ken ik alleen als 220 volt 3000 rpm en door een motor aangedreven.

Windmolentjes die bedoeld zijn om gelijkstroom te leveren altijd 3 fase gewikkeld bij mijn weten.
En ik heb er best wel een paar opnieuw gewikkeld om ze wat aan te passen aan de ter plaatse heersende windsterkte.
Altijd ster geschakeld, nooit driehoek.
Een ander aantal fasen is best mogelijk.
Maar waar zit daar de winst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 juni 2014 17:31 #522797

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Dat is niet geheel correct.

Er zijn nog genoeg windmolens die rechtstreeks 12/24 volt DC gelijkstroom geven.

Oude Air-x mijn oude wind seeker oude Ruhtland 910 913 wind molentjes.

De laatste 5 jaar worden er veelal 3 fase windmolens verkocht, vooral afkomstig uit China.
Saeftinghe schreef :
Lex63,

Zover mij bekend levert een molen ALTIJD wisselstroom.

Gelijkstroom is niet op te wekken met een molen, daarvoor zijn diodes geplaatst.

Één fase generatoren ken ik alleen als 220 volt 3000 rpm en door een motor aangedreven.

Windmolentjes die bedoeld zijn om gelijkstroom te leveren altijd 3 fase gewikkeld bij mijn weten.
En ik heb er best wel een paar opnieuw gewikkeld om ze wat aan te passen aan de ter plaatse heersende windsterkte.
Altijd ster geschakeld, nooit driehoek.
Een ander aantal fasen is best mogelijk.
Maar waar zit daar de winst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 10 juni 2014 22:15 #522916

Lex63,

Kun je ook uitleggen hoe dat werkt, zo`n molentje dat direct 12/24 volt gelijkstroom levert?
Graag met een schematje.

Ik kan niet anders bedenken dat er toch op welke manier dan ook een diodebrug geplaatst moet zijn, en een regelaar natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 11 juni 2014 07:43 #522962

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Saeftinghe:
Een ruitenwisser motortje met koolborstels en een permanente veldmagneet geeft -bij hand aandrijving- onbelast tussen de 12 en 36V (afhankelijk van hoe snel je aandrijft) gelijkspanning, zonder diodes. Het startkoppel is gruwelijk hoog, maar het aandrijvend toerental zo laag dat je met VAWT (Flettner of Savonius) best wel wat kunt doen!
On topic: accu activatoren/refreshers zijn alleen interessant voor lood-zwavelzuur accu's en die heb ik niet (meer) op mijn boot. :pinch: Derhalve ben ik dan ook geen echte volger van dit topic.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 11 juni 2014 07:44 door Peper. Reden: h vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl