Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zin of onzin van accu activator / accu refresher

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 05:08 #426100

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
@ hypervisor:

Dat is met die victron (of andere battery monitor) wél anders. Die houdt naast de spanning ook ingekomen en uitgaande stromen in de gaten en baseert daar zijn oordeel over de laadtoestand op. Ook past hij de Peukert exponent toe en kan je bij sommigen zelfs veroudering van de accu mee laten nemen. Al met al een veel betrouwbaardere meting dan alleen de spanning, dingen die jij niet of zeer beperkt kan met je multimetertje.

Extra voordeel: relais laten aansturen als de accu leeg is waardoor je die eerder genoemde batterywatch ook niet meer nodig hebt.

Als ik mijn accu's geladen heb, staat 4 uur later de spanning nog op 13v en heb ik pas iets aan de spanning na heel wat uurtjes wachten. Ik wil op elk moment van de dag de ladingtoestand weten.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 05:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 05:19 #426103

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
@philip, dat zou heel knap zijn als die victron dat wel zou kunnen, want ik zie enkel een shunt en een rj11 kabeltje die vanuit de shunt richting die monitor gaat.

daardoor zeg ik zo op eerste oog dat het niet meer is als een veredelde volt meter. die het dus van een stukje software/monitoring moet hebben, en ja dan zal ie ongetwijfeld beter kunnen concluderen als ik, want ik zit niet 24/7 op de voltmeter te kijken. laat staan dat ik het ook nog op schrijf en er aan ga rekenen

de zuiverste meet methode blijft de zuurweger. alleen dat is niet praktisch
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 05:20 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 05:25 #426107

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Het is inderdaad 'slechts'
  1. een volt meter
  2. een ampere meter, vandaar die shunt (dat alleen al is een wereld van verschil met alleen een 'veredelde voltmeter')
  3. wat opgeslagen data van de accu en fabrieks data
  4. een timer
  5. een stukje software die alle genoemde info slim combineerd
Toch kan zo'n ding een betere indicatie geven van de laadtoestand dan jij met je voltmeter, ook al kijk je daar 24u/dag op ;)

Ook bij een zuurweger moet je enkele uren wachten voor een betrouwbare meting.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 05:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 05:38 #426114

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
nee hoor, een zuurweger is direct betrouwbaar omdat ie het soortelijk gewicht van het zuur meet.

het enige probleem is dat je accu's tegenwoordig vaak geen (zichtbare) doppen meer hebben. een rotte cel opsporen met de zuurweger is er dus ook niet meer bij.

de kleur van het zuur kan je wel heel veel over de staat van de accu vertellen.. dus ergens is het jammer dat ze tegenwoordig geen doppen meer hebben.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 05:46 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 07:43 #426185

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Philip bedankt voor de toelichting.

Inderdaad als je een accumonitor hebt kan de schakeluitgang gebruikt worden voor een zware relais. Dan is een accuwacht dus overbodig.

Moet eerlijk bekennen dat ik op deze boot die ik sinds 2010 heb, nog geen accu monitor heb geïnstalleerd,

Ik heb een geavanceerde solar laadregelaar, waar ook een SOC "state off charge" meter op zit dit weergeeft in procenten zie foto.

Ook meld deze hoeveel ampère er nog in de accu zit "per 10 ampère.



Toch wil ik weer zoon batterij monitor kopen de huidige modellen zijn veel geavanceerder en nauwkeuriger dan die simpele uitvoering die ik 6 jaar geleden had van Mastervolt.

Mooi spul.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 09:32 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 07:53 #426192

hypervisor schreef :
nee hoor, een zuurweger is direct betrouwbaar omdat ie het soortelijk gewicht van het zuur meet.

het enige probleem is dat je accu's tegenwoordig vaak geen (zichtbare) doppen meer hebben. een rotte cel opsporen met de zuurweger is er dus ook niet meer bij.

de kleur van het zuur kan je wel heel veel over de staat van de accu vertellen.. dus ergens is het jammer dat ze tegenwoordig geen doppen meer hebben.

Als je dan een betrouwbare meting met een zuurweger wilt, dan zul je alle cellen een voor een moeten meten, dan kan namelijk nog wel eens verschillen. Daarom meet je ook het liefst een aantal uren nadat de accu tot rust is gekomen, dan heeft het electroliet (het zuur) zich weer gelijkmatig verdeeld.

Theoretisch is het soortelijk gewicht van het accuzuur inderdaad een goede maat voor de ladingstoestand. Alleen dat moet je er wel nauwkeurig mee kunnen meten en met die dingen van een tientje van de Halfords e.d. kan dat helemaal niet. Overigens is er ook nog een temperatuurcomponent, die moet je ook meerekenen bij het zuurwegen.

Geef mij dan inderdaad maar een accumonitor, zoals Philip aangeeft (nou ja, je hoeft 'm niet te geven, want ik heb er al een ;-) ). Dat is zeker meer dan een veredelde voltmeter. Het belangrijkste wat het ding doet is in- en uitgaande stroom meten. Eigenlijk is het een Ah-teller. Dat geeft een redelijk betrouwbare indicatie van wat er nog in je accu zou moeten zitten en het ding kan ook op ingestelde waarden (spanning, ladingstoestand) alarmen geven en een relais aansturen. Erg handig.
Perfect is hij niet, want het blijft een benadering op grond van een aantal ingestelde variabelen (zoals de Peukert) en gemeten waarden. Bijvoorbeeld de zelfontlading van een accu kan een accumonitor niet meten.
Het ding heeft voor mij een belangrijke toegevoegde waarde: het geeft mij namelijk inzicht in het verbruik van de diverse electrische apparaten aan boord en in het effect van de verschillende middelen die ik gebruik om bij te laden (zonnepaneel, acculader, motor). En het rekent daarbij ook nog eens netjes die effecten uit. Als je de uitkomsten met enig gezond verstand interpreteert, is het een zeer nuttig apparaat.

Die 140 euro die het kost heb je er zo weer uit. Je kunt er namelijk je levensduur van je accu's aanzienlijk mee vergroten. Ik heb zelf voor goedkope, simpele loodzuur-accu's gekozen, die ik netjes probeer te behandelen, i.p.v. een duurder type (AGM of zo), dat ik ongezien op zijn donder geef. Ik ben ervan overtuigd dat dit op de lange termijn veel goedkoper is.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 08:08 #426197

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Bij deze twee filmpjes van de Victron Battery Monitor BMV600S

Deel 1

Deel 2

Veel kijkplezier.

Lex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 08:19 #426208

Moraal van dit verhaal: voorkomen is beter dan genezen. :-)
Beter investeren in een apparaat waarmee je voorkomt dat je een dode accu weer tot leven moet wekken (een "accuwacht" of een accumonitor) dan in een accu activator of refresher.

En ook wel fijn als je kunt beredeneren waarom je accu helemaal ontladen is (dan weet je ook hoe je dit voortaan kunt voorkomen).

Ik ben het met lex63 eens: veel watersporters mishandelen hun accu's zonder kennis van zaken. Ze verwachten wonderen van hun batterijen en denken: des te duurder des te beter.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 08:53 #426230

Wanneer je een accu nooit onder de 12 volt laat komen en er van uit gaat dat je er 100 Ah in moet steken om er 60 Ah uit te kunnen halen, dan zit je ruim aan de veilige kant denk ik.

En ook niet de andere kant op overdrijven, niet voortdurend op 14,6 volt laten staan, daarvan knappen ze ook niet erg op.

De automobiel generatoren zijn standaard afgeregeld op 14,2 volt.
Dat is echt niet voor niets gedaan.
Het is een veilige spanning.
Mogelijk komt de laad toestand dan slechts op 97%. Nou en, wat is daarmee het verschil in gebruiksduur? 5 minuten?
Een vloeistof accu eens in de maand een uurtje laten borrelen (en zonodig water bijvullen)is al decenia een prima manier geweest.

En wat ook handig is je hebt aan een voltmetertje genoeg. Je hoeft echt niet te weten tot in drie decimalen hoe vol je accu nog zit.
Lekker goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 09:17 #426250

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Een ontlading tot 50% 12.0 volt is het beste voor de levensduur van een accu.

De afgeven capaciteit is dan dus 50%

simpel reken voorbeeld.

We hebben een Nieuwe volledig opgeladen 100 Ah accu, deze Willen we in goede conditie houden, dan mag hij niet verder ontladen worden dan 50% 12volt.

De accu heeft dus een bruikbare capaciteit van 50 Ah.

Als je een accubank gaat aanleggen houd er dan rekening mee dat de accu('s) die je koopt maar 50% ontladen mag/mogen worden dus in werkelijkheid maar 50% rendement hebben.

De opgegeven capaciteit die op een accu staat vermeld is de energie die een volledig geladen accu kan geven tot deze geheel ontladen is. "de doodsteek voor de accu"

Dus ga bij de calculatie uit van 50%

Een 100 Ah accu is dus 50 Ah.
Een 200 Ah accu is dus 100 Ah.

Enzovoort.

Lex
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 13:52 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 10:02 #426267

@Saeftinghe Hoe meet je die 12 Volt dan? Aan de accupolen of ergens op je instrumentenpaneel? Met verbruikers aan of alles uit? Direct na het laden of na enige rust? Met andere woorden: weet je eigenlijk wel wat je meet (rekening houdend met verliezen in kabels en overgangsweerstanden bijvoorbeeld, inclusief de interne weerstand van de accu).
Hoe nauwkeurig beoordeel je de ladingstoestand van de accu tijdens het varen (gebruikers aan) aan de hand van de spanning?

@lex63 Er zijn ook accutypes die je ongestraft dieper dan 50% mag ontladen.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 10:14 #426274

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Bovendien wil ik graag weten hoe vol de accu is tijdens het laden. Dan zegt de spanning helemaal niks.
lex63 schreef :
Een ontlading tot 50% =12.0 volt is het beste voor de levensduur van een accu.
[..]
Smooth Operator schreef :
@lex63 Er zijn ook accutypes die je ongestraft dieper dan 50% mag ontladen.
Accu's die je écht ongestraft dieper kunt ontladen zijn er bijna niet, nagenoeg alle lood-zuur accu's gaan minder lang mee. Ze gaan nog steeds best lang mee maar ze houden het nog langer uit als je ze zo vol mogelijk houdt. Sommigen kunnen er beter tegen dan anderen en kunnen dieper zonder meteen stuk te gaan maar netjes vol houden is beter voor alle accu's.
Gek he, dingen die bedoelt zijn om leeg te maken maar dat eigenlijk helemaal niet leuk vinden...
lex63 schreef :

Een 100 ampère ampère uur (Ah) accu is dus 50 ampère ampère uur (Ah).
Een 200 ampère ampère uur (Ah) accu is dus 100 ampère ampère uur (Ah).
:whistle:
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 10:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 10:21 #426278

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
De accuspanning meet je met voorkeur met een digitale volt meter of multimeter.

Voor langste levensduur is het beste om je accu('s) liever niet verder dan 50% te ontladen een keertje iets verder dat is geen ramp.

Alleen echte tractie 2 volt cellen die mogen tot 30% ontladen worden.

Het is heel simpel als je contant zonder stroom zit dan is de accucapaciteit afdoende en moet je dus een grotere accubank hebben.

Een goed gecalculeerd volledig geladen accusysteem moet zonder bijladen het twee dagen volhouden.

Hier bestaan rekentabellen voor

1 hoeveel stroom verbruikers heb je?
2 hoeveel stroom verbruiken die.
3 Hoelang gebruik je deze stroom verbruikers.

Maak een rekensom tel alles bij elkaar op en je schrik vaak hoeveel ampère uur je aan stroom verbruikt.

Daarom is een accumonitor eigenlijk op de meeste boten een uitkomst. In een oogopslag kun je de capaciteit van je stroomsysteem zien.

Maar ik moet nu weg misschien tot vanavond.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 18:45 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 10:49 #426291

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
lex63 schreef :
Voor langste levensduur is het beste om je accu('s) liever nier meer dan 50% te ontmanden een keertje iets verder dat is geen ramp.

Alleen echte tractie 2 volt cellen die mogen tot 30% ontladen worden.
Niet helemaal waar.
1) er bestaan naast tracie accu's zat accu's die wel onder de 50% mogen. Deep cyle AGM, gel etc. kun je prima tot 70-80% leegtrekken zonder ze te direct slopen.
2) ook ontladen tot 50% heeft invloed op de levensduur, minder diep is nog beter voor de levensduur.

Zie ook dit grafiekje van Victron als voorbeeld:


Ik kwam nog deze lijstjes tegen:

12 Volt Deep Cycle AGM
200 cycli bij 100% ontlading*
400 cycli bij 50% ontlading
900 cycli bij 30% ontlading


12 Volt Deep Cycle Gel
300 cycli bij 100% ontlading*
600 cycli bij 50% ontlading
1300 cycli bij 30% ontlading

Je ziet dat zelfs bij deze deep cycle accu's 50% ontladen je accu's 2x minder lang mee gaan als bij 30% ontladen. 100% is helemaal erg. 'Ontgestraft diep ontladen' is dus betrekkelijk. Diep (>30%) ontladen gaat dus altijd ten koste van de levensduur, dus vol houden die accu's!
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 11:41 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 12:39 #426357

lex63 schreef:
Er bestaan rekentabellen voor
Zie deze link voor een voorbeeld van een excelsheet om je verbruik en de benodigde accu capaciteit zelf uit te rekenen. Heel handig!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 13:46 #426417

Smoot Operator,

Één metertje zit direct op de accupolen, verder hebben de laadregelaars volt en ampere metertjes.
Er is altijd een zekere afname, de koelkast staat altijd aan, ladertjes voor kleine dingen zolas telefoon en 1,2 volt batterijtjes, licht, waterpompje enzovoort.
Omdat ik aan boord woon is het onmogelijk de accu in rust te meten.
Zodra wind of zon gaat laden stijgt de spanning iets, dit in relatie tot de Amperes.

Altijd een dynamisch evenwicht.
Dan zegt die accuspanning meer dan genoeg om te weten of ik meer verbruikers aan kan zetten of juist moet minderen.
En dat is eigenlijk waar het om gaat.
Of die accu 67% vol is of 93%, kun je afronden op 70 en 90%.
De laadtoestand moet zich tussen 50 en 100% bevinden, bij voorkeur ergens rond de 80%, dan is er ruimte om wat te laden als de wind toeneemt en ook ruim voldoende voor ´t geval ik wat langer met m´n computertje op zeilersforum rondzwerf.

In de praktijk beweegt de spanning zich tussen 12,5 volt bij het ochtendgloren en 13,8 volt laat in de middag 12,8 net voor het slapen gaan.
Een enkele keer, bij felle zon en veel (3Bf) wind zie ik wel eens 14,3 volt.
En dan let ik eigenlijk nergens op. Wanneer ik de panelen frequent op de zon richt kom ik wel eens op 14,4 volt, maar dat is zelden.

Het warm water paneeltje reageert volgens hetzelfde patroon.
Vaak bijstellen geeft een boiler temp van 70º, op een gemiddelde stand laten staan geeft net onder de 60º boiler temperatuur.
Het isolatie materiaal vervormt enigzins, zou bestand moeten zijn tegen 75º. Maar in de ruimte van de spiraal gemeten wordt het wel 85º.
Zet ik het pompje met de hand stil dan loopt de temperatuur in de spiraalruimte op tot boven de 100º.
Bij weer aanzetten van het pompje hoor je duidelijk dat er stoom in de pijp zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 14:05 #426435

Philip,
Dat tabelletje van ontladings percentages vertelt mij dat ik het best uit ben door accu´s maar 1% te ontladen.
Dat betekent een hééél grote accu, met bijbehorende kilo´s en aanschafprijs.

De meest bootjes zijn daar niet groot genoeg voor.

Een handig resultaat zal zijn; uitrekenen wat je nodig hebt, 2 x die hoeveelheid Ah aanschaffen, dik naar boven afgerond, zodat je altijd in de bovenste helft (60 a 70 % geladen) blijft.
Afhankelijk van je verbruik zon panelen plaatsen en een klein walstroomladertje.

Dan zullen de meest weekeind vaarders op ongeveer 200Ah capaciteit uitkomen. En boordwoners zoals ik op ongeveer 450Ah.
Dat walstroomladertje hoeft helemaal niet zo groot en duur te zijn, het heeft alle tijd om te laden met een stroomsterkte die goed is voor de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 14:09 #426439

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Saeftinghe schreef :
Philip,
Dat tabelletje van ontladings percentages vertelt mij dat ik het best uit ben door accu´s maar 1% te ontladen.
Dat betekent een hééél grote accu, met bijbehorende kilo´s en aanschafprijs.

De meest bootjes zijn daar niet groot genoeg voor.

Een handig resultaat zal zijn; uitrekenen wat je nodig hebt, 2 x die hoeveelheid Ah aanschaffen, dik naar boven afgerond, zodat je altijd in de bovenste helft (60 a 70 % geladen) blijft.
Afhankelijk van je verbruik zon panelen plaatsen en een klein walstroomladertje.

Dan zullen de meest weekeind vaarders op ongeveer 200Ah capaciteit uitkomen. En boordwoners zoals ik op ongeveer 450Ah.
Dat walstroomladertje hoeft helemaal niet zo groot en duur te zijn, het heeft alle tijd om te laden met een stroomsterkte die goed is voor de accu.

Het scheelt enorm als de accu's tussentijd worden opgeladen door zon of wind energie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 14:31 #426453

Saeftinghe schreef :
Philip,
Dat tabelletje van ontladings percentages vertelt mij dat ik het best uit ben door accu´s maar 1% te ontladen.
Dat betekent een hééél grote accu, met bijbehorende kilo´s en aanschafprijs.

De meest bootjes zijn daar niet groot genoeg voor.

Een handig resultaat zal zijn; uitrekenen wat je nodig hebt, 2 x die hoeveelheid Ah aanschaffen, dik naar boven afgerond, zodat je altijd in de bovenste helft (60 a 70 % geladen) blijft.
Afhankelijk van je verbruik zon panelen plaatsen en een klein walstroomladertje.

Dan zullen de meest weekeind vaarders op ongeveer 200Ah capaciteit uitkomen. En boordwoners zoals ik op ongeveer 450Ah.
Dat walstroomladertje hoeft helemaal niet zo groot en duur te zijn, het heeft alle tijd om te laden met een stroomsterkte die goed is voor de accu.

Ik ben in principe een weekendvaarder, en ik heb maar 100 Ah. Ruim voldoende en dan heb ik ook nog een koelkast. In mijn ogen kun je dit soort getallen niet zo maar roepen. Het hangt echt af van wat je verbruikt, hoeveel je tijdens verbruik kunt bijladen en hoe lang je zonder duitse landvast wilt doen. Verder is van belang of je uberhaupt aandacht wilt besteden aan je electrische installatie en hoeveel geld je hebt. Dat laatste heeft dan weer een verband met elkaar, menig zeiler gooit er het duurste van het duurste in en wil er dan ook geen omkijken naar hebben. Kwestie van kiezen...
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 17:05 #426551

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Saeftinghe schreef :
Philip,
Dat tabelletje van ontladings percentages vertelt mij dat ik het best uit ben door accu´s maar 1% te ontladen.
Dat betekent een hééél grote accu, met bijbehorende kilo´s en aanschafprijs.
Waar, dat zou ik zeker niet doen. Maar wat ik wil zeggen is dat 'ongestraft' diep ontladen zoals eerder werd gezegt niet helemaal waar is, je accu gaat er wat minder lang van mee. Er is altijd wat straf. Hoever je wil gaan in de ratio tussen levensduur en accu capaciteit is aan ieder zelf. Meer (volle) accu = meer levensduur maar ook meer gewicht/ruimte en initiële investering maar weer minder totale kosten.

En dat je accu even bijladen als je toch in een haven met gratis walstroom ligt, ook als ie niet zo leeg is wel zin heeft. De levensduur van je accu wordt wat verlengt.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 17:08 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 17:35 #426564

Wat ik bedoel te zeggen is; Het is allemaal niet precies uit te rekenen.
Neem een ruim bemeten accu.
Al die frutsels die veel geld kosten en heel precies meten maken toch je verbruik niet anders.

Voor iets wat je zo in een oogopslag kunt zien, daar hoef je geen dure prcisie meetinstumentjes voor te kopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 15 aug 2013 18:17 #426594

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Voor €140,- koop je een prachtig accu monitoring systeem dat uiteindelijk goedkoper is dan vroegtijdig je accu's te vervangen?

Bovendien heeft deze accumonitor een alarm pieper en een programmeerbare relais.

Nogmaals heel veel watersporters zijn heuse accu beulen mishandelen hun accu('s) vreselijk. Ze blijven net zolang stroom trekken totdat er niets meer uit komt.

Dan nog vreemd staan te kijken dat hun accu's rot defect zijn, "Hoe kan dit nou ik had ze vorig jaar nieuw gekocht"

Met dit systeem krijg je overzicht op je energie huishouding. Dit systeem kan zelfs ingrijpen mocht je de accu('s) te diep ontladen worden.

Kortom die €140,- is een investering die zich dubbel en dwars weer terugverdiend.

Lex
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 18:23 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 01:40 #426669

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
hoi lex, heeft victron deze relais ook in het assortiment? Ik kan ze niet vinden lijkt mij een mooie extra toevoeging om zo je accu te sparen.

Ik krijg begin september een hele victron set voor de accu moet ik nog even gaan sparen wil graag een AGM Deep Cycle 165 ah in de boot erbij leggen maar die is best prijzig.

Een relai waarmee ik dan via de victron monitor kan zeggen tegen de accu ho je bent op de helft schakel maar uit lijkt mij een mooie oplossing.

Wat ik zo uit het verhaaltje lees/zie is dat de victron accumonitor toch ook 24/7 aan staat en dat als je deze uitschakeld er instellingen verloren gaat. Dus eigenlijk best een nadeel want door de weeks ben je niet op de boot, stel je komt maanden niet op de boot dan lijkt het mij dat dan zo'n accumonitor toch weer een iets nadeel is.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 02:10 #426671

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Belerion II schreef :
lex63 schreef:
Er bestaan rekentabellen voor
Zie deze link voor een voorbeeld van een excelsheet om je verbruik en de benodigde accu capaciteit zelf uit te rekenen. Heel handig!

ik kan hem niet openen...
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin of onzin van accu activator / accu refresher 16 aug 2013 02:57 #426672

Mmm, vreemd. Ik hier wel :huh:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl