hypervisor schreef :
nee hoor, een zuurweger is direct betrouwbaar omdat ie het soortelijk gewicht van het zuur meet.
het enige probleem is dat je accu's tegenwoordig vaak geen (zichtbare) doppen meer hebben. een rotte cel opsporen met de zuurweger is er dus ook niet meer bij.
de kleur van het zuur kan je wel heel veel over de staat van de accu vertellen.. dus ergens is het jammer dat ze tegenwoordig geen doppen meer hebben.
Als je dan een betrouwbare meting met een zuurweger wilt, dan zul je alle cellen een voor een moeten meten, dan kan namelijk nog wel eens verschillen. Daarom meet je ook het liefst een aantal uren nadat de accu tot rust is gekomen, dan heeft het electroliet (het zuur) zich weer gelijkmatig verdeeld.
Theoretisch is het soortelijk gewicht van het accuzuur inderdaad een goede maat voor de ladingstoestand. Alleen dat moet je er wel nauwkeurig mee kunnen meten en met die dingen van een tientje van de Halfords e.d. kan dat helemaal niet. Overigens is er ook nog een temperatuurcomponent, die moet je ook meerekenen bij het zuurwegen.
Geef mij dan inderdaad maar een accumonitor, zoals Philip aangeeft (nou ja, je hoeft 'm niet te geven, want ik heb er al een
![;-) ;-)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
). Dat is zeker meer dan een veredelde voltmeter. Het belangrijkste wat het ding doet is in- en uitgaande stroom meten. Eigenlijk is het een Ah-teller. Dat geeft een redelijk betrouwbare indicatie van wat er nog in je accu zou moeten zitten en het ding kan ook op ingestelde waarden (spanning, ladingstoestand) alarmen geven en een relais aansturen. Erg handig.
Perfect is hij niet, want het blijft een benadering op grond van een aantal ingestelde variabelen (zoals de Peukert) en gemeten waarden. Bijvoorbeeld de zelfontlading van een accu kan een accumonitor niet meten.
Het ding heeft voor mij een belangrijke toegevoegde waarde: het geeft mij namelijk inzicht in het verbruik van de diverse electrische apparaten aan boord en in het effect van de verschillende middelen die ik gebruik om bij te laden (zonnepaneel, acculader, motor). En het rekent daarbij ook nog eens netjes die effecten uit. Als je de uitkomsten met enig gezond verstand interpreteert, is het een zeer nuttig apparaat.
Die 140 euro die het kost heb je er zo weer uit. Je kunt er namelijk je levensduur van je accu's aanzienlijk mee vergroten. Ik heb zelf voor goedkope, simpele loodzuur-accu's gekozen, die ik netjes probeer te behandelen, i.p.v. een duurder type (AGM of zo), dat ik ongezien op zijn donder geef. Ik ben ervan overtuigd dat dit op de lange termijn veel goedkoper is.
Bart