Sunday schreef :
5keer per seconde de drive aansturen is output, ingaande data is input.
Input kan denk ik niet vaak / snel genoeg. Output hoeft denk ik niet zo razendsnel, maar daarover weten de specialisten hier meer denk ik.
Elke 0,2 seconde (=5hz) een outputsignaal is vaak, en doet op zich weinig.
Benadering: De range van de drive is ongeveer 20cm. Volledig in naar volledig uit duurt 5seconden. Elke 0,2 seconden een stuurpulsje levert dan 8mm stuur op. Da's heel weinig, en gelukkig doet mijn pilot niet elke 0,2 seconden "plus 8mm" en dan weer "min 8mm": dat wordt gefilterd met de 10hz inputdata.
Die output is juist van het grootste belang downwind... Daarom zijn de dure automaten met tot 50 keer per seconde bijsturen! Maar er zijn ook momenten dat dempen inderdaad handiger is (en dan is 5 keer of minder ook goed); hangt af van de omstandigheden (golfslag, wind, gewenste koers etc.)
Vergeet niet dat een stuurautomaat bijstuurt NA dat er iets gebeurt. (hoewel de duurste een deels 'prediction mode' hebben (op basis van o.a. de golfslag van de laatste minuten etc.)). Hoe vaker dat gebeurt hoe beter op koers je blijft ipv dwars op een golf te komen ten liggen...
Note: als je geen planerende boot hebt is die 5 keer per seconde op zich al heel aardig (en werkt het voor veruit de meeste mensen geheel naar wens), ook bij downwind. 10 keer is echter nog altijd beter/veiliger, zeker downwind (upwind minder van belang uiteraard).
Bedenk daarbij dat de EVO automaten additionele algoritmen hebben waardoor ze zo wie zo beter sturen dan een SPX.
Als je de Airmar H2183 op nmea0183 aansluit, krijg je geen 10hz signaal binnen...