Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 04:30 #294794

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Ik begrijp dat je naar 2 accu's wil die onafhankelijk worden geladen en gebruikt.
Dan zul je een scheidings diode of mosfetblok moeten monteren. Neem een gecompenseerde zodat je geen spanningsverlies hebt.
Er moet dan wel een directe voldoende dikke kabel van de dynamo naar de scheider en de verbinding tussen dynamo en startmotor moet los.
Een scheidingsdiode kun je kopen van bv Victron en die zijn er in verschillende uitvoeren, afhankelijk van de maximale laadstroom van de dynamo en hoeveel accu's erop moeten. Kosten rond de € 100,-

De 15,2 V is inderdaad erg veel. Zou eerst een betrouwbare meter nemen, anders is de spanningsregeling mogelijk defect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 06:18 #294813

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Die nieuwe motoraanduiding is nog niet zo lang gebezigd door Vetus meen ik. Hiervoor was deze 12 pk sterke motor aangeduid als Vetus M2.05.
De 16 pk M2.06 heeft een spanningsregelaar en dat zal hier ook wel aanwezig zijn. Bel even met de technische dienst van Vetus en vermeldt tevens die laadstroom van 15,2 V. Mogelijk dat het onder garantie valt.

Met meerdere keuzeschakelaars voor het in of uitschakelen van verschillende circuits kan het makkelijk fout gaan. Houdt het zo eenvoudig mogelijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 06:21 #294815

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
@Dekaag,
Spanningsregeling defect, zou me toch verbazen, de motor is nieuw ingebouwd in december 2011.

Hoe kan ik daar zekerheid over krijgen?

Kan ik dit testen of moet de jachtwerf hiervoor ingeschakeld worden?

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 06:25 #294817

Tony2920 schreef :
@Dekaag,
Spanningsregeling defect, zou me toch verbazen, de motor is nieuw ingebouwd in december 2011.

Hoe kan ik daar zekerheid over krijgen?

Kan ik dit testen of moet de jachtwerf hiervoor ingeschakeld worden?

m.v.g.

Tony

alternator (ja ik blijf het beesteje bij de echte naam noemen) eraf halen, kwestie van twee bouten losdraaien en er mee naar een "bosch" dienst of ander reparatie bedrijf van auto electra. weet je het zeker.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 06:34 #294818

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Ik zou eerst een betrouwbare meter lenen en opnieuw meten.
Indien de spanningsregeling is afgestelt op een scheidingsblok met een verlies van 1,5 V (of zoiets) geeft hij nu teveel af.
Maar het zou me verbazen als men dit standaard al doet.
Dus ik ga er vanuit dat je meting niet goed is.

Neem contact op met de leverancier over de juiste laadspanning en meet opnieuw met een betrouwbaar apparaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 07:00 #294823

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Heb net een mailje naar Vetus gestuurd met de vraag of dit normaal is, en welke spanningen ik zou moeten meten bij draaiende en bij gestopte motor ( direkt en an 30 minuten )
De jachtwerf in CC gezet.
Nu maar even afwachten wat er als reactie komt.

Heeft iemand ervaring dat meten met digitale meters op alternatoren afwijkende resultaten geeft als met analoge meters.
Ik weet uit ervaring dat bij sommige metingen
( slechte gelijkrichting een digitale meter meer aanduid als een analoge )
Maar wat zijn de afwijkingen die ik op een alternator mag verwachten ??

In de garage waar ik mijn wagen onderhoud laat geven gebruiken ze alleen nog een digitale meter, maar vermoedelijk van betere kwaliteit als mijn hobbymetertje.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 08:10 #294840

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Met draaiende motor maximaal 14,4 V en met de motor uit meet je de werkelijke accuspanning.
Die zal afhankelijk van de laadtoestand van de accu rond de 12,5 V zijn.
Helemaal vol meer en leeg minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 09:06 #294845

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Hoe oud is de accu?? En wat voor soort accu praten we over??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 09:46 #294851

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Een gewone autoaccu met een capaciteit van 65 Ah dacht ik.
Had het er niet bij vermeld omdat het een "gewone" accu was.

( Voor zover ik wist was dit de juiste keuze voor een startaccu )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 11:45 #294868

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
En de leeftijd? Is t ding wel eens bijgevuld??
ik had laatst 17,08V op mn polen, bleek accu overleden....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 12:22 #294879

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Als een dynamo defect is meestal de laadspanning weg.
Maar met een defecte accu kan de laadspanning ook oplopen.
Gebeurt niet veel maar loopt dan hoog op.
17 volt is dan mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 13:33 #294894

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Heren,

Dank U voor de rampscenario's,

maar ik hoop dat dit (nog) niet het geval is.
De accu is van mei 2011 dus goed een jaar en een maand oud.
en zo een volledig gesloten accu, dus batterijzuur niveau niet te controleren.
Deze winter tot na de vorstperiode thuis droog en vorstvrij gehouden,
en enkele keren bijgeladen met een speciale acculader.
Als ik een week niet gevaren heb is er 12,65 Volt tot 12,70 V in en het starten verloopt
(nog) probleemloos.
Maar toen ik vorige keer bij het varen op motor de spanning op de accupolen mat zag ik 15,20 Volt op de meter.

Nu is het mijn vraag :
Is dit normaal,
ligt het aan mijn meter, (digitale multimeter)
of meetmethode (op de accupolen )
of is er een probleem met de spanningsregeling/laadregeling van de alternator.

Dus zo goed als nieuwe accu, en nieuwe motor.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 13:39 #294895

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Meten op de accupolen is de goede methode. Als je de laadspanning wilt meten, dan meten terwijl de motor loopt. Als je de accuspanning goed wilt meten, dan de accu eerst een paar uur rust geven, en dan meten.

En al het meten natuurlijk met een goede meter!

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 13:57 #294902

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Is het een multimeter met intern batterijtje? Als dat leeg is, meet je ook hogere waarden, dus het kan heel goed aan de meter liggen. ook als je die normaal volledig kan vertrouwen: een nieuw batterijtje zal dan weer een betrouwbare meting geven.
Om zeker te zijn: meet de accu van je auto maar eens, zowel in rust als bij draaiende motor. Heb je daar dezelfde waarden, dan ligt het aan de multimeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 14:11 #294905

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
@Apae. He dat ik daar niet aan gedacht heb.
Heel goeie tip./

Verder heb ik op het forum nog oover een gelijkaardig probleem gelezen, en bij het nadenken erover nog een mogelijkheid gevonden.
Als er een probleem is met de verbinding tussen accu en alternator, in mijn geval zit daar nog een accuschakelaar tussen met
accu1 / beide / accu2 als mogelijkheden.

Ik heb die wel eens omgeschakeld,( met accu af). Als daar nu eens een minder goed contact in zit ... kan dit dan een dergelijk effect geven?

Ik denk dat ik die schakelaar en de accubkabels nog maar eens nauwkeurig ga nakijken.
Er zijn maar 2 kabels van de alternator naar de accu en elke weerstand
tussen accu en alternator gaat dan invloed geven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 14:49 #294910

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Een geladen accu is 12,6 a 12.7 volt.
deze is dan zogenaamd vol.
15,2 volt is te veel.
Je meet met een universeel meter op de accu polen.
Eerst meten voor dat de motor start op de accu polen en dat meet je opgeladen 12,6 volt.
Daarna meten met draaiende motoren en laad spanning varieert tussen 13,8 en 14 volt bij standaard installatie.

Er is maar 1 manier om je digitale meter te checken en dat is een andere meter er bij halen.

Nogmaals meet je dik 15 volt dan is de spanning regelaar defect, maar een grotere kans dat de accu defect is.
een soort kortgesloten verschijnsel in 1 cel of meerdere.
Dit ontstaat door extreem ontladen en niet direct opladen.

groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 18:46 #294972

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Auto accu gemeten.

12,72 Volt in rust, t.t.z. 2 uur na de laatste rit.
motor gestart
14,26V a 14,28V.
Mijn multimeter doet het waarschijnlijk helemaal juist.
( of mijn autoaccu is defect ;-) )

Bedankt voor de tip .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 juni 2012 18:50 #294975

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Dat zijn waardes die mijn batterijmonitor in vergelijkbare omstandigheden ook wel aangeeft. Lijkt me niks mis mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 juni 2012 04:26 #295012

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Je meting zal dus correct zijn en de laadspanning te hoog.
Dan zal de spanningsregelaar van de scheepsmotor afgeregeld moeten worden op een lagere laadspanning.
Ik zou contact opnemen met de leverancier en met hem overleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 juni 2012 19:24 #295217

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Vandaag eens aan boord alles grondig nagelopen.
Eerst accu los, en draadjes doormeten.... alles zoals het hoort te zijn.
Dan accu er terug op, en motor starten, en kijken of het phenomeen er nog is.
Ja helaas het is nog altijd hetzelfde, direkt na de start gaat de spanning langzaam omhoog om bij ongeveer 15,6 V te komen na ongeveer 7 minuten.

Voor alle zekerheid nog de spanning, of liever gezegd het spanningsverschil gemeten tussen de + klem van de accu en de + klem van de alternator. 0,05V .
Dit lijkt me aanvaardbaar, er is dus weinig of geen weerstand tussen de accu en de alternator en zo hoort het ook.

Nu blijven er maar 2 mogelijkheden over, de alternator of de accu.
:(
Leverancier een mail gestuurd morgen eens telefonisch kontakt opnemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 juni 2012 19:31 #295220

dit lijkt er veel op dat de alternator al gecompenseerd is voor een "ouderwetse" scheidings diode.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 juni 2012 20:02 #295228

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Maar ik moet hier wel iets aan doen, want met deze instelling krijgt mijn accu te veel spanning en gaat hij sulfateren.
Of ik het verkeerd begrepen?

- krijgt tot 15,6 Volt ( of meer ik heb niet verder willen testen dan een minuut of 15. ), voor zijn kiezen ( op zijn polen ), en dat is niet gezond.

- Kan het zijn dat de alternator gewoon niet meer spanning kan leveren dan de 15,6 Volt of is het de accu die door meer stroom door te laten bij die hogere spanning die de boel op die spanning houd ?

Ik moet over accu's nog een hoop leren zo te zien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 07:08 #295294

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
sietse-ten schreef :
dit lijkt er veel op dat de alternator al gecompenseerd is voor een "ouderwetse" scheidings diode.

15,6 volt is idd precies zo'n waarde waarna je na een scheidings diode op correcte waarden uit komt..

gemiddeld 0,7 volt per diode spanningsval maal 2, oftewel 1,4 volt
15,6 - 1,4 = 14,2!

tussen de 13,6 en 14,2 volt is voor normale accu's een normale waarde. bij een defecte spanningsregelaar meet je andere waardes. dan is 17+ volt geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 07:21 #295302

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Een echt dode laadregelaar (die dus niet terug regelt) zou met een gezonde dynamo een spanning van 18 volt opleveren.Ik vind de optie van compensatie voor een niet meer aanwezige scheidingstrafo wel een goede. ik kan alleen even neit terugvinden wat die compensatie zou moeten zijn: diodebrug = +0,7 V en dus te weinig. Je zoekt een verschil van 1,4 volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 07:56 #295313

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
@Apae ,

Je bent me kwijt, ik begrijp niet waar je het over hebt.
=================================================================
Ik vind de optie van compensatie voor een niet meer aanwezige scheidingstrafo wel een goede
=================================================================
Scheidingstrafo ? ( we zijn met gelijkspanning bezig toch . )
Bedoel je een niet aanwezige diodebrug ?


Wat is volgens jou de te meten waarde bij een defecte laadstroomregeling van een alternator?

Hoe kan ik testen of het een verkeerd ingestelde dan wel een defecte alternator ( laadstroomregelaar van de alternator is )?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl