Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 dec 2014 08:33 #581215

ISO788 Hans schreef :
Maar dan kun je toch gewoon de kabels andersom aansluiten? Dan ben je klaar.. Alleen de tekening aanpassen. Wachten op verus levert niks meer dan dat..

Ik heb de tekening uit het handboekje van deze Vetus niet gezien maar ik denk dat het daar gewoon goed op staat.(misschien een copie hier plaatsen?)
Zoals eerder geschreven zal het probleem wel komen doordat er ergens in de kabelboom of , waarschijnlijker, de stekkers een fout(je) zit.
Overigens las ik dat de betreffende alternator een sense aansluiting zou hebben die op de accu wordt aangesloten.
Vreemd want bijv. bij mijn Vetus is dat zeker niet zo hoewel ook daar 4 aansluitingen (excl. massa) op de alternator zitten.
Dat zou dan iets nieuws voor de nieuwere Vetus motoren moeten zijn.
Ad

Bijlage Naamloos_2014-12-20.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 20 dec 2014 08:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 dec 2014 12:05 #581258

Dan alleen de kabel aanpassen... Oorzaak lijkt me gevonden...
Kun je wel vetus aan blijven spreken maar ik zou de originele alternator terugzetten en de energie richten op belangrijker zaken...
Iets anders zou het zijn wanneer je altijd met meer dan 15 volt laadspanning rondvaart want daarmee kook je je accu's droog/kapot. Maar nu...
Tenzij dit je laatste punt is op de kluslijst ..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 dec 2014 21:12 #581343

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Initieel dacht ik ook dat het de bekabeling was, maar dit blijkt niet het geval te zijn.
Het is de alternator die totaal niet reageert op de spanning aangeboden op pen R, welke via de startschakelaar aan de + pool van de accu zit.
De alternator reageerd allen op de spanning aangeboden op pen L.
Deze spanning komt via het motor panneel en loopt via 2 diodes, over elke diode is er een spanningval van 0,7 V ( 2X 0,7 = 1,4 ) hierdoor gaat de alternator pas regelen bij een spanning van 1,4 V hoger dan de normale regelspanning ( 14,4 ) en komt er uiteindelijk 15,8 V op de polen terecht.

Bij omkeren van de bedrading, zoals ik het afgelopen jaar heb gevaren, regelt de alternator wel juist, maar zullen mijn alarmssignalen op het motorpaneel niet werken.

Omdat Vetus beloofd had dat dit euvel uitgezocht en opgelost zou worden heb ik, zeer veel geduld gehad, dat uiteindelijk als resultaat gaf, dat een totaal andere alternator geinstaleerd werd.
1 met maar 1 aansluiting, die regelt en bij stationair toerental met keerkoppeling ingeschakeld, geen spanning levert, en zelf de accu leegtrekt.

Bedankt Vetus. ! :evil:

Dit is nog steeds een garantieafhandeling, daardoor kan en wil ik niet zomaar dingen gaan veranderen, en moet ik Vetus een redelijke tijd geven om dit op te lossen.
Maar volgens mij is de redelijke termijn al maanden verstreken.
De alternator is van Mitsubishi voor zover ik het heb begrepen van Vetus,
En vermoedelijk een gemariniseerde auto alternator.
Vetus zelf schijnt niet veel expertise over alternatoren te hebben.

Weet iemand een onafhankelijke elektrische expert in Zeeland of Noord Brabant zitten, die en deze een rapport kan afleveren ?

Ik ben onder andere niet overtuigd dat dit alleen bij mijn motor zo is, het zou zomaar kunnen dat nog andere M2O2 en M2O6 motoren hetzelfde probleem hebben, maar dat nog niemand dit weet.
Je merkt dit alleen doordat je toevallig je accuspanning meet als de motor al meer dan 15 minuten draait, en er geen grote verbruikers opstaan, of als al meerdere accu's sneuvelen zonder aantoonbare reden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 21:15 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 dec 2014 22:39 #581362

Probeer het eens bij Koelewijn In Heijningen. Tel. 0167-522122 / 06-22508131
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 dec 2014 22:52 #581365

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Belerion II schreef :
Probeer het eens bij Koelewijn In Heijningen. Tel. 0167-522122 / 06-22508131

Bedankt voor de snelle info, zal na de kerstvakantie contact nemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 21 dec 2014 13:35 #581414

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
En deze:
jachtelektro.com/ in Middelburg (Vrouwenpolder). Kundig en betrouwbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 21 dec 2014 13:46 #581416

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Tony2920,
DSA (dynamo's ,startmotoren, accu's) in Dordrecht. Prima adres om je dynamo & regelaar te laten testen.
Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 21 dec 2014 14:52 #581423

Tony2920 schreef :
Initieel dacht ik ook dat het de bekabeling was, maar dit blijkt niet het geval te zijn.
Het is de alternator die totaal niet reageert op de spanning aangeboden op pen R, welke via de startschakelaar aan de + pool van de accu zit.
De alternator reageerd allen op de spanning aangeboden op pen L.
Deze spanning komt via het motor paneel en loopt via 2 diodes, over elke diode is er een spanningval van 0,7 V ( 2X 0,7 = 1,4 ) hierdoor gaat de alternator pas regelen bij een spanning van 1,4 V hoger dan de normale regelspanning ( 14,4 ) en komt er uiteindelijk 15,8 V op de polen terecht.

Bij omkeren van de bedrading, zoals ik het afgelopen jaar heb gevaren, regelt de alternator wel juist, maar zullen mijn alarmssignalen op het motorpaneel niet werken.

Ik blijf het een zeer intrigerend probleem vinden , maar daarover later.
Allereerst is het schema van de M2.02 inderdaad exact hetzelfde als dat van mijn oudere M2.C5 (www.vetus.com/media/magentomin...20121106231012_0.pdf pagina 110 en beneden)
Eerst v.w.b. pen L .
Pen L krijgt zijn spanning niet alleen vanaf het startslot maar ook van de alternator zelf.
Zou je de aansluiting op Pen L loshalen dan hoort de alternator het nog steeds te doen , alleen zal dan het laadlampje gaan branden en de zoemer aan gaan.
Dat dat normaal niet gebeurt is omdat er , als de alternator laadt , aan beide kanten van het lampje dezelfde spanning staat waardoor er dus geen stroom loopt.
Overigens dient die voeding voor L ook om de verschillende alarmen en de instrumenten van stroom te voorzien.

Dan Pen R : die hoort inderdaad spanning van de accu te krijgen via het startslot.
Die spanning wordt , als het goed is doorgegeven als de startsleutel in voorgloeien , run of start staat ( kun je in het schema net zien maar beter op het vergrote plaatje).
En daar kan dus ook een fout zitten.
Stel nu dat die spanning niet wordt doorgegeven in de "run"stand door een verkeerd startslot of een slecht contact?
Dan zou precies gebeuren wat jij beschrijft.
Daarom zou ik voor willen stellen eens de rode en de paarse draad aan het startslot door te verbinden.
Dan kan het niet anders als dat R op de alternator altijd spanning krijgt.
Het zou dan eigenlijk goed moeten werken.
Als dat zo is , een nieuw startslot erin.www.vrijheidwatersport.nl/vetu...actslot-stm9215.html

Misschien heb je ook wat aan de service manual van de motor waarop dese Vetus is gebaseerd. Staat ook vanaf pag. 129/155 het e.e.a. in over het testen van de alternator:
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...QXNqUXdwT2stdW8/edit

Ad

Bijlage SchemaM2.02.jpg niet gevonden


Bijlage STARTSLOT.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 21 dec 2014 15:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 21 dec 2014 16:44 #581460

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Beste, Ad,
je opmerkingen zijn juist maar ik begrijp ook dat je niet de hele topic hebt doorgelezen, bij het testen door Vetus van het euvel is er een los motorpaneel aangesloten geweest, juist om mogelijke fouten in het motorpaneel uit te sluiten. Dit gaf bij mij aan boord juist hetzelfde resultaat als met het ingebouwde motorpaneel.
Bovendien hebben we toen al de spanningen op de verschillende kabels gemeten, en op pen R was de spanning van de accu aanwezig.
De alternator reageert gewoon weg niet op de spanning die op R aanwezig is.
De altetnator reageert wel op de spanning die op L wordt aangeboden, als daar 14,4 V komt te staan regelt de alternator de veldstroom terug zodat de spanning niet hoger stijgt.
Wat ik uit de emails van Vetus wel meen te mogen verstaan is, dat ze bij testen op hun testbank hebben vastgesteld dat sommige alternators dit wel hebben en andere niet, zelfde type alternator. Maar dit is mij (natuurlijk) niet officieel bevestigd door Vetus.

de link naar het document op google drive kan ik niet openen
Krijg foutboodschap:
"
Het spijt ons. U heeft geen toegang tot dit document, omdat het niet voldoet aan onze Servicevoorwaarden.

U vindt meer informatie over dit onderwerp in het Helpcentrum voor Google Drive."
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 21 dec 2014 16:47 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 22 dec 2014 09:27 #581544

Mm , blijft een vreemd iets dat er kennelijk alternators zijn van hetzelfde type maar toch weer niet hetzelfde :huh:
Maar of Vetus wel de kennis in huis heeft om zoiets uit te zoeken?
Misschien eens naar een Bosch Service Center gaan? Het is wel een Mitsubishi maar daar weten ze vast wel weg mee.

V.w.b. dat document: Ik zie nu net dat google het kennelijk ziet als SPAM if Colyright violation o.i.d. en het daarom niet wil sharen.
Nog nooit zoiets eerder meegemaakt.
Maar geen nood; hier is een directe downloadlink waar ik het vandaan heb: www.dpower.se/wp-content/plugi...r/download.php?id=76

Ik heb ook nog een oud Bosch opleidingsboekje over alternatord . Misschien aardig om er wat meer over te leren?
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...aHo0SlZXcGlzRm8/edit
Ik hoop dat die wel gaat anders kan het zijn dat google jou als Spammer aanziet :ohmy: want dat boekje hebben al meer mensen gedownload vanaf mijn Drive account.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 22 dec 2014 10:43 #581565

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Bedankt voor de links Ad,

Dat is weer leuk leesvoer.
Wou alleen dat ik het niet nodig zou hebben gehad.

Blijkbaar ben ik geen spammer want deze keer kon ik ze probleem loos openen ;) .

Mogelijk alternators van hetzelfde type, maar andere batch ?
Ik heb echter alleen alternators gehad die het niet deden.
3 in totaal.
De vervanging van deze keer, is een ander type, en om hem te bevestigen moesten ook de beugels de afstandbussen en de bekabeling aangepast worden.
Jij verondersteld dat Vetus de nodige expertise in huis heeft ?
Met de ervaring die ik nu heb, begin ik daar ernstig aan te twijfelen.

De alternator die ze afgelopen week zijn komen installeren, trekt bij stationair toerental en keerkoppeling ingeschakeld mijn accu leeg.
Is dat een indicatie dat deze defect is, of kan dit indien de alternator een te laag toerental draait?
Het lijkt mij dat dit niet zou mogen gebeuren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 22 dec 2014 21:54 #581686

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Vandaag ontving ik onderstaand antwoord van Vetus:
Mijn bedenkingen erbij staan onderaan.

Maar even in het kort

De alternator laad niet als de motor stationair draait dat klopt het is niet de bedoeling dat mensen de motor uren stationair laten lopen om accu’s te laden beslist niet goed voor de motor .

Het verven is niet nodig onder de auto zijn ze ook niet behandeld zitten in weer en wind en in de pekel bij een golf zelfs bijna naast het voorwiel

Nadeel van verf is dat het de koeling hindert .

Optisch vinden het merendeel mooier, maar bij de meeste motorenbouwers zijn ze niet geverfd.

Het is een open onderdeel waar het eventuele zoute water, ook het onbehandelde delen raakt binnen in

Zover ik weet is een machinekamer droog.

De paarse draad is de voeding van de regelaar die bij deze regelaar net als van de meeste alternatoren inwendig geregeld is


Mijn bedenkingen bij deze reactie :
Graag reageren als ik hierbij fouten maak:

1) - De originele alternator laad wel bij stationair toerental, ook als keerkoppeling ingeschakeld is.
- Is het normaal dat bij keerkoppeling ingeschakeld en stationair toerental de alternator de spanning op de accu tot onder de 12.03 V trekt, binnen de 5 minuten. ( en vermoedelijk nog lager maar ik had geen zin om dat te laten gebeuren. )
Dat het niet de bedoeling is om met stationair toerental de accu te laden is mij bekend, maar dat betekend toch niet dat het aanvaardbaar is dat de alternator in dat geval de accu leegtrekt.
Volgens mij betekend dit dat er een fout is aan de alternator.
Je wil toch ook niet in de auto dat de alternator je accu leeg trekt als je aan een verkeerslicht staat te wachten ?

2) Verf: Dat de verf niet noodzakelijk is wil ik wel aanvaarden, maar de orignele alternator was wel geschilderd, dat was dan alleen voor de show?

3) De paarse draad is niet de voeding van de alternator maar de sense draad die toelaat om de regelaar de spanning op de polen van de accu te meten, zodat een eventuele ingebouwde scheidingsdiode gecompenseerd kan worden.
Dit was wel mogelijk met de origineel geleverde alternator, maar niet met nu de door Vetus geleverde vervang-alternator.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 22 dec 2014 22:21 #581689

Het is dat ik een paar jaar geleden zelf al een nieuwe motor heb ingebouwd. Ik hoef dus geen nieuwe motor. Maar áls ik een nieuwe motor nodig zou hebben werd het geen Vetus :evil: .

Los daarvan: is het niet beter om met een Vetus Dealer of onderhoudsbedijf te gaan praten? Die heeft er waarschijnlijk meer kijk op dan Vetus zelf... Ze lijken me voornamelijk dozenschuivers :sick: .

EDIT: wat een eindeloze ellende... Het is toch geen rocket science?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 22 dec 2014 22:23 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 22 dec 2014 22:31 #581693

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Belerion II schreef :
Het is dat ik een paar jaar geleden zelf al een nieuwe motor heb ingebouwd. Ik hoef dus geen nieuwe motor. Maar áls ik een nieuwe motor nodig zou hebben werd het geen Vetus :evil: .

Los daarvan: is het niet beter om met een Vetus Dealer of onderhoudsbedijf te gaan praten? Die heeft er waarschijnlijk meer kijk op dan Vetus zelf... Ze lijken me voornamelijk dozenschuivers :sick: .

EDIT: wat een eindeloze ellende... Het is toch geen rocket science?

Ik weet niet wat ze denken, vermoedelijk vinden ze me een zeer vervelende eikel.
Het enige wat ik wil, is dat ze ervoor zorgen dat ik eindelijk met een juist werkende motor zit.
Mogelijk is er een probleem met de alternator, dat ze zelf niet opgelost krijgen, maar hun handelswijze en hun gebrek aan helderheid is hemeltergend.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 23 dec 2014 09:18 #581726

Tony2920 schreef :
Vandaag ontving ik onderstaand antwoord van Vetus:
Mijn bedenkingen erbij staan onderaan.

Maar even in het kort

De alternator laad niet als de motor stationair draait dat klopt het is niet de bedoeling dat mensen de motor uren stationair laten lopen om accu’s te laden beslist niet goed voor de motor .
Dat is natuurlijk onzin. Dan zou ook het laadlampje en de zoemer aan blijven zolang de motor stationair draait. Het is natuurlijk wel zo dat de alternator niet zijn volle capaciteit heeft bijn stationair toerental. Een van de voordelen van een wisselstroomdynamo ofwel alternator t.o.v. de ouderwetse gelijkstroomdynamo is nou juist dat je ook bij lage toerentallen al een redelijke laadstroom hebt.

Het verven is niet nodig onder de auto zijn ze ook niet behandeld zitten in weer en wind en in de pekel bij een golf zelfs bijna naast het voorwiel
Helemaal juist , is alleen voor de mooiigheid. Vetus(of het mariniseerbedrijf?) spuit de hele compleet opgebouwde motor na het samenbouwen(dus incl. alternator en startmotor). Dat kom ik aan mijn Vetus duidelijk zien aan de belabberde kwaliteit van de verflaag die bij levering ook niet eens helemaal doorgedroogd was.
Je moet trouwens niet vergeten dat een Vetus gewoon een kant en klare Mitsubishi is waar de extra zaken voor de buitenwaterkoeling zijn aangebouwd en een andere luchtinlaat.
Mijn Vetus M2C5 is bijv. een Mitsubishi L2E (google er maar eens op).

Je zag spuitzweem zitten op plekken waar dat beslist niet de bedoeling was.

Nadeel van verf is dat het de koeling hindert .
Lijkt me nogal vergezocht. Zoveel isoleert een verflaag echt niet.

Optisch vinden het merendeel mooier, maar bij de meeste motorenbouwers zijn ze niet geverfd.

Het is een open onderdeel waar het eventuele zoute water, ook het onbehandelde delen raakt binnen in

Zover ik weet is een machinekamer droog.

De paarse draad is de voeding van de regelaar die bij deze regelaar net als van de meeste alternatoren inwendig geregeld is


Mijn bedenkingen bij deze reactie :
Graag reageren als ik hierbij fouten maak:

1) - De originele alternator laad wel bij stationair toerental, ook als keerkoppeling ingeschakeld is.
- Is het normaal dat bij keerkoppeling ingeschakeld en stationair toerental de alternator de spanning op de accu tot onder de 12.03 V trekt, binnen de 5 minuten. ( en vermoedelijk nog lager maar ik had geen zin om dat te laten gebeuren. )
Dat het niet de bedoeling is om met stationair toerental de accu te laden is mij bekend, maar dat betekend toch niet dat het aanvaardbaar is dat de alternator in dat geval de accu leegtrekt.
Volgens mij betekend dit dat er een fout is aan de alternator.
Je wil toch ook niet in de auto dat de alternator je accu leeg trekt als je aan een verkeerslicht staat te wachten ?

2) Verf: Dat de verf niet noodzakelijk is wil ik wel aanvaarden, maar de orignele alternator was wel geschilderd, dat was dan alleen voor de show?

3) De paarse draad is niet de voeding van de alternator maar de sense draad die toelaat om de regelaar de spanning op de polen van de accu te meten, zodat een eventuele ingebouwde scheidingsdiode gecompenseerd kan worden.

Dit was wel mogelijk met de origineel geleverde alternator, maar niet met nu de door Vetus geleverde vervang-alternator.

Ik moet zeggen dat deze antwoorden van Vetus niet bepaald getuigen van veel kennis op dit gebied.
Beetje klok en klepel verhaal.
Zoals ik al schreef , laat er eens een Bosch servicemonteur naar kijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl