Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 07:56 #295313

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
@Apae ,

Je bent me kwijt, ik begrijp niet waar je het over hebt.
=================================================================
Ik vind de optie van compensatie voor een niet meer aanwezige scheidingstrafo wel een goede
=================================================================
Scheidingstrafo ? ( we zijn met gelijkspanning bezig toch . )
Bedoel je een niet aanwezige diodebrug ?


Wat is volgens jou de te meten waarde bij een defecte laadstroomregeling van een alternator?

Hoe kan ik testen of het een verkeerd ingestelde dan wel een defecte alternator ( laadstroomregelaar van de alternator is )?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 08:05 #295316

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Apae schreef :
diodebrug = +0,7 V en dus te weinig. Je zoekt een verschil van 1,4 volt.
dan zet je er dus gewoon 2 achter elkaar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 08:07 #295317

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Wat ik aangaf: een diodebrug zou je compenseren met +0,7 volt, de helft van het verschil dat je zoekt dus.
Maar je hebt gelijk, scheidingstrafo is onzin, vergeet dat stuk maar.
Met defecte regelaar heb ik in het verleden bij een auto rond de 18-18,5 volt gemeten, bij verhoogd stationair toerental.
Meet je misschien bij stationair? Dan komt de dynamo waarschijnlijk nog niet aan zijn maximale laadstroom, en kan die 15,6V dus nog prima op een defecte regelaar wijzen. Iets meer toeren (zeg 1500) moet je de volle laadstroom geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 08:09 #295318

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Een heel lang verhaal kort te maken.
Alternator los sleutelen en naar de alternator boer.
Laten testen en dan weet je het zeker.
Anders nog even een andere accu aansluiten.
Even uit de auto halen.
Een diode blok verliest 0,7 volt.
Dan is je spanning nog veel te hoog.
Laatst bewerkt: 20 juni 2012 09:36 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 08:14 #295319

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
een diode verliest 0,7 volt. dit noemen we de "drempelspanning"

Deze drempelspanning is afhankelijk van het soort halfgeleider. de meeste diodes zijn van silicium, en dan is het 0,7 volt.

zie www.ham-radio.nl/cursus/dioden...%20halfgeleiders.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 08:30 #295320

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Hartelijk dank voor de tips en uitleg,

Motor is nog in garantie, dus voor dat ik ga sleutelen, even met de inbouwer overleggen.
Dat wordt morgen.

@ Apae bedankt voor de korrektie betreffende de scheidingstrafo

En ja het was op stationair toerental,
maar het vreemde is dat bij verhoogd toerental de spanning iets zakte naar een 15,4V.
(Heb dat wel opgetekend maar als foutief gemeten afgedaan,
kan dit toch een indicatie zijn voor defect of verkeerd ingestelde alternator ?)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 08:48 #295321

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als het nog in garantie zit, zou ik eraf blijven en tegen de inbouwer zeggen 'Los het maar op.'

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 09:33 #295324

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Dat bem ik ook van plan, maar ik wou vooraf even zeker stellen dat ik hem niet met futiliteiten lastigval.
Ook gelijk informatie bij Vetus ingewonnen, wat niet eenvoudig was, en waar ik nog op gegevens van wacht.

Dit zijn van die dingen die je anders maar merkt als je accu dood is, door te lang een te hoge spanning te krijgen, toch vreemd dat er daar geen waarschuwingslampjes voor zijn.
Vraag me af hoeveel er rondvaren met een alternator die niet meer 100% regelt ? ( of helemaal niet meer ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 09:42 #295329

tja, meten is weten, dus voor elke accu een paneel volt metertje van een paar euro en een ampere meter tusen de alternator en de accu. die laatste is iets duurder. je kunt natuurlijk ook voor de stinkend dure accu monitor gaan (prijs is bijna gelijk aan een extra accu) maar ieder zijn hobby.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 09:43 #295330

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Dat krijg je vrij snel door: tijdens varen op de motor heb je dan ook die 18 volt op je boordcircuit staan. met alle gevolgen van dien voor lampjes, navigatieapparatuur en dergelijke: bij de auto met defecte regelaar (klassieker, aangeschafd met dat defect) deden alleen de lampjes van het grootlicht het nog, de rest was letterlijk allemaal doorgebrand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juni 2012 14:25 #295409

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als ik eens 5 minuten tijd heb,
zal ik eens gaan zoeken naar een schematje,met een overspanningsalarm.
Dat gaat dan geluid maken als de spanning te hoog wordt.
Moet te maken zijn voor een paar euro's.
alarmdrempel bij 14,4 V.
Als het lukt laat ik het hier weten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 juli 2012 09:41 #302915

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ondertussen is hetvolgende gebeurd:
Ik heb de inbouwer van het defect verwittigd, en ook VETUS.
Ze hebben het nagekeken en meenden dat het de alternator/spanningsregelaar was. ( spanningsregelaar zit in de alternator ).
Het valt onder garantie, dus werd een nieuwe geleverd.
(duurde wel 3 weken.)
Ingebouwd, getest, identiek resultaat. :(
Dus oude alternator/spanningsregelaar was niet defect. :(
Vetus kwam toen met de verklaring dat waarschijnlijk de alternator door de alternatorfabrikant op een hoger spanning was ingesteld.
Zij onderzoeken wat ze nog verder kunnen (willen) doen. :ohmy:

Zou een autoalternator van ongeveer dezelfde afmetingen, vermogen etc, niet een snellere en beter oplossing zijn?

kan er nog iets anders een dergelijk symptoom veroorzaken.
( accuspanning na 10 minuten draaien met de motor boven de 15,5 V .)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 15 nov 2012 13:37 #339422

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Nu half novembergeindelijk de verbeterde alternator van Vetus gekregen en ingebouwd door de jachtwerf.

Resultaat : spanning over de acccu 12.5 V ? ! ?

Ik denk dat ik gek wordt !

Voor alle zekerheid nogmaals alles nagekeken en zelfs de accu via de walstroomlader geladen.
( bulkfase vol, led op groen, onderhoudslading begonnnen. )
Daarna motor terug gestart, en gemeten op de accuklemmen.
spanning loopt langzaam op tot 12,9V na 10 minuten en blijft daar dan steken.
Ik schakelde toen de navigatielichten bij en de spanning viel terug naar 12,4 V.
Na het afschakelen van de navigatielichten klom de spanning langzaam terug naar 12,7 V in ongeveer 10 minuten tijd.
Waarna ik de test afsloot.
En de accu nogmaals aan de walstroomlader zette om hem vol te krijgen.

Wat moet ik hier nu van denken?

Ter vergelijking, als ik mijn wagen start dan is de accuspanning na enkele minuten op 14.4 V.
Aan boord zou ik toch ongeveer hetzelfde verwachten, of zie ik dat verkeerd.
Met de eerste 2 alternators kwam ik op 15.6 V uit.
Met de laatste alternator 12,8 V.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 15 nov 2012 16:24 #339466

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Slechte massa?
accu poolen en bevestiging alternator verbindingen slecht.
Accu zeer slecht.
Zomaar een paar om te controleren.
Laatst bewerkt: 15 nov 2012 16:25 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 15 nov 2012 18:32 #339501

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Goede tip die zal ik volgende week moeten nameten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 15 nov 2012 19:02 #339516

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Gebruik je accu van de auto voor een vergelijkingstest.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 15 nov 2012 19:46 #339528

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Als je aan het onderzoeken slaat, meet dan ook eens direct op de B+ en B- (of huis alternator) op de alternator zelf. Dit geeft direct aan of de alternator het goed doet als je daar 14.4 V meet. Als dat zo is, heb je ook gelijk het antwoord dat het probleem zich elders in het circuit ophoudt.
Let wel goed op dat de meetdraadjes niet verward raken in de draaiende onderdelen! (geldt ook voor de stropdas)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 16 nov 2012 10:18 #339645

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Let wel goed op dat de meetdraadjes niet verward raken in de draaiende onderdelen! (geldt ook voor de stropdas)

Wat is een stropdas ? :)

Of beter, wat doet een stropdas aan boord ? ;)

Rest van het bericht goed begrepen, en zal ik voorzichtig nameten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 16 nov 2012 10:19 door Tony2920. Reden: typfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 18 dec 2014 22:10 #580938

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Vandaag post ik nog eens in dit, voor mij erg treurig topic.
Wat is er de laatste tijd nog gebeurd.
Nu, afgelopen mei is Vetus voor de 2de keer aan boord uitgebreid komen meten.
Korte historiek:
Nieuwe motor M2O2 Vetus ingebouwd dec 2011.
Tijdens testen laadspanning op accu van 15,4 V gemeten jun 2012.
Werf gebeld, gemeten, vastegesteld niet in orde, garantiemelding, nieuwe alternator.
Nieuwe alternator zelfde resultaat.
Oude alternator door Vetus getest is goed.
Andere alternator, andere regeling ==> spanning stijgt trager maar uiteindelijk weer boven de 15,4 V.

Op eigen houtje met alternator 2 naar alternatortestbank, alternator is goed, regelt op de testbank perfect af op 14,4 V en leverd de 70A zoals voorzien.

Tijdens teruginbouwen aan boord en testen vastgesteld dat indien in de alternator " verkeerd om " aansluit deze plots wel regelt op 14,4 V
( alternator is voorzien van 2 aansluitingen 1 afkomstig van motorbedienpaneel, alarm en veldbekrachtiging, 1 sense om spanning van de accu te gebruiken om te regelen. )
Als ik de spanning van de accu aansluit op de pen waar normaal gezien de draad van de motorbedieningspaneel toekomt regelt de accu op 14,4.
als ik aansluit volgens de bedrading van Vetus, op meer als 15,4 V en zelf 15,6 V.
Overleg met Vetus, mag wel mag niet, wachten tot Vetus tijd heeft.

Uiteindelijk komt Vetus aan boord meten, verifieerd mijn metingen, brengt een spare motorbedieningspaneel mee, om fouten daarin uit te sluiten.
Conclusie, er is een probleem, mijn metingen zijn correct, voorlopig mag ik verder varen met de omgekeerde bedrading tot Vetus een oplossing heeft.

Dit jaar mei, Vetus komt nog eens meten aan boord, belooft mij op de hoogte te houden,
En na diverse vragen hoe het zit, krijg ik te horen dat deze maand een oplossing komt.

Vandaag oplossing ingebouwd :( :( :(

Een andere alternator is ingebouwd, met slecht 1 aansluiting ( die via het motorbedieningspaneel),
Bedrading is aangepast.
De nu geplaatste alternator is kaal, geen beschermende verflaag :unsure:

Testen: motor in vrij, alternator laad, begrensd de laadspanning op 14,15 bij hogere toeren tot 14,3 V.
keerkoppeling ingeschakeld, stationair, spanning op accu DAALT naar 12,3 V in 5 minuten. ?! :unsure:
(Geen andere verbruikers ingeschakeld)
Bij hoger toeren komt de accuspanning terug naar 14 V.

m.a.w. Met stationair toerental in keerkoppeling ingeschakeld trekt de alternator stroom uit de accu in plaats van stroom te leveren.
Dit vermoedelijk omdat de alternator dan te weinig toeren draait om spanning te leveren.
:(
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 dec 2014 07:44 #580966

De 3e alternator moet dus teveel toeren maken voordat ie begint met laden, (of een te grote poelie).
Conclusie, die 2e er weer op, draden zo aansluiten dat ie 14.4V geeft. (Wat dus blijkbaar iets anders is als de Vetus dradenbos)
En zorgen dat Vetus er niet meer aanzit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 dec 2014 08:09 #580973

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik zal het niet accepteren.
Gewoon een goede alternator laten leveren inc. verflaag.
zorgen dat deze ook laad bij stationair.

Ik zal dit wel laten uitvoeren door Vetus ivm. garantie en dit op papier laten zetten.
Als je zelf een poelie moet gaan kopen kunnen de kosten zomaar oplopen.

Een poelie ligt rond de 15 euro maar ik had bijkomende kosten voor laten maken van een spibaan en boorgat en de as diamter laten verruimen totaal rond de 100 euro kwijt.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 dec 2014 08:39 #580980

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik begrijp niet dat Vetus na 2 jaar onderzoek, voor een garantiemelding met een dergelijke PRUTSOPLOSSING durft aankomen.

Het is nog altijd garantie, maar wat ik nog minder vesta is, ben ik nu echt de enige met dit probleem?
Ik heb 3 alternators via Vetus gekregen, en alle 3 hadden ze hetzelfde euvel ?

Of ben ik de enige waar het probleem gezien is, en draaien er verschillende andere M2O2 en M2O6 motoren ( beide types gebruiken dezelfde alternators ) met een alternator die na enige tijd een laadspanning van 15,4 V op de accu plaatst. ( Dan gaat de accu toch kapot ? )
Hoeveel accu's zouden er zo al vroegtijdig defect zijn gegaan.

Voor zover ik weet heeft Vetus zijn dealers van dit probleem nog niet op de hoogte gesteld.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 dec 2014 09:19 #580992

ik meen ergens hier op het forum gelezen te hebben dat vetus een tijd lang een fout in de kabelboom had die dit soort verschijnselen tot gevolg had..
verkeerd om aansluiten is waarschijnlijk correct aansluiten...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 19 dec 2014 22:16 #581174

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
ISO788 Hans schreef :
ik meen ergens hier op het forum gelezen te hebben dat vetus een tijd lang een fout in de kabelboom had die dit soort verschijnselen tot gevolg had..
verkeerd om aansluiten is waarschijnlijk correct aansluiten...

Dat is volgens mij dit topic, van een jaar of wat geleden. :(
De snelheid en de deskundigheid van Vetus in deze zijn phenomenaal .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 19 dec 2014 22:17 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagjes bij accu na inbouw andere motor 20 dec 2014 07:37 #581206

Maar dan kun je toch gewoon de kabels andersom aansluiten? Dan ben je klaar.. Alleen de tekening aanpassen. Wachten op verus levert niks meer dan dat..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl