Na wikken en wegen en vergelijken (door mijn technische bijstand Mr. Web) vonden we eigenlijk wel dat de DY AIT2000 de betere keuze was
(of dit in praktijk zo is moet nog blijken)
Na een keuze gemaakt te hebben en de transponder opgehaald te hebben deze ingebouwd.
Na een worsteling met de preekstoel die geen coax kabels door zijn aderen wilde hebben (ik heb gewonnen) kon de boel worden aangeslingerd.
De AIT2000 beschikt over een heleboel aansluitingen (die achteraf érg handig waren)
De USB stekker in de pc geprikt, software geinstalleerd en voila...we hebben beeld.
ok, er bleef nog een rood lampje branden, maar het werkt !
nu een stap verder, de NMEA 2 output (4800baut/alleen gps signaal) aangesloten op de multiplexer.
In het data scherm is de GPS data duidelijk zichtbaar, de marifoon geeft een lon/lat aan, dus dat zit wel snor....
OF TOCH NIET
de raymarine klokken hangen ook aan de mux en de graphic was niet blij met die GPS data vanuit de transponder, telkens herstarten was het gevolg.
Div. dingen geprobeerd maar het mocht niet baten.
De volgende morgen met nieuwe moed aan de gang.
Eerst maar eens de NMEA 1 output (38400 baut/gps en ais) aangesloten op de plotter....JA, dat werkt en het GPS signaal wordt ook doorgestuurd aan de rest van het raymarine spul (dus cog/sog en dergelijke zijn ook zichtbaar)
nu werkt de pc, de plotter maar de nmea 2 output op de mux geeft problemen dus die moest er af.
Nu had de marifoon geen GPS coordinaten (niet handig met een distress call) dus eens kijken of die NMEA 2 rechtsstreeks op de marifoon ook problemen geeft ?!
NEE, dat gaat wel goed !
Nu hebben we dus een werkende navi pc en/of een werkende plotter en als die 2 er mee stoppen ook nog een marifoon die de coordinaten laat zien (en in geval van nood is er nog een losse/extra gps aan boord)
Redelijk fool proof zou ik zeggen
(ok, er is ook nog een papieren kaart)
Als met al erg blij met de DY, de meerdere aansluitingen is echt van meerwaarde gebleken.