Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Prymos brandblusser

Prymos brandblusser 26 juli 2013 07:39 #418718

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Als vervolg op het forum topic Keuren brandblussers:

Ik denk er over mijn poederblusser aan boord te vervangen door:

Prymos brandblusser voor auto, camper & boot

Is dat een goed idee?
Mijn overweging is dat je na gebruik van een poederblusser aan boord de boot eigenlijk wel naar de sloop kan brengen (motor, elektra, metaal, alles moet vervangen), zelfs na het blussen van een klein brandje buiten de motor.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 07:41 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 07:44 #418722

Als je geen gas aan boord hebt is dit een goed idee. Voor klasse C branden is deze niet geschikt. Verder zou ik gaan voor een 2 kg variant, scheelt weer 25 s blustijd...
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 07:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 07:57 #418726

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Nachtvlinder schreef :
Als je geen gas aan boord hebt is dit een goed idee. Voor klasse C branden is deze niet geschikt...
Onzin natuurlijk. Inderdaad, de gasvlam zelf (ofwel de brander van je kooktoestel) kan je er wellicht niet mee blussen, maar dat zal ook niet direct een zorg zijn. Het gaat immers om het blussen van de spullen er omheen die in brand staan. En daar is deze blusser prima geschikt voor.

Ik had deze blusser ook al in het vizier, zie dit draadje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 07:59 #418728

ilCigno schreef :
Inderdaad, de gasvlam zelf (ofwel de brander van je kooktoestel) kan je er wellicht niet mee blussen, maar dat zal ook niet direct een zorg zijn. Het gaat immers om het blussen van de spullen er omheen die in brand staan.

Lijkt me niet zo zinvol "de omgeving" te blussen terwijl de bron nog steeds in de fik staat, of mis ik hier iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:04 #418732

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
ilCigno schreef :
Nachtvlinder schreef :
Als je geen gas aan boord hebt is dit een goed idee. Voor klasse C branden is deze niet geschikt...
Onzin natuurlijk. Inderdaad, de gasvlam zelf (ofwel de brander van je kooktoestel) kan je er wellicht niet mee blussen, maar dat zal ook niet direct een zorg zijn. Het gaat immers om het blussen van de spullen er omheen die in brand staan. En daar is deze blusser prima geschikt voor.

...

Inderdaad zelfde op de BHV brandblusinstructie te horen gekregen.
Daar zeiden ze: gasbrand = kraan dicht! Een deel van de branddriehoek opgeheven, dan de omgeving nog.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 08:06 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:06 #418733

WindVector schreef :
Daar zeiden ze: gasbrand = kraan dicht! Een deel van de branddriehoek opgeheven, dan de omgeving nog.

..En dan is het ook geen "gasbrand" meer!

Interessant, lees dat nu net ook her en der. Afsluiten van de bron is logisch. Maar wat is dan een voorbeeld van een "gasbrand" waar je wél dient te blussen? Of is dat kansloos voor ons amateurs omdat het meteen weer kan branden/exploderen?

Als de verstuiverleiding lek raakt en sproeit op het uitlaatspruitstuk, is dan dan een vloeistof of gas brand? Zal elkaar weinig ontlopen aangezien de dieselnevel zich als een gas gedraagt. Is dit te beschouwen als B?
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 08:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:13 #418735

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
Interessant, lees dat nu net ook her en der. Afsluiten van de bron is logisch. Maar wat is dan een voorbeeld van een "gasbrand" waar je wél dient te blussen? Of is dat kansloos omdat het meteen weer kan branden/exploderen?

Gasbranden waarbij de afsluiter niet makkelijk/snel bereikbaar is zijn te blussen met klasse C. Maar daarna zal je zonder meer de boel moeten zien afsluiten, anders heb je alsnog kans op herontbranden/exploderen.
Dus als je snel bij de afsluiter kan is dat altijd beter dan eerst blussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:16 #418739

WindVector schreef :
Nachtvlinder schreef :
Interessant, lees dat nu net ook her en der. Afsluiten van de bron is logisch. Maar wat is dan een voorbeeld van een "gasbrand" waar je wél dient te blussen? Of is dat kansloos omdat het meteen weer kan branden/exploderen?

Gasbranden waarbij de afsluiter niet makkelijk/snel bereikbaar is zijn te blussen met klasse C. Maar daarna zal je zonder meer de boel moeten zien afsluiten, anders heb je alsnog kans op herontbranden/exploderen.
Dus als je snel bij de afsluiter kan is dat altijd beter dan eerst blussen.

Dank, dan hebben we aan boord slechts A/B risico, aangezien onze gasflessen een afsluiter direct op de fles of reduceer hebben toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:16 #418740

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Er komt op zeilboten maar 1 plek voor waar gas open kan branden, nl het kooktoestel. De rest van de installatie kan wel gas lekken, maar daar is doorgaans geen ontstekingsbron. En als die er wel is hoef je niet meer te blussen waarschijnlijk.

Een uitzondering is de gaskachel, maar deze hebben een interne en gesloten verbrandingskamer. Het gas brand daar wel, maar is volledig opgesloten en kan dus niets anders ontsteken.

Kortom, als er brand ontstaat vanwege een gasvlam dan is dat op of rond het kooktoestel. De bron (de gaspit) is daarbij volkomen veilig, en kan eenvoudig " geblust" worden door de pit uit te draaien of de gastoevoer af te sluiten. Daar ga je niet voor met een blusser aan de gang, ook niet met een C-klasse blusser.

Wat je wel wilt blussen is wat er als gevolg van de gasvlam in de fik staat: de theedoek die te dicht in de buurt kwam, het gordijntje wat er boven hangt, de houten achterwand die te dichtbij gemonteerd is, de pannelap waarmee je de pan van het vuur pakte, de keukenrol die van het aanrecht rolde tegen de gaspit aan etc.

Dus een 'gasbrand' op een boot is gewoon een 'vaste stof' brand, ergo een AB klasse blusser is prima.

Edit: ik typ niet snel genoeg op m'n iPad
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 08:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:18 #418741

Duidelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:18 #418742

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
Even los van het gas. Ik zag hem ook staan (lekker licht en klein), maar er zit minder dan een kilo blusmateriaal in dacht ik.

Ergens anders op het forum, waarschijnlijk in het aangehaalde keur-je-brandblussers-topic (daar toch niet), meen ik gelezen te hebben dat je meer dan 2 kg nodig zou hebben voor een fatsoenlijke blus-actie. Maar dat kan ik ook verkeerd hebben gelezen.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 08:20 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:25 #418743

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Rinus schreef :
Even los van het gas. Ik zag hem ook staan (lekker licht en klein), maar er zit minder dan een kilo blusmateriaal in dacht ik.

Ergens anders op het forum, waarschijnlijk in het aangehaalde keur-je-brandblussers-topic, meen ik gelezen te hebben dat je meer dan 2 kg nodig zou hebben voor een fatsoenlijke blus-actie. Maar dat kan ik ook verkeerd hebben gelezen.

Volgens de website komt het overeen met 1-2 kg poeder Belangrijker is denk ik de blustijd, voor Prymos is dat 26 sec en vergelijkbaar met 6 liter schuim. 6 liter schuim is de standaard voor schuimblussers in de gewone werkomgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:36 #418746

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Op "Zeebeest" hangt er, omdat ik niet halverwege het blussen met een lege blusser wil zitten, een volwassen 6 ltr. sproeischuimblusser. In de kombuis hangt een blusdeken en in de motorkist zit een automatische blusser met halon. Ja, ik weet dat halon niet meer mag, maar het zat er al in bij aankoop en zo als een brandweerman tegen me zei "je bent gek als je het eruit haalt". Verder hebben we een dekwaspomp met voldoende slang om het hele bootje te bestrijken en een bilgepomp om niet per ongeluk af te borrelen door een overmaat aan bluswater.
De gasbun heeft een ontluchting boven de waterlijn en de afsluiters zijn vanuit de kuip te bereiken. Dat alles, samen met regelmatige controle, het tijdig vervangen van de gasslangen en een rookverbod binnen, lijkt me voldoende brandpreventie.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 08:40 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 08:42 #418750

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
WindVector schreef :
Volgens de website komt het overeen met 1-2 kg poeder Belangrijker is denk ik de blustijd, voor Prymos is dat 26 sec en vergelijkbaar met 6 liter schuim. 6 liter schuim is de standaard voor schuimblussers in de gewone werkomgeving.

Top, dan ga ik ook maar eens twee van die dingen halen!
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 08:44 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 12:02 #418786

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Albert 45 schreef :
... motorkist zit een automatische blusser met halon. Ja, ik weet dat halon niet meer mag, maar het zat er al in bij aankoop en zo als een brandweerman tegen me zei "je bent gek als je het eruit haalt". ...

Voor zover ik weet mag je nog steeds gewoon een halon blusser hebben, ze mogen alleen niet meer gemaakt/verkocht worden. Het spul is namelijk toch niet recyclebaar of te vernietigen. Dus dan maar in de flessen laten zitten die er zijn en er maar soms uitkomt. Ook in de luchtvaart kom je ze nog veelveuldig tegen, mag gewoon, alleen vervangen met een nieuwe halon blusser kan niet meer.
Halon is wel het beste blusmiddel dat er is. Dus als je er een hebt, doe hem vooral niet weg.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 12:03 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 14:38 #418827

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Bijna een halve minuut blussen, dat is best lang! Wat kost zo'n ding eigenlijk?

Edit: laat maar... €34,50 staat in de webshop van de website hierboven.

Wat zou trouwens het verschil zijn tussen de 'huis' en de 'boot' versie?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 14:41 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 15:56 #418855

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Staat in de faq op hun site:

Het verschil tussen de Huis&Kantoor en de Auto,Camper&Boot is dat de A,C&B blusser beschermt is tegen vorst (minus 15 graden) en enorme temperatuurschommelingen +/- 50 graden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 15:58 #418857

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Let op dat de beugel á €14,95 los besteld moet worden. Twee blussers komen dan op totaal €99.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 16:00 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 16:20 #418862

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik heb inmiddels een lijntje uitgegooid naar Prymos of er van hun kant belangstelling is voor een inkoopactie en/of een demo. Ik hou jullie op de hoogte.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 17:18 #418885

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Dat is interessant inderdaad!
Mooie reclame ook natuurlijk...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 26 juli 2013 17:20 #418890

ilCigno schreef :
Ik heb inmiddels een lijntje uitgegooid naar Prymos of er van hun kant belangstelling is voor een inkoopactie en/of een demo. Ik hou jullie op de hoogte.

Mmm, mijn "ouderwetse" 2 kg poederblusser is volgend jaar aan vervanging toe.
Lijkt me een heel aardig alternatief.
Ik teken vast in.

Trouwens , eigenlijk zijn vrijwel alle branden gasbranden. Het is zelden de vaste stof zelf die brand maar altijd de damp die ontstaat door verdampen van vloeistof of door verhitten van bijv. hout.( vandaar dat je hout ook niet even aansteekt tenzij het ergens mee gedrenkt is zoals lucifers met paraffinewas.
Vandaar ook dat je diesel niet zo maar aan kunt steken omdat er te weinig damp boven hangt en benzine wel omdat dat bij een veel lagere temperatuur veel beter verdampt.
Overigens kun je gas best wel blussen met een gewone poederblusser alleen zal het vaak direct weer ontsteken na het stoppen met blussen.
maar dat kan bij een gevorderde benzine of zelfs diesel brand ook gebeuren.
Vaak genoeg gedemonstreerd gezien.
Daarom is schuim eigenlijk een van de betere algemene blusmiddelen omdat het naast zuurstof verdrijven ook nog flink koelt.
En fijn verneveld water werkt trouwens ook prima.
Er bestaan tegenwoordig blussystemen die met heel weinig fijn verdeeld water ( onder hoge druk verstoven) een verbluffend bluseffect scoren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 27 juli 2013 14:38 #419152

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
ilCigno schreef :
Let op dat de beugel á €14,95 los besteld moet worden. Twee blussers komen dan op totaal €99.

Als ANWB lid een stuk goedkoper:
Blusser € 29.95 ipv € 34.95
Houder € 12.95 ipv € 14.95

Let wel op dat de verzegeling nog in orde is. De geel/rode chevron strepen moeten netjes aansluiten. Er zijn blijkbaar nieuwsgierigen die de blusser in de winkel open maken en dan de verzegeling weer enigszins terugplakken.

Heb er gisteren meteen een gehaald. We besloten vrijdagmiddag toch een week weg te gaan met de boot.
Een veel prettiger gevoel dan zo'n poederblusser. Die was overigens ook veel te oud en aan vervanging toe.

Nu nog een branddeken. Die schijnen er in verschillende maten te zijn. Maar eens even zoeken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2013 14:43 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 05:18 #426102

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Even een update: Ik ben bezig met een mooie inkoopactie rond de blusser van Prymos voor te bereiden. Zoals het er nu uit ziet zal dit een interessante korting opleveren voor leden van het zeilersforum. :woohoo:

Mocht je overwegen om een blusser aan te schaffen, wacht dan nog heel even de berichten hier af!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 06:00 #426138

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Las ergens iets over goedgekeurde brandblusser voor NL maar niet voor verzekeringsmaatschappijen. Iemand die dat begrijpt?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 07:52 #426190

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Proost schreef :
Las ergens iets over goedgekeurde brandblusser voor NL maar niet voor verzekeringsmaatschappijen. Iemand die dat begrijpt?.

van de site van Prymos:
Goed om te weten:
•De Prymos brandblusser voldoet aan alle wettelijke eisen en mag daarom worden ingezet als basis blusmiddel.
•Een 6 liter of 6 kilo blusser is alleen verplicht voor bedrijven met een verhoogd risico op brand. Veel (kantoor) gebouwen hebben deze verhoogde risico niet.
•In deze gebouwen mag de Prymos worden ingezet als basis blusmiddel. Wel moet er navraag worden gevraagd bij de verzekering omdat de verzekeringsmaatschappijen achterlopen met het aanpassen van de voorwaarden.
•Als een 6 liter brandblusser nodig is, is de brand al zo groot dat je het zelf niet meer kan blussen en de ruimte waarin die zich bevind uitermate onveilig is.
•Voor de snelheid en bereikbaarheid is het beter om op meer plekken een kleine brandblusser te hebben dan één grote op de gang.
•Met een gewicht van 13 kilo kan een 6 liter of 6 kilo brandblusser niet makkelijk tijdens het lopen worden ontgrendeld. Voor veel mensen is 13 kilo zwaar om makkelijk te tillen en niet handzaam. Ook is de kans groot dat in paniek de brandblusser valt en verwondingen kan veroorzaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl