Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Prymos brandblusser

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 08:10 #426201

Hen3 schreef :
Bijna een halve minuut blussen, dat is best lang! Wat kost zo'n ding eigenlijk?

Edit: laat maar... €34,50 staat in de webshop van de website hierboven.

Wat zou trouwens het verschil zijn tussen de 'huis' en de 'boot' versie?

Vergis je alsjeblieft niet in wat je met een brandblusser kunt uithalen bij brand aan boord. Een klein, beginnend brandje zou je ermee kunnen proberen te blussen, maar zodra de boel flink in de fik gaat moet je er vooral levensreddend mee aan de slag gaan, dus een weg naar buiten mee creëren en dan zien dat je veilig van boord komt.
En dan moet je ook nog eens weten hoe je een brandblusser moet gebruiken (dat is te leren op een BHV cursus bijvoorbeeld). Je zult ze de kost eens moeten geven die de blusser in een ruk leegspuiten en dan merken dat er nog niks gedoofd is. Ook een halve minuut is dan voorbij voordat je het weet.

Vanzelfsprekend moet je wel zorgen dat je goede blusmiddelen aan boord hebt voor het geval dat. Een beetje weten wat je er wel en niet mee kan is ook wel handig.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 08:21 #426210

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Wij van Prymos......
Maar als deze blussers een gewicht hebben van 800 gram, wat is de hoeveelheid blusstof die uitgeworpen wordt in 25 seconden?. Ik heb geblust met kleine blusmiddelen, zowel vloeistof als vast, ook Halon en heb geen idee wat ik nu moet verwachten van een hele kleine hoeveelheid stof die afdicht als een spray. De standtijd van 25 seconden die behaald wordt door te nevelen uit een klein gaatje lijkt mooi maar dat het daarbij mogelijk een dichte benadering van de brandhaard vereist lijkt me niet echt fijn.
Het hanteren van grotere blussers zal niet zo'n probleem zijn omdat deze in meerdere maten te koop worden aangeboden. Voordeel van een grotere blusser is vermoedelijk een grotere slagkracht om de brand te bestrijden.
Vergeet ook de plaatsing van de blusser niet. Je wilt niet een ruimte in lopen om de blusser te pakken, die moet bij de uitgang(en) zitten zodat je weg kan komen als het mis dreigt te gaan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 14:28 #426450

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
wij hebben een paar jaar geleden 35 taxi bussen voorzien van deze,pyrocom.eu/fire-extinguishing-spray/. brandblussers.
deze waren te koop bij halfords voor 14,95 eu. en door de rvi goedgekeurd.
deze prijs is inclusief ophangbeugel overigens.

p.s. rvi (rijksverkeersinspectie)is was destijds de controlerende instantie voor taxizaken.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 14:38 #426454

Ik heb er eentje naast mijn "normale" blusser hangen.
In totaal 6x 2kg poeder aanboord. 5kg FM200 voor de machinekamer, en dan twee van deze kleine flesjes.
Geen ervaring what so ever, behalve met de FM200.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 14:47 #426458

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
De getoonde voorbeeldjes vind ik niet bevorderend voor de persoon die staat te blussen. Of nu wel of niet het RVI de rijksverkeersinspectie is. Een blustoestel moet niet de gebruiker in de buurt van de vlammen brengen en het schijnt dat je met deze blusser wel erg dicht er bij moet komen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 14:54 #426462

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
Proost schreef :
De getoonde voorbeeldjes vind ik niet bevorderend voor de persoon die staat te blussen. Of nu wel of niet het RVI de rijksverkeersinspectie is. Een blustoestel moet niet de gebruiker in de buurt van de vlammen brengen en het schijnt dat je met deze blusser wel erg dicht er bij moet komen.


klopt helemaal, ze zijn in principe voor beginnende brandjes en daar houdt het ook mee op.
wat mij betreft speelgoed.
twee maand geleden een medeweggebruiker geholpen met een beginnende brand.
natuurlijk geen blusser in de auto maar wel 1.5 liter spa lemon cactus, even schudden en het heeft prima gewerkt. kosten ongeveer 1,25 per fles :lol:
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 17:00 #426546

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Ik heb er eentje naast mijn "normale" blusser hangen.
In totaal 6x 2kg poeder aanboord. 5kg FM200 voor de machinekamer, en dan twee van deze kleine flesjes.
Geen ervaring what so ever, behalve met de FM200.

Poederblusser, niet bij mij aan boord, (ook niet in huis, auto is wat anders, die is na een brand toch total-loss).
Als ik daarmee een klein brandje aan boord zou blussen, al is het maar een theedoek, weet ik zeker dat ik binnen een paar maanden mijn motor en alle elektronica, bedrading etc naar de schroot kan brengen.
Bijkomend nadeel van een poederblusser: na gebruik kan je een week op de WC doorbrengen.

Wat de afstand betreft: tot 3.5 m. Uit BHV trainingen weet ik dat een schuimblusser ook binnen die afstand gebruikt moet worden om effectief te zijn.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 17:00 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 17:14 #426557

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Als het om beginnende kleinebrandjes gaat is dit misschien ook wel een mooie optie (geen aandelen): blusstaaf.nl/

Ik heb er een demo van gezien en was best indrukwekkend en simpel

Ook navulbaar, aerosol en 30sec blustijd.

En vorig jaar op de hiswa ook een mooi ding zien staan voor bij de motor ipv halon (ben even de naam kwijt van het product) tot 12m2
Het was een buis van plm 30cm gevuld met vloeistof die vrijkwam als de temp boven de 80 graden kwam, ook geen restschade etc. Voor in de machinekamer een mooie oplossing en niet heel duur, ik geloof €120 ofzo...
[edit:] gevonden: www.bootshop4u.nl/Webwinkel-Pr...he-brandblusser.html of goedkoper hier: www.firealert.nl/automatische-...tische-brandblussers
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 17:31 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 17:41 #426565

WindVector schreef :
Als ik daarmee een klein brandje aan boord zou blussen, al is het maar een theedoek, weet ik zeker dat ik binnen een paar maanden mijn motor en alle elektronica, bedrading etc naar de schroot kan brengen.
Bijkomend nadeel van een poederblusser: na gebruik kan je een week op de WC doorbrengen.
Even relatieveren. De motorkamer (lucht dicht afgesloten van de rest van de boot) heeft een FM200 systeem, state of the art en na het blussen even wachten, en je kan zo je motor weer starten bijwijze van spreken. Ook jaren later merk je daar niets van.

Alle andere blussers hangen er voor nop, er zijn namelijk geen brandhaarden in de boot, maar de verzekering word er gelukkig van, en het kost me bijna niets dus doen we het gewoon.

Blijft de elektronica nog over. Als het zo fout gaat dat het spontaan begint te ontbranden, dan kun je toch al zo goed als alles afschrijven wegens de oorzaak van de brand brand zelf.

En tot slot, noem mij één brandblusmiddel dat je wel veilig kunt inademen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 17:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 17:56 #426572

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Erikdejong schreef :
WindVector schreef :
Als ik daarmee een klein brandje aan boord zou blussen, al is het maar een theedoek, weet ik zeker dat ik binnen een paar maanden mijn motor en alle elektronica, bedrading etc naar de schroot kan brengen.
Bijkomend nadeel van een poederblusser: na gebruik kan je een week op de WC doorbrengen.
Even relatieveren. De motorkamer (lucht dicht afgesloten van de rest van de boot) heeft een FM200 systeem, state of the art en na het blussen even wachten, en je kan zo je motor weer starten bijwijze van spreken. Ook jaren later merk je daar niets van.

Alle andere blussers hangen er voor nop, er zijn namelijk geen brandhaarden in de boot, maar de verzekering word er gelukkig van, en het kost me bijna niets dus doen we het gewoon.

Blijft de elektronica nog over. Als het zo fout gaat dat het spontaan begint te ontbranden, dan kun je toch al zo goed als alles afschrijven wegens de oorzaak van de brand brand zelf.

En tot slot, noem mij één brandblusmiddel dat je wel veilig kunt inademen.

Is de motorkamer echt 100% stof en luchtdicht? Hoe krijg je die dan open, eerst een luchtgaatje openen? Dat poederspul komt overal, in de kleinste gaatjes en kiertjes, dus ook als je ruim buiten de motorkamer blust. En dan is het gedaan met je motor, waarschijnlijk niet meteen, maar pas na een paar maanden.
En het probleem met de elektronica en poeder is dat je je elektronica ook kan afschrijven na het gebruik van een poederblusser voor een brandje op enige afstand van de elektronica.
Ook waarschijnlijk niet meteen, maar na enige tijd zijn er steeds meer zaken die het minder gaan doen of uitvallen.
Ik wil ze er dus zelfs niet voor nop hebben hangen die poederblussers. Iemand zal het maar gebruiken voor een of ander klein lullig fikje of nog erger, voor de grap of omdat hij toch te oud is en vervangen wordt.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 18:40 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 15 aug 2013 19:04 #426636

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Windvector, dat FM200 systeem heeft niets met poeder te maken en kan ook niets vervuilen. Het is een blusgas en wordt gezien als vervanger voor Halon.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 16 aug 2013 04:12 #426677

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Proost schreef :
Windvector, dat FM200 systeem heeft niets met poeder te maken en kan ook niets vervuilen. Het is een blusgas en wordt gezien als vervanger voor Halon.
Weet ik. Waar het mij om gaat is dat er OOK poederblussers aan boord zijn. Als je daar een brandje mee blust aan boord, maar niet bij de motor, dan kan je er toch op rekenen dat je je motor na een aantal maanden daarna kan afschrijven, zelfs als het motorluik "goed" dicht zat tijdens het blussen.
Hetzelfde geldt voor de elektronica, al heb je geen been brand in of bij elektronica, schrijf het maar af als je elders aan boord met een poederblusser aan de gang bent geweest.

Dus bij mij never-nooit-niet een poederblusser aan boord, ook niet in of bij huis. Prima zijn: schuim, halon, halon-vervangers zoals FM200, MABO, Prymos.
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 04:32 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 16 aug 2013 10:28 #426839

WindVector schreef :
Is de motorkamer echt 100% stof en luchtdicht? Hoe krijg je die dan open, eerst een luchtgaatje openen?
100% luchtdicht naar de rest van de boot toe, uiteraard wel (afsluitbare) ventilatie naar buiten toe voor de verbrandingslucht.
Dat poederspul komt overal, in de kleinste gaatjes en kiertjes, dus ook als je ruim buiten de motorkamer blust. En dan is het gedaan met je motor, waarschijnlijk niet meteen, maar pas na een paar maanden.
Zal niet het geval zijn met de stalen motorkamer die we hebben.
Ik wil ze er dus zelfs niet voor nop hebben hangen die poederblussers. Iemand zal het maar gebruiken voor een of ander klein lullig fikje of nog erger, voor de grap of omdat hij toch te oud is en vervangen wordt.
Wat voor mensen neem jij mee aanboord :pinch:

Maar je hebt me wel aan het twijfelen gebracht over wat voor blussers ik nu aan boord heb, dus ik ben even gaan kijken. Het zijn geen poeder, maar schuimblussers, klasse C. Sorry voor de verwarring, ik had dat blijkbaar verkeerd in mijn hoofd zitten.

Toch zijn alle brandblussers aanboord per definitie voor nop, behalve die in de motorkamer, en voor het elektrische paneel. Er is niets anders aanboord dat brand kan veroorzaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 10:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 22 jan 2014 22:53 #479018

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Even dit draadje naar boven halen om jullie te informeren over de afloop van mijn poging om een inkoopactie op touw te zetten. Het doel was om met korting de Prymos brandblussers te kunnen kopen.

Helaas is het niet gelukt om een voldoende aantrekkelijk aanbod te krijgen. Hoewel de Nederlandse importeur van Prymos best wilde meewerken aan een korting voor ZF-leden, bleef deze korting -uit prijspolitieke redenen- toch relatief beperkt. Omdat er in de meeste gevallen ook nog verzendkosten bij komen kwam de totaalprijs toch erg dicht in de buurt van waar de blusser bij sommige webshops voor te koop zijn. Maar het feit dat deze blusser+houder in de ANWB-winkels en -webshop voor de leden van de ANWB te koop is voor een prijs die lager is dan het aanbod wat Prymos mij deed, maakte dat de inkoopactie een kansloze zaak zou worden. Immers, iedereen die zo'n blusser+houder wil hebben is ofwel zelf lid van de ANWB, of kent wel iemand in de familie die dat is.

Prymos heeft mij in het najaar gezegd dat ze wilde stoppen met het ledenaanbod bij de ANWB, maar tot op heden zijn de blussers daar nog gewoon te koop (gebruik de zoekfunctie van de webshop). Ik raad iedereen die hier interesse in heeft dan ook aan om de blussers via deze weg aan te schaffen. Ik heb dit inmiddels zelf ook gedaan, want ik ben wel overtuigd van de meerwaarde en kwaliteit van deze blussers t.o.v. de klassieke (poeder)blussertjes aan boord.

Als je op het net nog verder wilt speuren naar aantrekkelijke aanbiedingen van Prymos blussers, let dan even op de volgende zaken:

- Er bestaan drie verschillende soorten Prymos blussers. Slechts één is specifiek bedoeld voor aan boord, o.a. vanwege de vorstbestendigheid. Niet alle webshops zijn hier even duidelijk over.

- Er bestaan twee typen ophangbeugels. Bij aanbiedingen wordt meestal de goedkoopste versie geleverd. Echter, die is alleen geschikt voor plaatsen die niet bewegen, zoals in huis. Voor aan boord is eigenlijk alleen de versie met de klittebandsluiting (zie de foto) geschikt, maar die is duurder.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 07:33 #479043

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
ilCigno schreef :
8--snip
- Er bestaan drie verschillende soorten Prymos blussers. Slechts één is specifiek bedoeld voor aan boord, o.a. vanwege de vorstbestendigheid. Niet alle webshops zijn hier even duidelijk over.

- Er bestaan twee typen ophangbeugels. Bij aanbiedingen wordt meestal de goedkoopste versie geleverd. Echter, die is alleen geschikt voor plaatsen die niet bewegen, zoals in huis. Voor aan boord is eigenlijk alleen de versie met de klittebandsluiting (zie de foto) geschikt, maar die is duurder.

- Heb je een typenummer of benaming voor de blusser die specifiek bedoeld is voor aan boord, dat helpt om ze te kunnen opzoeken, en zeker te zijn dat je de juiste hebt gevonden.

- Een klitteband aanbrengen op een goedkopere houder zou toch binnen ieders mogelijkheden moeten liggen, tenzij het prijsverschil zo klein is dat dit de moeite niet loont.
Of is de houder zelf ook verschillend ( steviger) ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 07:53 #479048

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
eea is zo terug te vinden op hun website. Ook kan je duidelijk de verschillende toepassingen daar selecteren (er zijn twee keuzes :-) ).
Het klittenband houdertje kost € 14,50. Is toch niet heel veel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 08:13 #479056

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Andere merken van sproeischuimblussers zijn er ook natuurlijk en met een grotere inhoud. Vanaf €30, voor twee liter in een normale fles. Zie hier en andere sites kan je zelf wel vinden.: www.brandblusserdirect.nl/nl/c...proeischuimblussers/
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 08:25 #479059

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
waarom kun je na gebruik van een poederblusser problemen ervaren.
ik lees motor en elektronica na de sloop brengen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 08:44 #479066

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
De brandschade en daarmee dus de vervolgschade wordt toch gedekt door de verzekering?
Ik snap dat dat voor de motor in de meeste gevallen geen nut heeft, maar je electronica wel.

Nu heb ik een tupperware boot met, laten we zeggen, een verzekerde waarde van € 20K. Ik ga er vanuit dat deze bij brand total loss is.
Mijn enige doel is dus lijfbehoud. Dan is het toch helemaal niet belangrijk of ik poeder of schuimblussers gebruik? Boot is immers total loss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 08:58 #479070

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Tony2920 schreef :
- Heb je een typenummer of benaming voor de blusser die specifiek bedoeld is voor aan boord, dat helpt om ze te kunnen opzoeken, en zeker te zijn dat je de juiste hebt gevonden.
Nou dat is op zich niet zo ingwewikkeld, het staat er gewoon op: "Auto, Camper & Boot". Alleen bieden sommige webshops wel deze blusser aan, maar zetten er niet duidelijk bij om welk type het gaat. Even opletten dus. De ANWB verkoopt overigens alleen de "Auto, Camper & Boot" versie.
- Een klitteband aanbrengen op een goedkopere houder zou toch binnen ieders mogelijkheden moeten liggen, tenzij het prijsverschil zo klein is dat dit de moeite niet loont. Of is de houder zelf ook verschillend ( steviger) ?
Het is inderdaad exact dezelfde houder. In principe kan je ook zelf een klitteband-bandje aan de goedkopere versie maken. Het ging mij er meer om dat je even op moet letten wat je koopt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 09:06 #479073

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Jedre schreef :
eea is zo terug te vinden op hun website. Ook kan je duidelijk de verschillende toepassingen daar selecteren (er zijn twee keuzes).
Nee, drie.
Het klittenband houdertje kost € 14,50. Is toch niet heel veel?
Mwaa, het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind het prijsverschil van €5 tussen de houder zonder en de houder mét klitteband nogal fors voor een bandje wat verder weinig voorstelt. En de houder zelf is nu ook weer niet de degelijkheid zelf en eigenlijk de prijs niet waard. Er zal een hele leuke marge op gemaakt worden. Maar de blusser past er goed in en zit stevig vast. Wel zo prettig voor op een rollende en stampende boot, een rondvliegende blusser is dan wel het laatste wat je kan gebruiken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 09:49 #479094

En tot slot, noem mij één brandblusmiddel dat je wel veilig kunt inademen

CO2. Daar kun je met een gerust hart een paar flinke teugen van nemen. Je krijgt alleen geen zuurstof binnen als je pure CO2 indemt, maar jij kan langer zonder zuurstof dan die 30 seconden blustijd.

Wat is de conclusie? CO2 is geschikt voor neushaarbranden en vurige tongen.
Laatst bewerkt: 23 jan 2014 09:49 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 09:52 #479095

boarderbas schreef :
En tot slot, noem mij één brandblusmiddel dat je wel veilig kunt inademen

CO2. Daar kun je met een gerust hart een paar flinke teugen van nemen. Je krijgt alleen geen zuurstof binnen als je pure CO2 indemt, maar jij kan langer zonder zuurstof dan die 30 seconden blustijd.

Wat is de conclusie? CO2 is geschikt voor neushaarbranden en vurige tongen.

CO2 kan al vanaf 5% problemen geven en vanaf 8% zelfs dodelijk zijn! :evil:
nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prymos brandblusser 23 jan 2014 10:57 #479116

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik denk dat Boarderbas (di)stikstof (N2) bedoelde Dat wordt ook in blusinstallaties gebruikt en is niet direct schadelijk voor de mens.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl