BAV's bashen leedvermaak. Waarom kopen mensen eigenlijk een BAV? Vanwege afvallende kielen, niet sluitende kastdeuren, uit het " slot " springende schotten? Zou een beetje dom zijn, toch? Wij voeren ruim 21 jaar een " dikke " 2 master van Wauquiez uit 1977, 5 jaar vertoeven in het Mediterrane, stormen in het Kanaal en Golf v. B. overleefd enz. Dan neemt de leeftijd zover toe dat verweg ambities op een laag pitje worden gezet, het gekruip in peilloos diepten om b.v een afsluiter te openen/ sluiten, onderhoud aan teakdek enz. teveel van het goede gaan worden. En toch willen blijven zeilen, makkelijker en maar zeker niet onveiliger. We weten waaraan een zeilschip blootgesteld kan worden.
Een belangrijke reden waarom BAV en ook andere grote merken concurrerend kunnen bouwen is de wijze waarop zij hun schepen maken. Geïndustrialiseerde produktie processen, massa inkoop motoren en tig andere delen, cad cam methodieken, laser snij- en zaagtechnieken enz.enz. Nostalgische beelden en geuren van " vroeger ", het is passé. Produktietijd van "onze" oude Wauquiez was 8x langer dan voor een eigentijdse 40 voeter, met 4 x meer werkers. De rekensom is dan snel gemaakt.
Wij hebben nu gekozen voor zo'n massaprodukt (BAV33-2007), en zijn tevreden met vaar-en zeileigenschappen, indeling, bereikbaarheid van motor en andere delen. Alles zit precies waar het dient te zitten, degelijk en uitermate zorgvuldig ingebouwd. Elektrische, gas en water installatie verzorgd en volgens moderne technische eisen ingebouwd.
Voor-oordelen waren er zat in onze club. Maar niet één enkele uit eigen ervaring, het is een levendig papagaaien circuit. Vaak gevoed door gevoelens van jalouzie maar vooral onwetendheid. Ons schip vóór de Wauquiez was een Optima 101 van Dehler. Ook filmpjes met afgevaren kiel, gat in de romp na aanvaring met drijvende container enz. Het schip woog, op dezelfde lengte, 3800 kg. De BAV33 zet 5500 kg. op de schaal. Ik wens alle bezitters van een " produktieboot " Frans of Duits veel vaargenoegen.