kaaiman schreef :
8<
De dynamo heb ik nu thuis en middels een boormachine aangedreven komt er geen enkel voltje uit. Ik heb natuurlijk ook contact opgenomen met de leverancier via de mail want mijn Duits spreken is niet geweldig en met Google vertaling kom ik verder. Ik heb nog geen bericht van hen retour maar ben benieuwd naar meningen en/of tips van anderen.
Dynamotype: Valeo 14V 60A type 2541451
Jan
Hou er rekening mee dat een dynamo een minimaal toerental heeft.
Je dynamo moet een bepaald aantal toeren draaien voordat hij begint te
werken. Het toerental om te stoppen met werken is lager.
Waarschijnlijk heb je al eens gemerkt dat als je de motor start dat het laadstroom lampje blijft branden, dan geef je een beetje gas en het lampje gaat uit, daarna blijft de dynmo ook bij stationair werken
Bij de lucas dynamo's die ik al meerdere malen heb gerepareerd is dit zo rond de 1500 omw, meen ik zo uit mijn hoofd.
Op mijn oude motor was de poelie die de dynamo aandreef erg groot.
ik heb de verhoudingen wel eens bekeken, het was zo ongeveer 1 op 3
dus bij 1000 omv van de farryman draaide de dynamo al 3000 omw
Per dynamo zijn deze getallen wel verschillend ook de max toerentallen.
Als je ze met de boormachine wil testen, zorg dan dat de dynamo goed is aangesloten, dus met een lampje van 2 wat op de ing aansluiting en een accu op de uitgang en behuizing van de dynamo resp + en -
Als je goed wilt meten en testen moet je dynamo ook belasten met ongeveer 10A.
Ik gebruik zelf voor de test een zware de walt boormachine.
Als de dynamo gaat werken, heb je wel een beetje vermogen nodig voor de boormachine.
over het al dan niet beveiligt zijn van een dynamo.
een dynamo kan op twee manieren werken, zgn machine sense en battery sense.
Machine sens, de dynamo meet zijn eigen uitgangs spanning.
Battery sense de dynamo meet de spanning van de accu.
Als een battery sense dynamo als de dynamo aan het laden is de verbinding met de accu verliest kan je wel raden wat er gebeurt.
De regelaar gaat de veldspanning opschroeven, waardoor de laadspanning omhoog gaat, met alle gevolgen van dien.
maw het hangt van de soort dynamo af of deze tegen het loshalen van de accu kan onder het draaien.
als je even zoekt op max rev valeo dynamo kom je het volgende tegen.
www.scribd.com/doc/53986180/7/Section-35
max cont 12000 rpm
max alternating 16000 rpm
Zo ie zo een mooi document voer diverse dynamo's incl schema's
Altijd handig als je een compensatie diode wil inbouwen.
Het kan dus geen kwaad om even kritisch naar de poelies te kijken en aan de hand van de diameter bepalen wat het toerental wordt van de dynamo.
De defecte valeo kan je best even na meten aan de hand van de schema's welke in het document van de link staan.