Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect

Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 06:13 #216470

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Tijdens onze vakantie in Juni naar Denemarken bleek de dynamo van onze Volvo Penta 2030 niet meer te werken. Binnen 2 dagen is het in Kiel gelukt om een nieuwe te laten installeren. Zowel over de snelheid van de vervanging als het resultaat waren we erg tevreden.
Maar nu blijkt na ongeveer 4 weken varen( in hoofdzaak zeilen) dat de dynamo weer stuk is.
Een paar vragen die mij daarover bezig houden:
- de poelie van de nieuwe dynamo was groter dan die van de oude, omdat de V-snaar dan niet past is de oude kleinere poelie op de nieuwe dynamo gemonteerd. Waardoor de dynamo belast wordt met een hoger toerental, kan dit een oorzaak zijn?
- in mijn laadsysteem is een zgn. X-Alt Boost Carge Controller opgenomen, als ik het goed begrijp dan geeft deze voor een aantal minuten een hoger voltage (15 volt), om de accu's sneller te laden als deze dat nodig hebben. Een installatie die er 15 jaar in zit. De dynamo moet daarvoor wel aangepast worden met een extra verbinding waarmee de X-Alt de output van 14.2 volt van de dynamo kan overbruggen om die 15 volt te realiseren.

De dynamo heb ik nu thuis en middels een boormachine aangedreven komt er geen enkel voltje uit. Ik heb natuurlijk ook contact opgenomen met de leverancier via de mail want mijn Duits spreken is niet geweldig en met Google vertaling kom ik verder. Ik heb nog geen bericht van hen retour maar ben benieuwd naar meningen en/of tips van anderen.

Dynamotype: Valeo 14V 60A type 2541451

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 06:21 #216472

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Bedenk wel dat je een dynamo moet bekrachtigen (laadlampje aansluiten), anders werkt hij niet. Met alleen een boormachine er aan zal een goedwerkende dynamo het ook niet goed doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 07:09 #216485

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als de dynamo al sneller draait door de grotere poeli waarom geef je dan nog een "Boost"?. Kan die X-alt niet de oorzaak zijn van de kapotte dynamo's?.
Het is vreemd dat een nieuwe dynamo met weinig draaiuren het begeeft, ook de oude met een kleinere poeli heeft met 15 jaar weinig draaiuren gezien.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 07:46 #216505

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Bedankt voor je reactie, het aansluiten van een controlelampje was ik even vergeten. Inmiddels getest met controlelampje, helaas met hetzelfde 0 resultaat. Overigens had ik niet anders verwacht omdat aan boord, de dynamo ingebouwd, een zelfde resultaat gaf.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 07:52 #216506

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
De "Boost" komt niet van het sneller draaien maar van (tijdelijk - 10 minuten) een hoger voltage.
Terecht je opmerking dat na 15 jaar zeilen de dynamo nog niet versleten hoeft te zijn en dat mogelijk de X-Alt de boosdoener is. Bij een eventuele vervanging sluit ik deze ook niet meer aan.

Bedankt voor je reactie, Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 08:12 #216512

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
De Dynamo gaat kapot als je de verbinding naar de accu weg haalt.
Dus met overschakelen van accu's tijdens de motor draaien.
Ontstaat er geen onderbreking, dan is de regeling na de dynamo niet in orde.

Vooral op letten dat eerst de motor gestopten totaal geen toeren meer heeft dus totaal uit.
Hierna pas contact slot of wat dan ook uit draaien.
Wat ook mogelijk kan zijn dat je massa verbinding slecht is.
Brand af en toe het dynamo lampje op je paneel?
Is de kabel van start motor naar dynamo niet beschadigd of los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 08:16 #216514

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Voor dat kapot gaan als je accu niet is aansgeloten zijn de meeste moderne dynamo's inmiddels wel tegen beveiligd. Ik denk niet dat dat aan de orde is.

Met de boost én een hoger toerental lijkt je dynamo wel tot het uiterste is gegaan. Misschien wat deze combi een brug te ver?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 08:25 #216516

Proost schreef :
Als de dynamo al sneller draait door de grotere poeli waarom geef je dan nog een "Boost"?. Kan die X-alt niet de oorzaak zijn van de kapotte dynamo's?.
Het is vreemd dat een nieuwe dynamo met weinig draaiuren het begeeft, ook de oude met een kleinere poeli heeft met 15 jaar weinig draaiuren gezien.


Ehhh de dynamo draait langzamer als er een grotere poeli op zit hoor.Een grotere poeli op de krukas geeft wel meer toeren. :whistle: :cheer:
Op zich zou zo'n booster geen enkel probleem moeten zijn hoor. Ik denk , net als nog een paar medeleden , dat op een of andere manier de laadstroom wordt onderbroken terwijl de motor loopt.Dan kan een dynamo heel snel overlijden . Zit die booster trouwens wel goed aangesloten onderbreekt ij bij een volle accu soms de laadstroom?
Het kan ook nog zijn dat er een slecht contact in de accuscakelaarzit die de laadstroom af en toe onderbreekt.Duurt dat langer dan is dat het eindevan de dynamo ( althans van de gelijkrichter in de dynamo ).

Ad
Laatst bewerkt: 24 aug 2011 08:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 08:29 #216517

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
kaaiman schreef :
- de poelie van de nieuwe dynamo was groter dan die van de oude, omdat de V-snaar dan niet past is de oude kleinere poelie op de nieuwe dynamo gemonteerd. Waardoor de dynamo belast wordt met een hoger toerental, kan dit een oorzaak zijn?

Hij draait wel degelijk sneller, maar al die poelies waren kennelijk wel wat verwarrend. ;)

Sneller dan met de nieuwe, grote poelie althans, niet sneller dan de oude dynamo deed. Het kan natuurlijk geen kwaad om de oude en nieuwe dynamo eens met elkaar te vergelijken op dat gebied.
Laatst bewerkt: 24 aug 2011 08:30 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 08:31 #216520

Proost schreef :
Als de dynamo al sneller draait door de grotere poeli waarom geef je dan nog een "Boost"?. Kan die X-alt niet de oorzaak zijn van de kapotte dynamo's?.
Het is vreemd dat een nieuwe dynamo met weinig draaiuren het begeeft, ook de oude met een kleinere poeli heeft met 15 jaar weinig draaiuren gezien.

een alternator gaat geen hoger voltage leveren door sneller draaien, het voltage wordt afgeregeld door de regel diode. hij levert wel meer amps.
het contact slot heeft helemaal niets te nmaken met de verbinding van de alternator met de accu, die mag en wordt nooit onderbroken. het contact stuurt de alternator aan, het begin van het laadproces.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 08:34 #216521

sietse-ten schreef :
Proost schreef :
Als de dynamo al sneller draait door de grotere poeli waarom geef je dan nog een "Boost"?. Kan die X-alt niet de oorzaak zijn van de kapotte dynamo's?.
Het is vreemd dat een nieuwe dynamo met weinig draaiuren het begeeft, ook de oude met een kleinere poeli heeft met 15 jaar weinig draaiuren gezien.

een alternator gaat geen hoger voltage leveren door sneller draaien, het voltage wordt afgeregeld door de regel diode. hij levert wel meer amps.
het contact slot heeft helemaal niets te nmaken met de verbinding van de alternator met de accu, die mag en wordt nooit onderbroken. het contact stuurt de alternator aan, het begin van het laadproces.

Vandaar mijn opmerking over een slecht contact in de accuschakelaar bijvoorbeeld door trillingen. Zou k eerst eens vervangen want af en toe geen contact is heel lastig vast te stellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 13:25 #216601

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Bedankt voor de vele reacties, een aantal zaken om in de toekomst rekening mee te houden. Na alle overwegingen blijf ik toch mijn aarzelingen hebben mbt de X-Alt (Booster) omdat via deze ook het alarm signaal wordt gegeven en het controlelampje gaat branden, en dat is de laatste keer niet gebeurd en was de zekering (5amp.) in dit circuit doorgebrand.In principe is het defect spontaan ontstaan, tijdens het varen ging in dit geval niet het alarm af en het controlelampje branden maar zie ik het aan het weg vallen van de toerenteller.
Enerzijds hoop ik op een gunstig bericht uit Kiel, anderzijds overweeg ik de kosten voor vervanging te investeren in een zonnepaneel. Omdat ik ook een windmolen heb verwacht ik dat deze beide veelal voldoende zijn om mijn elektriciteitsgebruik bij te houden. Afgelopen weken is dat bij stevige wind, zonder dynamo en overnachting op plaatsen zonder stroom, ook prima gelukt.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 13:41 #216606

nog even over boosten van de alternator( ja ik blijf de enige juiste naam gebruiken) , dat kan dat ding best hebben. omdat ik drie banken nikkel cadmium banken had staan moest ik laden met 16 volt. ik had op mijn generatortje twee 60 amp alternators zitten die de accus volpomptne met ongeveer 2000 toeren op de gen. ik bedonderde de "kijkstroom" van de alternator door er een paar diodes tussen te zetten, met wip schakelaars te overbruggen. dus eerste half uurtje 17 volt en dan steeds een beetje minder. dit waren gewone alternators uit het schap bij ruggerini, hebben het 15 jaar (plus want ze leefden nog bij de verkoop) vol gehouden.

ik zou de alternator even laten testen bij een "bosch" dienst, waarschijnlijk een kapotte diode.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 15:27 #216632

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Een beetje off topic maar reagerend op de opmerking van Philip, die er van uit gaat dat bij de hedendaagse wisselstroomdynamo een onderbreking van laadstroom naar de accu vanwege de aanwezige beveiligingen mogelijk geen vernietigend effect meer heeft op de diode's in de diodebrug, mijn vraag of dit ook zo is.
Je zou toch inderdaad mogen verwachten dat men daar inmiddels dioden in stopt die bestand zijn tegen de hoge inductie pieken die het gevolg zijn als in een stroomcircuit, waarin spoelen zitten, een onderbreking optreedt.
Ik heb die vraag al aan meerdere mensen gesteld maar tot nu toe nog niemand gevonden die een kratje bier wil zetten op de verbeterde hufterproefheid van de moderne wisselstroom dynamo.
Grt,Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 aug 2011 15:32 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 15:35 #216637

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Vraag:
De dynamo werkt met draaiende motor.
Ineens is er een onderbreking in het circuit naar accu.
Dan blaas je met een beetje pech 1 of meer diode's op.
Waarom?
Een gelijk spanning wil zich zelf in stand houden, de spanning loopt even heel hoog op en de diode kan dan door slaan!

Dit is onvermijdelijk en niet te voor komen.
Gebeurt dit verschijnsel dan loopt de accu zeer snel leeg, kabels worden warm.
De dynamo kan uitbranden en of de kabels hier naar toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 15:38 #216639

@leo, de beveiliging zou als volgt werken, wanneer de uitgangs spanning, dus de dikke aansluiting naar de accu wordt onderbroken kan de spanning in principe oneindig hoog oplopen omdat je een loop krijgt, immers de uitgaande spanning wordt "afgetapt" om het magnetische veld te "laden", hoe hoger die spanning hoe hoeger enz. men heeft dit in het begin geprobeert op te vangen met een bimetaal contact, hogere spanning, warmte contact open. dit werkte te langzaam. nu zou er , dat kan van merk verschillen, een klein electronis circuitje in die bij een bepaalde te hoge spanning de voeding van het veld onderbreekt. dus dan levert de alternator dus geen stroom meer. de reset gebeurt door de contact sleutel uit en weer aan te zetten.

maar ik kom je alternator niet repareren als jij het uit gaat proberen om bij je auto ff de plus kabel er af te halen van je accu :evil: :whistle:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 15:51 #216644

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Wat Sietse zegt, ik kan bij mijn hitachi probleemloos m'n accu afkoppelen als ie eenmaal loopt. Hetzelfde bij mijn auto (een mini van 23 jaar oud...) Misschien dat er in de bootjes wereld nog wat oude dingen rondzwerven (of zelfs nog ouderwetse dingen nieuw worden verkocht) waardoor dit soort voorschriften nog in trek zijn.

Ik zeg ook zeker niet dat je je accu maar moet losgooien (als je het niet zeker weet: laat zitten! Straks krijg ik de rekening nog..) maar in dit geval van een nieuwe valeo is mijn inschatting dat de problemen elders liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 16:48 #216657

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
kaaiman schreef :

8<

De dynamo heb ik nu thuis en middels een boormachine aangedreven komt er geen enkel voltje uit. Ik heb natuurlijk ook contact opgenomen met de leverancier via de mail want mijn Duits spreken is niet geweldig en met Google vertaling kom ik verder. Ik heb nog geen bericht van hen retour maar ben benieuwd naar meningen en/of tips van anderen.

Dynamotype: Valeo 14V 60A type 2541451

Jan

Hou er rekening mee dat een dynamo een minimaal toerental heeft.
Je dynamo moet een bepaald aantal toeren draaien voordat hij begint te
werken. Het toerental om te stoppen met werken is lager.
Waarschijnlijk heb je al eens gemerkt dat als je de motor start dat het laadstroom lampje blijft branden, dan geef je een beetje gas en het lampje gaat uit, daarna blijft de dynmo ook bij stationair werken

Bij de lucas dynamo's die ik al meerdere malen heb gerepareerd is dit zo rond de 1500 omw, meen ik zo uit mijn hoofd.
Op mijn oude motor was de poelie die de dynamo aandreef erg groot.
ik heb de verhoudingen wel eens bekeken, het was zo ongeveer 1 op 3
dus bij 1000 omv van de farryman draaide de dynamo al 3000 omw

Per dynamo zijn deze getallen wel verschillend ook de max toerentallen.

Als je ze met de boormachine wil testen, zorg dan dat de dynamo goed is aangesloten, dus met een lampje van 2 wat op de ing aansluiting en een accu op de uitgang en behuizing van de dynamo resp + en -
Als je goed wilt meten en testen moet je dynamo ook belasten met ongeveer 10A.

Ik gebruik zelf voor de test een zware de walt boormachine.
Als de dynamo gaat werken, heb je wel een beetje vermogen nodig voor de boormachine.

over het al dan niet beveiligt zijn van een dynamo.
een dynamo kan op twee manieren werken, zgn machine sense en battery sense.
Machine sens, de dynamo meet zijn eigen uitgangs spanning.
Battery sense de dynamo meet de spanning van de accu.

Als een battery sense dynamo als de dynamo aan het laden is de verbinding met de accu verliest kan je wel raden wat er gebeurt.
De regelaar gaat de veldspanning opschroeven, waardoor de laadspanning omhoog gaat, met alle gevolgen van dien.
maw het hangt van de soort dynamo af of deze tegen het loshalen van de accu kan onder het draaien.

als je even zoekt op max rev valeo dynamo kom je het volgende tegen.
www.scribd.com/doc/53986180/7/Section-35

max cont 12000 rpm
max alternating 16000 rpm

Zo ie zo een mooi document voer diverse dynamo's incl schema's
Altijd handig als je een compensatie diode wil inbouwen.

Het kan dus geen kwaad om even kritisch naar de poelies te kijken en aan de hand van de diameter bepalen wat het toerental wordt van de dynamo.

De defecte valeo kan je best even na meten aan de hand van de schema's welke in het document van de link staan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 24 aug 2011 16:58 #216660

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Hier ook een topic op het watersportforum over dynamo en zekeringen. Leuk leesvoer.
www.watersport.nl/forum/forum_posts.asp?TID=4389
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 25 aug 2011 01:37 #216719

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Meer dan een jaar geleden ook mijn valeo alternator (ik steun Sietse-ten in de juiste benaming van dit onderdeel)de vernieling ingedraaid.
Dat was een gevolg van geexperimenteer met een schroefasgenerator en een niet geschikte spanningsregelaar ,maar dat is een ander en niet relevant verhaal , hoedanook bleek de diodebrug stuk te zijn ( 1 diode ervan) en een kleine 50 Euro en korte demontage van de alternator later was hij weer bij de les.
Let wel , ook alternatoren worden gemariniseerd , wat zoveel betekent als het behandelen van de onderdelen met een speciale coating (verf) die zeewater bestand is.
De nieuwe diodebrug die ik plaatste was niet gemariniseerd (alleen dit woord doet me al huiveren omdat het gelijk staat met een prijsopslag van minstens 50%) , ik mariniseerde ze dan maar zelf met hittebestendige verf die ik er in enkele lagen overspoot.

Wat Philip zegt ivm zijn hitachi en mini (loskoppelen van accu) , wat je bij wagens met boordcomputers en gesoffistikeerde elektronika NOOIT mag doen , is niet helemaal to the point.
Het is niet zo dat wanneer je de accuklem losmaakt de alternator zijn stroom niet kwijt kan , er zijn steeds nog wel afnemers op het circuit die verhinderen dat er een al te gortige spanningspiek zou ontstaan. De alternator blijft in de meeste gevallen via de accuklem steeds verbonden met het circuit.
Maar dit terzijde , overdreven spanningspieken kunnen inderdaad de diode(s) doen doorslaan.

Ik zou na reparatie van de alternator alvast die booster er van tussen halen en een elektronische scheidingsdiodebrug plaatsen indien je die nog niet hebt.
Na de herstelling zou een meting van de laadstroom ook aan te raden zijn , al was het maar om te zien of je de alternator niet op de één of andere manier overbelast. Maar daar moet je dan weer een speciale ampmeter voor hebben natuurlijk.

Maar zonder alternator enkel berustend op zonnepanelen en windmolen zou ikzelf niet willen riskeren.


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 25 aug 2011 08:14 #216786

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Om uit te sluiten of dynamo wel of niet defect is deze laten testen bij een revisiebedrijf, dan kan je verder (zoeken). Wij hadden een gelijksoortig probleem en bleek dat bekrachtiging vanaf 2 watt lampje niet goed was. Testen was service !!( Rotterdam)

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 25 aug 2011 14:28 #216918

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Sailbleu,

Je verhaal is niet helemaal juist.
Op het moment dat er over geschakeld word op een andere accu en er is een korte onderbreking zijn alle afnemers even afgeschakeld en op dit moment krijg je een spanning piek die de diode en/of spanning regelaar vernield.
meestal slaat de sper laag in de diode door.
Laatst bewerkt: 25 aug 2011 14:28 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 25 aug 2011 14:41 #216922

dehler schreef :
Sailbleu,

Je verhaal is niet helemaal juist.
Op het moment dat er over geschakeld word op een andere accu en er is een korte onderbreking zijn alle afnemers even afgeschakeld en op dit moment krijg je een spanning piek die de diode en/of spanning regelaar vernield.
meestal slaat de sper laag in de diode door.

je hebt gelijk, maar zo snel gaat dat nu ook weer niet. voordat de spaning loop zo hoog oploopt dat dat de diodes er uitklappen duurt meer dan die paar seconden.

ik heb in honduras iemand zien LASSEN met een alternator op een benzine plofje. 2.5 electrode en ik heb het zelf ook gedaan met dat ding. dit is geen sprookje en de alternator kwam uit een toyota HI-lux.
dan krijg je toch steeds korte onderbrekingen, er zat een knopje op de lastang om af te schakelen. nu is dit geen propaganda verhaal om voortaan maar dit te gaan toepassen, maar deze mensen waren arm en vindingrijk. ik wil er alleen maar mee aangeven dat een alternator geen suikergoed is, kan echt wel een stootje verdragen.( ik denk dat de las geen eerste keur zou krijgen, maar vast is vast)
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 25 aug 2011 15:52 #216945

Op onze loper heb ik het anders gedaan.

Start accu zit gewoon vast aangesloten op de dynamo.

Ik heb daarnaast een eigen circuit ontworpen.

Pas als de motor loopt, na 1 minuut (na +15 actief) wordt de tweede accu via een zwaar relais parallel gezet met de start accu.

voordelen:
1. Starten gebeurt altijd met volle start accu, ook al is de gebruikers accu helemaal leeg. (zou je meteen schakelen, dan kan de service acuu meteen de startaccu leegtrekken!)
2. geen spanningsverlies zoals je bij diodes hebt
3. dynamo blijft altijd aangesloten op accu

Nadeel is eventueel dat de serviceaccu wel abrupt wordt bijgeschakeld. Maar het relais maalt er niet om.

Wanneer de +15 afschakelt, dus na de piep van het uitzetten van de motor , valt het relais weer af.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 09:12 #217397

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Een prima tip!

Op die website een heel schema om zelf de dynamo te testen, daarnaast ga ik komende week nog naar een revisiebedrijf in de buurt die ook dynamo's/alternators (in het Duits:Lichtmachine) testen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl