Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 09:37 #217405

roozeboos schreef :
Op onze loper heb ik het anders gedaan.

voordelen:
1. Starten gebeurt altijd met volle start accu, ook al is de gebruikers accu helemaal leeg. (zou je meteen schakelen, dan kan de service acuu meteen de startaccu leegtrekken!)
2. geen spanningsverlies zoals je bij diodes hebt
3. dynamo blijft altijd aangesloten op accu

Nadeel is eventueel dat de serviceaccu wel abrupt wordt bijgeschakeld. Maar het relais maalt er niet om.

Wanneer de +15 afschakelt, dus na de piep van het uitzetten van de motor , valt het relais weer af.

Dezelfde voordelen bereik je met een goede (verliesvrije) diodesplitter of scheidingsrelais alleen heb je dan niet dat nadeel van het abrupt bijschakelen van de lichtaccu.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 10:02 #217409

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Neem aan dat je 'm wel even weer origineel gemaakt hebt (de XtraPowerMegaBoost dinges er tussenuit) alvorens te testen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 10:08 #217411

YELLOW BOAT schreef :
Dezelfde voordelen bereik je met een goede (verliesvrije) diodesplitter of scheidingsrelais alleen heb je dan niet dat nadeel van het abrupt bijschakelen van de lichtaccu.
Ad
Nee hoor , scheidingsrelais schakelt ook gewoon bij, mosfets in feite ook. Om het langzaam op te bouwen zou je er een stroombegrenzing moeten inbouwen. Dat zit er niet in volgens mij. Maar ik denk ook niet dat dat nou echt nodig is.

Mijn punt is dat ik bij het starten liever de power van de accu alleen gebruik om de motor te starten. Het laden van de service accu kan later ook. Bijvoorbeeld na een minuut.
EN het is leuk om zo'n dingetje te bouwen. In feite een (software matige)ombouw van onze start onderbreker. En er zit nu meteen een knipperend ledje in onze bakskist :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 aug 2011 10:10 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 10:11 #217413

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
@ roozeboos

Dat noemen ze een scheiding relais ( bij jou iets later inschakelen door elektronica) en is heel gebruikelijk on de plezier vaart.
Nadeel is dat op het moment van inschakelen de 2 accu's verschillende inwendige weerstanden hebben.
De volle accu gaat zijn stroom afstaan aan de minst geladen accu!
De stromen lopen van dynamo naar accu's en accu's onderling.
Mijn keuze is een mosfet diode brug.
Minimale spanning verlies en accu's worden afzonderlijk geladen en kunnen elkaar niet meer ontladen.
Bij mij het scheiding relais er uit en de mosfet er in.
Ik vaar er nu 3 jaar mee en naar volle tevredenheid.
Geen compensatie diode of andere trucks.
Wat ook helpt is de bat+ aansluiting een dikkere kabel monteren.
Zodat het spanning verlies bijna nul is.
Ook aan de praktijk getoetst.
Van 2.5 mm2 naar 6 mm2.Dit met een 40 amp dynamo
Dit was wel van de werf zo gemonteerd 2,5 mm2.
Laatst bewerkt: 27 aug 2011 10:13 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 10:20 #217414

Draden moeten dik genoeg zijn, dat is klip en klaar. 2,5 is te weinig.

Ik vraag me werkelijk of waarom het een probleem zou zijn dat de ene accu even de andere meeneemt. Die accus zijn wel wat gewend hoor. Daarom zijn er ook zoveel installaties met gewoon een scheidings relais. Ik heb alleen de mijne wat slimmer gemaakt.

Zon mosfet brug kost bij kniest 100 euro. Vind ik wel wat veel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 11:40 #217424

roozeboos schreef :
gemaakt.

Zon mosfet brug kost bij kniest 100 euro. Vind ik wel wat veel.
€100 teveel voor een goed werkend syteem ?
Toen ik jaren geleden er een kocht van Vetus ( zewaren toen nog niet zo breed verkrijgbaar) kostte die al dik €200 !
Maar er zijn wel veel goedkopere te krijgen. Gewoon even zoeken. Bijv. www.stroomwinkel.nl/p-2057-arg...2ac-2-accus-80a.aspx
Wel wat meer verlies dan de dure maar nog wel geschikt zonder compensatie.
Ad
Laatst bewerkt: 27 aug 2011 11:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 11:49 #217425

mijn ding heeft nul verlies
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 16:26 #217470

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
roozeboos schreef :
mijn ding heeft nul verlies

Maar het doet zeer als je er hard aan trekt! :whistle:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 27 aug 2011 17:00 #217476

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 30 aug 2011 04:11 #218153

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
cgi.ebay.com/ebaymotors/STERLI...&hash=item4a9f5720fa

Kijk eens , liet zulks begin dit jaar overkomen nadat mijn vorige van 70A stuk ging..
Geen 100$ all in.


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 30 aug 2011 05:38 #218181

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ook hier te koop, sslrelay.com/s74222713.oneando...ata/index.shopscript

Sterling Power zit in de U.K. Als ik het goed heb dan is dit DE Sterling die in een van de zeilbladen (weet niet meer welke) in een interview over accu's zei dat kreten als marine accu en langleven accu verkooponzin was.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 31 aug 2011 10:33 #218558

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
De dynamo/alternator/lichtmachine is gerepareerd!
Het bleek dat de spanningsregelaar stuk was. De reparateur heeft mij geadviseerd om de extra kabel voor de booster X-Alt niet meer te gebruiken en de extra kabel is daarom ook niet aan de spanningsregelaar gesoldeerd.

Bedankt voor de vele reacties en vaak ook nuttige tips.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 13 sept 2011 15:05 #222132

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
roozeboos schreef :

Ik vraag me werkelijk of waarom het een probleem zou zijn dat de ene accu even de andere meeneemt. Die accus zijn wel wat gewend hoor. Daarom zijn er ook zoveel installaties met gewoon een scheidings relais. Ik heb alleen de mijne wat slimmer gemaakt.

Terechte vraag. Het is een van de fabeltjes dat die vereffeningsstroom zo hoog is dat de accu's daar door beschadigen. Enkele amperes en dat loopt ook nog eens snel af. Het enige nadeel is dat je lading verliest vanwege rendement bij laden en ontladen.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 13 sept 2011 16:59 #222201

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Voor de duidelijkheid,

Gebruik van 2 accu's zonder schakelaar of scheidingsdiode:
De 2 accu's of groepen zijn parallel geschakeld.
Hier doet zich een probleem voor, want als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als één accu.
Als een van beide slechter begint te worden zal de goede (volste) accu lading afstaan aan de slechtere.
Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen.
Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere weerstand dan een volle.
De laadstroom heeft de onhebbelijke gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de vollere accu.
Resultaat: de leegste accu wordt niet of nauwelijks bijgeladen en de twee accu's samen leveren nooit het volle vermogen.

Tevens zal de spanning regelaar in de dynamo of er buiten nooit goed kunnen laden.
De accu's komen ook niet vol.
Daarom ben ik tegen een scheiding relais en voor een mosfet diodeblok.
De accu's worden altijd apart geladen.



SCHEIDINGSRELAIS

VOORDELEN: Makkelijke installatie
Kan niet vergeten worden
NADELEN:

Relais kan blijven hangen
Batterijen met verschillende ladingen en capaciteiten worden parallel geschakeld ; dit zorgt voor onevenwichtige lading
Beperkt in stroomsterkte ; dus niet mogelijk in combinatie met
grote elektromotoren zoals boegschroef of anker lieren.
Niet mogelijk in combinatie met 2 aandrijfmotoren.


SCHEIDINGSDIODE

VOORDELEN :

Zeer goede laadverdeling
Geen bewegende delen, dus geen slijtage
De meest ontladen batterij krijgt de grootste lading
Batterijen worden echt gescheiden geladen ipv parallel
Gebruik van verschillende batterijtypes en capaciteiten is mogelijk
Leverbaar voor stromen tot 140A, dus toepasbaar voor grote verbruikers

NADELEN

Scheidingsdiode wordt warm, en heeft dus ventilatie nodig
Meer ingewikkelde installatie door spanningscompensatie
Niet elke batterijlader kan met een scheidingsdiode werken
Spanningsverlies van gem. 0,7 volt moet gecompenseerd worden
Dit spanningsverlies vermindert de laadstroom met gem. 2 tot 5 Ampere

Let wel met mosfet diodeblok is het spanning verlies te verwaarlozen.
Tot 20 ampère bijna niet te meten.
Max. 0,2 volt verlies.
Ik gebruik dit al een 3 jaar en naar volle tevredenheid.

Ik hoop dat het zo wat duidelijk is.
groet J
Laatst bewerkt: 13 sept 2011 17:10 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 13 sept 2011 18:55 #222291

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Eh... niet helemaal.
Als een lege accu een hogere inwendige weerstand heeft dan een volle hoe komt het dan dat bij een simpele acculader (met vaste uitgangsspanning) de laadstroom verder afneemt naarmate de accu voller wordt?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 13 sept 2011 19:06 #222296

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Mij is altijd geleerd, ontladen accu, lage inwendige weerstand.
Volle accu hoge inwendige weerstand.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 13 sept 2011 19:22 #222303

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Een niet genoemd voordeel van het relais is dat je bij veel iets intelligente relais een prioriteit aan een van de accu's kunt geven.

Een nadeel van het relais is het laden met een lage stroom, een zonnepaneel bijvoorbeeld. De spanning kan dan hoog genoeg worden zodat het relais omschakeld. Maar de laadstroom kan dan best laag zijn waardoor de vereffeningsstromen opeens wel een grote rol gaan spelen daar deze nu wel groter zijn dan de laadstroom. Dat kan je accu's wel leeg trekken. Maar goed, dit topic ging over dynamo's :)

Dat de laadstroom de weg van de minste weerstand zoekt en de accu met laagste interne weerstand als eerste gaat laden lijkt mij ook te gelden voor scheiding met diodes?

Toch ga ik voor de mosfet diode maar denk dat ik veel gevallen het relais prima kan werken :) Dat niet elke lader met een diode overweg kan, kan ik onderstrepen. Mijn Victron lader heeft zo bij mij bijna een accu vernielt. Die begon al aardig te borrelen bij een spanning van 17 volt en nog stijgend...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 14 sept 2011 06:18 #222379

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
type foutje uiteraard is de weerstand van de accu die het minst geladen is
ook de de laagste weerstand.
Ik heb ook beschreven dat de accu die leeg is ook de meeste stroom krijgt. dus spreekt voor zich.
sorry
groet J

@ Phillip

Hoogste spanning bij mij installatie is 14,6 volt (afhankelijk van de temperatuur).
Er zit ook een sensor op 1 van de accu's voor temperatuur meting.
Het zijn wel calcium accu's.
Laatst bewerkt: 14 sept 2011 06:22 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 14 sept 2011 07:02 #222397

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
zeekraal schreef :
Eh... niet helemaal.
Als een lege accu een hogere inwendige weerstand heeft dan een volle hoe komt het dan dat bij een simpele acculader (met vaste uitgangsspanning) de laadstroom verder afneemt naarmate de accu voller wordt?

Omdat de spanning van de accu zelf toeneemt, die de laadspanning tegenwerkt. Het spanningsverschil over de inwendige weerstand neemt dus af, en daardoor de stroom ook.

Communicerende vaten lopen ook het hardst als het verschil in peil het grootst is, terwijl je niets aan de inwendige weerstand verandert.
Laatst bewerkt: 14 sept 2011 07:02 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 14 sept 2011 10:26 #222483

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Wat mij betreft als afsluiting van mijn vraag. De dynamo/alternator/lichtmaschine is inmiddels gerepareerd. Alleen de spanningsregelaar bleek defect, vermoedelijke oorzaak de "booster" die de uitgangsspanning van 14 volt overbrugt naar 15 volt voor 10 minuten. Ik heb deze optie niet meer aangesloten en werkt tot op heden de dynamo weer prima.
Bedankt voor de vele reacties!

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 14 sept 2011 15:34 #222582

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
ron b schreef :
Mij is altijd geleerd, ontladen accu, lage inwendige weerstand.
Volle accu hoge inwendige weerstand.

Hoe kan het dan zijn dat een lege accu geen stroom levert en een volle een paar honderd ampere?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe dynamo Volvo Penta na 4 weken al defect 14 sept 2011 15:40 #222586

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
web schreef :
zeekraal schreef :
Eh... niet helemaal.
Als een lege accu een hogere inwendige weerstand heeft dan een volle hoe komt het dan dat bij een simpele acculader (met vaste uitgangsspanning) de laadstroom verder afneemt naarmate de accu voller wordt?

Omdat de spanning van de accu zelf toeneemt, die de laadspanning tegenwerkt. Het spanningsverschil over de inwendige weerstand neemt dus af, en daardoor de stroom ook.

Communicerende vaten lopen ook het hardst als het verschil in peil het grootst is, terwijl je niets aan de inwendige weerstand verandert.

Precies, zo is het. Als je vanuit de inwendige weerstand redeneert kom je op de foute conclusie uit dat een minder volle accu niet geladen wordt. Parallel geschakeld accu's zijn altijd beide even "vol"
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl