opa Jan schreef :
Erg interessant allemaal!
Conclusie lijkt dat men dit traject (EV8 - EV3/EV5) mag varen als men "zich gedraagt".
De zeiler die ik zaterdag laatst deze track zag zeilen gedroeg zich naar mijn oordeel heel correct (Was jij dat, Lodewijk, zo rond de kentering 's namiddags??), wat niet kan gezegd worden van een zeiler die wij eerder in de buurt van BV21 tegenkwamen (die met de hifi op 10 meer op een boom-car leek en al van mijlen ver te horen was) of van 2 speedboten die hetzelfde BV uitstoven (nieuwe snelvaartzone?).
Feit dat wij ook een vissersboot (eveneens "correct", rustig gaande houdend) dit traject zagen varen lijkt mijn conclusie en de hier gegeven informatie te bevestigen.
Ik was daar inderdaad zaterdag rond de kentering (tussen 14.30 en 15.00 u., schat ik). Wij hadden een opstapster aan boord en deden met de Wadloper een 'zeehondenrondje' door het Brabants Vaarwater langs de BV7 en BV5 en vandaar via BV4 en KT7 weer terug het Keeten in. In het Brabants Vaarwater voeren we even parallel met een klassieke houten boot die door voer richting de Zeelandbrug.
Er waren op dat moment overigens langs de Witte Tonnen Vlije en het Brabants Vaarwater wel wat boten te zien die zich minder correct gedroegen. O.a. door te ankeren pal tegenover de zeehonden die daar lagen. Die zeehonden trokken zich daar vooralsnog weinig van aan, maar toch lijkt het me niet zo'n goed idee. Vaar er in een rustig tempo langs, maar blijf niet al te prominent gedurende langere tijd 'aanwezig', zou ik zeggen.
We moeten blij zijn met de ruimte die de pleziervaart sinds een paar jaar krijgt in het Oosterschelde-gebied. Die ruimte moet vooral behouden blijven en we moeten de beheerders geen argumenten in handen geven om die ruimte weer te verkleinen.