Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Controle op pleziervaart in Rotterdam.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 15:39 #646834

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Met een artikel in de Telegraaf van heden, en enige interviews op de radio vraagt het Rotterdamse Havenbedrijf aandacht voor de pleziervaart in het havengebied. Dit loopt min of meer vanaf de monding van De Noord tot aan het begin van de Eurogeul buiten Hoek van Holland. Men kondigt aan meer handhavend en verbaliserend op te gaan treden tegen tal van overtredingen zoals het niet houden van de stuurboord wal.

Ik woon in Rotterdam en zie de pleziervaart op de rivier vaak. Zelf kom ik er drie tot zes keer per jaar. Soms in het kader van de Staande Mastenroute, soms met een Rondje Rotterdam, Spui, Oude Maas, Nieuwe Maas en terug via De Noord. Ik zie ook dat er door de pleziervaart slordig gevaren wordt in de stad.

De meeste pleziervaart in dit gebied zijn zeiljachten die de SMR doen, of vanaf Krimpen naar Hoek van Holland varen, dan wel motorjachten die de rivier afzakken of opvaren. Ik schat dat 95 % van de zeiljachten en minstens 70% van de motorjachten over marifoon beschikt, en om die reden nu al zouden moeten uitluisteren.

Naar mijn mening zou een meldplicht voor alle schepen met marifoon, inclusief pleziervaart, al heel veel problemen kunnen oplossen. Uiteraard aangekondigd met grote borden en enige publiciteit. De jachten zijn dan ingeplot en kunnen zo nodig ook instructies krijgen. Dit zou veel gevaarlijke situaties kunnen voorkomen, en zou bovendien een veel ruimere dekking opleveren. De politie en de havendienst zijn immers niet overal.

Verder zou een uitbreiding van het blokgebied tot en met de T-splitsing Noord, Nieuwe Maas, Lek een hele verbetering zijn. Deze splitsing is onoverzichtelijk en met name in het duister tamelijk verradelijk.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 15:42 #646837

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Jammer dat die controle en handhaving nodig is. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 16:07 #646840

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Solo schreef :
Naar mijn mening zou een meldplicht voor alle schepen met marifoon, inclusief pleziervaart, al heel veel problemen kunnen oplossen.
Ik kom ook min of meer regelmatig in R'dam maar dan als 'beroeps'. De verkeersposten (met name post Botlek) zijn nu als soms zo druk dat er voor ons nauwelijks tussen te komen is. Als jachten zich dan ook gaan melden wordt het nog voller op de marifoon. Mi gewoon goed uitluisteren, en als je hoort dat je een 'probleempje' bent dan kun je je altijd nog even melden. (Kort en zakelijk, maar dat spreekt vanzelf)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 16:44 #646855

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ja, we leven in NL , daar kunnen we weer eens niet zonder controleren, handhaven en bekeuringen uitschrijven.
Zucht..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 16:59 #646857

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Fly-Tour schreef :
Ja, we leven in NL , daar kunnen we weer eens niet zonder controleren, handhaven en bekeuringen uitschrijven.
Zucht..

Als iedereen zich hield aan de afgesproken regels was dat niet nodig. Plezier vaarders zijn vaak de grootste E****s op de vaarwegen, ik begrijp het volkomen. Ze heten allemaal bijna Remy (de goede daar gelaten).
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 17:08 #646860

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik moet bij die omschrijving altijd het eerste aan sloepvaarders denken. Ofwel golventrekkers.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 17:16 #646864

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
WADnWIND schreef :
Fly-Tour schreef :
Ja, we leven in NL , daar kunnen we weer eens niet zonder controleren, handhaven en bekeuringen uitschrijven.
Zucht..

Als iedereen zich hield aan de afgesproken regels was dat niet nodig. Plezier vaarders zijn vaak de grootste E****s op de vaarwegen, ik begrijp het volkomen. Ze heten allemaal bijna Remy (de goede daar gelaten).

Dat Remy syndroom herken ik wel maar ik zie ook veel keurige pleziervaart. Soms is het naar mijn idee geen onwil maar gewoon weinig ervaring door het geringe aantal vaaruren in vergelijking met de beroepsvaart.

Ben het overigens helemaal met je eens dat als iedereen zich aan de afgesproken regels houdt handhaven en bekeuren niet nodig zou zijn. Zolang het handhaven in redelijkheid gebeurt en de veiligheid en doorstroming ten goede komt is daar niets mis mee.

Schippers die hun eigen gang willen gaan of de regels niet kennen hebben in Rotterdam niets te zoeken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 17:18 #646866

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Fly-Tour schreef :
Ik moet bij die omschrijving altijd het eerste aan sloepvaarders denken. Ofwel golventrekkers.

Ja! die eerst!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 17:23 #646871

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nou heb ik zelf een soort sloep, en ben ik dus eigenlijk sloepvaarder, echter trekt die sloep haast geen golven , omdat het een ex zeilboot is.
Sloepvaarders kun je de categorie noemen die in de dure Jan van Gent's , Antaris, Makma enzovoort rondvaart. Daar waar het gashendel alleen de stand 'volgas'! kent.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 20:00 #646938

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Een beetje handhaving is natuurlijk goed voor het bewustzijn. Als pleziervaart is het Rotterdamse havengebied een beetje zoals fietsen op de vluchtstrook.

Solo schreef :
Verder zou een uitbreiding van het blokgebied tot en met de T-splitsing Noord, Nieuwe Maas, Lek een hele verbetering zijn. Deze splitsing is onoverzichtelijk en met name in het duister tamelijk verradelijk.

Mijn broertje (binnenvaartschipper) zegt dat dit een kwestie is van bezuinigen. Er gebeuren genoeg (bijna) ongelukken ook tussen binnenvaart onderling om een verkeerspost te rechtvaardigen. Toen we er eerder deze zomer in een Valkje passeerden hadden we geluk dat de splitsing leeg was. 5 Minuten later moest de binnenvaart druk met elkaar onderhandelen wie langs welke kant zou passeren. Uitluisteren is het minste dat je kunt doen, maar in Dordt was ik toch blij dat de post van ons af wist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 20:13 #646945

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Fly-Tour schreef :
Nou heb ik zelf een soort sloep, en ben ik dus eigenlijk sloepvaarder, echter trekt die sloep haast geen golven , omdat het een ex zeilboot is.
Sloepvaarders kun je de categorie noemen die in de dure Jan van Gent's , Antaris, Makma enzovoort rondvaart. Daar waar het gashendel alleen de stand 'volgas'! kent.

Een soort Urkers dus, de IQ zal dan wel overeen komen :laugh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 22:08 #646979

WADnWIND schreef :
Een soort Urkers dus, de IQ zal dan wel overeen komen :laugh:
Geen handel bij die Urkers ? ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 27 juli 2015 22:25 #646982

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Fly-Tour schreef :
Ik moet bij die omschrijving altijd het eerste aan sloepvaarders denken. Ofwel golventrekkers.
Van die sloepen met een walvisvin onder het achterschip! Daar is dat ding dus voor! :woohoo:

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 07:09 #647005

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Als ik langs de rivier loop, en ook als ik daar een paar maal per jaar vaar is het niet mijn indruk dat sloepvaarders slechter varen dan zeilers, en ook niet dat die sloepen minder goed zijn uitgerust, of de schippers minder bekwaam zijn. Zeker als er veel stroom staat zie ik veel zeilers tussen de IJssel en de Noord nog wel eens een binnenbocht pakken i.p.v. stuurboord houden, of als ze zeilen toch kruisen wat op dat stuk rivier niet mag. Ook gaan zeilers in de stad bij de Willemsburg en de Erasmusbrug veel eerder naar het midden van de rivier dan nodig is. Kort om er is geen reden om alleen sloepvaarders in een kwaad daglicht te stellen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 28 juli 2015 07:10 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 07:31 #647012

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Er is altijd iets van een spanningsveld tussen common sense en regels.
Als ik van zeeland af kom met de staande mast route passeer ik Dordrecht.
Mooie stad, daar niet van.
Maar als we de spoorbrug hebben gehad en we willen richting Alblas dan hebben we de keuze tussen het oversteken van de Noord en stuuboordwal houden, of vroegtijdig aan bakboord gaan varen en de rietbaan doorgaan, waar al die scheeps-sloperijen zijn.

Die T splitsing is een drukbevaren locatie, en de rietbaan heeft mijn voorkeur. Maar zomaar oversteken en bakboord gaan varen zal niet door iedereen worden gewaardeerd. We nemen dan de binnenbocht en we kunnen oversteken op het moment dat het rustig is. Ik vind dat een stuk veiliger.

Hamvraag: Als daar straks een vent met een platte blauwe pet ligt krijg ik dan een prent?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 07:41 #647015

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Die hamvraag kan ik wel beantwoorden. Bij het vroegtijdig oversteken van de rivier en het bakboord varen om de binnen bocht naar de Rietbaan te nemen wordt nu al geverbaliseerd. Overigens is de Rietbaan keurig opgeknapt, liggen er geen wrakken meer aan de kant van de Koningin Sophia polder (waarvan de dijk is doorgestoken)en zijn er bijna geen sloperijen meer.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 07:49 #647021

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
zou dus inhouden dat je eerst naar de overzijde van de Noord moet en daarna weer terug moet oversteken naar de rietbaan???
En dat is veiliger?

ik heb idd ervaren dat de rietbaan is opgeknapt. beetje jammer, was altijd zo'n lekker lugubere doorvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 08:17 #647038

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Jammer dat het zo moet, maar inderdaad voor velen is de enige weg de korstte weg, wat de rest moet doen om veilig te varen kan ze geen r##t schelen, Stuurboordwal houden blijkt zeer moeilijk te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 08:48 #647048

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
lekker kort door de bocht dit...natuurlijk kan het een r@@@t schelen, maar daarom ga ik nog niet als een blind paard zesendertig keer onnodig oversteken maar houd ik bij voorkeur de binnenbocht. uiterst bakboord dan wel.

En daarom kaart ik dit hier ook aan...Is voor mij een van de minder duidelijke situaties.
Kom daar al een jaar of dertig zo af en toe voorbij en ik heb me eigenlijk altijd aangesloten bij de overige watersport die dezelfde route neemt. Net zoals de sluizen bij IJmuiden, wanneer buig je af naar de kleine sluis en ga je bakboord wal varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 08:55 #647049

Ik kijk vanuit kantoor aan de Waalhaven zo de Nieuwe Maas op in de richting van de stad. Met name in het vaarseizoen knijp je je billen toch regelmatig bij elkaar. Het is soms onvoorstelbaar hoe sommige pleziervaarders zich gedragen op dit stukje Nieuwe Maas. Geen stturboordswal houden, schuin oversteken terwijl het krioelt van de beroepsvaart.
Daar tegenover staat dat een hoop "jachies" het wel begrepen hebben...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 09:00 #647053

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Belerion II schreef :
Ik kijk vanuit kantoor aan de Waalhaven zo de Nieuwe Maas op in de richting van de stad. Met name in het vaarseizoen knijp je je billen toch regelmatig bij elkaar. Het is soms onvoorstelbaar hoe sommige pleziervaarders zich gedragen op dit stukje Nieuwe Maas. Geen stturboordswal houden, schuin oversteken terwijl het krioelt van de beroepsvaart.
Daar tegenover staat dat een hoop "jachies" het wel begrepen hebben...

houdt de beroeps scherp toch ? :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 09:08 #647055

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
HPV schreef :
lekker kort door de bocht dit...natuurlijk kan het een r@@@t schelen, maar daarom ga ik nog niet als een blind paard zesendertig keer onnodig oversteken maar houd ik bij voorkeur de binnenbocht. uiterst bakboord dan wel.

En daarom kaart ik dit hier ook aan...Is voor mij een van de minder duidelijke situaties.
Kom daar al een jaar of dertig zo af en toe voorbij en ik heb me eigenlijk altijd aangesloten bij de overige watersport die dezelfde route neemt. Net zoals de sluizen bij IJmuiden, wanneer buig je af naar de kleine sluis en ga je bakboord wal varen.

Was niet op u persoonlijk bedoeld , sorry indien dit zo overkwam ...
De algemene stelling dat stuurboordwal op drukke vaarwaters de manier is om veiliger te varen wordt te weinig gerespecteerd bedoel ik, zowel door zeil als motorjachten en motorboten die stuurboordwal houden worden soms gehinderd door "voorrang" opeisende zeilers, ook not done .
Op veel vaarwegen en bijhorende kaarten/ gratis gidsen staan aangeraden routes om over te steken, niet verplicht maar wel zo duidelijk voor iedereen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 09:18 #647059

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
oke, zand erover.

Maar neemt dus niet weg dat ze bij Dordt willen dat je eerst de Noord oversteekt en dan 100 meter verderop weer oversteekt, en ik kan dat nou niet echt bevorderlijk vinden voor de veiligheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 09:25 #647063

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
Ahoy,

Vaar ook veel "op de rivieren" (Merwede, Oude en Nieuwe Maas, Dordse Kil, Waal, Noord etc.

Ik vind het jammer dat er zo ongenuanceerd over wordt gedaan. Vroeger had je de indruk dat je als "jachie" inderdaad werd genegeerd, zelfs als je je netjes meldde bij "post Dordt"

De afgelopen jaren gaat dat prettiger men heeft er veel meer aandacht voor. Je meldt, je je geeft aan wat je bedoeling is en zij geven tips hoe je het slimst kunt varen en waar je kunt oversteken etc. Soms is dat wel degelijk even de "foute" wal aanhouden. Het grappige is dat ze vervolgens de beroepsvaart ook netjes aangeven waar ze rekening mee kunnen houden... waarschijnlijk in het kader van "varen doe je samen".

Het lijkt me dat als je die aanwijzingen opvolgt je ook geen bekeuringen meer kan krijgen.

Dit neemt echter niet weg dat we laatst (op het Hollands Diep) netjes SB wal houdend buiten het vaarwater, werden opgelopen door een binnenvaarttanker, die terwijl hij naast ons voer, zonder signaal blikken of blozen, ineens SB uit ging om naar industrieterrein Moerdijk te gaan. Die lag dus plotseling dwars voor ons. ach ja.....
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 10:24 #647081

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Mischief schreef:

Dit neemt echter niet weg dat we laatst (op het Hollands Diep) netjes SB wal houdend buiten het vaarwater, werden opgelopen door een binnenvaarttanker, die terwijl hij naast ons voer, zonder signaal blikken of blozen, ineens SB uit ging om naar industrieterrein Moerdijk te gaan. Die lag dus plotseling dwars voor ons. ach ja.....

Helaas komt dit vaker voor. Ik roep ze tegenwoordig maar op met de vraag: bent u voor de bruggen, de Kil of de moerdijk. Dat scheelt een hoop gezeur.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl