Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Controle op pleziervaart in Rotterdam.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 10:41 #647083

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
Solo schreef :
Helaas komt dit vaker voor. Ik roep ze tegenwoordig maar op met de vraag: bent u voor de bruggen, de Kil of de moerdijk. Dat scheelt een hoop gezeur.

Wel kanaal gebruik je daarvoor Solo? Er is daar geen blokkanaal en ik heb de indruk dat de binnenvaart niet op kanaal 16 zit te luisteren naar scheepjes die vlakbij liggen.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 10:46 #647086

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Mischief schreef :
Solo schreef :
Helaas komt dit vaker voor. Ik roep ze tegenwoordig maar op met de vraag: bent u voor de bruggen, de Kil of de moerdijk. Dat scheelt een hoop gezeur.

Wel kanaal gebruik je daarvoor Solo? Er is daar geen blokkanaal en ik heb de indruk dat de binnenvaart niet op kanaal 16 zit te luisteren naar scheepjes die vlakbij liggen.

K16 is voor op zee, schip schip veiligheid op binnenwateren K10.
Of hebben ze met dat destijds verkeerd geleerd bij mijn marifooncursus.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 10:49 #647087

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Gewoon kanaal 10, en in 9 van de 10 gevallen krijg je ook antwoord.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 10:55 #647089

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
Solo schreef :
Gewoon kanaal 10, en in 9 van de 10 gevallen krijg je ook antwoord.

Thx! Engelse cursus gevolgd, heb ik kanaal 10 niet meegekregen :S
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 13:06 #647136

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Altijd gewoon 10 buiten een blokgebied.
Binnenvaartmarifoons hebben ook vaak een sneltoets om in een keer kanaal 10 te selecteren.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 juli 2015 13:07 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 18:06 #647221

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Mischief schreef :
Solo schreef :
Gewoon kanaal 10, en in 9 van de 10 gevallen krijg je ook antwoord.

Thx! Engelse cursus gevolgd, heb ik kanaal 10 niet meegekregen :S

Als je dat in NL. gedaan hebt is dat een héél, héél slechte cursus, beschamend.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 18:34 #647230

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Op het Hollands Diep heb ik VHF10 ook meestal bij staan. Het punt is alleen dat je horendol wordt van het niet aflatende marifoonverkeer tussen de beroepsschippers rond de splitsing Maas - Dordse Kil - Moerdijk/Zuid Hollands Diep. Allemaal nuttig hoor, daar niet van. Maar als je ten westen van Moerdijk zeilt is het allemaal niet van belang om te horen. Ik sta dan ook regelmatig voor het dilemma 'marifoon uit' (om te kunnen genieten van de rust en het zeilen) of 'marifoon aan' (om berijkbaar te zijn mocht iemand mij aan willen roepen op een druk bevaren water). Lastig.

Op het Haringvliet speelt dit overigens veel minder, met de sqelch helemaal open blijft de speaker daar meestal stil.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 19:29 #647246

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Sturen ze ook een camera ploeg mee? voor een blik op de weg achtig programma.
dan kan iedereen er om lachen / van leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 28 juli 2015 20:34 #647265

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 202
Ik snap deze actie wel, ik kom regelmatig jachten tegen (ivm werk) in het midden van de vaargeul ter hoogte van Botlek/oude Maas gebied. Deze worden weggezet door stroom of snijden even een stukje af. Jachten die niet of niet goed uitluisteren op VHF, niet te volgen zijn op de radar of geen vaste koers houden bij de Maasmond. Jachten die bij de Waalhaven totaal niet snappen wat er gebeurd ivm druk scheepvaartverkeer, etc.
Maar er zijn er ook plenty die goed bezig zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 16:46 #648821

Vorige week van Colijnsplaat naar Dordrecht gevaren.
Op het Hollands Diep was het al erg druk met grote binnenvaartschepen en toen ook aan BB zijde buiten de vaargeul gebleven, totdat we de Dordtsche kil op moesten. Ik zag dat er drie binnenvaartschepen ook de Dordtsche kil op gingen via mijn AIS en zag dat er geen schepen vanuit de Dordtsche kil het Hollands Diep op gingen.

Ik heb de binnenbocht genomen, zodat ik aan de verkeerde kant van de vaargeul uit kwam op de Dordtsche kil uit kwam. Na het passeren van het 3e binnenvaartschip kon ik naar de goede kant van de vaargeul zonder dat wij hierbij iemand zou hinderen,

Zoals ik het hier lees was dit geheel foute manoeuvre, terwijl ik overtuigd was dat dit de beste keuze was.

Ik had dus moeten wachten, of tussen de binnenvaartschepen door moeten schieten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 20:44 #648915

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Eigenlijk is het allemaal simpel.
a. je houdt SB-wal of
b. je meldt je bij een blokkanaal en vraagt begeleiding, dan sturen ze je wellicht naar BB-wal en informeren overig verkeer (standaard als ik vanuit Scheveningen de Nieuwe Waterweg opvaar) of
c. geen blokkanaal, dan overleg op kanaal 10 met ander schip of je SB-SB mag varen, dus BB-wal.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 20:54 #648918

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
Maar nu is de situatie zo:
BB buiten de geul is genoeg ruimte (=diepte + breedte) en je bent als plezierjacht uiteraard niet gebonden aan de vaargeul.

Bij het begin van een deel waar je de vaargeul in moet moet je dus oversteken, maar door die 3 schepen kan dat niet meteen.

Dan zou je dus eigenlijk rechtsomkeer moeten maken tot je achter de schepen langs kan?

Gedeelte buiten de geul mag je prima varen volgens mij, alleen in de geul zit je aan de verkeerde kant. Melden bij blokkanaal? Zo snel als veilig mogelijk oversteken?

Wanneer is het goed zeemanschap en wanneer ben je echt fout..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 20:56 #648919

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Ik heb een maand of wat geleden een bezoek gebracht aan de verkeerscentrale Dordrecht. We zijn toen ook meegevaren met zo'n grote boot van RWS en hebben de nodige uitleg gekregen over dit vaarwater, de risico's en hoe te varen. Eén van de dingen die me zijn bijgebleven was dat er stevig op werd aangedrongen om niet zomaar BB wal te gaan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 20:59 #648922

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Tsja, het lijkt vaak of zeilers alleen maar naar voren denken ...

Rondje draaien lost vaak al veel op en BB-wal de Kil op ... altijd fout.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 21:20 #648927

Hartelijk bedankt en zal dit zo in de toekomst uitvoeren.

Optie c begrijp ik niet helemaal:
c. geen blokkanaal, dan overleg op kanaal 10 met ander schip of je SB-SB mag varen, dus BB-wal.
SB-SB is alleen voor tegemoetkomende scheepvaart, maar ik wilde dezelfde kant op als de drie binnenvaartschepen.

Hoe zit dit nu met de controle van de politie, houden met het bovenstaande rekening, wanneer je afgestemd middels blokkanaal of passerende/tegemoetkomend scheepvaart toch aan BB in de vaargeul vaart?
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 21:53 door Super Daimio 28.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 21:48 #648932

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Eens met Lamavare, op het HD kan je inderdaad prima buiten de betonning BBwal aanhouden. Binnenvaartschippers weten dat daar veel pleziervaart is dus so far so good. Aangekomen bij de Dordtse Kil en je wilt linksaf de Kil in dan zijn de drie manieren zoals aangegeven:

1) je wacht totdat en geen beroepsverkeer is en je steekt over naar de SBzijde van de Kil. Ook hierbij is het verstandig dat je dit op VHF10 even meldt: "Zeiljacht ..... opvarend aan de rode kant van het Hollands Diep draait de Kil in, is er nog uitvaart?" (waarschijnlijk geen antwoord, maar iedereen weet wat je van plan bent en je bent bekend bij je 'buren' dat je over de Kil vaart);

2) je meld je bij de post op VHF71: "Post Dordrecht, zeiljacht ....." (-Antwoord PD-) "Zeiljacht ..... opvarend aan de rode kant van het Hollands Diep draait de Kil in, is er nog uitvaart, over" (-antwoord PD-) "Begrepen, zeiljacht .... standby op tien"

3) je steekt ruim voor de kruising met de Kil / Zuid Hollands Diep over naar de groene kant (SBwal) en je draait (als dat kan uiteraard) met een ruime bocht de Kil in. Uiteraard mag je je melden, maar omdat je nu zelf ruim zicht hebt op verkeer op de Kil en iedereen je goed ziet aankomen aan de juiste wal is dat minder noodzakelijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 22:03 #648936

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Bij optie 3 heb je wel met vaart uit 3 richtingen te maken. Mijn voorkeur zou ook zijn, ruim voor de kil aan de rode kant. Kil indraaien en daar indien alles vrij oversteken.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 22:08 #648939

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ja klopt. In de praktijk vaart bijna iedereen aan de rode kant van het HD omdat daar veel ruimte is buiten de hoofdbetonning. Maar je moet de Kil oversteken bij de monding, niet eerst over BB de Kil in varen en dan later oversteken!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 23:38 #648953

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wordt er over het verkeerde wal varen op het HD eigenlijk nog moeilijk gedaan (en geverbaliseerd) ? Meen ooit eens gelezen te hebben op dit forum dat de blauwe petten daar ook wat over te zeuren hebben.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 04 aug 2015 23:59 #648954

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Nee, zolang je buiten de hoofdbetonning blijft mag je iedere koers varen die je wilt. Binnen de betonning uiteraard niet. Je mag SB zijde varen of de 'geul' oversteken, dat is het zo'n beetje. Opkruisen binnen de betonning is niet toegestaan, maar is ook nergens voor nodig, ruimte zat erbuiten. Opkruisen over de volle breedte van het HD is een beetje grijs gebied, je steekt de geul alleen meerdere keren over, wat op zich mag natuurlijk.

Je moet het wel vrij bont maken voordat je wordt aangesproken door de politie denk ik.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 05 aug 2015 05:49 #648963

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
ilCigno schreef :
Nee, zolang je buiten de hoofdbetonning blijft mag je iedere koers varen die je wilt. Binnen de betonning uiteraard niet. Je mag SB zijde varen of de 'geul' oversteken, dat is het zo'n beetje. Opkruisen binnen de betonning is niet toegestaan, maar is ook nergens voor nodig, ruimte zat erbuiten. Opkruisen over de volle breedte van het HD is een beetje grijs gebied, je steekt de geul alleen meerdere keren over, wat op zich mag natuurlijk.

Je moet het wel vrij bont maken voordat je wordt aangesproken door de politie denk ik.
Ook mijn ervaring.

Overigens vind ik er wel wat voor te zeggen om pas voorbij de scheidingston de kil over te steken. Vanaf de rode BB kant naar de groene SB. Je bent dan immers al het verkeer richting de Maas kwijt, en ook daar is best veel ruimte buiten de betonning om alles te bekijken en je moment te kiezen.

Dat melden, zoals Il cigno zegt, lijkt me geen kwaad te kunnen.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle op pleziervaart in Rotterdam. 05 aug 2015 07:55 #648997

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
De ingang van de Kil bij het Hollandsdiep is geen blokgebied van post Dordrecht. Het is een gewoon kanaal 10 gebied zonder verkeerspost. Iets voorbij de spoortunnel begint een blokgebied namelijk kanaal 4 post Heerjansdam.
Overigens is er aan de Zuid-Hollandse kant van het Hollandsdiep buiten de hoofdgeul inderdaad voldoende ruimte. Dit is een soort informele tweerichtingsgeul voor jachten geworden, omdat de ruimte tussen de hoofdgeul en de Sassenplaat aan de ander kant erg krap is.

Even uitkijken en dan direct oversteken is overigens de meeste correcte methode om de Kil in te varen en daarna direct aan stuurboord door te gaan.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl