Op de motor
Anderson turn of Williamson turn
en.m.wikipedia.org/wiki/Man_overboard_rescue_turn
De williamson turn is voor (hele) grote schepen. Dus als je een draaicircel hebt van honderden meters, een snelheid van +10 knopen en de drenkeling uit het zicht is, dan .....
La Mavare heeft gelijk dat iedere situatie anders is, iedere boot is anders en iedere bemanning is anders.
Op de koopvaardij moet je verplicht iedere 3 mnd een MOB oefening doen. Meestal is dat simpel rondt de tafel zitten en doorspreken en herhalen van wat als. Maar mijn favoriet was wel om naar zo'n tafel gesprek te vragen om een vrijwilliger om overboord te gaan, waarop ze je wat verdwaasd aankijken, en dan te zeggen OK dan ga ik wel. Vervolgens een grote prop papier overboord (ter grootte van een mensenhoofd) en heel hard roepen Man Over Boord.
En vervolgens in een hoekje gaan zitten kijken wat er gebeurd
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
(Vaak moet je nog even zeggen van ik ben er niet, ik zwem daar )
En helaas dus zelfs nadat je alles net van te voren besproken had, vind je in 4 van de 5x niets terug. En zo'n prop krantenpapier blijft echt verbazend lang drijven.
Iets dergelijks doen kan ik iedereen aanbevelen.
PS
Een reddingsboei (met joon) is natuurlijk uitstekend om achter de drenkeling aan te gooien, maar alleen als je de mob ziet gaan. Om een uitgangs positie terug tevinden (bv als je onder spinaker vaarte ben je wel even bezig met strijken) kan het handig zijn om je vuilnis overboord te gooien. Zo'n drijvende vuilnishoop is redelijk gemakkelijk terug te vinden en vandaar uit kan je dan de mob gaan zoeken.