Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 06 dec 2018 15:22 #1003110

dat is een beetje aan banden gelegd want dat was wel de weg ja, zo heeft Stefan van Squadra tunning, een GTV bi motore gebouwd, ( 2x v6 1 voorin en 1 achterin)

Ik weet het niet tot in de details, maar de auto moet er nu ook daadwerkelijk een eigenaar in het land hebben en er x jaar gereden hebben.

in elk geval het heen en weer swappen wordt naar verluid niet meer geaccepteerd.

Best jammer
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 06 dec 2018 15:53 #1003122

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3591
JotM schreef :
Een algemene vraag (on-topic B) ) vraag: zou (ZF-poll) gezien het incident iets mbt "gaffelplaten" aan ES-TRIN art 20.06 e.v. moeten worden toegevoegd?
Mag ik uit de stilte die volgt afleiden dat hier geen uitgesproken meningen over bestaan op ZF? :huh:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 06 dec 2018 16:22 #1003129

JotM schreef :
in elkaar zetten, certificeren onder de Engelse zelfbouw-regels, onder gelijkwaardigheid naar Nederland? Het laatste deel werkte een jaar of twintig geleden voor een zelfbouw alternatief voor een Lotus prima.

Bijna een boot. :whistle:

Daar passen ook een stuk minder kinderen in :whistle: Waarschijnlijk in een Stint al meer en dat ding ook mis :(
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2018 16:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 06 dec 2018 16:25 #1003131

Zelfde gas hendel systeem als op de scootmobiels

Helaas is het erger dat een paar peuters omkomen , dan een paar oudjes

Eigenlijk ook best logisch
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 07 dec 2018 12:15 #1003250

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Campagne opzetten? Alleen oudjes dood rijden, geen kinderen. :evil:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 07 dec 2018 12:21 #1003253

Proost schreef :
Campagne opzetten? Alleen oudjes dood rijden, geen kinderen. :evil:

In elk geval opmerkelijk dat er al veeel meer onderzoek is gedaan bij de vele ongelukken met de scootmobiels en waar de gas hendel precies andersom werkt , dan je zou verwachten.

Even opzoeken naar uitzending gemist , hele reportage, voorlopig dobbert dat nog door, en vond dezelfde minister het nog niet aanleiding genoeg om net zo in te grijpen als bij de stint

Bij een paar peuters zie je dat het hele emotie circus veel hoger ligt. Er wordt dus kennelijk toch een vorm van onderscheid gemaakt
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 07 dec 2018 12:30 #1003255

Proost schreef :
Campagne opzetten? Alleen oudjes dood rijden, geen kinderen. :evil:

Dat zeg jij nu, maar in de algoritmes voor zelfrijdende auto's zullen dergelijke keuzes vast wel worden ingebouwd.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 07 dec 2018 12:34 #1003257

JotM schreef :
JotM schreef :
Een algemene vraag (on-topic B) ) vraag: zou (ZF-poll) gezien het incident iets mbt "gaffelplaten" aan ES-TRIN art 20.06 e.v. moeten worden toegevoegd?
Mag ik uit de stilte die volgt afleiden dat hier geen uitgesproken meningen over bestaan op ZF? :huh:

Als een dergelijk incident niet tot regelgeving leidt vreet ik mn helmstok op zonder mosterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 07 dec 2018 12:50 #1003259

Zou een leuke zijn voor de wintermeeting
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 07 dec 2018 16:51 #1003330

JotM schreef :
JotM schreef :
Een algemene vraag (on-topic B) ) vraag: zou (ZF-poll) gezien het incident iets mbt "gaffelplaten" aan ES-TRIN art 20.06 e.v. moeten worden toegevoegd?
Mag ik uit de stilte die volgt afleiden dat hier geen uitgesproken meningen over bestaan op ZF? :huh:
Om een uitgesproken mening te hebben moet je eerst goed begrijpen hoe scheepsbouw werkt, daarna moet je goed begrijpen hoe regelgeving werkt en daarna moet je dit hele stuk doorlezen. Pas als je alle drie gedaan hebt kun je een uitgesproken mening hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 07 dec 2018 20:36 #1003382

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3591
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
JotM schreef :
Een algemene vraag (on-topic B) ) vraag: zou (ZF-poll) gezien het incident iets mbt "gaffelplaten" aan ES-TRIN art 20.06 e.v. moeten worden toegevoegd?
Mag ik uit de stilte die volgt afleiden dat hier geen uitgesproken meningen over bestaan op ZF? :huh:
Om een uitgesproken mening te hebben moet je eerst goed begrijpen hoe scheepsbouw werkt, daarna moet je goed begrijpen hoe regelgeving werkt en daarna moet je dit hele stuk doorlezen. Pas als je alle drie gedaan hebt kun je een uitgesproken mening hebben.
[mening]Wat een nonsens.[/mening]
ZF wel eens gelezen? Wel eens van het radioprogramma stand.nl gehoord?
Je haalt "kennis van zaken" en "mening" door elkaar.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 dec 2018 20:58 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 10 dec 2018 17:42 #1004169

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3591
La Mavare schreef :
Wel interessant hoe dit voor vergelijkbare boten uitwerkt, bv de Mae West.
Die heeft geprobeerd een RH-certificaat te krijgen. Dus MCA kan ook onder NL-vlag?
Waarop
Erikdejong schreef :
De moeilijkheid is dat er geen enkele classificatiemaatschappij in de wereld een zeiljacht van zulke kleine afmetingen keurt, MCA is dus het enige alternatief.

Om even geen onduidelijkheid te laten bestaan:
We hebben het hier niet over één van MCA's Large Commercial Yachts Codes LY2 of LY3, toch?
("Large means 24 metres and over in load line length and the Code of Practice applies to yachts which are in commercial use for sport or pleasure, do not carry cargo and do not carry more than 12 passengers")

We hebben het hier neem ik aan over MCA's "Blue Rules", al dan niet vervat in MCA's MGN280.
(Blue Rules: "CODE OF PRACTICE FOR THE CONSTRUCTION, MACHINERY, EQUIPMENT, STABILITY, OPERATION AND EXAMINATION OF SAILING VESSELS, OF UP TO 24 METRES LOAD LINE LENGTH, IN COMMERCIAL USE AND WHICH DO NOT CARRY CARGO OR MORE THAN 12 PASSENGERS"; MGN280: "Small Vessels in Commercial Use for Sport or Pleasure, Workboats and Pilot Boats – Alternative Construction Standards")
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 10 dec 2018 17:53 #1004173

Daar had ik het met de Mca wel over de MGN280
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 12 dec 2018 18:07 #1004722

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3591
La Mavare schreef :
Wel interessant hoe dit voor vergelijkbare boten uitwerkt, bv de Mae West.
Die heeft geprobeerd een RH-certificaat te krijgen. Dus MCA kan ook onder NL-vlag?

Die vraag bleef door mijn hoofd spelen. Dus heb ik m maar gewoon aan ILenT gesteld, loket "vragen en meldingen", rubriek koopvaardij.

Vraag:
Aan welke eisen moet een bedrijfsmatig op zee te gebruiken jacht (LWL 15m, Annex III Voorschriften voor Commercial Cruising Vessels) voldoen voor het verkrijgen van een certificaat van deugdelijkheid danwel een nationaal veiligheidscertificaat? Geen van de als erkende organisaties aangewezen klassebureaus lijkt "rules" voor als CCV in te zetten zeiljachten <24m en <12 passagiers te hebben.
De Engelse MCA kent wel regels voor deze groep in hun "blue rules" , c.q. MGN 280 (bijlage). Zou hier gebruik van gemaakt kunnen worden voor certificatie onder Nederlandse vlag?

Antwoord:
Wellicht is uw vraag niet geheel duidelijk. Zie ILT website;
www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...cruising-vessels-ccv
Alle aangewezen Ro's kunnen inspecteren en certificeren conform CCV.
Tevens dient men inderdaad te voldoen aan de relevante klasse eisen zie 1.3 CCV.

In het algemeen:

Please also visit our website for information concerning such vessels flying Netherlands’ Flag, website:  www.ilent.nl.

In the case a Certificate of Registry for a commercial vessel shall be issued by the Netherlands Shipping Inspectorate, additional requirements are applicable;
english.ilent.nl/themes/ships-...on/full-registration
english.ilent.nl/themes/ships-registration

For more information concerning our Manning system see our website.
english.ilent.nl/themes/merchant-shipping-crew

From a ship’s length >12m certification of the vessel with a classification society will be required. Please note that ITC’69 length established for a pleasure craft < 24 meter is done by calculation and for registration as a vessel engaged in Trade an International Tonnage Certificate (incl. ITC’69 length) must be established by a RO. With others words the ship’s length should be established by a RO and this will not be the 11.99M as mentioned on the current certificate.

Conclusion vessel <12m only the registration and manning items will be applicable and classification not required. Vessel >12m certification required by a RO, classification societies appointed by NSI english.ilent.nl/themes/recogn...sification-societies
For certification 2 options may be applicable compliance with national CCV code, code for commercial cruising vessels, or comply to our general rules for merchant ships this should be discussed with the RO involved.

It depends on the total passengers and legislation/certification and RO chosen which additional certificates should be issued by NSI or the RO, for example sewage certificate.

Zowel LY2 en LY3 zijn ook mogelijk te gebruiken normenkaders, de Blue rules van de MCA zijn dat niet.

Vervolgvraag:
Beste,
Voor een schip beschreven in mijn originele vraag (in te zetten voor charteren op zee, zeegebied 4, lengte op de waterlijn tussen de 12m en 17,5m, dus vallend in de scope vanAnnex III van de voorschriften voor Commercial Cruising Vessels) kan ik het volgende vinden:
Schepenwet: commercieel in te zetten, valt dus niet onder de uitzondering "pleziervaartuigen" in de zin van de Schepenwet. Moet dus voorzien worden van een certificaat van deugdelijkheid (ex. Schepenbesluit 1965), dan wel nationaal
veiligheidscertificaat (ex. Schepenbesluit 2004)
Waar de beleidsregel voor CCV's nog verwijst naar het Schepenbesluit 1965, lijkt de aangewezen weg gezien de wijziging van het Besluit erkende organisaties Schepenwet inmiddels het Schepenbesluit 2004 te zijn. ("Als keuringsinstantie in verband met de afgifte van het nationaal veiligheidscertificaat, bevoegd tot het verrichten van bij of krachtens artikel 15, vierde lid, van het Schepenbesluit 2004 voorgeschreven onderzoeken, wordt aangewezen: RHC B.V. te
Steenwijk." -> "Artikel 15. Onderzoeken in verband met nationaal veiligheidscertificaat --- 4. Bij regeling van Onze Minister worden regels gesteld met betrekking tot de onderzoeken waaraan vrachtschepen met een lengte van minder dan 24 meter in verband met het nationaal veiligheidscertificaat worden onderworpen.")
Dit lijkt, mij niet helmaal helder, te verwijzen naar de Voorschriften voor CCV's, Annex III. Ik kan die aanwijzing niet vinden in een MR, maar ga er voor het gemak even vanuit dat het deze
regeling betreft.
Echter, ...
De "Witte Rules" van RHC vermelden:"Voor zeegaande zeilende passagiersschepen, kleiner dan 500 GT en met maximaal 36 passagiers." Dat zijn volgens mij de gewone CCV's, niet de schepen vallend onderAnnex III. Of moeten de Annex III schepen gewoon aan dezelfde regels voldoen als zeilklippers met max 36 passagiers?
De rules van DNVGL vermelden dat ze van toepassing zijn op schepen met een load line length >24m.
Hetzelfde geldt voor de Large Commercial Yacht codes LY2 en
LY3 ("Large means 24 metres and over in load line length and the Code of Practice applies to yachts which are in commercial use for sport or pleasure, do not carry cargo and do not carry more than 12 passengers.")
Vandaar mijn vraag: wat te gebruiken voor zeilschepen vallend binnen Annex III (LWL 12 - 17,5m) van de Voorschriften voor CCV's?

Vervolgantwoord:
Certificering op basis van Schepenbesluit 2004 is een beschikbare optie voor uw schip en zou bij gebleken geschiktheid resulteren in een Nationaal Veiligheidscertificaat. 

Uit de vraagstelling valt echter op te maken dat uw voorkeur uitgaat naar certificering op basis van de voorschriften voor CCV’s. De CCV’s zijn destijds uitgezonderd ten tijde van de totstandkoming van Schepenbesluit 2004. 
De status van de CCV regels is dat deze in de vorm van een Beleidsregel kunnen worden toegepast en leiden tot een Certificaat van Deugdelijkheid dat wordt afgegeven op basis van Schepenbesluit 1965.
Wettelijke grondslag is de Beleidsregel ontheffingsregeling voor een Commercial Cruising Vessel, zie : puc.overheid.nl/nsi/doc/PUC_75018_14/20040406/
Overigens moet met betrekking tot deze Beleidsregel wel worden opgemerkt dat de inhoud daarvan deels is achterhaald omdat de artikelen van het Schepenbesluit 1965 waarvoor ontheffing wordt verleend inmiddels zijn komen te vervallen.

Zoals in de Beleidsregel en ook de Regels voor CCV’s vermeld staat moet er naast de voorschriften voor CCV’s tevens worden voldaan aan passende eisen van een klassenbureau waar de ILT een overeenkomst mee heeft. De klassenbureaus voor de zeescheepvaart staan op onze website, zie:  www.ilent.nl/onderwerpen/erken...vaart/klassenbureaus

De overeenkomst met het klassenbureau van uw keuze alsmede de status qua erkenning moet uiteraard voorzien in de uitvoering van de uit te besteden werkzaamheden. Indien daarover vragen zijn kan het klassenbureau contact met ILT opnemen.

Tot slot valt nog op te merken dat niet alle klassenbureaus een EMSA-erkenning hebben en dat wel een vereiste is in geval van onderzoeken/certificering met betrekking tot Internationale conventies. 

En toen was 'ie me duidelijk. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 12 dec 2018 18:20 #1004726

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
JotM schreef :
En toen was 'ie me duidelijk. :)

Er is mij maar één ding duidelijk. Dat jij iets snapt wat ik absoluut niet snap.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 12 dec 2018 19:27 #1004751

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3591
3Noreen schreef :
JotM schreef :
En toen was 'ie me duidelijk. :)

Er is mij maar één ding duidelijk. Dat jij iets snapt wat ik absoluut niet snap.

Volgens mij is de samenvatting: "Certificatie voor commerciële zeevaart op basis van nationale regelgeving (non-SOLAS) is altijd maatwerk, wat via een uit de lijst - door ILenT daarvoor erkende - door u te kiezen klassebureau en ILenT verloopt".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 12 dec 2018 22:40 #1004794

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
JotM schreef :
3Noreen schreef :
JotM schreef :
En toen was 'ie me duidelijk. :)

Er is mij maar één ding duidelijk. Dat jij iets snapt wat ik absoluut niet snap.

Volgens mij is de samenvatting: "Certificatie voor commerciële zeevaart op basis van nationale regelgeving (non-SOLAS) is altijd maatwerk, wat via een uit de lijst - door ILenT daarvoor erkende - door u te kiezen klassebureau en ILenT verloopt".

Je bedoelt "willekeur"?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 12 dec 2018 22:48 #1004797

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3591
La Mavare schreef :
JotM schreef :
3Noreen schreef :
JotM schreef :
En toen was 'ie me duidelijk. :)

Er is mij maar één ding duidelijk. Dat jij iets snapt wat ik absoluut niet snap.

Volgens mij is de samenvatting: "Certificatie voor commerciële zeevaart op basis van nationale regelgeving (non-SOLAS) is altijd maatwerk, wat via een uit de lijst - door ILenT daarvoor erkende - door u te kiezen klassebureau en ILenT verloopt".

Je bedoelt "willekeur"?

Nope.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper mastbreuk Harlingen vrijgesproken 15 dec 2018 15:12 #1005496

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Watersport Nieuws | Schipper vrijgesproken van dood door schuld

De schipper van het zeilschip Amicitia, waarvan in augustus 2016 een mast afbrak en drie personen gedood werden, is vrijgesproken door de Rechtbank Noord-Nederland.

Aanvankelijk was door het openbaar ministerie eis van een onvoorwaardelijke werkstraf van 200 uur gevraagd, maar de Rechtbank heeft bepaald dat er wel enige verwijten zijn te maken maar dat dood door schuld niet van toepassing is.

Het noodlottig ongeluk met de Amicitia gebeurde op 21 augustus 2016. De klipper was aan het varen met Duitse gasten. Vlak voordat er in de haven van Harlingen aangelegd zou worden, brak de voorste mast af. Deze viel bovenop drie opvarenden. Nader onderzoek, door TNO, heeft uitgewezen dat de mast bij de gaffelplaat was gaan rotten, waardoor de mast uiteindelijk is afgebroken.

De Rechtbank stelde wel vast dat de schipper te verwijten valt dat hij zich niet eerder op de hoogte had laten stellen van de kwaliteit van de mast en dat de schipper onvoldoende de stelselmatig uitgevoerde werkzaamheden heeft gecontroleerd. Ook heeft de schipper de uitgevoerde werkzaamheden niet gemeld bij de keuringsinstantie.


Bron: Rechtspraak | Datum van publicatie: 30-11-2018
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper mastbreuk Harlingen vrijgesproken 15 dec 2018 15:18 #1005497

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
ja daar loopt al een draadje over
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper mastbreuk Harlingen vrijgesproken 19 dec 2018 16:02 #1006691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Geen hoger beroep in zaak mastbreuk, vrijspraak schipper definitief

Het Openbaar Ministerie heeft geen hoger beroep ingesteld tegen de eigenaar en schipper van de tweemastklipper Amicitia. Daarmee is de vrijspraak voor de 54-jarige Stienser definitief.

www.zeepost.info/index.php/201...schipper-definitief/
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 apr 2019 06:08 #1040149

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 apr 2019 09:25 #1040216

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het merkwaardige is alleen dat waar de onderzoeksraad stelt dat alleen met röntgen een gedegen inspectie uit te voeren is, dit in de branchenorm niet eens genoemd wordt als keuringsmogelijkheid.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 apr 2019 09:54 #1040226

Die Branchenorm is een geheel onverplicht stukje flauwekul voor de show van de organisatie van K-, W- en S-schippers.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere doden bij ongeval met schip in Harlingen 25 apr 2019 15:15 #1040314

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Eigenaardig dat een mogelijk röntgenonderzoek pas kortgeleden tot stand is gekomen. Dit was vòòr het ongevan niet het geval.

www.scheepspost.info/ilent-kan...en-gaan-doorlichten/
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.662 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl