Knar schreef :
Het val van de recent gebouwde Spieringbrug bij Muiden is ook van kunststof.
Door de gewichtsbesparing werd het mogelijk het val ongebalanceerd te laten.
Zie:
enduremagazine.nl/brugmuiden/index.html#/1/
Interessant.
Hier in Dordt zou de brug over de ingang van de Riedijkshaven aanvankelijk ook in kunststof worden uitgevoerd.
Uiteindelijk is het toch staal geworden. Desondanks was de klap (zoiets heet in werkelijk een 'val' weet ik nu..) kennelijk licht genoeg om ook deze zonder contragewicht uit te voeren. Hij wordt door twee hydraulische cilinders omhoog 'gedrukt'. Het is overigens een voetgangers/fietsersbrug; dat zal ook wel tot een lichtere val hebben geleid dan bij een brug voor autoverkeer.
De Spieringbrug werkt ook met hydrauliek zo te zien.
Ik denk dat ook de toepassing van hydrauliek dergelijke constructies (zonder balansgewichten) mogelijk maakt. Ik verbaas me er elke keer wéér over wat een enorme krachten met hydrauliek kunnen worden opgewekt.