WhiteMagic schreef :
lodewijk stegman schreef :
WhiteMagic schreef :
Wsv scharendijke zou ook geprivatiseerd worden door de vereniging zelf, hierop hebben meerdere marina's met de hiswa ook oneerlijke concurrentiebeding aangekaart. Loopt nu al paar jaar..want ja..een ligplaats die nu 1000eu kost kost dan 3000
Een watersportvereniging die privatiseert?
Wat mag dat dan wel inhouden? Wat zijn de voordelen (voor de leden dan, hè)?
De haven is nu nog van Gemeente Schouwen Duiveland, net als Brouwerhaven die het pachten. Maar de gemeente wil ervan af en gunt de Vereniging als 1e koper. Alleen zijn bepaalde marina's niet bepaald blij mee.
Ik snap het. Niet de vereniging maar de haven wordt geprivatiseerd. Zijn de meeste liggers in de haven lid van de vereniging? Dan is er vanuit de gemeente een zekere morele verplichting om de haven in eerste instantie aan de vereniging aan te bieden, lijkt me.
De verantwoordelijkheden van de vereniging nemen natuurlijk aanzienlijk toe. Er zal het een en ander georganiseerd moeten worden om de haven te exploiteren en te onderhouden op een zodanige manier dat de koopprijs kan worden opgebracht, waarvoor een lening zal moeten worden afgesloten. Of misschien kan er een renteloze lening worden verkregen van de ligplaatshouders, die collectief een bedrag x in een pot storten. Of wordt de haven aan de vereniging verpacht?
Voor de gemeente is haven vooral een kostenpost die middelen en personeel vraagt die waarschijnlijk maar ten dele door de liggelden worden afgedekt.
Aan de andere kant vertegenwoordigt de haven een zekere marktwaarde. Hoewel de vraag is wie er op dit moment nog een jachthaven in exploitatie wil nemen in deze krimpende markt.
Dat de Marina's er niet blij mee zijn is enigszins begrijpelijk, maar aan de andere kant vraag ik me af wat die Marina's ervan merken als de exploitatie dor de vereniging wordt overgenomen. De concurrentie neemt alleen toe als de liggelden bij de vereniging omlaag gaan. Ik vraag me af of de vereniging dat klaarspeelt. Is alleen mogelijk als er op grote schaal inzet van vrijwilligers komt voor onderhoud etc., denk ik. Of een werkplicht wordt ingevoerd voor de leden.
De leden zullen al tevreden zijn als de liggelden niet stijgen, denk ik. En dan kan de vereniging zich permitteren het onderhoud uit te besteden, misschien.
In het algemeen ben ik erg benieuwd hoe de ligplaatsenmarkt er over een jaar 10 - 20 uit zal zien. Iedereen (commerciële haven èn verenigingen) krijgt meer moeite om de ligplaatsen bezet te houden. Ik heb het vage idee dat er op dit moment een verschuiving van commerciële havens naar verenigingen gaande is.
Wsv Sint Annaland houdt nog steeds staande dat de wachttijd bij hen minder dan 2 jaar is. Dat maken ze al een jaar of vier achtereen waar. Ze slagen er dus vooralsnog goed in om de aanwas tenminste gelijk te houden aan het aantal vertrekkende leden. Die aanwas moet ergens vandaan komen. Voor wat ik ervan zie zijn het over het algemeen geen beginners..