Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot ophalen in Hamburg

Boot ophalen in Hamburg 15 juli 2020 21:52 #1185683

  • Jazzy
  • Jazzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
We zijn bezig met het kopen van een boot die in de richting van Hamburg ligt. Koop is nog lang niet zeker, maar ik wil even verkennen hoe ik deze boot eventueel naar Nederland zou kunnen varen. Het gaat om een zeewaardige zeilsloep met 1 meter diepgang.

Mijn idee was om via Ottendorf binnendoor te varen, maar helaas -als ik het goed heb begrepen- is dat niet mogelijk omdat daar de sluis wordt gerenoveerd.
Dan blijven over optie 1] over het Duitse Wad of optie 2] binnendoor via Hannover, oftewel een enorme omweg.

De boot is voor mij nog onbekend, ik heb geen zeezeilervaring, ken het Duitse wad niet en heb weinig ervaring met getijden. Wel redelijk wat zeilervaring en genoeg tijd om terug te varen.
Wat is wijsheid? Ik neig sterk naar binnendoor via Hannover. Maar wellicht is het Duitse Wad niet zo spannend als het lijkt in deze tijd van het jaar? Kan je met 1 meter diepgang goed onderlangs de eilanden varen en is dat een stuk rustiger / beter te doen?
Laatst bewerkt: 15 juli 2020 22:16 door Jazzy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 15 juli 2020 23:42 #1185694

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Als de sloep zeewaardig is, dan rest nog de bemanning!
Binnendoor over het Duitse wad en zelfs buitenom moet dan kunnen.
In deze tijd van het jaar is een oostenwind zeker mogelijk en dan heb je het bezeild.

Ga je door de kanalen dan wordt het 100% motoren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 07:04 #1185707

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2880
La Mavare schreef :
Als de sloep zeewaardig is, dan rest nog de bemanning!
Binnendoor over het Duitse wad en zelfs buitenom moet dan kunnen.
In deze tijd van het jaar is een oostenwind zeker mogelijk en dan heb je het bezeild.
Ga je door de kanalen dan wordt het 100% motoren.

Het Duitse wad is goed te bevaren en goed betond / beprikt, dus zeker een aanrader. Misschien wel voor de eerste hop proberen een medezeiler met ervaring mee te nemen. En lees je van te voren goed in over wadvaren en getij rekenen.

De Elbe af en de Weser + Jade voorbij is in principe geen enkel probleem, maar wacht wel op goed weer (geen W stevig dus). Ook daar, lees je in en/of neem iemand mee.

Is het een mogelijkheid de vorige eigenaar mee te nemen voor de eerste tocht, bijvoorbeeld naar de Jade / Hooksiel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 07:40 #1185717

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Over de weg
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 08:02 #1185727

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Wellicht is met gestreken mast het Oste-Hamme-kanaal een alternatief.

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 09:50 #1185760

  • Jazzy
  • Jazzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Goede tips, bedankt daar ga ik mee aan de slag.

Betreft het Ost Hamme kanaal; ik lees op Wikipedia dat het kanaal niet meer bevaarbaar is: "Heute ist der Kanal zugewuchert und nicht mehr befahrbar. Durch die Instandsetzung der Klappstaue ist allenfalls Wasserwanderung möglich". Of klopt deze informatie niet??

La Mavare schreef :
Wellicht is met gestreken mast het Oste-Hamme-kanaal een alternatief.

Laatst bewerkt: 16 juli 2020 09:50 door Jazzy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 09:56 #1185764

De enige mogelijkheid helemaal binnendoor vanaf Hamburg is momentaan stroomopwaarts Elbe tot de aansluiting van het Elbe Seitenkanal, dan dat volgen tot het Mittelandkanaal naar de aansluiting op het Dortmind-Ems kanaal en uiteindelijk via Dortmund Ems kanaal en Ems Naar Delfzijl. Ook kun je na het Mittelandkanaal de andere kant op naar de Rijn. Op Navionics webapp kun je die route zelfs automatisch plannen.Je ook nog op een gegeven moment vanaf het Mittelandkanaal bij Minden op de Weser boven Bremen komen en dan de Weser afzakken tot Elsfleth waar je dan weer op de binnendoor route vanaf Otterndorf komt .Het is echter wel allemaal enorm om hoor :ohmy:
Via Otterndorf is in ieder geval tot april 2022 heelaas onmogelijk door de bouw van een geheel nieuwe sluis daar.Zie o.a.: www.nlwkn.niedersachsen.de/was...lbe-weser-46133.html
Ad
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 10:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 10:11 #1185768

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Oste-Hamme kanal dus maar snel vergeten ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 10:39 #1185777

klink meer als zoiets...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 11:12 #1185799

  • Jazzy
  • Jazzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Yellow Boat schreef :
De enige mogelijkheid helemaal binnendoor vanaf Hamburg is momentaan stroomopwaarts Elbe tot de aansluiting van het Elbe Seitenkanal, dan dat volgen tot het Mittelandkanaal naar de aansluiting op het Dortmind-Ems kanaal en uiteindelijk via Dortmund Ems kanaal en Ems Naar Delfzijl. Ook kun je na het Mittelandkanaal de andere kant op naar de Rijn. Op Navionics webapp kun je die route zelfs automatisch plannen.Je ook nog op een gegeven moment vanaf het Mittelandkanaal bij Minden op de Weser boven Bremen komen en dan de Weser afzakken tot Elsfleth waar je dan weer op de binnendoor route vanaf Otterndorf komt .Het is echter wel allemaal enorm om hoor :ohmy:
Via Otterndorf is in ieder geval tot april 2022 heelaas onmogelijk door de bouw van een geheel nieuwe sluis daar.Zie o.a.: www.nlwkn.niedersachsen.de/was...lbe-weser-46133.html
Ad

Een serieuse optie is dan afzakken en richting de Rijn naar Nederland. Supertip die Navionics webapp!
Ik lees echter tegenstrijdige berichten over noodzaak van het hebben van vaarbewijs 2. Ik heb alleen vaarbewijs 1 (ICC binnenwateren).
Is vaarbewijs 2 (ICC binnenwateren en kustwateren) verplicht voor de Elbe, Eems, Duitse Rijn, Duitse Wadden? (Boot is 9 meter, motor 35pk).

Of inderdaad over de weg.
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 11:48 door Jazzy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 12:32 #1185825

Jazzy schreef :
Ik lees echter tegenstrijdige berichten over noodzaak van het hebben van vaarbewijs 2. Ik heb alleen vaarbewijs 1 (ICC binnenwateren).
Is vaarbewijs 2 (ICC binnenwateren en kustwateren) verplicht voor de Elbe, Eems, Duitse Rijn, Duitse Wadden? (Boot is 9 meter, motor 35pk).

Of inderdaad over de weg.

Nee , op de Duitse binenwateren en volgens mij ook de kustwateren ( dus ook Elbe en Weser) is VB1 verplicht ( of beter gezegd , het internationale aantekening er op ( zie plaatje) . Overigens is op de Duitse wateren alleen een vaarbewijs verplicht boven 15 pk . Vroeger was dat 5 pk wat ooit de reden was dat ik mijn VB1 en 2 heb gedaan maar wat ik nu niet meer nodig heb.Op de meeste websites staat nog steeds die 5pk maar dat is beslist niet meer juist.

Overigens ben ik in de 35 jaar dat ik ook op de Duitse binnen- en kustwateren vaar mog nooit naar een vaarbewijs gevraagd.
Ad

Op VB1 staat uiteraard alleen inland maar dat is in Duitsland niet van belang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 12:56 #1185838

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
Yellow Boat schreef :
Overigens is op de Duitse wateren alleen een vaarbewijs verplicht boven 15 pk . Vroeger was dat 5 pk wat ooit de reden was dat ik mijn VB1 en 2 heb gedaan maar wat ik nu niet meer nodig heb. Op de meeste websites staat nog steeds die 5pk maar dat is beslist niet meer juist.

Voor de Rijn heb je volgens mij nog wel een vaarbewijs nodig, ook met minder dan 15 PK. Maar dan zal Vaarbewijs 1 voldoende zijn.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 12:59 #1185841

  • Jazzy
  • Jazzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Yellow Boat schreef :
Jazzy schreef :
Ik lees echter tegenstrijdige berichten over noodzaak van het hebben van vaarbewijs 2. Ik heb alleen vaarbewijs 1 (ICC binnenwateren).
Is vaarbewijs 2 (ICC binnenwateren en kustwateren) verplicht voor de Elbe, Eems, Duitse Rijn, Duitse Wadden? (Boot is 9 meter, motor 35pk).

Of inderdaad over de weg.

Nee , op de Duitse binenwateren en volgens mij ook de kustwateren ( dus ook Elbe en Weser) is VB1 verplicht ( of beter gezegd , het internationale aantekening er op ( zie plaatje) . Overigens is op de Duitse wateren alleen een vaarbewijs verplicht boven 15 pk . Vroeger was dat 5 pk wat ooit de reden was dat ik mijn VB1 en 2 heb gedaan maar wat ik nu niet meer nodig heb.Op de meeste websites staat nog steeds die 5pk maar dat is beslist niet meer juist.

Overigens ben ik in de 35 jaar dat ik ook op de Duitse binnen- en kustwateren vaar mog nooit naar een vaarbewijs gevraagd.
Ad

Op VB1 staat uiteraard alleen inland maar dat is in Duitsland niet van belang.

Ik dacht ook dat het zo werkte.

Op onderstaande website lees ik:
"Voor het bevaren van de zuidelijke route en de route via Stadskanaal/Veenvaart heeft u voldoende aan een ICC binnenwateren (vaarbewijs 1), vaart u via Delfzijl over de Eems, via Bremen of Hamburg zult u een ICC binnenwateren en kustwateren (vaarbewijs 1 en 2) moeten kunnen tonen. Deze laatste geldt ook als u via de Rijn gaat varen naar en door Duitsland."
www.excellentyachtclub.nl/424607463

Hier mensen die beboet zijn omdat ze met alleen vaarbewijs 1 aan de Oostzeekust voeren: www.anwb.nl/experts/juridisch/...duitsland-rond-rugen
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 13:00 door Jazzy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 13:39 #1185857

Hier kun je er ook alles over lezen : www.vaarbewijs.nl/buitenland.h...aring%20is%20vereist.
Alleen klopt die 5 pk al een flink aantal jaren niet meer want dat is in 2012 gewijzigd naar 15 pk.( zie : www.sportbootfuehrerschein.de/...Welle)%20f%C3%BChren. ).
Op de Rijn ligt de grens inderdaad nog op 5 pk en daarboven moet je VB1 hebben:
www.sportbootfuehrerschein.de/...Welle)%20f%C3%BChren.

En daar is VB1 voldoende tot 15 meter . Zie gele deel hier: www.watersportalmanak.nl/artik...%20Nederland%20geldt.

Ad
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 13:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 14:53 #1185883

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 941
In de 15 jaar dat we op de Oostzee varen hebben we maar 2x controle gehad. 1 x door de kustwacht en 1x door de Zoll(douane). Nooit naar VB of zendmachtiging gevraagd, wat hun bijzonder interesseerde waren het eigendomsbewijs en of de BTW afgedragen is. Regelmatig varen ze de haven binnen om even te loeren of om pauze te nemen, nooit geen controle alleen maar vriendelijke groeten van ze. Op Rügen is onze vaste ligplaats.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 19:13 #1185949

  • Jazzy
  • Jazzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Yellow Boat schreef :
Hier kun je er ook alles over lezen : www.vaarbewijs.nl/buitenland.h...aring%20is%20vereist.
Alleen klopt die 5 pk al een flink aantal jaren niet meer want dat is in 2012 gewijzigd naar 15 pk.( zie : www.sportbootfuehrerschein.de/...Welle)%20f%C3%BChren. ).
Op de Rijn ligt de grens inderdaad nog op 5 pk en daarboven moet je VB1 hebben:
www.sportbootfuehrerschein.de/...Welle)%20f%C3%BChren.

En daar is VB1 voldoende tot 15 meter . Zie gele deel hier: www.watersportalmanak.nl/artik...%20Nederland%20geldt.

Ad

Lijkt me een duidelijk verhaal. Ik vraag me wel af waarom de website waar ik naar linkte zo specifiek is in het vermelden van rivieren waarvoor je VB2 nodig zou hebben.

grover schreef :
In de 15 jaar dat we op de Oostzee varen hebben we maar 2x controle gehad. 1 x door de kustwacht en 1x door de Zoll(douane). Nooit naar VB of zendmachtiging gevraagd, wat hun bijzonder interesseerde waren het eigendomsbewijs en of de BTW afgedragen is. Regelmatig varen ze de haven binnen om even te loeren of om pauze te nemen, nooit geen controle alleen maar vriendelijke groeten van ze. Op Rügen is onze vaste ligplaats.
Mvg Grover.

Met eigendomsbewijs bedoel je een ICP? Of is een ondertekende koopovereenkomst ook voldoende?
De BTW-verklaring is ook nog een dingetje. Zie dat allemaal maar eens aan te tonen bij een oude boot.
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 19:13 door Jazzy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 16 juli 2020 22:58 #1186008

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2880
Wil je die enorme omweg alleen doen vanwege onbekendheid met het Wad? In dat geval zou ik aanraden eens rond te vragen of er misschien iemand mee wil. Het is allemaal echt wel te doen, met wat tips en een keer afkijken.

Natuurlijk verstandig om geen risico te nemen, maar je boot lijkt er met 1 m diepgang bijna voor gemaakt om over het wad terug naar huis te varen. Mooi hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 17 juli 2020 06:01 #1186023

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1952
redshift schreef :
Wil je die enorme omweg alleen doen vanwege onbekendheid met het Wad? In dat geval zou ik aanraden eens rond te vragen of er misschien iemand mee wil. Het is allemaal echt wel te doen, met wat tips en een keer !

En daarbij is het Duitse Wad ook nog eens prachtig vaargebied: probeer er iets meer tijd voor uit te trekken om een paar van de eilanden te bezoeken, nu kom je er langs. Als het weer langere tijd tegen zit kun je de boot achterlaten in een haven aan de vaste wal: die zijn iha goed aan te rijden vanuit NL, ook met OV. En daarbij kun je op het Duits Wad langer door met slecht weer: de eilanden liggen veel dichter bij de wal dan b.v. Vlie en TS dus het water is ook iets beschutter.

Neem de eerste dagen een ervaren schipper mee (ook omdat de Elbe en het eerste stuk wad van Neuwerk tot Spiekeroog relatief het lastigst zijn van de hele tocht).

De site van de Wadvaarders heeft een afdeling over het Duits Wad met nuttige links: wadvaarders.nl/varen-op-het-duitse-wad.
Laatst bewerkt: 17 juli 2020 06:08 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 17 juli 2020 07:59 #1186043

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 941
Met eigendomsbewijs bedoel je een ICP? Of is een ondertekende koopovereenkomst ook voldoende?
De BTW-verklaring is ook nog een dingetje. Zie dat allemaal maar eens aan te tonen bij een oude boot.

ICP of een koopovereenkomst (koopcontract), vanaf 1985 is volgens mij een BTW verklaring nodig, bij onze Yamaha 29 was dat geen probleem, contact met de douane opgenomen en die zijn aan boord geweest, zomaar voor elkaar hoor.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 17 juli 2020 08:09 #1186045

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 941
holrobert schreef :
redshift schreef :
Wil je die enorme omweg alleen doen vanwege onbekendheid met het Wad? In dat geval zou ik aanraden eens rond te vragen of er misschien iemand mee wil. Het is allemaal echt wel te doen, met wat tips en een keer !

En daarbij is het Duitse Wad ook nog eens prachtig vaargebied: probeer er iets meer tijd voor uit te trekken om een paar van de eilanden te bezoeken, nu kom je er langs. Als het weer langere tijd tegen zit kun je de boot achterlaten in een haven aan de vaste wal: die zijn iha goed aan te rijden vanuit NL, ook met OV. En daarbij kun je op het Duits Wad langer door met slecht weer: de eilanden liggen veel dichter bij de wal dan b.v. Vlie en TS dus het water is ook iets beschutter.

Neem de eerste dagen een ervaren schipper mee (ook omdat de Elbe en het eerste stuk wad van Neuwerk tot Spiekeroog relatief het lastigst zijn van de hele tocht).

De site van de Wadvaarders heeft een afdeling over het Duits Wad met nuttige links: wadvaarders.nl/varen-op-het-duitse-wad.

Op de Elbe met wind tegen stroom moet je daar wegblijven boven de 16 knoop wind. In de Elbe monding komen de golven dan van drie kanten plus nog de hekgolven van de zeeschepen en das niet echt comfortabel, hoog en stijl. Lekker in Cuxhaven betere omstandigheden afwachten is mijn welgemeend advies.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 17 juli 2020 09:09 #1186054

grover schreef :

Op de Elbe met wind tegen stroom moet je daar wegblijven boven de 16 knoop wind. In de Elbe monding komen de golven dan van drie kanten plus nog de hekgolven van de zeeschepen en das niet echt comfortabel, hoog en stijl. Lekker in Cuxhaven betere omstandigheden afwachten is mijn welgemeend advies.
Mvg Grover.

Zo is het. Amen.

En als je dan toch ligt te wachten, lees dan de klassieker "Riddle of the sands", in het Nederlands "Het raadsel van de Wadden" van Erskine Childers.
Daarna vaar je met nòg meer plezier over het Duitse en Nederlandse Wad.

Goede reis!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 17 juli 2020 09:44 #1186062

Vraag onze chief delivery hier om ondersteuning.. zal ook leerzaam zijn. Wellicht heeft mavare je reeds een berichtje gestuurd....
Anders op een trailer hier ook genoemd... dat zou mijn keuze zijn..
Waarbij de eerste de leerzaamste de laatste de zekerste.. kun je hier in nl jeje schip eigen maken en naar eigen inzichten upgraden naar de minimale staat van zeewaardigheid.
Je weet immers niet wat je gekocht hebt tot de inspectie geweest is...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 17 juli 2020 11:19 #1186080

Berghout-2 schreef :
grover schreef :

Op de Elbe met wind tegen stroom moet je daar wegblijven boven de 16 knoop wind. In de Elbe monding komen de golven dan van drie kanten plus nog de hekgolven van de zeeschepen en das niet echt comfortabel, hoog en stijl. Lekker in Cuxhaven betere omstandigheden afwachten is mijn welgemeend advies.
Mvg Grover.

Zo is het. Amen.

En als je dan toch ligt te wachten, lees dan de klassieker "Riddle of the sands", in het Nederlands "Het raadsel van de Wadden" van Erskine Childers.
Daarna vaar je met nòg meer plezier over het Duitse en Nederlandse Wad.

Goede reis!
Wim.

Je kunt ook de video bekijken van "riddle of the Sands".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 19 juli 2020 21:13 #1186689

  • Jazzy
  • Jazzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
De koop gaat niet door.. We waren een heel eind, maar we werden het niet eens over een aantal fundamentele zaken. Op naar de volgende kandidaat. Bedankt voor alle goede tips, ook leuk het boek en de film! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ophalen in Hamburg 22 juli 2020 13:19 #1187372

  • Jazzy
  • Jazzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Nog even als aanvulling op de discussie over wel of niet Vaarbewijs 1 en 2 in Duitsland; Arjaan zei mij daarover het volgende via mail:
"Zodra je het Duitse wad opgaat is ICC coastal (Führershein See) nodig, via de Rijn volstaat ICC binnen. Tot 15 pk heb je voor Elbe en Weser niets nodig, denk ik, maar ICC-binnen volstaat zeker."

Riddle of the Sands gekeken, leuke film!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl