Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: CO-alarm!

CO-alarm! 21 apr 2020 13:51 #1149843

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
In de nacht van zondag op maandag ging plotseling ons CO-alarm af. 053 ppm gaf het ding aan, voor zover ik dat met mijn slaapdronken hoofd heb kunnen zien. Batterijen eruit en weer erin en toen was 'ie stil, maar gaf nog steeds die waarde. We zijn weer gaan slapen. Slapen? Maar dat is gevaarlijk! Weet ik, maar hieronder leg ik het uit. Later die nacht ging hij nóg een keer af. 153 ppm stond er in het display, en dat is een waarde waarbij hij ook zou moeten alarmeren. Weer de batterijen eruit en teruggeplaatst en toen piepte hij niet meer. Wij zijn weer gaan slapen. De volgende morgen stond hij op 0 en sindsdien doet hij het weer "normaal".
Dan nu de toelichting. De reden dat we zijn gaan slapen is dat we al uren geen verbrandingsproces meer in de boot hadden. We hebben een 2-pits Origo. Als die een tijdje brandt kan de CO-melder wel een waarde geven tot 40 á 45 ppm, om kort na het doven van de vlam weer te zakken. Een aantal minuten later staat de melder dan weer op nul. Ook hebben we een Chinese dieselkachel, die nog nooit een uitslag op de CO-melder heeft getoond. Nu heb ik die vorige week wel gedemonteerd voor een kleine reparatie, maar na hermontage heeft hij uren gelopen zonder een melding. Als de koolmonoxide van de kachel was gekomen, was me dat zondagavond misschien al wel opgevallen, maar ik kijk natuurlijk niet constant op de melder. Maandagochtend heb ik dat wel gedaan en toen was er weer niks aan de hand.
We zijn zondagavond om 2300 uur gaan slapen. Toen ging de kachel uit, want we hebben hem 's nachts nooit aan. Volgens mijn vriendin was het een uur of 1 toen het alarm voor de eerste keer af ging en tegen tweeën toen het voor de tweede keer gebeurde. We spannen altijd een fleecedeken voor de kajuitingang. Dat houdt de warmte genoeg binnen en de wind buiten, maar zou m.i. toch voldoende moeten ventileren.
Mijn vraag aan jullie: wat kan er gebeurd zijn? Hoe gedraagt koolmonoxide zich en kan het nog ergens anders vandaan komen dan van een verbrandingsproces? Kan het uitlaatgas van de kachel (doorvoer op de spiegel) via wervelingen in de kajuit terechtgekomen zijn? Het woei stevig met de wind vooral schuin op de kop, maar er waren nogal wat wervelingen omdat we enigszins in de luwte van een bos lagen. Kan het zijn dat de aansluiting van de uitlaat op de kachel lek is? Ja, natuurlijk kan dat, maar had het alarm dan niet veel eerder af moeten gaan en niet pas uren na het uitschakelen van de kachel? De boot is een 26 voeter zonder afgesloten compartimenten, dus de lucht kan vrijelijk door de kajuit stromen.
De CO-melder is een Alecto. Het dingetje is niet duur, maar staat als betrouwbaar bekend.
Ik sta voor een raadsel... :(
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 14:11 #1149850

Xeker bij die 153 ppm had je ook al behoorlijk hoofdpijn en wat sufheid moeten merken.( zie www.feenstra.com/onderhoud/koolmonoxide/ ).
En er zijn talloze redenen waarom een dieselkachel toch koolmonoxideproblemen kan geven hoewel die normaliter in het uitlaatgas bij een goede afstelling nooit die hoge waarde kan bereiken , al helemaal niet na de verdunning in de hele boot. Hier kun je een meting van zo'n ding zien op 15:45 , zie video. Daar zie je dat er in het uitlaatgas maar zo'n 20ppm gemeten is.
Wat wel kan gebeuren si dat je sensor aan het eind van zijn leven is want die dingen gaan tussen 5 en hooguit 10 jaar mee , meest zelfs nog wat minder lang.
Daarnaast reageren sommige CO melders ook op andere gassen en dampen
De enige mogelijkhed om zeker te zijn is een keer laten testen bijv. bij de brandweer of bij een erkende installateur.Misschein gaat het bij een garagebedrijf ook wel want die doen tenslotte bij een APK dat ook.
In ieder geval moet je er niet te makkelijk over zijn.

O ja , en er is toch niet toevallig gerookt hè? Want sigarettenrook bevat ook nogal hoge gehaltes koolmonoxide.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 14:13 #1149852

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
idd, roken, of iets anders wat staat uit te dampen waar de sensor ook op afgaat.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 14:48 #1149871

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Yellow Boat schreef :
Xeker bij die 153 ppm had je ook al behoorlijk hoofdpijn en wat sufheid moeten merken.( zie www.feenstra.com/onderhoud/koolmonoxide/ ).
En er zijn talloze redenen waarom een dieselkachel toch koolmonoxideproblemen kan geven hoewel die normaliter in het uitlaatgas bij een goede afstelling nooit die hoge waarde kan bereiken , al helemaal niet na de verdunning in de hele boot. Hier kun je een meting van zo'n ding zien op 15:45 , zie video. Daar zie je dat er in het uitlaatgas maar zo'n 20ppm gemeten is.
Wat wel kan gebeuren si dat je sensor aan het eind van zijn leven is want die dingen gaan tussen 5 en hooguit 10 jaar mee , meest zelfs nog wat minder lang.
Daarnaast reageren sommige CO melders ook op andere gassen en dampen
De enige mogelijkhed om zeker te zijn is een keer laten testen bijv. bij de brandweer of bij een erkende installateur.Misschein gaat het bij een garagebedrijf ook wel want die doen tenslotte bij een APK dat ook.
In ieder geval moet je er niet te makkelijk over zijn.

O ja , en er is toch niet toevallig gerookt hè? Want sigarettenrook bevat ook nogal hoge gehaltes koolmonoxide.
Ad

Dank je, Ad. Nee, wij roken niet. Dan vraag je er bijna om. Hoofdpijn had ik niet, suf was ik wel. Zeg maar slaapdronken. :laugh: Mijn vrouw had nergens last van. Dat sterkt mij in de gedachte dat het in feite loos alarm was. De CO-melder zou volgens een sticker op de behuizing nog goed moeten zijn tot 2024. Hij wordt sowieso preventief vervangen. De gedachte dat een melder misschien ook op iets anders zou kunnen reageren was ook al bij mij opgekomen. Weet je ook hoe snel CO vervliegt? Het vreemde is dat het alarm uren na beëindiging van het laatste verbrandingsproces pas af ging. De melder zit 2 meter van de Origo en 4 meter van de kachel.

En ja, ik neem het zeker serieus. Daarom vraag ik hier ook om input.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 15:16 #1149884

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 288
Blijkbaar (op Alecto site) is er een responstijd bij Co2 meters.
in tech gegevens:
33ppm, alarm wordt niet geactiveerd binnen 120 minuten
55ppm, geeft alarm binnen 60~90 minuten

110ppm, geeft alarm binnen 10~40 minuten

330ppm, geeft alarm binnen 3 minuten


0 op de meter is lager 33PPM. maar er kan dus al 32PPm aanwezig geweest zijn.

Vanaf 23:00h geen verbrandingsbronnen meer en er is wel CO2 rond de 50 ppm kan de detector pas om 0;30h afgaan.
Blijkbaar is het CO2 gehalte gestegen (ademen is overigens ook CO2 uitstoten) en na reset gaat hij een uur later weer af.
In gebruiksaanwijzing:
"Installeer de CO-melder minimaal een 0,5 meter van gasontladingslampen (TL-halogeen) ivm elektronische ruis die voor vals alarm kan zorgen."
Frisse luchtroom (tocht)kan ook de meter doe afgaan.

De meter is dus blijkbaar gevoelig. ledlampen andere HF bronnen kunnen misschien ook storen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 15:25 #1149889

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Hoewel ik je antwoord zeer waardeer, is het in dit verband belangrijk om het verschil te maken tussen CO2 (kooldioxide) en CO (koolmonoxide). Het laatste stoot je in ieder geval zelf niet uit.

En misschien heeft Alecto de specs aangepast. Want die van mij geeft een reading vanaf ­­25 ppm.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 15:29 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 15:45 #1149901

Ons “budget type” CO detectoren hebben een hoge cross-sensitivity naar waterstofgas. Lag je aan walstroom met de lader in absorptiefase wellicht? Open type accu’s kunnen dan gassen...

Een CO alarmwaarde van bv 40 ppm zal ook bereikt worden door een H2 concentratie van 100 ppm... Ook gaan katalytische detectors slechts een paar jaar mee. Hoe ze daarna falen (veilig of gevaarlijk) weet ik niet.

Laatst bewerkt: 21 apr 2020 15:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 16:32 #1149946

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Nee, geen walstroom. Hebben we niet meer nodig sinds we over zijn op LFP. ;)
Mijn vrouw is er van overtuigd dat de CO-melder niet deugt. Het ding is net 5 jaar oud. Ze heeft vandaag een nieuwe gekocht. Hetzelfde ding, maar dan zonder het Alecto-logo. Staat er op de handleiding "not suitable for recreational vehicles". Waar dát nou weer op slaat...
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 16:37 #1149950

Eclips schreef :
Nee, geen walstroom. Hebben we niet meer nodig sinds we over zijn op LFP. ;)
Mijn vrouw is er van overtuigd dat de CO-melder niet deugt. Het ding is net 5 jaar oud. Ze heeft vandaag een nieuwe gekocht. Hetzelfde ding, maar dan zonder het Alecto-logo. Staat er op de handleiding "not suitable for recreational vehicles". Waar dát nou weer op slaat...

Dat laatste zal wel komen door regels die er in andere landen gelden voor toepassing in recreatie voer/vaartuigen.
Die zijn niet overal zo vrijblijvend als in Nederland.

Vegelijkbaar met de waarschuwing op soms de kleinste plastic zakjes dat ze verstikken kunnen. dat hebben we aan de idiote schadevergoedingen in Amerika te danken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 16:45 #1149954

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Nachtvlinder schreef :
Ons “budget type” CO detectoren hebben een hoge cross-sensitivity naar waterstofgas. Lag je aan walstroom met de lader in absorptiefase wellicht? Open type accu’s kunnen dan gassen...

Een CO alarmwaarde van bv 40 ppm zal ook bereikt worden door een H2 concentratie van 100 ppm... Ook gaan katalytische detectors slechts een paar jaar mee. Hoe ze daarna falen (veilig of gevaarlijk) weet ik niet.


Zo wist ik dus dat mijn accu stond te gassen, ding was al aardig heet geworden, bleek dus 1 van de accu's einde levensduur had bereikt, accu's staan onder de bank zonder ontluchting naar buiten...

Heb overigens een combi alarm voor Gas en CO van 3gas+
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 16:48 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 17:40 #1149985

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
jij gebruikt een origo aan boord en die werkt op spiritus?
volgens de gebruiksaanwijzing kan hij afgaan op alcoholdamp


Met de volgende stoffen en gassen kan de melder verkeerd af gaan of defect raken:
methaan, propaan, iso butaan, etheen, ethanol, alcohol, iso propanol, benzeen, tolueen, azijnzuur,
ether, waterstof, hepatische gas, zwaveldioxide, aerosol, drijfgas, alcohol voorbereiding, verf,
verdunner, dissolvant, hechtingsmiddel, shampoo, aftershave balsem, parfum, auto uitlaat (koude
start) en sommige schoonmaakmiddelen. Wanneer het alarm is vervuild en beschadigd door
een hoge concentratie chemische gassen, kan de sensor worden aangetast. Dit zal leiden tot een
tijdelijke fout of permanente schade. Als de melder afgaat en u kunt een chemisch gas ruiken, kan
dit de oorzaak zijn. Koolmonoxide is een kleurloos en reukloos gas. Chemische gassen hebben
een geur. Als de melder alarm geeft bij een chemisch gas, zet dan de melder in de frisse lucht
gedurende 30 minuten. Als de melder nog steeds niet uit de alarmtoestand komt of op het Lcdscherm de concentratie stijgt of maar langzaam veranderd, betekent dit dat het alarm is vervuild
door een chemisch gas. Breng dan de melder zonder batterijen in de frisse lucht voor een langere
tijd om de sensor te laten herstellen. Indien na een week in de frisse lucht de sensor nog steeds
niet goed functioneert is deze defect. De melder is dan niet meer te gebruiken.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 18:42 #1150023

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Eclips schreef :
. Staat er op de handleiding "not suitable for recreational vehicles".
Dat kwam ik ook tegen. Nog gezocht naar andere, maar het staat bij alle CO melders die ik zag. Niets van aantrekken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 20:39 #1150090

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 420
Check ook even of er geen accu staat te 'koken'; bij ons gaf de koolmonoxide melder alarm toen een van de accu's aan het droogkoken was en we zogenaamd knalgas in de kajuit hadden. Accu's vervangen en probleem opgelost. Een koolmonoxide melder gaat kennelijk op meerdere signalen 'af' B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 21 apr 2020 20:46 #1150094

ilCigno schreef :
Eclips schreef :
. Staat er op de handleiding "not suitable for recreational vehicles".
Dat kwam ik ook tegen. Nog gezocht naar andere, maar het staat bij alle CO melders die ik zag. Niets van aantrekken.

Naja dat vind ik wat te kort door de bocht, wellicht ik weet het niet dat ze misschien in kleine ruimtes gewoon niet goed werken of niet betrouwbaar zijn.

In elk geval is er hier dus al sprake van een vals alarm, batterijen eruit, we kunnen een mailtje sturen naar Alecto waarom?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 05:16 #1150156

Is een CO2-cilinder van een reddingsvest niet gaan lekken?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 05:27 #1150157

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Die melder reageert idd op de origo, ook in de sluis door draaiende motoren, kachel geeft bij mij ook niks op de melder..

ik heb de melder moeten verplaatsen vanwege de sluis en de origo...ging te vaak af, nu een rustigere plek.
sensors gaan idd niet zo lang mee, mijne komt bij de action vandaan en kost niet veel.

maar werkt prima, als ik koffie zet zie hem vrij snel al oplopen, zo zie ik ook of ie werkt.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 08:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:CO-alarm! 22 apr 2020 05:43 #1150161

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Toen ik mijn 26 voeter met Origo toestel had, werd ik een paar keer 's ochtends wakker met hoofdpijn. Toen ben ik begonnen met 's avonds steevast de Origo af te sluiten met een rubber lapje tussen de tankjes en de regelkleppen. Sindsdien geen last meer.
Hierboven schreef iemand dat sommige CO melders ook op alcohol afgaan. Een Origo kan zonder rubber afdichting best wat alcoholdamp afgeven.

Coen

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 06:38 #1150176

Vinni schreef :
Is een CO2-cilinder van een reddingsvest niet gaan lekken?

Als die juist wel was gaan lekken en de CO2 had zich gesplitst in CO en O....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 06:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 07:56 #1150210

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Dank voor de verhelderende berichten over de Origo! :) Ik schreef in de OP al dat de Origo dagelijks voor een uitslag op de CO-melder zorgt, terwijl ik voorheen altijd dacht dat alcohol vrijwel perfect verbrandt. De vlam is dan ook vrijwel helemaal blauw. Ik houd er nu rekening mee dat die reading helemaal niet door CO veroorzaakt wordt. Waarschijnlijk is de CO-melder door het gebruik van de Origo een korter leven beschoren. Dat de melder het dan slechts een seizoen of 4 uithoudt kan ik prima mee leven. Waarschijnlijk is het raadsel hiermee opgelost. Komend weekend plaats ik een nieuwe melder en die zal ik de komende tijd extra in de gaten houden, met name als de kachel brandt.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 08:33 #1150224

Baasklusje schreef :
Vinni schreef :
Is een CO2-cilinder van een reddingsvest niet gaan lekken?

Als die juist wel was gaan lekken en de CO2 had zich gesplitst in CO en O....

O? ;)

Dacht dat er CO2 in de cillinder in her reddigsvest wordt gespoten als deze wordt geactiveerd.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 08:50 #1150229

Klopt.

Maar CO is geen CO2...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 09:33 #1150253

Vinni schreef :
Baasklusje schreef :
Vinni schreef :
Is een CO2-cilinder van een reddingsvest niet gaan lekken?

Als die juist wel was gaan lekken en de CO2 had zich gesplitst in CO en O....

O? ;)

Dacht dat er CO2 in de cillinder in her reddigsvest wordt gespoten als deze wordt geactiveerd.

Vinni

CO2 "vanzelf"laten reageren tot CO ( 2CO2>2CO+O2) kan helemaal niet.
Het energieniveau van CO is een stuk hoger dan dat van CO2 ( bijv. daarom is CO ook brandbaar en CO2 niet) dus voor zo'n reactie is energie nodig .
Kan wel m.b.v. een katalysator of sterke UV maar niet zomaar.( voor info zie bijv. www.google.com/search?q=CO2+om...ceid=chrome&ie=UTF-8 )
Ad
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 09:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 10:01 #1150273

Yellow Boat schreef :
CO2 "vanzelf"laten reageren tot CO ( 2CO2>2CO+O2) kan helemaal niet.

Andersom gaat dan weer erg goed! Denk dat Vinni gewoon over dat 2-tje heengelezen heeft. Wat maakt het ook uit allemaal in deze tijden van fake news :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 10:32 #1150293

Welnee joh....

In mijn simplitische wereld lekt een CO2-cilinder CO2. That's all folks!

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CO-alarm! 22 apr 2020 11:10 #1150316

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
@Yellow Boat Hoe stabiel is CO? Wil het graag verbinden met vrije zuurstof?
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl