Ik zal niet gaan speculeren, maar kan wel aangeven wat normal practice is.
Het betreft een grote diepgaande bulkcarrier, zal dus niet via het oostgat gaan maar langs zeebrugge en dan via de 'nieuwe'route naar de steenbank.
De wind was NNW 5Bft, voor het afzetten van de loods moet er dan lij gemaakt worden. In dit geval waarschijnlijk op een koers NE tot E. Voordat de loods van de brug vertrekt wordt de procedure met de kapitein overlegd. Op een groot schip is de loods wel even bezig omvan de brug aan dek bij de loodsladder te komen, het kan dus goed zo zijn dat de draai om lij te maken pas ingezet wordt als de loods al onderweg is.
Als de loods afgehaald wordt met een sloep dan gebeurt bovenstaande allemaal op korte afstand van de loodskotter om de vaarafstand van de sloep klein te houden. Als de tender(catamaran) wordt gebruikt is de afstand groter.
Bij lijmaken naar NE blijft de kotter aan SB zijde van de bulkcarrier, zodat ze vanaf de kotter het ontschepen van de loods kunnen zien.
Laat ik over aan jullie om te raden waar het fout ging