AndreasK schreef :
Hoi, weet je waar ik een standaard lijst kan vinden? Gaat om Victoire, dus wel gangbaar. Dank!
Beste AndreasK, welkom op het forum!
Effe een tip: je vraag komt nu uit de lucht vallen lijkt het wel. Ik heb het topic terug gelezen en ik vermoed dat je reageert op het verhaal van Nachtvlinder?
Als je de quote knop gebruikt kopieeer je de tekst van een eerder bericht mee in jouw bericht. (Zoals ik nu ook gedaan heb met jouw bericht). Dat maakt het makkelijker voor anderen om te snappen waar je aan refereert.
Dat gezegd hebbende, ik ben benieuwd wat er bedoelt werd met de “standaard” lijst.
Nachtvlinder schreef :
Ook mijn bijna 25 jaar oude boot is slachtoffer van deze wetgeving.
Twee jaar terug bij terugkomst in IJmuiden werden we in de sluis al gespot, en ja hoor, een douane auto reed een stukje met ons mee en sommeerde ons af te meren direct na de sluis. Gelukkig bleek dit slechts de marechaussee die om paspoorten, waar we vandaan kwamen, wat we gedaan hadden etc. vroeg.
Bij de aankooponderhandelingen was het missen van de BTW verklaring/originele factuur al meegenomen en (zoals verwacht maar het proberen waard...) liep mijn beltocht langs 3 eerdere eigenaren en de toenmalige importeur dood. Er bleek zelfs dat de eerste eigenaar de boot nooit uitgeschreven had uit het Kadaster - had destijds een hypotheek opgezeten. Gelukkig leefde deze man nog en kon dit geschrapt worden.
Omdat ik dit jaar gezeur voor wil zijn, vorige week de nabetaling in gang gezet. De contactpersoon daar moest even wennen aan iemand die pro-aktief wilde betalen en dacht goed mee om de naheffing te minimaliseren. Er zijn 3 mogelijkheden om "de waarde" (mij is nog steeds niet duidelijk of dat dagwaarde, marktwaarde, executiewaarde of wat voor waarde dan ook is...) van de boot te bepalen:
- Indien de boot recent aangeschaft is: koopsom op koopcontract met vorige eigenaar
- Indien het een veelvoorkomend model is: standaard lijst
- Bij zeldzame boten: taxatie
In mijn geval bleek (2) een stuk voordeliger dan (1). Ik heb alle facturen (waar aantoonbaar BTW over is betaald) van verbeteringen/vervangingen uitgezocht en daar in Excel een overzichtje van gemaakt. Omdat ik de afgelopen 4 jaar, ná aankoop, meer dan 30k "geïnvesteerd" blijk te hebben -daar schrok ik wel van, eerder (bewust) nooit opgeteld - is de waarde (2) -/- deze investeringen laag genoeg om voor mijn boot zonder naheffing een BTW verklaring af te kunnen geven.
Erg blij mee, want ik was van optie (1) uitgegaan...
Ik heb net een aanvraag ingestuurd en tien advertenties van hetzelfde model of goed vergelijkbare modellen er bij gedaan om de huidige marktwaarde te laten bepalen, naast het koopcontract en de bonnetjes van aan geschafte spullen na de aankoop. Heel benieuwd wat er uit gaat rollen en wat de reactie gaat zijn van het team Jachten.