Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oproep verkeer in TSS

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 13:45 #1196507

Het enige wat in extreme situaties de relevantie van DSC zou kunnen zijn is het feit dat de call bij het schip geregistreerd wordt in het digitale logboek. Ik heb ooit de tip gehad dat je hierom wel een DSC call zou willen opzetten.
Bij ons met een SH marifoon met AIS super simpel, contact zoeken uit de lijst en bellen maar. Niks MSSI overtypen!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 14:59 #1196534

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
ISO788 Hans schreef :
Agentschap verwijst zelf expliciet naar de website varendoejesamen.
Daar staat dat je op 10 (binnen water) of op 16 (zee, IJsselmeer, ooster en westerschelde) moet uitluisteren of op blok kanaal.

Even corrigeren om misverstanden te voorkomen: uitluisteren is op IJsselmeer kanaal 10, evenals op de Waddenzee. Zie www.varendoejesamen.nl/kennisc...ruiken-ja-natuurlijk
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 15:04 #1196539

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Natuurlijk in het bezit van alle papieren en ik heb weleens met DSC menutjes zitten spelen.
Ik vind het een draak en wel omdat ik er veel te veel tijd mee kwijt ben. Klotelettertjes op een klein pielschermpje dat ook nog onder een rare hoek met je werkplek zit. Ik heb er echt een bril voor nodig en met regen of zoute spray en natte handen werkt dat gewoon niet en ik doe dat te weinig. Eer dat ik de touwtjes van mijn bril uit de kraag getrokken heb ben ik het halve Kanaal al over. Gewoon de marifoon pakken en zeggen of vragen wat je wilt.
Werkt prima, vooral op 16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 15:22 #1196543

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Arcadia schreef :
ISO788 Hans schreef :
Agentschap verwijst zelf expliciet naar de website varendoejesamen.
Daar staat dat je op 10 (binnen water) of op 16 (zee, IJsselmeer, ooster en westerschelde) moet uitluisteren of op blok kanaal.

Even corrigeren om misverstanden te voorkomen: uitluisteren is op IJsselmeer kanaal 10, evenals op de Waddenzee. Zie www.varendoejesamen.nl/kennisc...ruiken-ja-natuurlijk

Jammer van dat jachtje vlak bij je waar iemand een hartinfarct heeft gekregen en noodoproep heeft gedaan op kanaal 16. Je had prima kunnen helpen met hartmassage maar jammer jij luistert braaf naar kanaal 10.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 15:26 #1196550

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
ironman schreef :
WADnWIND schreef :
Over welke groep zegt dat het meest? :whistle:

Dat weet ik echt nog niet. De professionele wereld kent veel mensen die regeltjes domweg opvolgen, zonder naar de achtergrond van die regeltjes te kijken. Wat mij betreft zijn de GMDSS regels opgesteld met SOLAS-schepen primair in gedachten, en EDIT is daarmee onzekerheid gecreeerd voor niet-SOLAS-schepen. Er kan misschien wel meer zeemanschap schuilen bij die koppige jachtschippers dan bij de professionele zeeman. Of niet. Ik probeer die nuance te zoeken tussen alle stellige standpunten, maar ik zie wel de vooruitgang in het gebruik van DSC.

Ik ervaar dat veel jachtschippers vaak niet de achtergronden beheersen en de diepere bedoelingen. Waar ik me vaak aan erger is het gebrek aan proactieve veiligheidsgedachte en de vaak onvoldoende bewustzijn van de realiteit in sommige situaties.
Dat geld natuurlijk niet voor iedereen en veiligheidscursussen helpen echt.

Een hele simpele:
Welke zee zeiler hier heeft een geldig EHBO en reanimatie pasje?

De meest pruttelen dan wat dat ze het wel eens gehad hebben (als je mazzel hebt), maar het leeuwendeel komt er niet uit als het serieus wordt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 15:38 #1196554

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
WADnWIND schreef :
ironman schreef :
WADnWIND schreef :
Over welke groep zegt dat het meest? :whistle:

Dat weet ik echt nog niet. De professionele wereld kent veel mensen die regeltjes domweg opvolgen, zonder naar de achtergrond van die regeltjes te kijken. Wat mij betreft zijn de GMDSS regels opgesteld met SOLAS-schepen primair in gedachten, en EDIT is daarmee onzekerheid gecreeerd voor niet-SOLAS-schepen. Er kan misschien wel meer zeemanschap schuilen bij die koppige jachtschippers dan bij de professionele zeeman. Of niet. Ik probeer die nuance te zoeken tussen alle stellige standpunten, maar ik zie wel de vooruitgang in het gebruik van DSC.

Ik ervaar dat veel jachtschippers vaak niet de achtergronden beheersen en de diepere bedoelingen. Waar ik me vaak aan erger is het gebrek aan proactieve veiligheidsgedachte en de vaak onvoldoende bewustzijn van de realiteit in sommige situaties.
Dat geld natuurlijk niet voor iedereen en veiligheidscursussen helpen echt.

Een hele simpele:
Welke zee zeiler hier heeft een geldig EHBO en reanimatie pasje?

De meest pruttelen dan wat dat ze het wel eens gehad hebben (als je mazzel hebt), maar het leeuwendeel komt er niet uit als het serieus wordt.

3,1% van de Nederlanders heeft een geldig EHBO diploma. Dat is niet bepaald alleen in de watersport zo weinig. Maar ook op zeer veel werkplekken.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 15:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 15:42 #1196556

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik val flauw als ik bloed zie.. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 15:57 #1196565

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Ok het is tijd voor een synthese en ik begin met een vergelijking. Fluit me graag terug als ik er naast zit.

In de luchtvaart kun je onder zichtvliegregels vliegen (VFR) of onder instrumentvliegregels (IFR). Beide rule sets zijn strikt gedefinieerd, in termen van navigatie- en communicatieapparatuur, vliegroutes, luchtruimtes, verantwoordelijkheden van alle partijen, en operationele procedures. Onder welke regels je mag vliegen staat op je brevet en het zal duidelijk zijn dat je IFR vele malen lastiger te verkrijgen is dan je VFR brevet. Je vliegt of onder VFR, of onder IFR.

Dit lijkt vergelijkbaar te zijn met de GMDSS regels. Je vaart onder die regels, of je vaart er niet onder. Beroepsvaart moet vanaf een bepaald tonnage of aantal pax varen onder deze regels, jachtschippers eigenlijk nooit. Ik denk dat hier de onduidelijkheid uit voortkomt.

Als je onder GMDSS regels vaart mag je niet oproepen op kanaal 16, maar doe je dat via DSC. Als je niet onder GMDSS regels vaart mag je dat nog wel. En dat is maar goed ook want de consumentenelectronica die we bij de watersportjuwelier hebben aangeschaft is volstrekt onpraktisch om de GMDSS procedures mee uit te voeren, tenzij je echt een fanatieke hobbyist bent.

Maakt dat jachtschippers onprofessioneel? Ik denk het niet - ze varen gewoon onder andere regels.

Maar zowel onder GMDSS als onder niet-GMDSS geldt dat ship-to-ship (of bridge-to-bridge) communicatie die betrekking heeft tot navigational safety na de aanroep afgehandeld moet worden op kanaal 13. Dus als je dat niet wil missen is het misschien handig om kanaal 13 als secundair kanaal in dual watch te zetten.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 16:18 #1196576

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
holtere schreef :
Ik val flauw als ik bloed zie.. :whistle:

Hou dan je ogen dicht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 16:47 #1196584

Ik ga me er maar weer eens in verdiepen;-)
IJsselmeer en was kom ik niet maar ook die dualwatch gebruik ik niet ( ook niet op zee) maar nuttig.
Ik heb wel een geldig ehbo diploma met reanimatie.. dat dan weer wel:-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 17:08 #1196589

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
3Noreen schreef :
Arcadia schreef :
ISO788 Hans schreef :
Agentschap verwijst zelf expliciet naar de website varendoejesamen.
Daar staat dat je op 10 (binnen water) of op 16 (zee, IJsselmeer, ooster en westerschelde) moet uitluisteren of op blok kanaal.

Even corrigeren om misverstanden te voorkomen: uitluisteren is op IJsselmeer kanaal 10, evenals op de Waddenzee. Zie www.varendoejesamen.nl/kennisc...ruiken-ja-natuurlijk

Jammer van dat jachtje vlak bij je waar iemand een hartinfarct heeft gekregen en noodoproep heeft gedaan op kanaal 16. Je had prima kunnen helpen met hartmassage maar jammer jij luistert braaf naar kanaal 10.

Ja, dus? Moet men daarom afzien van de mogelijkheid om door een ander schip opgeroepen te worden voor navigatiedoeleinden? Wil je dat dan ook even kortsluiten met de bevoegde instanties.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 17:10 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 17:27 #1196595

ironman schreef :
Ok het is tijd voor een synthese en ik begin met een vergelijking. Fluit me graag terug als ik er naast zit.

Echt naast zit je er niet behalve dan dat je IFR en VFR als klein vlieger gewoon kunt afwisselen. Net als in bootjes onder GMDSS met dat verschil dat het in de luchtvaart strakker geregeld is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 17:56 #1196612

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Het gebruik van K16 om op te roepen heeft werkelijk niets te maken met jacht of beroeps. De GMDSS gedragsregels gelden voor elke vorm van maritieme communicatie.

Jaren geleden deelde de duitse wasserschutz polizei boetes uit aan jachten die opriepen op kanaal 16 (€135) boven de eilanden. dat was gewoon prijsschieten voor die mannen.

Verkeersregels gelden ook voor iedereen of elk vaartuig. gedragsregels dus ook.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 18:07 #1196618

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
WADnWIND schreef :

Ik ervaar dat veel jachtschippers vaak niet de achtergronden beheersen en de diepere bedoelingen. Waar ik me vaak aan erger is het gebrek aan proactieve veiligheidsgedachte en de vaak onvoldoende bewustzijn van de realiteit in sommige situaties.
Dat geld natuurlijk niet voor iedereen en veiligheidscursussen helpen echt.

Een hele simpele:
Welke zee zeiler hier heeft een geldig EHBO en reanimatie pasje?
Ik heb je volgens mij nog nooit persoonlijk ontmoet, maar uit je recente posts begin je op mij over te komen als een zure oude man volgens wie vroeger alles beter was.

Over reanimatie, mijn vrouw en ik zijn dit jaar met een cursus gestart.
Als ik het al voor elkaar zou krijgen om mijn vrouw op volle zee te reanimeren, vraag ik me af wat daar de zin van is.
Als ik de lessen over reanimatie een beetje goed heb begrepen, kan reanimatie eigenlijk alleen goed aflopen als er zeer snel professionele hulp beschikbaar komt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 18:12 #1196623

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Tony2920 schreef :
holtere schreef :
Ik val flauw als ik bloed zie.. :whistle:

Hou dan je ogen dicht.
Moet ik dan ook dopjes in mijn oren? Als ze nog maar zingen van "wien neerlands bloed enz" ga ik al van m'n stokje.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 18:24 #1196634

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
PvO schreef :
Ik heb je volgens mij nog nooit persoonlijk ontmoet, maar uit je recente posts begin je op mij over te komen als een zure oude man volgens wie vroeger alles beter was.

Of ik zuur ben mogen andere beoordelen, geen idee. Ik ben wel regelmatig teleurgesteld dat er op sommige vlakken weinig of geen progressie geboekt is in al die jaren.

Het probleem is dat je dat pas kan zien als je een lange periode kan overzien, dus ben je automatisch wat ouder.

Zoals het gebruik van K16, hoe verkeerd dat dus kennelijk gedoceerd en gepropageerd wordt.

Maar verder prima gevaren op het wad, heerlijk!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 18:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 18:40 #1196645

Even een reality check: kanaal 13? Daar luistert dus geen hond naar. Kanaal 16 dus. Iemand kan wel wat nieuws bedenken maar als de werkelijkheid anders blijkt dan heeft het weinig zin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 18:52 #1196653

3Noreen schreef :
Arcadia schreef :
ISO788 Hans schreef :
Agentschap verwijst zelf expliciet naar de website varendoejesamen.
Daar staat dat je op 10 (binnen water) of op 16 (zee, IJsselmeer, ooster en westerschelde) moet uitluisteren of op blok kanaal.

Even corrigeren om misverstanden te voorkomen: uitluisteren is op IJsselmeer kanaal 10, evenals op de Waddenzee. Zie www.varendoejesamen.nl/kennisc...ruiken-ja-natuurlijk

Jammer van dat jachtje vlak bij je waar iemand een hartinfarct heeft gekregen en noodoproep heeft gedaan op kanaal 16. Je had prima kunnen helpen met hartmassage maar jammer jij luistert braaf naar kanaal 10.

Die belt gewoon 112 hoor. Die oproep hoor jij ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 19:40 #1196680

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Rob10 schreef :
Even een reality check: kanaal 13? Daar luistert dus geen hond naar. Kanaal 16 dus. Iemand kan wel wat nieuws bedenken maar als de werkelijkheid anders blijkt dan heeft het weinig zin.

"Why it should have taken so long for this elegant, simplified technique to emerge is hard to say. Most books on the subject of marine navigation emphasize the great conservatism of sailors. Once they had learned how to do something, and provided it worked, they would doggedly go on doing it that way and would not trouble to seek improvements". David Barry (2014). Sextant.

Ik denk dat de toekomst van zeemanschap en vakmanschap inderdaad ligt bij die jonge gasten die nu op de Hogere Zeevaartschool zitten. Hele andere mindset. Heerlijk om daarmee nog eens een avondje aan de bar te zitten, na al die tijd op het ZF.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 19:49 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 19:51 #1196684

Ik vind het heerlijk om - sinds ik AIS heb - bij twijfel de grote scheepvaart op te roepen (bow or stern), vooral ‘s nachts, en ze zijn meestal buitengewoon correct en vriendelijk. Op 16, natuurlijk, dat is altijd goed, ook boven Duitsland.
Overigens, daar kan je de TSS ook oversteken zonder problemen, bij onderste stelsel meld ik me, bij bovenlangse stelsel (boven Helgoland) ook, maar daar maak ik geen contact.
Op het IJsselmeer vaar ik altijd om de TSS heen ;)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 19:57 #1196688

Rob10 schreef :
Even een reality check: kanaal 13? Daar luistert dus geen hond naar. Kanaal 16 dus. Iemand kan wel wat nieuws bedenken maar als de werkelijkheid anders blijkt dan heeft het weinig zin.

VHF 13 is wel handig als je de visserij wilt bereiken. Daar reageren ze meestal sneller dan op VHF 16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 20:00 #1196690

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Frank Jan schreef :
bij onderste stelsel meld ik me, bij bovenlangse stelsel (boven Helgoland) ook, maar daar maak ik geen contact.

Nou ook geen bier voor jou dan ;), maar hoe meld je je zonder contact te maken, en waar meld je je?
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 20:02 #1196692

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Ik heb je volgens mij nog nooit persoonlijk ontmoet, maar uit je recente posts begin je op mij over te komen als een zure oude man volgens wie vroeger alles beter was.

Ik kom uit dezelfde branch als WADnWIND en een stuk jonger maar ik kan zijn opinie bevestigen wat betreft het gebruik en de gedragsregels omtrent GMDSS aan boord van schepen. Het is de huidige realiteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 20:02 #1196693

ironman schreef :
Rob10 schreef :
Even een reality check: kanaal 13? Daar luistert dus geen hond naar. Kanaal 16 dus. Iemand kan wel wat nieuws bedenken maar als de werkelijkheid anders blijkt dan heeft het weinig zin.

"Why it should have taken so long for this elegant, simplified technique to emerge is hard to say. Most books on the subject of marine navigation emphasize the great conservatism of sailors. Once they had learned how to do something, and provided it worked, they would doggedly go on doing it that way and would not trouble to seek improvements". David Barry (2014). Sextant.

Ik denk dat de toekomst van zeemanschap en vakmanschap inderdaad ligt bij die jonge gasten die nu op de Hogere Zeevaartschool zitten. Hele andere mindset. Heerlijk om daarmee nog eens een avondje aan de bar te zitten, na al die tijd op het ZF.

Het huidige systeem is het resultaat van honderden jaren scheepvaart gebruik. Iedereen weet de regels en handelt ernaar. Met conservatief zijn heeft het niks te maken. Ik wil best op kanaal 13 oproepen maar dan moet ik wel zeker weten dat de Filippijnse officier van de wacht zijn marifoon ook op 13 heeft staan. Dan is het oproep kanaal opeens een veiligheidsaspect waar ik niet om heen kan als kleine zeiler. Ik moet zeker weten dat hij mij gaat horen. Op kanaal 16 is die kans groter dan op kanaal 13. Gewoon gezond verstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 20:03 #1196695

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Interessant draadje. Ook ik weet/wist niet beter dan dat 16 het calling channel is op zee. Titel van het draadje heeft het specifiek over TSS, onderstaande gaat meer over wat er tot nog toe voorbij komt in dit draadje.

Ik vind DSC een uitkomst, dat nummertje heb ik zo ingevoerd. (en kan bij sommige combinaties van apparaten automatisch overgenomen worden van de AiS.) Heb er voor de Portugese kust en in het kanaal de koerskruisers van belang mee opgeroepen.
Ik heb als reisvoorbereiding ook alle DSC nummers van de relevante kustwachtstations in de marifoon geprogrammeerd.

Guernsey coast guard riep ons op (COVID-19 restricties) op 16. Die kon ik gerust stellen dat we slechts passeerden. Die gaan er dus ook vanuit dat ik luister op 16? Ze hadden ook gewoon een DSC call kunnen initiëren.

Voor Duinkerke Ouest vertraagde een grote tanker en kwam naast ons te liggen met vergelijkbare snelheid. Die kreeg ik niet te pakken. Met DSC niet en ook niet na roepen op 16. Die bleek net als wij bij DK-oost naar binnen te gaan. Met drie slepers werd dat ding daar naar binnen gepropt, best knap.

Eens met de opmerking dat de openbaarheid van de communicatie bijdraagt aan de awareness van de rest in de omgeving, maar dat is vooral op drukke stukken, waar dan vaak toch al een blokkanaal is (bijv. maasmond)
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl