Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren?

Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 08:58 #650049

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Van de week de alternatieve staande mast route gevaren (buitenom: Stellendam-IJmuiden).

Pas later vroeg ik me af of ik de marifoon niet had moeten omzetten naar zeevaartstand? (Heb SRC, dus ben in elk geval bevoegd). Volgens de letter van de wet zou het moeten, maar is het echt een issue bij kustvaren?

Toen ik een zendertest deed met NL kustwacht zeiden ze er niks over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 09:07 #650053

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Is geen verplichting hoor, maar je kunt op "zeestand" zonder meer op hoger vermogen zenden. SRC zou dat ook moeten aangeven lijkt me.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 09:35 #650056

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
En je zendt geen ATIS meer uit. Zeevaart heeft geen 'ATIS-killer' en zo'n 'boer' na een uitzending vinden de meesten redelijk storend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 09:38 #650059

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Zoals Proost zegt, het is niet verplicht. Je mag alle wereldzeeën bevaren met een 'binnenwateren' marifoon. Maar veel kanalen zijn dan gelimiteerd op 1W zendvermogen, wat door de grotere afstanden op zee vaak te kort schiet. Dat geldt overigens niet voor het belangrijkste kanaal op zee, VHF16. Ook in de ATIS stand kan je dat op 25W gebruiken. Een ander schip aanroepen of een noodoproep doen op 16 kan dus op hoog vermogen, maar zodra je wil overschakelen op een werkkanaal (bv 06 of 08) of naar een ouwehoerkanaal (72 of 77) lukt het vaak niet om nog verbinding te krijgen door de limitering van vermogen in de ATIS stand.

Het omschakelen naar de zeestand is dus vooral in je eigen belang, maar geen verplichting.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 aug 2015 09:41 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 10:09 #650070

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Bij gebrek aan een zeevaart stand vaar ik al ongeveer 10 jaar op zee met een binnenvaart stand.
Nooit geen problemen mee ondervonden.
Afgelopen voorjaar de VHF laten ombouwen naar combi (met zeevaart stand).
Behalve de nu beschikbare dual watch functie nog niet echt het voordeel ervaren van zenden op hoog vermogen op (bijna) alle kanalen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 15:31 #650121

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
PvO schreef :
Bij gebrek aan een zeevaart stand vaar ik al ongeveer 10 jaar op zee met een binnenvaart stand.
Nooit geen problemen mee ondervonden.
Afgelopen voorjaar de VHF laten ombouwen naar combi (met zeevaart stand).
Behalve de nu beschikbare dual watch functie nog niet echt het voordeel ervaren van zenden op hoog vermogen op (bijna) alle kanalen.
Binnenvaart is ook bijna alle kanalen hoog vermogen. Het verschil is hoofdzakelijk wel of geen atis en k31 of k37

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 17:01 #650134

Eergisteren voor het eerst op zee geweest en ik had er zowaar aan gedacht de Marifoon om te zetten :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 17:50 #650143

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Bas van Dijk schreef :
Eergisteren voor het eerst op zee geweest en ik had er zowaar aan gedacht de Marifoon om te zetten)
En ook weer terug hoop ik :unsure:
Proficiat met je eerste mijlen op zee!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 09 aug 2015 19:21 #650152

Haha, ja, ook weer terug. In de sluis bij Vlissingen.

Bedankt. het was geweldig leuk.
ilCigno schreef :
Bas van Dijk schreef :
Eergisteren voor het eerst op zee geweest en ik had er zowaar aan gedacht de Marifoon om te zetten)
En ook weer terug hoop ik :unsure:
Proficiat met je eerste mijlen op zee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 10 aug 2015 08:25 #650227

WADnWIND schreef :
Binnenvaart is ook bijna alle kanalen hoog vermogen. Het verschil is hoofdzakelijk wel of geen atis en k31 of k37

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.

Ligt eraan wat je bijna noemt.
Op 16 kanalen (van de iets van 60) is 1 Watt maximaal .www.atis-brand.com/kanaal.htm
Het is wel minder geworden sinds de "Basel overeenkomst" Vroeger waren het in Nederland meer dan 50 kanalen op 1 Watt.
Op zee kan het vervelend zijn dat bijvoorbeeld in de binnenvaartstand de ship-to-ship kanalen 6,8,11 en 13 ook op 1 Watt staan :(

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Marifoon omzetten naar Zeevaart bij kustvaren? 10 aug 2015 10:39 #650259

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Basel is verleden tijd, nu Boekarest. 16 van de 56 vind ik weinig.

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl