Nachtvlinder schreef :
Dank je, goede refresher betreft "rood boven groen"
La Mavare schreef :
In het BVA is geen voorschrift inzake de kite-schepen, dus zodra ze de schroef stil zetten, zouden ze zich een zeilschip mogen noemen.
Maar hoe zouden wij daar dan mee om moeten gaan buiten het TSS? Voorrangsregels naleven als zijnde het een zeil- of motorschip?
Voor mij is dit een wat academische vraag. Als je ruim voorlangs een zeeschip kan, dan doe je dat. In alle andere gevallen, even contact via de marifoon of ruim achterlangs.
Denk er aan dat op zee geen verschil is in algemene zin tussen groot en klein zoals in het BPR.
Dus een normaal WVS moet voor je wijken en met een ander (groot) zeilschip gelden de regels bakboord/stuurboord en loef/lij.
Dat gezegd hebbende, kijk op je AIS voor de status van dat zeeschip onder zeil c.q. met kite en heb je geen AIS:
's Nachts: verlichting moet duidelijkheid geven
Overdag: die kegel zie je niet op een groot schip, dus beschouw het als 'under sail'