MvN schreef :
Ik meen dat wij daar toen ook gewacht hebben, maar neemt niet weg dat het bij het gaan draaien van de brug het een behoorlijke bedoening kan worden. Het is dan ook weer niet zo dat die brug )om begrijpelijke reden) een half uur open gaat.
Leuk hoor dat verhaal van die verkeerspost, maar praktisch ontkom je niet aan zo'n prop voor de brug. Als hij gewoon zou draaien op verzoek, zou het er al heel anders uit zien.
Dat verhaal van de verkeerspost waarop je doelt, zie ik niet één-twee-drie als ik de link open (je reageert op een bericht van een paar maanden oud), maar proppen zijn natuurlijk wel te vermijden. Juist omdat de wachtsteigers beiden op enige afstand van de bruggen liggen. Over het algemeen draait de brug strikt op de aangegeven tijden, omdat men gebonden is aan het treinverkeer. Wie vijf tot tien minuten voor de aangegeven tijd vertrekt van de wachtplaatsen en rustig richting de bruggen vaart, valt vrijwel 'in het schot'. Meestal is de doorvaart vanuit beide richtingen tegelijk, tegenwoordig. Als de jachten gewoon in 'line astern' achter elkaar aan varen richting de brug, dan stroomt de zaak goed door als de brug draait. Gewoon een kwestie van discipline.
Het wordt pas lastig als de brug niet exact op de aangegeven tijd draait, omdat stilliggen op de Oude Maas niet altijd even makkelijk is vanwege de stroom en het onrustige water.
Draaien op verzoek is uitgesloten door het drukke treinverkeer. We spreken hier over de lijn Amsterdam-Brussel; bij de lijn Stavoren-Leeuwarden ligt het mogelijk anders..