Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid op een kleinere boot

Veiligheid op een kleinere boot 27 jan 2015 14:32 #591115

Go west schreef :
Toen het jacht weer rechtop dreef, bleek er een enorme puinhoop binnen te zijn. Het bevat ook tips om je boot veiliger te maken.

Wat dat betreft kunnen de reportages van Yachting Monthly met de "Crash test boat" ook de moeite waard zijn. Hieronder de kentertest uit die serie...

klik
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 14:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 27 jan 2015 16:57 #591172

Hieronder de kentertest uit die serie...

klik

Uit het filmpje
Fastnet 1979: out of 24 abandoned boats, only 5 sank.
Met de toen niet erg goed gebouwde reddingsvlotten ging het slechter.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 18:40 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 28 jan 2015 12:22 #591412

Nav het filmpje heb ik het Fastnet onderzoeksrapport doorgenomen.

www.blur.se/images/fastnet-race-inquiry.pdf

Daarin vond ik de volgende passage zeer opmerkelijk:

It can be seen that, in the sea
conditions experienced, characteristics which appeared
to Increase a yacht's likelihood of suffering a knockdown
past 90° include: lack of initial stability as indicated
by high tenderness ratio and low negative
screening value; wide beam as indicated by low L/ B
ratio (there is only a slight Indication that this factor was
slgnificantl; wide shallow hull form as indicated by high
B/CMDI ratio. There is little indication of any relationship
between baliast ratio or length/displacement ratio
and vulnerability to knockdowns, It must be stressed
that while these tabulations appear to indicate trends
towards, for instance, wide boats being prone to knockdowns
past 90°, they do not constitute proof that all
wide boats will inevitably suffer knockdowns, High
B/CMDI and low LIB ratios are generally associatedwith the smaller boats; and boat size to wave size ratio
Is an important factor which will always make smaller
boats more vulnerable.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 12:23 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 09 apr 2020 06:38 #1144778

Hallo,

leuk om deze thread te lezen. Zelf heb ik een tijdje een zeer robuuste 40voeter gehad met veel techniek aan boord. En alles was too much! de krachten te groot. teveel techniek die kapot kon. ik had er geen plezier aan. Nu heb ik een 24 voets Hallberg Rassy (Misil) en ik ben helemaal in mn nopjes. Ook al is het een klein een 'onderhoudsarm' scheepje ben ik al 3 jaar bezig om m stukje bij beetje beter te krijgen. Bij deze boot heb ik echt het idee dat ik weet wat ik in mn handen heb en dat het veilig is. Ook valt het me op dat als het wat harder waait, het vaak de kleinere scheepjes zijn die door zeilen. Veel van die grote schepen zie je dan de motor starten. Of mijn boot het beter doet in grote brekers weet ik niet maar dat ie goed zeewaardig is doordat ik het onderhoud goed bij kan houden dat is een ding dat zeker is. En wat n genot om te zeilen!

Hoi

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 09 apr 2020 07:35 #1144797

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Ik volg op YouTube al een tijdje de Wave Rover, een Canadees die met een Contessa 26 de wereld om zeilt. Vorig jaar vertrokken vanaf de Canadese oostkust naar de Azoren. Toen naar de Canarische eilanden om daar vandaan de passaatroute te pakken naar Panama. Hoe heet verder gaat weten we (nog) niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 09 apr 2020 09:37 #1144835

Ja, dat YouTube kanaal van Wave Rover is inderdaad leuk. Ook leuk om te zien hou hij zijn eigen windvaan stuurautomaat heeft genaakt (trim-tab principe). Lijkt het best aardig te doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl