Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wilhelminadorp > Maurik

Wilhelminadorp > Maurik 28 dec 2014 08:31 #582698

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Hallo, in juni zou ik van Wilhelminadorp (Oosterschelde) baan Maurik moeten varen
Ik weet dat het grootste deel op de motor zal zijn.
Is de route via de bieschbos te doen of niet?
Hoe lang doe ik er ongeveer over ?
Diepgang is 1.45 , hoogte ongeveer 13m

Ik ga er naartoe voor een meeting van een ander forum en sleep m'n snelle rib mee :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 28 dec 2014 08:40 #582700

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Dat ga je met 13m hoogte niet redden. De lekbrug bij Vianen is ca 9m hoog en de brug over de Prins bernhard sluis is ook te laag. Hoe dan ook zal je moeten strijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 28 dec 2014 09:33 #582710

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Helemaal juist de A2 is de meest oostelijke grens met 13 meter.
Met je hoogte en diepte kan je prima door Biesbosch, de halve winterberging in Drimmelen doet dat om naar Zeeland te gaan maar jij komt niet in de Biesbosch, Moerdijk is te laag ook voor ons.
Wij varen Dordtse Kil Dordrecht Papendrechtse en Baanhoekbrug Werkendam Biesbosch Drimmelen, eenmaal op de Merwede heb je in de Biesbosch niets meer te zoeken.
Via Noord Lek op kan ook maar ja de A2 bruggen....


Edit: mogelijk als er niet te veel water is kom je wel onder de bruggen door met 13 meter... Maar dat moet je goed uitzoeken en ook de verwachte waterstand in de gaten houden!
Laatst bewerkt: 28 dec 2014 10:49 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 28 dec 2014 21:33 #582881

Logischerwijs vaar je via het Hollands Diep. Bij de kruising met De Kil kun je nagaan of het net gaat bij de Moerdijkbruggen. Ik verwacht van niet, maar op het laagste moment van LW misschien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 28 dec 2014 23:51 #582891

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Nee, de Moerdijkbruggen kan je met een masthoogte van 13 meter vergeten: de bruggen zijn 9 meter hoog. Er moet heel veel water weg zijn, wil je daar nog onderdoor kunnen!

Je moet dus de Kil op en dan via Dordt naar de Noord, dan rechtsaf de Lek op. En dan wordt het inderdaad spannend bij o.a. de spoorbrug bij Culemborg. Die heeft heel soms een doorvaarthoogte van 13 meter. Reden voor een kennis van me om een meter van zijn mast af te laten zagen, maar dat zal voor fpricken niet helemaal een goede oplossing zijn, denk ik zo :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 29 dec 2014 10:38 #582947

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Als er zoveel water weg is dat je onder de Moerdijk kan met 13 meter zal je wel aan de grond lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 29 dec 2014 11:22 #582962

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De Prins Bernhardsluis heeft niets met de route naar Maurik van doen. Je hoeft alleen Hagestein op te schutten. Ik ga ervan uit dat je beneden Amerongen blijft.....

De bruggen over de Lek zijn in principe Rijnvaarthoogte. Misschien dat het net aan gaat met een normale waterstand.. Normaal gesproken staan de stuwen erin en komt het water op de Lek en Nederrijn niet echt hoog.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 29 dec 2014 11:53 #582971

Houdt er wel rekening mee dat je op de Lek nog tot de eerste stuw bij Hagestein door het getij wordt beinvloed.Bij Hagestein is dat zelfs nog tot 1,5 meter verschil.( op de Navionics kaart staan ook de getijden op de lek).
De opgegeven brughoogtes zijn t.o.v. NAP en zeggen dus niet zo veel over de werkelijke brughoogtes zonder de getijdegegevens en de afwijkingen van de waterstanden op de Lek.
Best een hoop gereken dus.
Ad
Laatst bewerkt: 29 dec 2014 11:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 29 dec 2014 17:37 #583072

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Is in principe niet zo moeilijk dat uitrekenen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 29 dec 2014 18:48 #583095

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Al gedacht aan de waterkaarten van de ANWB? Daar staan alle brughoogten en waterdiepten etc op. Aan de hand van de kaarten kun je de afstanden bepalen en met een ( gemiddelde ) vaarsnelheid van bijv 5 km/uur kun je de benodigde tijd uitrekenen. Je hebt dan een vaarplan en je zult zien hoe handig dat onderweg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 29 dec 2014 18:57 #583100

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Ik lag deze zomer vermomd als motorboot in de haven van Culemborg. Daar verbaasde ik mij er over dat er flink wat zeilboten lagen met hoge masten. Desgevraagd lieten clubleden mij weten dat het de meeste tijd goed mogelijk is om met een masthoogte tot wel 13 meter daar in de haven te komen. Men gaat van daaruit alle zomers met staande mast naar Zeeland e.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 17 feb 2015 02:11 #597797

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
martinw schreef :
Ik lag deze zomer vermomd als motorboot in de haven van Culemborg. Daar verbaasde ik mij er over dat er flink wat zeilboten lagen met hoge masten. Desgevraagd lieten clubleden mij weten dat het de meeste tijd goed mogelijk is om met een masthoogte tot wel 13 meter daar in de haven te komen. Men gaat van daaruit alle zomers met staande mast naar Zeeland e.d.
Bedankt, had het antwoord pas nu gezien ;-)
Desnoods de mast even wat laten zakken bij de bruggen kan ook natuurlijk nog...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 17 feb 2015 07:26 #597810

Afgelopen jaren heb ik onderstaande route gevaren met 2 verschillende configuraties.
Startpunt is Culemborg, bestemming Oosterschelde.

3 jaar geleden zonder mast, diepgang 1,80 meter.
Hierdoor geen hoogte belemmering dus veel mogelijkheden.
We zijn gaan varen Lek, de Noord, Dorcrecht bij "de Ark van Noch" de Biesbosch in. Een hele mooie route, qua diepgang ook goed te doen. Er is wel spraken van getijde water dus hou je diepgang in de gaten. Bij de Ottersluis aan de Merwedekant overnacht, niet in de Biesbosch, verval is meer dan 80 cm en dat wilde ik niet gokken. Vanaf de Ottersluis naar Drimmelen, daar overnacht. De volgende dag van Drimmelen door de Biesboch naar de Merwede (ook een hele mooie route). Vanaf de laatste sluis in de Biesbosch naar de Merwede toe overgestoken naar de hele kleine jacht sluis van Gorinchem, dan dwars door Gorinchem naar de Linge. Vanaf de Linge naar het Merwede kanaal (Arkel, Vianen)Bij vianen door de Komsluis de Lek op naar Culemborg.

Het jaar erop stond de mast erop en is de masthoogte de beperking (13 meter doorvaart hoogte excl de marifoon antenne)

De spoorbrug van Culemborg is de laagste van de 3 bruggen naar de Noord. Bij 3 NAP kun je net onder de brug door, (excl marifoon antenne als die boven je mast uitsteekt) Sluis Hagestein geen probleem, Brug onder de A27 is ruim 14 meter, Brug Vianan (A2) ook voldoende hoogte. (Spoorbrug Culemborg is dus je beperkende factor.)
Tot aan de spoorbrug van Dordrecht heb je geen wachttijden. Vanaf Dordrecht wachttijden bij Dordrecht en Alblasserdam (ook Spoorhefbrug) bij geheven toestand ruime hoogte. Dan de Dordse Kill op.

Ga je vanaf Maurik de Rijn op (Sluis Amerongen) dan kun je de route Waal pakken. (die route ken ik overigens niet zo goed) Je komt dan uiteindelijk op de Merwede en dan op de Noord. Dordrecht/Alblasserdam zie eerder beschreven. Vanaf de Merwede ter hoogte van Gorinchem zou je de Biebosch in kunnen maar...dan kom je ergens in de buurt van Drimmelen / Lage Zwaluwe voor de Moerdijkbrug uit en die is ca 10 a 11 meter doorvaart. Je zit dus aan de verkeerde kant van de Moerdijkbrug om dan in de jachthaven de Kill af te meren (als je daar moet zijn) Ik weet wel dat in de Bieschbosch nog een aantal kleine jachthaventjes zijn die dus aan de Dordrechtkant van de Moerdijkbrug liggen. Dus..afhankelijk waar de eindbestemming ligt heb je wat keuzes.

Maurik via Amsterdam Rijnkanaal naar Tiel (Waal) lijkt mij geen goed plan,..waterkeringen van Rijkswaterstaat staan ertussen, ik weet niet wat de doorvaarthoogte daarvan is en of dat er doorvaarten van 13 meter tussen zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 17 feb 2015 12:18 #597883

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De optie eerst de Nederrijn opvaren (opschutten in Amerongen en Driel) en dan verder opvaren langs Arnhem , om vervolgens bij Pannerden weer de Waal af te gaan vanwege de hoge bruggen lijkt me wel heel omslachtig. Als ik je goed begrepen heb...
Dat is heel ver varen hoor. Meer dan 9 uur de Waal af denk ik, met een klein bootje. Een schip gaat wat harder, dat is 7 uur vanaf Nijmegen zover ik nog weet, vanaf Pannerden weet ik niet..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 feb 2015 17:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 17 feb 2015 12:25 #597890

Fly tour,..je hebt het idd correct begrepen maar...ik schrijf even de mogelijkheden vanuit Maurik. Hij kan dan zelf de vorens en tegens afwegen of de lol van bepaalde routes.
Ik ga altijd via Hagestein, de Noord en dan de Dortse Kill naar de zeeland bestemming.
De Lek / de Noord en dortse kill vind ik overigens wel de meest saaie stukken van mijn vakantie. (weinig zeilen, veel motoren) eerste overnachting pak ik dan bij WSV de Kill om dan de volgende dag door te varen naar Willemstad/Bruinisse.
Komend jaar ga ik kijken of dat ik sneller kan varen via Vianen, gekanaliseerde Merwede, linge en dan bij Gorinchem via de Jachtsluis de Merwede op. Volgens mij scheeld dit aanzienlijk in afstand om bij het spoorbrug van Dordrecht te komen. De gekanaliseerde Merwede en linge zijn qua diepgang geen probleem, evenmin de doorvaarhoogte (alle bruggen worden op afstand bediend). Bediening geschied op basis van melding via VHF kanaal of 06 nummer. de brugwachter laat je eigenlijk nooit (lang) wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 17 feb 2015 12:30 #597895

fpricken schreef :
martinw schreef :
Ik lag deze zomer vermomd als motorboot in de haven van Culemborg. Daar verbaasde ik mij er over dat er flink wat zeilboten lagen met hoge masten. Desgevraagd lieten clubleden mij weten dat het de meeste tijd goed mogelijk is om met een masthoogte tot wel 13 meter daar in de haven te komen. Men gaat van daaruit alle zomers met staande mast naar Zeeland e.d.
Bedankt, had het antwoord pas nu gezien ;-)
Desnoods de mast even wat laten zakken bij de bruggen kan ook natuurlijk nog...

Quick en dirty als je de mast niet wil strijken bij bruggen en ook niet wil wachten, google even op "spoorbrug Culemburg en mast te hoog" als je het You Tube filmpje gezien hebt,...in Culemborg zijn er altijd wel gekken die je zo willen helpen waaronder ik ;-) (bootnaam Yara via de Marifoon)

Ook zag ik ergens een you tube filmpje van een 2 master ergens in de US die aan beide masttoppen een puinzak in de val had hangen die vol water werden geschept. door dit gewicht werd de boot al varende scheef getrokken zodat het ruim onder lage bruggen door kan....ik heb nu dus een verkleinde puinzak aanboord, dit gaat heel veel sneller dan een dubbele spieboom bok en takels.
google maar even op "brug te laag mast te hoog"
Laatst bewerkt: 17 feb 2015 12:32 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 17 feb 2015 13:22 #597913

Ja , deze maar die hadden we al een paar keer.
Eigenlijk helemaal geen slecht idee. :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 17 feb 2015 15:19 #597937

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
De Optimaal schreef :

Quick en dirty als je de mast niet wil strijken bij bruggen en ook niet wil wachten, google even op "spoorbrug Culemburg en mast te hoog" als je het You Tube filmpje gezien hebt,...in Culemborg zijn er altijd wel gekken die je zo willen helpen waaronder ik ;-) (bootnaam Yara via de Marifoon)}

Heb het filmpje bekeken, maar zou mij toch te spannend zijn. Bovendien een schip van 6 ton?
Maar mijn masthoogte inclusief antenne is 12,80. Moet dus bij een normale waterstand kunnen. Er zit gelukkig wel een peilschaal op deze brug. Dus Yara bedankt voor de tip, maar als ik er nog eens kom doe ik het alleen als ik er onderdoor kan.
Laatst bewerkt: 17 feb 2015 15:21 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 17 feb 2015 17:10 #597962

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De Optimaal schreef :
Fly tour,..je hebt het idd correct begrepen maar...ik schrijf even de mogelijkheden vanuit Maurik. Hij kan dan zelf de vorens en tegens afwegen of de lol van bepaalde routes.
Ik ga altijd via Hagestein, de Noord en dan de Dortse Kill naar de zeeland bestemming.
De Lek / de Noord en dortse kill vind ik overigens wel de meest saaie stukken van mijn vakantie. (weinig zeilen, veel motoren) eerste overnachting pak ik dan bij WSV de Kill om dan de volgende dag door te varen naar Willemstad/Bruinisse.
Komend jaar ga ik kijken of dat ik sneller kan varen via Vianen, gekanaliseerde Merwede, linge en dan bij Gorinchem via de Jachtsluis de Merwede op. Volgens mij scheeld dit aanzienlijk in afstand om bij het spoorbrug van Dordrecht te komen. De gekanaliseerde Merwede en linge zijn qua diepgang geen probleem, evenmin de doorvaarhoogte (alle bruggen worden op afstand bediend). Bediening geschied op basis van melding via VHF kanaal of 06 nummer. de brugwachter laat je eigenlijk nooit (lang) wachten.

Gekanaliseerde Merwede?
Het Merwedekanaal bedoel je?
Ik geloof dat daar vaste bruggen liggen, het begint al bij Vianen.. :evil: :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 feb 2015 17:14 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 18 feb 2015 08:08 #598133

Fly tour,...je hebt gelijk,...Merwedekanaal,...van Vianen naar de linge (Gorinchem)
En nee op het Merwede kanaal kun je gewoon varen met een "hoog" schip,...alle bruggen kunnen opendraaien of opgehaald worden weet ik uit eigen ervaring.
Alleen moet ik bij de Linge even uitzoeken welke aftak ik moet nemen om naar Gorinchem te varen ivm de doorvaarhoogte (er is een vaste brugdeel route en een ophaalbrugdeel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 18 feb 2015 08:42 #598141

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Je hoeft de Linge helemaal niet te pakken, gewoon op het Merwedekanaal blijven, dan heb je bij Gorinchem het 'hoge' gedeelte.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 18 feb 2015 09:19 #598155

stan,

Is deze route (veel) korter en sneller dan de hele lek en "de Noord" afvaren naar Dordrecht ? Van Culemborg naar Dordrecht vaar ik nu via "de lek" en "de noord" en zoek nu een snellere en kortere route.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 18 feb 2015 10:28 #598178

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
aan allen al bedankt voor het meedenken, nu effe op google maps de route opzoeken :)
ik zet er dan nog een kaartje op in dit topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 18 feb 2015 14:19 #598258

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
fpricken schreef :
aan allen al bedankt voor het meedenken, nu effe op google maps de route opzoeken :)
ik zet er dan nog een kaartje op in dit topic

on-line tooltje gebaseerd op google maps: sailplanner
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wilhelminadorp > Maurik 18 feb 2015 14:53 #598264

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De Optimaal schreef :
Fly tour,...je hebt gelijk,...Merwedekanaal,...van Vianen naar de linge (Gorinchem)
En nee op het Merwede kanaal kun je gewoon varen met een "hoog" schip,...alle bruggen kunnen opendraaien of opgehaald worden weet ik uit eigen ervaring.
Alleen moet ik bij de Linge even uitzoeken welke aftak ik moet nemen om naar Gorinchem te varen ivm de doorvaarhoogte (er is een vaste brugdeel route en een ophaalbrugdeel)

Bij Vianen ligt de A2 over het Merwedekanaal heen en Vlakbij Lexmond de A27, dus dat kan je vergeten met staandemast. Vrachtschepen kunnen er wel door uiteraard omdat ze minder hoog zijn...

Ik vraag me trouwens af of het veel uitmaakt om via dat kanaal te varen. Om te beginnen blijf je een heel eind oostelijker weg totdat je op het grote water bent. Daarbij komt ook nog eens dat je her en der een brug hebt die open moet, kost ook tijd. Je moet sowieso de mast al strijken, ook een hoop werk extra, als het al kan. Wellicht kom je met je masthoogte ook nog in de knoop met de bruggen over de Beneden Merwede, die moeten dan weer open enzovoort..
Je moet ook nog 2x extra schutten via het MWkanaal, kost ook tijd.

Vanaf WijkbDst./Maurik de Lek afvaren naar de Noord toe, heb je geen obstakels op Hagestein na, en wanneer je een goed tij hebt na de stuw, vlieg je de rest van de Lek af. Als je zorgt dat je bij de kentering naar vloed toe ongeveer bij Krimpen ad Lek bent, of als de vloed al bijna begint te lopen, dan heb je stil water of al wat stroom mee op de Noord, en zeker mee op de beruchte :evil: KIL.

Ik zou voor de Lek-route gaan. Het is best redelijk varen daar, zo saai is dat nou ook weer niet..
En ja, anders een jachthaven in de Delta zoeken in plaats van zo ver binnenlands.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 feb 2015 15:15 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl