Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Helgoland en shipping lanes

Helgoland en shipping lanes 31 mei 2010 08:05 #130005

Hoi allen,

Zaterdag begint onze vakantie, bestemming waarschijnlijk duitse wadden, en misschien Helgoland.
Hoe zit het met de Shipping lanes die je over moet, of mis je die net als je vanaf Wangerooge vaart?
Op de kaart zie ik ze geloof ik net eindigen daarboven.
Zijn er nog 'oversteekplaatsen' zoals bij de maasmond?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Helgoland en shipping lanes 31 mei 2010 08:49 #130027

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Zou allemaal op de kaart moeten staan.

Een paar jaar geleden dat gebied gevaren; ik kan me niet herinneren dat er een specifieke oversteek plaats of verkeerscentrale was.
Haaks oversteken, dat is het belangrijkste. De boetes zijn enorm!
Als haaks niet bezeild is, dan zo hoog mogelijk en regelmatig overstag. Zo zat het geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Helgoland en shipping lanes 31 mei 2010 09:01 #130035

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Als je langs de Nederlandse en Duitse wadden naar het oosten zeilt in de ITC (de zone tussen de kust en de TSS bestemd voor kleinere boten) houdt de TSS na het laatste waddeneiland (ik dacht Wangeroog) op. Vanaf dat punt kan je richting Helgoland gaan varen, grofweg noord. Je hoeft dan geen TSS over te steken. Kijk wel uit, bij het ophouden van de TSS gaat het verkeer uit de TSS verschillende kanten uit en is de situatie dus eigenlijk gevaarlijker dan in de TSS.

Ik ben overigens afgelopen weken wel 10 keer verschillende TSS'en en Deep Water Lanes overgestoken, nooit een probleem gehad. Wel op 90 graden kompaskoers oversteken en vreselijk goed uitkijken. Het schijnt wel dat de duitse kustwacht veel moeilijker doet dan de nederlandse en engelse, dus goed om twee dingen te doen:
- 90 graden kompaskoers oversteken
- in je routeplanning dit al als aparte stap opnemen, zodat je kunt aantonen dat je dit van plan was en het ook doet.

Succes en veel vaarplezier, ik vind Helgoland erg leuk om aan te leggen!

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Helgoland en shipping lanes 31 mei 2010 14:53 #130152

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Blijf in Duitsland een paar NM van snelweg af, de Duitsers hebben daar een gruwelijke hekel aan als je met je jacht daar dicht bij of in komt.
Kost zo maar 500 euries. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Helgoland en shipping lanes 31 mei 2010 15:05 #130164

  • henkm
  • henkm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 98
Sluit me grofweg bij Erik aan.

Route boven Ost-Friesische Inseln alleen oversteken vanaf de TG1EMS NW van Borkum OF vanaf de TG19/Weser2 N van Spiekeroog.
Voor de laatste ton geldt dat je die, komend vanuit het Zuiden, bakboord moet laten liggen (en vanaf Helgoland natuurlijk stuurboord).

Helgoland is op zich makkelijk te doen vanaf Norderney, Langeoog, Spiekeroog of Wangerooge.
Maar: het probleem is niet de heenreis, maar zeker weten dat je op de terugreis ook goed weer en een aanvaardbare golfhoogte hebt.
De Duitse Bocht loopt daar 'dood' tegen de Nord-Friesische Küste, en Westelijke winden hebben een enorm strijkvlak om de golven juist daar op te bouwen.

Vanaf boven Wangerooge komt al het verkeer vrij uit de shipping lanes (1 Oost en 1 West), dat allemaal de Jade, Weser en Elbe op en af wil. Opletten, opletten!

Op Helgoland zul je in pakjes langs de ka moeten gaan liggen. De verenigingsjachthaven is meestal vol. Die pakjes kunnen tot 25 boten dik zijn. De eerste keer misschien beangstigend, later wen je er aan. Ik lig daar liever op nr. 15 als in een NL-haven op 3, omdat op Helgoland iedereen eraan gewend is, en keihard *moet* meewerken als jij er op een onmogelijk tijdstip tussenuit wilt. Officiëel is het zelfs zo dat er dag en nacht iemand aan boord moet blijven.
De kade zelf kent geen (water, electriciteit, wc) voorzieningen.
Water en diesel tanken bij
Rickmers, een haventje verderop.

Andere link die van belang kan zijn voor de Duitse wadden en zeegaten: http://www.filo.nl/users/oostwant/duitsediepten.php

vrgr henkm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Helgoland en shipping lanes 31 mei 2010 21:14 #130343

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Haaks oversteken op kompas is inderdaad de manier om zo snel mogelijk aan de andere kant te komen. Echter de Duitsers zien je op de radar dan schuin oversteken en dan worden ze boos. Dus haaks op de GPS oversteken, ook al is het langer varen!

Heb verder overigens niets met Helgoland, je moet er een keer geweest zijn, dat wel. Maar daarna gewoon meteen doorhalen naar Thyborun, 2 keer 1 nacht doorvaren is uiteindelijk veel vermoeiender dan in 1 keer die kant op.

Over dat 30 dik stapelen, dat is alleen maar leuk, was ook altijd de charme van Vlieland voor de verbouwing. Lag alles net wilde een boot langs de steiger en dicht bij de wal ertussenuit, heerlijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl