Sluit me grofweg bij Erik aan.
Route boven Ost-Friesische Inseln alleen oversteken vanaf de TG1EMS NW van Borkum OF vanaf de TG19/Weser2 N van Spiekeroog.
Voor de laatste ton geldt dat je die, komend vanuit het Zuiden, bakboord moet laten liggen (en vanaf Helgoland natuurlijk stuurboord).
Helgoland is op zich makkelijk te doen vanaf Norderney, Langeoog, Spiekeroog of Wangerooge.
Maar: het probleem is niet de heenreis, maar zeker weten dat je op de terugreis ook goed weer en een aanvaardbare golfhoogte hebt.
De Duitse Bocht loopt daar 'dood' tegen de Nord-Friesische Küste, en Westelijke winden hebben een enorm strijkvlak om de golven juist daar op te bouwen.
Vanaf boven Wangerooge komt al het verkeer vrij uit de shipping lanes (1 Oost en 1 West), dat allemaal de Jade, Weser en Elbe op en af wil. Opletten, opletten!
Op Helgoland zul je in pakjes langs de ka moeten gaan liggen. De verenigingsjachthaven is meestal vol. Die pakjes kunnen tot 25 boten dik zijn. De eerste keer misschien beangstigend, later wen je er aan. Ik lig daar liever op nr. 15 als in een NL-haven op 3, omdat op Helgoland iedereen eraan gewend is, en keihard *moet* meewerken als jij er op een onmogelijk tijdstip tussenuit wilt. Officiëel is het zelfs zo dat er dag en nacht iemand aan boord moet blijven.
De kade zelf kent geen (water, electriciteit, wc) voorzieningen.
Water en diesel tanken bij
Rickmers, een haventje verderop.
Andere link die van belang kan zijn voor de Duitse wadden en zeegaten:
http://www.filo.nl/users/oostwant/duitsediepten.php
vrgr henkm