Ja, en 112 doet het op minimaal 90%, omdat-ie daarvoor de gezamelijke dekking van alle providers gebruikt, niet alleen maar die van je eigen provider. Zeker langs de kust varend kom je reeel gezien niet zomaar buiten bereik. Wel kan het netwerk soms overbelast zijn op mooie watersportdagen, maar ook daar heb je in geval van een 112-oproep geen boodschap aan: die krijgt overal voorrang op.
Natuurlijk doet een GSM het wel wat minder in verzopen toestand, dus je dient wel een goeie manier te hebben om 'm droog en aan boord te houden, ook als er eens een golf op een plek slaat waar ie eigenlijk niet had mogen komen. Het is wat onhandig als de reden van je noodoproep diezelfde noodoproep onmogelijk maakt zegmaar.
Ik heb ooit eens op een wsv een volgelopen huurbak binnengesleept zien worden. Wat daar tijdens en na het leegpompen allemaal druipend uit de kuipvakken gevist werd... van walkmans tot telefoons, boeken, tassen niet-meer-zo-droge kleding en zelfs een complete hifi installatie op batterijen, met losse speakers... allemaal verzopen. De opvarenden zagen er de humor nog wel een beetje van, wij des te meer
Het grootste probleem van het IJsselmeer is dat hulp wat verder weg is (de "sociale controle" op druk binnenwater is sterk!) en het feit dat het er in zeldzame gevallen flink kan spoken onder buien of zulks. Vergis je ook niet in de wind: die is er vrijwel altijd zeker 1 bft harder dan op klein water, omdat het zo'n groot open stuk is.
Voor de rest is het echt niet anders dan de Friese meertjes, behalve dat het veel minder druk is, vaart veel relaxter. In die drukte heb je meer 'boothandling' vaardigheden nodig om alles te ontwijken dan op het IJsselmeer. Aan de andere kant kun je op het IJsselmeer maar beter gewapend zijn met ervaring met reven en andere technieken om met een overdaad aan wind en golven om te gaan, plus goede zeilkleding tegen het overkomend water. Iets ander soort boothandling dus.
Maar de beleving van tegenwoordig dat je een 32+ voeter, jaren ervaring, vuurpijlen, marifoon, EPIRBs en alle papieren nodig hebt om je verder dan een kwartiertje van je thuishaven te wagen vind ik wel een
beetje overdreven hoor.
Toch moet je ook geen "piepers" (als bemanning) aan boord hebben, dan wordt het heel vervelend aan boord als je nog een paar uur te gaan hebt. Aankomen met een "dit nooit meer" gevoel bij jezelf of bemanning is heel vervelend.
Het flauwe van al die waarschuwingen, is dat het er 95% van de tijd bij relatief licht weer super makkelijk is. Zoek je licht weer uit wat ook werkelijk zo blijft, dan zul je denken "is dat nou alles?". En misschien wel terecht.
Maar nogmaals : houd er rekening mee dat het 'buitengaats' altijd een flink stuk harder waait dan 'binnen'. Daar verkijk je je echt snel op.
Zo te horen neem je zelfs een ervarener zeiler mee, dat geeft ook wat rust aan boord natuurlijk.
Zo kun je het IJsselmeer makkelijk aan zou ik zeggen. 't is de Pacific niet.