Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: E-Distribution Solution

E-Distribution Solution 06 apr 2022 16:56 #1382040

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
Plan is om elektrisch (inductie) te gaan koken.
Gasbun eruit waardoor ik een grote bakskist erbij krijg.
Daarvoor dus nieuwe lithium accu's aangeschaft.
Een Arch bouwen voor oa. grote zonnepanelen, zie dit draadje

De elektrische installatie op en rond de hoofdschakelaars, 0V, 12V engine en 12 V service, is mij al jaren een doorn in het oog.
Neem de accu's er gaan en komen kabels aan op beide zijden van deze accu, dat is niet zoals het hoort.
Ik heb het destijds met het plaatsen van de nieuwe accu's zo gelaten met in het achterhoofd "dat moet ik nog eens aanpakken".
Bovendien zit er een hoop extra lengte in de kabels die niet nodig is.



Met de aanschaf van 12 304 Ah EVE lithium cells via de inkoopactie op dit forum moet de boel zowiezo omgebouwd worden, een mooie gelegenheid dus.

Ook een goede gelegenheid om het schakelpaneel zelf aan te pakken, als ik nu uit m'n mandje stap gebeurt het nogal eens dat ik per ongeluk tegen zo'n schakelaar aankom en deze ongewild uitzet.
Bovendien zijn de bestaande hoofdschakelaars niet geschikt voor >300A.



Deze 12 Lithium cells worden opgebouwd tot 3 x 4 cellen. 3 aparte 12v accu dus met ieder zijn eigen BMS en zekering. Iets afwijkend dus van wat gangbaar is, 8 of 16 cellen samengebouwd tot 1 pakket.
Maar met 3 aparte accu heb ik wat meer redundantie.

De start accu (AGM) blijft gewoon zitten. Er komt een DC/DC 1600TS bij te hangen voor het laden van de lithium accu's tijdens het motoren.
De boegschroef accus (2x75 AH AGM blijven ook gewoon zitten die worden in de nieuwe opzet geladen met een Orion smart DC/DC 18A.

Dit gaat de komende 2 wkn allemaal ingebouwd worden.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 06 apr 2022 17:51 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 06 apr 2022 18:52 #1382078

Ik ben benieuwd :)

Waarom heb je niet gekozen voor een 36 V systeem, aangezien je mee gaat koken? Dat scheelt aanzienlijke investeringen kabeldiameter, je BMSsen, SoC monitoring en schakelcomplexiteit lijkt mij. Wel heb je een aangepaste MPPT regelaar nodig. Je zult hier over nagedacht hebben; ben benieuwd naar je redenatie.
Laatst bewerkt: 06 apr 2022 18:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 07 apr 2022 19:00 #1382267

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
36V was natuurlijk een mogelijkheid geweest.
Maar alles moet dan weer terug naar 12v...
SOC monitoring zie ik niet als probleem met 3 accu's parallel.
Kabeldiamater; ja, maar het zijn korte lengtes.
BMS'en; dat ontloopt elkaar niet vwb prijs, 500A BMS ~400 E 3 x 150A BMS 360 E.

Voordeel, vind ik, met de opzet die ik voor ogen heb is meer redundantie, als 1 accu om wat voor reden dan ook problemen geeft heb ik er nog 2 over.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 07 apr 2022 19:22 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 17 apr 2022 21:03 #1384451

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
Afgelopen week weer een stukje verder gekomen met de ombouw.
De oude accu's verwijderd (73kg per stuk, oef...) Ter vergelijking oude situatie 2x260Ah = 146 kg nieuwe situatie wordt 3x302Ah = 66kg

Tevens alle overtollige kabels verwijderd.
Dat leverde een aardig hoopje koper op...

en ruimte
Voor;


na;


In de nieuwe situatie komt er een nieuw frontpaneel, zie ontwerp hieronder.



De nieuwe hoofdschakelaars worden remote bediend en zijn bi stabiel. ze kunnen overigens ook direct op de schakelaar zelf bediend worden.



De hoofdzekeringen voor de accu's zijn van de 187 serie 200A van Blue Sea systems.



Voorde bus-bars heb ik 20x10mm koper rail (500A) aangeschaft. Daar M8,M6 en M5 draad ingetapt. Voordeel van zelf maken is hier vooral dat het precies op maat kan en het is bovendien goedkoper dan een kant en klaar exemplaar.
Om het met "kale" koper te beschermen heb ik de rail vernikkeld.
Ik heb daar kant en klare nikkelelektrolyt voor gekocht (Dr Galva) met nikkel elektrode.
De koperen rail (-) met de nikkelelektrode (+) hang je in de nikkelelektrolyt, zet er 5,5 Volt op bij 0,3 tot 0,5 A voor ongeveer een half uur en je krijgt er een vernikkelde rail voor terug.



Linkerhelft voor behandeling, rechterhelft na behandeling.

Tot zover weer even, komende week het vervolg.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 07:54 #1384477

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Goed werk! we volgen het.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 08:50 #1384486

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Solution schreef :
Plan is om elektrisch (inductie) te gaan koken.
Gasbun eruit
Goed plan! Ik kookte al jaren electrisch voor ik aan boord ging wonen. Het eerste wat ik zo'n 15 jaar geleden deed, was het gas van boord en weer electrisch gaan koken, maar deze keer inductie. Heb via m'n VictronQuattro-omvormer altijd 230V dus kopen en aansluiten was een makkie en het bevalt me nog steeds uitstekend.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 08:55 #1384489

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Solution schreef :
In de nieuwe situatie komt er een nieuw frontpaneel, zie ontwerp hieronder.

Aannemende dat dat een eigen ontwerp is, waarom dan niet gewoon Nederlandse teksten?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 18 apr 2022 08:57 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 09:05 #1384490

@ Solution ik vond je plaat een mooi stukje werk, ik zou ook nog zoiets willen gaan doen. Ik kijk daar door met veel aandacht daar door viel het mij op dat je start accu geen redundantie heeft. Maar bij wijze van spreken je lier uccu wel. Is dit vergeten of verwacht je gewoon bewust nooit problemen met de start accu.
Of heb je een motor met handstart mogelijkheid? Of sla ik ergens de plank mis?


Groet mark.





Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 18 apr 2022 11:03 #1384507

Gerard schreef :
Solution schreef :
In de nieuwe situatie komt er een nieuw frontpaneel, zie ontwerp hieronder.

Aannemende dat dat een eigen ontwerp is, waarom dan niet gewoon Nederlandse teksten?

Engels is veel mooier.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 01 mei 2022 20:57 #1387996

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
Was even stil maar ondertussen niet stilgezeten...

Het accupack, 3 x 12V, ingebouwd.
Bovenop een perspex paalt van 8mm waar de BMS'en opgeschroefd zitten.



Alle sensordraden voor het meten van de afzonderlijke cellen zitten aangesloten op terminals op de zijkant.
Hierop zitten de meetdraden van de BMS aangesloten en ook de meetdraden van de aparte Heltec balancers.



Deze extra balancers heb ik erop gezet omdat de Daly BMS met zeer lage stroom, <150mA, balanceert. De Heltec balanceert met engine amperes. Indien nodig kan ik de Heltec aanzetten met een knop op het paneel.



Ook de "0" distributie is klaar.



Het kleine distributie kastje ervoor heb ik erbij gezet omdat de Cerbo, Shunt en de Webasto zogenaamde ïn line" zekeringen hebben. dat werkt naturrlijk wel maar in geval van een storing moet je tussen de dradenbundels gaan zoeken naar deze zekering(en). Op deze manier in het mooi overzichtelijk.

OOk de + distributie is klaar, zit mooi ver (tegenover) verwijderd van de "0". dus per ongeluk sluiting maken met een schroevendraaier oid is niet mogelijk.



De DC DC converter is ook gemonteerd op het enige plekje wat nog over was...



Daar vlakbij zit een temperatuur sensor gemonteerd en een 2e sensor op de dynamo, deze temperaturen kan ik uitlezen op het Cerbo display.



Dit heb ik gedaan om vooral de temp. van de dynamo in de gaten te houden bij stationair toerental omdat de dynamo dan de minste koeling heeft.
De DC DC converter (TS1600) heb ik vooralsnog ingesteld op een max. output van 25 ampere.
Als de temp. van de dynamo het toelaat kan ik het amperage langzaam verhogen.

Tot zover weer even.
Volgende stap zal de test zijn met stationair toerental en de temperatuur van de dynamo.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 02 mei 2022 08:36 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 02 mei 2022 08:09 #1388066

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
M.b.t. je perspex plaat waar je BMSsen op zitten:
In geval van overmatige hitte, hoe lang is het functie behoud van perspex? Voordat je BMSsen op de accupolen zakken ( en mogelijk sluiting maken)?

Ik zou zelf dan b.v. trespa overwegen als je iets isolerends wil hebben.
Überhaupt is het begrip functiebehoud (bij brand) een wereldvreemd begrip in de pleziervaart.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 02 mei 2022 08:23 #1388074

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Dit alles roept bij mij een ongezonde dosis jaloezie op :dry:
Erg mooi gemaakt allemaal.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E-Distribution Solution 02 mei 2022 08:35 #1388081

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
Calidris schreef :
M.b.t. je perspex plaat waar je BMSsen op zitten:
In geval van overmatige hitte, hoe lang is het functie behoud van perspex? Voordat je BMSsen op de accupolen zakken ( en mogelijk sluiting maken)?

Ik zou zelf dan b.v. trespa overwegen als je iets isolerends wil hebben.
Überhaupt is het begrip functiebehoud (bij brand) een wereldvreemd begrip in de pleziervaart.

Goed punt, maar daar heb ik over nagedacht.

Waar komt de overmatige hitte vandaag?
Mogelijk flinke brand dan ben ik als het goed is al van boord.
Sluiting in een of meerdere accu cellen, dat zou kunnen maar ook dan is het probleem al erg groot.

Overigens schijnt er een brandblusser speciaal voor lithium accu's te zijn.(?)
Het is de bedoeling dat er een aan boord komt naast de schuimblusser die al aan boord is.
Moet ik mij nog even in verdiepen.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl