Afgelopen weekend was de natte training voor aspirant-kwartiermeesters op de
Eendracht.
Ik mocht mee als 'proefvaarder', wat er op neer kwam dat ik oefenmateriaal voor de aspiranten was en aan de lijnen (niet aan de touwtjes) mocht trekken.
Mijn doel was de sfeer en de manoeuvres meemaken als voorbereiding op een eventuele rol als vrijwilliger/stuurman. Als voorbereiding op dit weekend hebben de aspiranten een droge training gehad en al een reis als opstapper meegevaren. Een korte impressie.
Vrijdagavond verzamelden we aan de Lloydkade in Rotterdam. Na een korte introductie volgde een 'familiarisatie' met het schip: waar is alles, waar zit alles.
Zaterdagmorgen om 7 uur gepord, ontbeten, veiligheidsbriefing en het schip zeilklaar gemaakt.
Na de lunch vertrokken richting Scheveningen. Het waaide pittig op de Nieuwe Waterweg, tot 35 knopen op de kop. Bij de paddestoelen konden eindelijk de zeilen omhoog. Bezaan en gereefd schoenerzeil eerst, vervolgens gereefd grootzeil, boomfok en binnenkluiver. De wind werd wat minder, maar het loonde niet meer om meer zeil te zetten. Buitengaats alles gestreken en afgemeerd bij de VC. Na het diner korte presentaties van directie en bemanningszaken.
Zondags om 6 uur gepord, ontbeten en kort daarna waren we weer op zee. Het zeilen zetten ging al iets vlotter en toen enkele malen overstag geoefend. Na de lunch alles gestreken en op de motor weer terug naar Rotterdam. Onderweg daarnaar toe kregen de aspiranten een terugkoppeling, allen nog een maaltijd en rond zevenen was het afscheid nemen. Een leuk en leerzaam weekend!
Bij de Eendracht kent men de volgende functies aan dek:
bootsman - verantwoordelijk voor zeilmanoeuvres plus de normale bootsmanstaken
kwartiermeester - stuurt de wacht aan
kwartiermeester zonder wacht - vgl. volmatroos of A(ble) B(odied Seaman)
aankomende kwartiermeester - vgl. matroos of O(rdinary) S(eaman)
idem - lichtmatroos
trainees of opstappers
Het niveau van de aspiranten liep in mijn wacht nogal uiteen: aspiranten die goed op de hoogte waren en vooral op leidinggeven een stap moesten maken tot aspiranten die de functie van een smeerreep nog niet duidelijk was.
Lijkt het je leuk om en aantal weken per jaar op een tallship te varen?
Vacatures
Wat kost het je? Als crew betaal je per dag € 6 euro voor kost en inwoning en je krijgt € 18,50 aan 'seamiles'. Die miles kun je gebruiken om onkosten te declareren.