Avalon schreef :
Volgens mij zit je niet op de gelcoat, het lijkt eerder er op dat er nog een laagje antifouling er onder zit, die nu zichtbaar wordt.
Zonder dat je de romp boven de waterlijn ziet, lijkt mij dit een al te snelle conclusie. Als de gelcoat boven de waterlijn ook blauw is, kan wat we op de foto zien ook best de gelcoat zijn.
Verder vraag ik me af wat TS bedoelt met "wicking". Naar mijn idee slaat deze Engelse term op een zekere capillaire werking. Het vermogen om vocht op te nemen en te transporteren. Die interpretatie verhoudt zich nogal vreemd tot de conclusie van TS dat wicking wel met plamuur is op te lossen. Als er sprake is van losse glasvezels, die niet goed met polyesterhars zijn geïmpregneerd en daardoor water op kunnen zuigen, dan is het zaak die glasvezels te drogen en alsnog te impregneren met epoxyhars . Impregneren met plamuur gaat niet.
Ik denk toch dat TS met zijn schuren wat osmoseblaasjes heeft opengeschuurd.
Vocht (ook vloeistoffen die niet geheel uit water bestaan noemen we vocht) in of achter de gelcoat kan daar eigenlijk maar op twee manier komen c.q. ontstaan: door water wat door de semi-doorlatende gelcoat (geen enkele gelcoat is volledig waterdicht) dringt en door resten styreen, die niet hebben gereageerd of zijn ontweken (verdampt) tijdens de bouw van de boot en samen met het binnengedrongen water tot osmose leiden.
Dat gezegd hebbende is er nog steeds geen man overboord.
Mijn suggestie: boen het onderwaterschip eens goed af met een mengsel van soda en water (groene zeep kan ook). Goed naspoelen met water. Later drogen. twee dagen is genoeg. Als de vochtplekken die nu zichtbaar waren zich daarna niet mee vertonen en zaak egaal opdroogt, is de boot klaar voor een paar lagen pantsercoat of HB-coating.