Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lamineertechniek gebogen carbon tube

Lamineertechniek gebogen carbon tube 02 apr 2017 21:17 #822944

Ja, heb ik overwogen. Lijkt me lastig mooi in model te krijgen (ook weer een mal voor nodig!) en structureel breekbaar tijdens het lamineren. Ding wordt een meter lang bij slechts 20 mm dikte.

Leuk dat je meedenkt trouwens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 02 apr 2017 21:39 #822955

90 lijkt mij niet nodig voor dit buisje. Wanddikte met jouw schema kom ik niet verder dan 1mm, das net te krap gevoelsmatig.. Ik zou 2xUD en 2xBD doen. De UD tussen de BD. Te zamen met een esthetisch laagje (heb je dan toch nog een beetje 90?) kom je op 1,7mm als je voldoende druk gebruikt. Aan de onderzijde 1 laagje UD extra.

Edit gewicht ca. 240 gram met over de onderste 50cm 1x UD extra en incl. Esthetisch laagje.

Edit 2 uitgaande van 300g UD en 400g BD
Wat dunner BD zou mooi zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 apr 2017 22:08 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 02 apr 2017 21:45 #822957

Dankje. Dan is er een plan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 06:00 #822970

Hoe veel weegt een alubuisje :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 07:29 #822991

Een alu buisje met dezelfde externe afmetingen, stijfheid en gewenste sterkte? Als jij dat nu eens uitrekent? Jij kunt dat volgens mij.

Indien ik dezelfde buis als ik nu gebruik voor de ultrasoon zou gebruiken (22x1.5mm alu) kom ik op 280 g. Maar is dat even stijf bij 1 m lengte? Ik verwacht extra stijfheid bij hetzelfde gewicht door de toepassing van de UD legsels.

Maar zelfs als aluminium even stijf zou zijn, dan nóg voldoet het niet aan de randvoorwaarden van dit project: Het moet in carbon worden - dat is het hele idee.

Zou goed kunnen dat ik het na 2 mislukte experimenten alsnog in aluminium ga doen hoor, maar pas daarná ;) Voorlopig gaat de mast er niet af en dit lijkt mij leuk om thuis mee bezig te zijn.

Vergelijk het met jouw met carbonweefsel bekleedde instrumenten-bar. Dat heeft m.i. ook geen noodzaak. Je zou het net zo goed kunnen coaten met epoxyhars of desnoods een glasweefsel als het extra bescherming moet bieden. Veul makkelijker en goedkoper!
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 07:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 08:33 #823014

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Vergelijk het met jouw met carbonweefsel bekleedde instrumenten-bar
Das wel vergezocht..dat paneeltje kijk je tegenaan maar dat pieleke met vaan zie je amper :whistle:
Evengoed leuk om mee te stoeien. Maak er eerst is een van glas om te kijken wat je allemaal tegenkomt. Noballast laat dat knutselen met hars en draadjes er verdomt simpel uitzien maar in de praktijk valt het echt tegen. Er is veel waar je aan moet denken en het gaat gemakkelijk nèt niet helemaal goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 08:57 #823022

Dat realiseer ik me, en kostbaar is het ook. Een aantal weefsels gaan vanaf een rol van 1m breed, dat hakt er wel in. Ik zit snel op > 150 euro materiaalkosten op deze manier; beetje belachelijk eigenlijk...

Waarom doet bv B&G dit dan wel in carbon als het zo weinig voordelen zou hebben? Mijn gebrek is dat ik niet bij machte ben om composieten door te rekenen: het blijft dus gevoelswerk, hoewel dit draadje een goed beeld geeft hoe de carbon-experts het zouden doen.

Getriggerd door BB is wel duidelijk dat er geen merkbaar voordeel tov alu in gewicht zal zijn. Wellicht stijver, maar daar valt vooraf niets over te zeggen en het alu zou ook best wel eens "stijf genoeg" kunnen zijn. Voor eur 150 euro kun je ook andere dingen verzinnen die lol geven thuis natuurlijk.

Hmmm...
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 09:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 09:07 #823026

Nachtvlinder schreef :
Waarom doet bv B&G dit dat wel in carbon als het zo weinig voordelen zou hebben?

Hmmm...

De voordelen zullen puur op het commerciële vlak liggen :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 09:19 #823030

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 933
Zou een laagje carbon óp een alubuisje niet het gewenste resultaat kunnen geven qua gewicht, stijfheid en looks?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
I will appreciate feedback wether this is a known problem, or the black cloud that appears regularly when I undertake projects on my sailboat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 09:58 #823042

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
98 procent wat van carbon gemaakt is zou ook gemakkelijk van glas kunnen en sterker nog meeste spullen hebben alleen carbonlook, of laag carbongehalte, meestal alleen buitenom wat carbon.
Het is een materiaal dat de ekster in ons wakker maakt en we dichten het magische eigenschappen toe.
Ik durf rustig te stellen dat jouw sprietje net zo goed van glas kan zijn. Het gewicht zal marginaal hoger zijn, de stijfheid wat minder en de terugstelkracht (stugheid)ook maar het is nog maar de vraag of dat wat oplevert. Een minimale grotere diameter vereffend het verschil met carbon.
Wat jij nu aan het doen bent is leuk als vingeroefening voor studenten. Wil je de max, lig dan niet te pielen op deze manier maar gebruik pre-preg volgens de methode in een van de eerste reacties en dan in een autoclaafje en na-curen in een oven. De eigenschappen daarvan zijn pas echt optimaal en serieus beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:07 #823046

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Nabrander:
om de kosten en moeite binnen de perken te houden zonder extra en duur gereedschap en mèt een goede kans op succes doe je als volgt:
Maak een dunwandig pijpje van glasweefsel in de gewenste maat en trek daar een of twee carbonkousjes omheen. Knoepsterk met de gewenste looks B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:20 #823051

Uit mijn refit topic:
Omdat de verfspeciaalzaak geen kleur kent die "35 jaar verschoten gelcoat" heet probeer ik niet eens om een matchende kleur te krijgen. Mijn mastbracket is zwart, dus de console ook. Voor de leuk word het carbonlook.

Ik pretendeer niks.


Die carbon pijpjes maken in de massa is niet zo duur. En inderdaad maar de vraag of het niet deels glas is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:32 #823057

Jammer van het project, maar ik kan het alleen maar eens zijn met de laatste opmerkingen.

Nou, het volgende dan:
Ik buig een dunner alu pijpje (zeg max 12 mm uitwendig) in vorm en lamineer hier omheen in lengterichting een extra mm UD. Fixeren met peelply of krimpkous. Heb ik m'n studentenoefening en toch een composiet pijpje.

Looks maken niet uit op die hoogte idd, bovendien kan epoxy slecht tegen UV dus ik zal het sowiezo moeten lakken.
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 10:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:36 #823059

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Ter info. Het carbon buisje van een NKE wind sensor heeft een wanddikte van 2mm bij een lengte van 1,3m
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:37 #823060

3Noreen schreef :
Ter info. Het carbon buisje van een NKE wind sensor heeft een wanddikte van 2mm bij een lengte van 1,3m

Kon je iets vinden/schatten van de diameter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:40 #823061

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik twijfel of het verstandig is om alu met carbon te mixen.
Carbon is geleidend en vervolgens oxideert de boel dan weg. Leg dan zeker een dun laagje glas tussen dat de twee materialen geen contact hebben. Nergens!
Voor de rest heb je mijn zegen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:41 #823064

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Ter info. Het carbon buisje van een NKE wind sensor heeft een wanddikte van 2mm bij een lengte van 1,3m

Kon je iets vinden/schatten van de diameter?

Meten is weten. Uitwendig 22mm inwendig 18mm. Maar staat ook op de site van NKE.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:42 #823065

Dank voor je zegen, dat was alles wat ik nodig had ;)

Goed idee van dat isolerende tussenlaagje; kan ik deze meteen in bidirectioneel glas uitvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:45 #823067

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Dank voor je zegen, dat was alles wat ik nodig had ;)
Graag gedaan, kleine moeite...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:48 #823069

Ik maak altijd dit vergelijk:

Een matras houdt je gewicht makkelijk toch?

Een rechtop staande spijker ook

Dus door een spijker een matras in te slaan kun jij op het matras liggen én kan er iemand bovenop je liggen :laugh:

Mensen halen sterkte en stijfheid bijna altijd door elkaar.


----

Concreet is dat aluminium nog maar nauwelijks begonnen aan zijn elastische deformatie als het carbon al versplinterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 10:57 #823073

Nou, ik vind het maar nix ;)

Een laminaatje rondom een dun buisje is ook geen kattepis :(

Keer dan terug op je oorspronkelijk plan en maak het met carbon kous. Is ook niet zo duur. Omwikkelen met krimpfolie, als kern pvc elektrabuis. In de juiste vorm buigen, braid met epoxy eromheen, krimpfolie, en de vorm onder controle houden met twee plaatjes mdf of multiplex in de juiste vorm gezaagd. Het pvc buisje blijft zitten.

Wat heerlijk toch dat ik het niet zelf hoef te maken :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 11:02 #823074

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Concreet is dat aluminium nog maar nauwelijks begonnen aan zijn elastische deformatie als het carbon al versplinterd
Je hebt helemaal gelijk maar het is wel erg gemakkelijk als je een steuntje binnenin hebt zitten dat mooi in model blijft bij het lamineren. Doe het het anders dan moet je weer met zeer nauwkeurige mallen aan de slag met bijbehorende naadjes en veeeel meer werk
Een electrabuis was ook al geopperd. Vond ik ook niet slecht mits de diameter passend is.
De discussie herhaalt zich echter.

eh Noballast kruist voorlangs :)
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 11:03 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 11:15 #823082

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Noballast schreef :
Wat heerlijk toch dat ik het niet zelf hoef te maken :laugh:

Precies zoals ik er ook over denk. Na het bouwen van een composiet trimaran ga ik alleen met het vezeltjes en epoxy aan de gang als het echt moet.
Het maken van de mallen voor één zo'n ding alleen al. Het is de moeite als je er meerdere zou moeten maken. Maar wat moet je met tien van die dingen ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 11:51 #823093

Hear Hear ! dat heeft mij niet geholpen in ieder geval
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lamineertechniek gebogen carbon tube 03 apr 2017 12:11 #823099

Wat is er gebeurd met de siliconenslang gevuld met zand en carbon sok? Lijkt me simpel, goedkoop en goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl