Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iemand ervaring met Timray inboard diesels?

Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 06 nov 2009 14:49 #97375

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Hallo,

Ik kwam op Marktplaats een advertentie tegen voor "een nieuwe diesel voor de prijs van een 2e handse". De link verwees via via naar Timray diesels, die gebaseerd zouden zijn op Isuzu motoren die gemariniseerd worden. www.timray.nl/
In de aanbieding kwam een 27pk incl keerkoppeling op iets van 3800 euro, da's niet verkeerd!
Maar zijn deze motoren ook wat. Wie heeft ervaring?

Hoor het graag,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 06 nov 2009 15:21 #97381

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
In dit topic www.zeilersforum.nl/forum/view...903&highlight=timray staat al een en ander er over.Ook op andere watersport fora hebben ze het wel eens er over gehad.

Korte samenvatting: het is een chinees ding, heel oud ontwerp, zwaar en een kopie van een ander ontwerp. Naar eigen zeggen Isuzu maar niet "gebaseerd op" maar een copie er van dus! Verkopers die dat zo verdraaien, vertrouw ik al niet meer.

Verder zou het best prima kunnen zijn maar de chinese kwaliteitshuishouding is nog niet echt wat het zijn moet. Verder kom misschien in de knoei als je over een aantal jaar onderdelen nodig hebt. De service onderdelen zullen nog wel gaan (dat zijn ook kopies van bekede merken) maar aan de binnenkant weer ik het niet zo.

Ik heb er ook over nagedacht maar toch maar er van af gezien en een tweedehandsje gekocht van een kwaliteitsmerk. Het was me een te grote gok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 07:30 #97706

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. ik vraag me af of het ontwerp echt zo 'oud' is als wordt voorgesteld. Er wordt bij Timray gewerkt met directe inspuiting waar Vetus en Sole nog altijd met indirecte inspuiting en voorkamers werken. Verder voldoen ze gewoon aan de emissie-eisen en hanteren ze de ISO-9001 norm. Ik heb toch een beetje het gevoel dat er hier vaak sprake is van een onderbuikgevoel omdat we met een Chinees product te maken hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 09:55 #97729

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Ik denk dat Timray doet wat Vetus, Sole, Nanni, Betamarine e.a doen: blokken van Mitsubishi, Kubota, Isuzu ( laten ) mariniseren. Deutz heeft een hele produktielijn naar China verplaatst, so what?
Zelf sta ik nog steeds voor de keuze op mijn 32 jaar oude zeiler een nieuwe Timray van ca. 5500,00 of een " echt merk " voor het dubbele?! Revisie even daar gelaten. Lombardini biedt ook moderne motoren tegen concurrerende prijzen. Wat is wijsheid? Praktijkervaringen, dáár hebben we wel wat aan. En over de toekomst: wie durft te voorspellen hoelang die " echte merken " nog op de scheepsdiesel markt zullen zijn? En wat China betreft, over 5-10 jaar komt alles daar vandaan, als ze de produktiekosten laag kunnen houden. Want daar draait het allemaal om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 10:05 #97731

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Niet helemaal juist: Timray en Lomarine maken zelf hun motoren, ze mariniseren geen Kubota of andere blokken.
Verder vraag ik me hard af of China over 10 jaar nog steeds de lage productiekosten heeft. De economie daar groeit enorm hard, de welvaart vliegt omhoog en iedereen wil daar van meegenieten. Dus voordat ze er erg in hebben zitten ze daar in dezelfde loon-prijsspiraal als we hier in het westen hebben en komt er weer een nieuw lagelonenland... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 10:29 #97737

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Timray heeft mij bevestigd dat hun motorenlijn is gebaseerd op Isuzu blokken. Lomarine zou Nissan blokken gebruiken. Hoe het ook zij, als China haar ( nu nog ) lage prod.kosten niet kan handhaven komt er inderdaad waarschijnlijk wel weer een nieuw land. Ik betwijfel trouwens of er wel inferieure blokken worden gebruikt, wie durft daar zijn naam/ reputatie aan te hangen? Alhoewel, je weet maar nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 12:26 #97751

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hmm.. ik vraag me af of het ontwerp echt zo 'oud' is als wordt voorgesteld. Er wordt bij Timray gewerkt met directe inspuiting waar Vetus en Sole nog altijd met indirecte inspuiting en voorkamers werken

Is een indirdecte inspuiter ouderwets dan :?:
Volgens mij waren de aller eerste diesels ooit gebouwd ook directe inspuiters, dus wat is ouderwets.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 12:41 #97753

Zelf sta ik nog steeds voor de keuze op mijn 32 jaar oude zeiler een nieuwe Timray van ca. 5500,00 of een " echt merk " voor het dubbele?! Revisie even daar gelaten. Lombardini biedt ook moderne motoren tegen concurrerende prijzen. Wat is wijsheid?

Kijk als je het idee krijgt dat het geboden produkt wel eens interessant d\kan zijn dan begin je met vragen naar referenties die je kunt natrekken/bellen etc. Dan vervolgens eens duidelijk praten over de garantie. Check hoelang de garantie bij anderen si en probeer een langere garantie periode te onderhandelen. Als ze vertrouwen hebbne in hun eigen produkt dat zal dat zeker mogelijk zijn. Misschien kun je zelf over een totaal onderhoudspakket met gebruiksgarantie gaan praten.....Omdat het nieuw on onbekend is hoeft het niet gelijk minder te zijn dan wat we gewend zijn 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 12:44 #97754

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Klopt, de eerste diesels waren direct ingespoten motoren maar toen kwam men, ik meen in de jaren 70, op het idee om met indirecte inspuiting en voorkamers te komen, leek toen beter en efficienter. Inmiddels, en dat is al sinds halverwege de jaren 90, zijn de inspuittechnieken verbeterd en is indirect achterhaald. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de nieuwe lijn van VW Marine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 12:56 #97756

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Sow,

Zie in de catalogus van VW Marine dat de kleinste motor (40 PK) 197 KG weegt! 8O
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 18:22 #97792

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
De kleinste Timray weegt ook al 192 kilo maar dat is dan een 27pktje. Bij VW is het een geknepen versie van de 60 pk, dit omdat vw nu eenmaal vooral een auto producent is en geen kleine, <4 cilinder dieseltjes in de schappen heeft liggen.

Door Timray wordt gezegd dat hun blokken worden gebaseerd op isuzu blokken maar wat is hier gebaseerd op? Zijn het ingekochte blokjes die worden gemarisiseerd? Is het ontwerp gebaseerd op een isuzu bok? Of hebben ze oude isuzu mallen en rechten opgekocht van een oud model motor? Ik denk zelf dat laatste. Er anders online staat een verhaal van iemand die zo'n blokje open trok en daar oude techniek tegen kwam. Ook het hoge gewicht en laag vermogen per liter duidt daar op. En directe inspuiting duidt hier ook op oude techniek.

Eerst waren er de simpele directe inspuiters met aardig wat nadelen, daarna de indirecte inspuiters (nog steeds de standaard bij het overgrote merendeel van kleine dieseltjes). Nu komen de directe inspuiters weer in trek maar wel met wel computer gestuurde inspuiting (zoals bij VW marine maar ook grotere diesels van andere merken) waarbij de nadelen van oude direct ingespoten motoren grotendeels verwijden. Bij kleine diesels is het met directe inspuiting moeilijk om een mooi spray pattern te krijgen, alleen met geavanceerde technieken lukt dat. Maar een simpel goedkoop apparaat zoals timray en lomarine zullen eerder van het oude type indirecte type zijn. Op zich niks mis mee (als je het extra lawaai niet erg vind) maar het is dus hoogstwaarschijnlijk een oud ontwerp.

Verder is er al veel geschreven over made in china. Op zich is daar ook niks mis mee, er komt immers ook veel goeds vandaan. Maar waar het wel vaak mis gaat is de kwaliteitshuishouding. Als bijv. Philips of Deutz een fabriek in china heeft staan, wordt door het moederbedrijf de boel gemanaged en de kwaliteitscontrole uitgevoerd. Ze zorgen er wel voor dat de chinezen de boel goed maken. Bij een Chinees moederbedrijf is dat vaak minder goed. Er zijn al vele bedrijven die hun productie daar gestaakt hebben door blijvende problemen met de kwaliteit.
Bestel ook maar eens wat van dealextreme.com of zo en je weet waar we het over hebben :) 'Made in china' is iets anders dan 'made, devloped and quality controlled in china'

Dus laat je niet wijsmaken dat je een modern ding in huis hebt. Als je dan verder niet bang bent voor het 'made in china' verhaal, levering van onderdelen in de toekomst, wat extra lawaai en een zwaar ding in je boot: neem er een.

Maar als het alleen voor de goedkoop gaat: kijk ook eens na bijv. beta marine of over de grens: in de UK zijn dieseltjes een stuk goedkoper. Dan is opeens de besparing minder fors. Bijv. een Yanmar die hier met adviesprijs van 9950 euro in de (advies)lijsten staan, kun je daar al krijgen voor 5500 a 6000 euro.

Verder denk ik niet meteen dat timray een slecht ding is ofzo. Maar ik vind het nog steeds veel geld om voor proefkonijn te spelen. Dus kijk IK nog even de kat uit de boom. Ik heb nog niks (online of in het echt) gezien dat me van deze onzekerheid afhelpt behalve wat meldingen dat ie na 15 uur nog prima loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 19:32 #97808

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Hoe zou het gaan als je naar Engeland vaart, daar een nieuwe motor inbouwd en terug gaat naar Nederland? Moet je dan invoerrechten op de motor betalen of is het dan gewoon "reparatiewerk" geworden? (Ja sorry douane, motor ging kapot dus maar een nieuwe in laten bouwen :roll: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 09 nov 2009 19:52 #97812

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Zou geen probleem moeten zijn, mits de BTW in de UK betaald is mag dat gewoon. Je zou wel een probleem met je papieren kunnen krijgen als de oude motor met nummer is genoemd in je ICP.

Het is wel een idee, alleen vind maar eens een adres waar je de juiste afspraak kunt maken (geld, voorschot, en daarnaast is in dit model timing ook essentieel..)

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 10 nov 2009 07:20 #97859

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Tussen EU landen mag je gewoon dingen importeren. BTW betalen natuurlijk wel maar ook die is weer 4% lager daar ;)
Er zijn zelfs engelse firma's die gewoon motoren versturen naar NL voor best een schappelijke prijs en dat ook geregeld doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 10 nov 2009 13:39 #97928

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Als de NL importeurs hun prijzen op " bekende " import motoren eens (iets) gingen matigen?! Voorbeeld: Lombardini LDW2204M is van Italiaanse makelij, kost in NL 11.531,10 Euro incl. 19% BTW. In Spanje 9580,00 Euro. En in Engeland, toch niet het goedkoopste land, 7800,00 Euro !!
Servicekosten , garantie etc. gelden overal. Zolang de NL consument blijft kopen, niks aan de hand. Gewoon cashen, zolang het duurt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 17 juli 2013 09:26 #416637

Ik heb zelf zo een timray 49pk 1.5 jaar geleden gekocht na 1 uur varen moest de termostaat er al uit gehaald worden want motor werd te heet al paar keer in de sluis gehad dat de motor niet meer wou starten na 100 uur ging de keerkoppeling stuk was geen garantie volgens timray kosten mij 1600 euro keerkoppeling met passend huis anders paste de keerkoppeling niet ik koop nooit meer zo een motor voor dat geld had ik ook een lombardini kunnen kopen.en waar mee ze adverteren zoals onderdelen uitwisselbaar met europese merken dat moet je ook maar met korreltje zout nemen

groeten Henk De vries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 17 juli 2013 09:42 #416643

welkom Henk!
met permissie een suggestie:
punt of elk ander leesteken kan geen kwaad hoor, af en toe.
Zo is het een beetje vermoeiend om te lezen :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Iemand ervaring met Timray inboard diesels? 17 juli 2013 11:43 #416691

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Philip schreef :
Tussen EU landen mag je gewoon dingen importeren. BTW betalen natuurlijk wel maar ook die is weer 4% lager daar ;)
Er zijn zelfs engelse firma's die gewoon motoren versturen naar NL voor best een schappelijke prijs en dat ook geregeld doen.

Tja, en anders rij je gewoon even op en neer. In een beetje stationwagon schuif je zo'n motor op een palletje gewoon achterin.

En zoals al genoemd, de UK is gewoon een EU lidstaat. Daarmee kan ik ook de genoemde prijsverschillen niet thuisbrengen. Met 30 tot 40% prijsverschil koopt dan toch zijn motoren in de UK? Een vrachtwagen vol met motoren levert dan toch weer een jaarsalaris voor een slimme handelaar op..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl