De kleinste Timray weegt ook al 192 kilo maar dat is dan een 27pktje. Bij VW is het een geknepen versie van de 60 pk, dit omdat vw nu eenmaal vooral een auto producent is en geen kleine, <4 cilinder dieseltjes in de schappen heeft liggen.
Door Timray wordt gezegd dat hun blokken worden gebaseerd op isuzu blokken maar wat is hier gebaseerd op? Zijn het ingekochte blokjes die worden gemarisiseerd? Is het ontwerp gebaseerd op een isuzu bok? Of hebben ze oude isuzu mallen en rechten opgekocht van een oud model motor? Ik denk zelf dat laatste. Er anders online staat een verhaal van iemand die zo'n blokje open trok en daar oude techniek tegen kwam. Ook het hoge gewicht en laag vermogen per liter duidt daar op. En directe inspuiting duidt hier ook op oude techniek.
Eerst waren er de simpele directe inspuiters met aardig wat nadelen, daarna de indirecte inspuiters (nog steeds de standaard bij het overgrote merendeel van kleine dieseltjes). Nu komen de directe inspuiters weer in trek maar wel met wel computer gestuurde inspuiting (zoals bij VW marine maar ook grotere diesels van andere merken) waarbij de nadelen van oude direct ingespoten motoren grotendeels verwijden. Bij kleine diesels is het met directe inspuiting moeilijk om een mooi spray pattern te krijgen, alleen met geavanceerde technieken lukt dat. Maar een simpel goedkoop apparaat zoals timray en lomarine zullen eerder van het oude type indirecte type zijn. Op zich niks mis mee (als je het extra lawaai niet erg vind) maar het is dus hoogstwaarschijnlijk een oud ontwerp.
Verder is er al veel geschreven over made in china. Op zich is daar ook niks mis mee, er komt immers ook veel goeds vandaan. Maar waar het wel vaak mis gaat is de kwaliteitshuishouding. Als bijv. Philips of Deutz een fabriek in china heeft staan, wordt door het moederbedrijf de boel gemanaged en de kwaliteitscontrole uitgevoerd. Ze zorgen er wel voor dat de chinezen de boel goed maken. Bij een Chinees moederbedrijf is dat vaak minder goed. Er zijn al vele bedrijven die hun productie daar gestaakt hebben door blijvende problemen met de kwaliteit.
Bestel ook maar eens wat van dealextreme.com of zo en je weet waar we het over hebben
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
'Made in china' is iets anders dan 'made, devloped and quality controlled in china'
Dus laat je niet wijsmaken dat je een modern ding in huis hebt. Als je dan verder niet bang bent voor het 'made in china' verhaal, levering van onderdelen in de toekomst, wat extra lawaai en een zwaar ding in je boot: neem er een.
Maar als het alleen voor de goedkoop gaat: kijk ook eens na bijv. beta marine of over de grens: in de UK zijn dieseltjes een stuk goedkoper. Dan is opeens de besparing minder fors. Bijv. een Yanmar die hier met adviesprijs van 9950 euro in de (advies)lijsten staan, kun je daar al krijgen voor 5500 a 6000 euro.
Verder denk ik niet meteen dat timray een slecht ding is ofzo. Maar ik vind het nog steeds veel geld om voor proefkonijn te spelen. Dus kijk IK nog even de kat uit de boom. Ik heb nog niks (online of in het echt) gezien dat me van deze onzekerheid afhelpt behalve wat meldingen dat ie na 15 uur nog prima loopt.