Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: renault RC15 ontsteking

renault RC15 ontsteking 31 juli 2009 09:38 #81340

  • Vink24
  • Vink24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik ben me even goed aan verdieoen in de motor, en zo kwam ik nog iets vreemds tegen :? (in mijn ogen dan althans) en misschien dat er hier mensen zijn die mij daar bij kunnen helpen.

De ontsteking wordt aangestuurd vanaf de accu en van af de dynastart. na de dynastart zitten twee losse spanningsregelaars die ieder 1 condensator bekrachtigen om zo via de contactpunten op de juiste tijd een vonk te geven. Nu is er een van die spannings regelaars stuk. dus de accu wordt niet bijgeladen en is nu leeg.
Ik heb toen met een andere accu de motor gestart maar als ik dan de accu weer los koppel gaat de motor op 1 cilinder lopen. dit is logisch omdat er maar 1 bougie aangestuurd wordt.
maar nu is mijn vraag of ik niet beide bougies op de zelfde spanningsregelaar kan laten werken. want volgens mij geven beide regelatoren op het zelfde moment de zelfde spanning af.
ik hoop dat er hier mensen zijn die mij hier meer inzicht in kunnen geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault RC15 ontsteking 31 juli 2009 11:49 #81344

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.... klinkt toch niet helemaal logisch. De spanningsregelaar is bedoeld om de accu te laden en heeft volgens mij niks met de ontsteking te maken. De regelaars hebben ook niets met de timing te maken, daar zorgt de rotor bij de contactpunten voor. Kan je het schema eens uittekenen en plaatsen dat maakt het misschien iets duidelijker. De manual laat alleen maar de constructie van de contactpuntjes zien maar verder geen aansluiting naar de bobine, accu, dynastart etc. En kun je ook een merk en type van de regelaars vermelden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault RC15 ontsteking 31 juli 2009 12:05 #81345

  • Vink24
  • Vink24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
ik zal van het weekend even een schema tekenen. en de regulatoren zijn van het merk efel type 06035. verder is het volgens mij wel logisch dat de dynastart ook de onsteking aan stuurt anders zou de motor nooit zonder accu kunnen lopen. maar volgens mij is het onzinnig om elk kontactpunt met een eigen regulaor aan te sturen. volgens mij kan de spanning van 1 regulatorprima beide kontact punten aan sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault RC15 ontsteking 31 juli 2009 12:44 #81350

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nou, de dynastart laadt de accu en de accu verzorgt op zijn beurt de onsteking. Maar de laadstroom is op zich voldoende om de ontsteking te verzorgen, zoveel is daar niet voor nodig. Maar je hebt in principe altijd een accu nodig, die moet immers de veldspanning aanleggen voor de dynastart en zonder deze veldspanning zal deze geen stroom kunnen leveren.
Ik zou de zaak ook enigszins verbouwen: vanaf de dynastart naar de accu via de spanningsregelaar, vanaf de accu naar de contactpunten en dan moet daar ook nog ergens de bobine zitten. Mocht de accu dan zo goed als leeg zijn dan is er niks aan de hand omdat de spanning die door de dynastart wordt geleverd ook rechtsreeks door gaat naar de contactpunten.
Pff... ik ben blij dat ik een old-skool 2 cyinder diesel heb... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault RC15 ontsteking 01 aug 2009 08:17 #81401

  • Vink24
  • Vink24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ja inderdaad dat was ook mijn mening. en dat ben ik nu ook zo aan het maken. zover als ik nu kan meten gaat dat allemaal goed komen :)
maar zo'n dieseltje is idd een stuk een voudiger. daarom wil ik er ook graag eentje achter de hand hebben :wink:
in iedergeval bedankt voor de tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl