Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Preventief onderdelen vervangen

Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 09:06 #80276

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Beste Forumleden,

Ik heb als motor de bekende Yanmar 1gm10 uit 1988. In het voorjaar nogal wat problemen gehad met als gevolg een nieuwe cylinderkop. Oorzaak was toen waterdoorslag als gevolg van kalkafzetting; met dank aan Lannes voor de bevestiging van deze diagnose. Motor loopt prima en start ook onmiddellijk bij de eerste aanraking van de startknop; ook als ik een paar weken niet weg geweest ben. Wat ik me afvraag is de zin van preventief onderdelen gaan vervangen. Ik heb zelf geen verstand van motoren, maar leer nu toch wel bij; met dank aan Ton. Dus concreet de vraag, is het zinvol om bijvoorbeeld de startmotor, dynamo en dergelijke de komende jaren te vervangen. De motor krijgt overigens jaarlijks een servicebeurt door een erkende Yanmar dealer en daarbij worden de gebruikelijk zaken als impeller, olie, filters en dergelijke vervangen. Zaken als accu’s heb ik inmiddels zelf al vervangen.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 10:00 #80279

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
In de vliegtuigindustrie is zoiets gemakkelijk - daar staat voor elk vitaal onderdeel een vaststaand aantal bedrijfsuren, waarna vervanging onherroepelijk plaats vindt (als het goed is).

Het voortdurend lichter maken van motoren van vaak lichtere en niet altijd betere legeringen, het vervangen van metaal door inferieure plastics, gaat ook een deel van de gebruiksduur van vitale onderdelen verloren.
Een reserve startmotor, brandstofpomp en dynamo en waterpomp is dus nooit weg. Als je deze op goedkope wijze bij elkaar kunt sprokkelen zou ik het zeker doen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 10:52 #80284

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Robert,

Dank voor je snelle reactie en dan nu de gewetensvraag. Durf je aan te geven, met in het achterhoofd dat het mij gaat om bedrijfszekerheid, welke volgorde van vervanging jij dan zou aanhouden? En ik pin je er niet op vast als het bij mij anders loopt met storingen. :D

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 11:26 #80285

  • camillo
  • camillo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
lekker laten zitten zo, als de dealer er elk jaar onderhoud aan doet lijkt het me dat je niet teveel probelemen hoeft te verwachten. Verder zal die dan wel aangeven als er iets aan vervanging toe is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 11:48 #80286

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
ik zou het in eerste instantie bij de basics houden;
V-snaren, impeller, gloeistift, filters
de rest is erg duur,of je moet een keer mazzel hebben.
eea hangt ook van je vaargebied af (in hoeverre MOET je selfsupporting zijn)


ons bootje lag oorspronkelijk op de Med, en die eigenaar had wel een extra startmotor, dynamo aan boord gelegd.
twee jaar geleden heb ik via marktplaats een zelfde blok gekocht voor 450 euro, van twee 1 gemaakt en nu een kist aan onderdelen overgehouden.
incl.reservekop
>maar was deze ombouw niet nodig geweest, had ik die investering niet gedaan!
NB betreft een type (BMC) waar althans in ned. niet veel meer van te krijgen is; is ook iets om in de gaten te houden. Maar dit lijkt me met een Yanmar geen issue
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 12:16 #80288

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Nee maar toch ........ Ook voor Britse motoren ben ik niet zo bang. In de UK kan ik nog van vooroorlogse auto's plenty onderdelen krijgen en zelfs tegen zeer acceptabele prijzen. Dit maar even als voorbeeld.
Bij de Japanners ligt dat in tegenovergestelde richting. Die maken onderdelen aan gedurende een beperkt aantal jaren en dan gaat echt de deur dicht - muv landen waar ze wettelijk gebonden zijn voor een vastgesteld aantal jaren onderdelen te leveren. O.a. heeft Duitsland een dergelijke wetgeving op dat gebied.
Maar reken erop dat bij de Niponnezen na 10 tot 15 jaar het slot erop gaat.

Dat is een.

Aan de andere kant met een enkel cylinder machientje zou ik er geen drama in drie bedrijven van maken en als je zo te hooi en te gras dure onderdelen voor weinig kan kopen, is dat wellicht de moeite waard.
Gloeipitten en V snaren en dergelijke reken ik even niet mee - dat zijn onderhoudsonderdelen.
Een startmotor is meestal de eerste die het opgeeft, gevolgd door waterpomp en dynamo.
Nu is dynamo niet echt een item, die zijn op elke hoek verkrijgbaar en redelijk universeel.
Een verstuiver, startmotor, waterpomp en derg. is iets anders.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 18:13 #80327

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Alternator is zoals reeds gezegd niet zo belangrijk om als reserve te hebben.
Een startmotor geeft normaal ook niet zonder slag of stoot de geest; dat hoor je vaak aankomen zodat dan handelen nog op tijd is.
Een waterpomp vind ik een interessant reservestuk, evenals de genoemde onderhoudsonderdelen (riemen, thermostaat, impeller, enkele meter tubes van verschillende diameter, een aantal meters elektrische kabel met bijpassende klemmetjes, etc, etc).

Pakkingpapier met vloeibare pakking kan ook wel eens handig zijn: een nieuwe pakking is zo nagemaakt en dan hoef je niet een hele set reservepakkingen te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 18:19 #80329

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Met een berg klassieke auto's achter m'n kiezen luidt mijn ervaring wel anders.
Een startmotor zal ik altijd in m'n reservebak hebben plus de meest gangbare onderdelen.
Als het tikketikketik is is het veelal te laat.
Maar dat moet iedereen maar voor zich zelf uitmaken. V-snaren e.d. zijn niet zo spannend, dat zijn pure onderhoudszaken. En een panty is ook zo gevonden. :wink:
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 20:18 #80350

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
En een panty is ook zo gevonden. :wink:
Jij draagt toch geen panty's? 8O
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 19 juli 2009 20:20 #80352

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Die ken je dus niet..... 8)
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 07:58 #80363

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Beste Forumleden,

Bedankt voor jullie reacties. Samenvattend neig ik toch naar een preventieve vervanging van wat cruciale onderdelen die er inmiddels toch 20 jaar hebben opzitten. De volgorde die Lannes aan geeft spreekt mij wel aan. Dus jaarlijks bij de standaardservicebeurt er 1 nieuw onderdeel op zetten betekent binnen 4 jaar dat deze cruciale onderdelen zijn vernieuwd. Waarom? De belangrijkste overwegingen voor mij zijn.
Volgens de cijfers die ik heb van KNRM is motorstoring het meest voorkomende euvel voor een verzoek tot hulp.
Als je problemen met een motor krijgt is dat nooit bij windkracht 3 en de wind perfect voor het naar binnen zeilen in de/een haven.
Vroeger, of zo als tegenwoordig gebruikelijk is, in een vorig leven hoefde je maar je hand op te steken (marifoon) en er kwam wel iemand naar je toe om je een haven in te slepen. Helaas is dit tegenwoordig meer uitzondering als regel.
Nogmaals bedankt voor het meedenken; hier kan ik wat mee.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 10:12 #80370

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Preventief vervangen van goedwerkende onderdelen :?: , dat zet ik toch even in de categorie absolute onzin :x .

Heeft een onderdeel zoals een startmotor aantoonbaar kuren, laat hem dan (in de winter) nazien door de specialist, een paar lagertje,s een bendix en een paar borstels, kost de wereld niet, maar alleen als er een gezond wantrouwen tegen het onderdeel bestaat.

een V snaar o.k, maar verder........., je geld kun je denk ik beter besteden.

Ik heb het natuurlijk niet over filters e.d., dat is normaal onderhoud.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 10:42 #80373

  • slamtilt
  • slamtilt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Bij het preventief vervangen van onderdelen heb ik ook mijn vraagtekens.

Als ik de rapporten van de KNRM bekijk, zitten de problemen vaak in het dieselfilter, vuile tanken en lege accuus.
De accu problemen hebben meestal als oorzaak dat de accu niet op tijd wordt opgeladen.

Als extra onderhoud zou ik dan liever de dieseltank een keer (laten) schoonmaken.

Alleen als je merkt dat de onderdelen niet/slecht verkrijgbaar worden zou ik wat onderdelen via marktplaats of zoiets gaan zoeken.
Deze zou ik op voorraad houden, niet preventief vervangen.


Ronald
Groetjes

Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 10:43 #80374

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ron heeft volkomen gelijk zolang je geen buitenissige vaargebieden bezoekt.

Probeer nooit in Spanje onderdelen voor een Perkins 4108 te zoeken, je zult ze niet vinden. In Frankrijk wil dat nog wel eens lukken.
Nanni, (basis Kubota) Beta (idem) vindt je overal, ook Yanmar zal geen grote problemen opleveren. Een cylinder ploffertjes zijn natuurlijk kwetsbaarder dan de zwaardere 3 en 4 cylinders.
Startmotoren repareren wordt vrijwel niet meer gedaan maar plaatst men een ruilstarmotor. De kapotte gaat naar het bedrijf dat deze reviseert en dan komen we op het verhaal van Ron terecht.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 15:38 #80398

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Ron b.

Als je het vraagteken dan invult vertel je me dus letterlijk: preventief vervangen van goedwerkende onderdelen van 20 jaar oud zet ik in de categorie absolute onzin.

Ik heb preventief de thermostaat (laten) vervangen na 5 jaar; ook onzin? Ik heb preventief een wierfilter laten plaatsen, dus ook onzin want deze motor heeft het 20 jaar zonder gedaan. Het gaat mij om nuancering en het verwachtingspatroon dat je van bepaalde onderdelen hebt. Als ik verwacht dat een waterpomp het een keer de komende jaren gaat begeven, gezien de leeftijd van dat ding, vervang ik dat liever gelijk tijdens een reguliere servicebeurt , is ook nog goedkoper, dan dat ik ga afwachten tot ik ergens midden op het water het probleem krijg. En datzelfde geldt ook voor nog een paar andere onderdelen. Op mijn caravan worden ook elke 6 jaar de banden vervangen en niet alleen omdat dat in Frankrijk verplicht is.

Ronald,

Schoonmaken van de dieseltank staat op mijn lijst; bedankt voor de tip.

Algemeen

De algemene zaken als riemen ed heb ik aan boord liggen. Ik kom dan voor de keuze om wat extra zaken aan boord te hebben liggen zoals startmotor, waterpomp etc. of deze via de weg van de geleidelijkheid te vervangen en de oude als spare aan boord te hebben. Deze laatste methode vind ik meer gecontroleerd en is uiteindelijk toch goedkoper en meer rustgevend.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 19:24 #80419

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Ik heb preventief de thermostaat (laten) vervangen na 5 jaar; ook onzin?

Naar mijn gevoel wel. Is eenvoudig te controleren en eenvoudig te vervangen als het nodig moest zijn.
Wie zegt trouwens dat de nieuwe geen fabricagefout heeft?
Ik heb preventief een wierfilter laten plaatsen, dus ook onzin want deze motor heeft het 20 jaar zonder gedaan.

Volledig terecht dat je een wierfilter plaatst! Verhoogt effectief de veiligheid en staat los van het preventief vervangen van onderdelen.
Als je volledig of safe wilt spelen plaats je er een tweede parallel die je bij verstopping van de eerste gewoon kunt omzetten.

Als je zo onzeker aan het worden bent van je motor en je wilt alles controleren en veiligstellen, is de aankoop van een nieuwe (recente tweedehands of overgehaalde?) motor wellicht geruststellender?
Een cylinder ploffertjes zijn natuurlijk kwetsbaarder dan de zwaardere 3 en 4 cylinders.

Zie niet in waarom dat zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 19:34 #80422

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
als je de spullen stuk voor stuk preventief gaat vervangen zal het zeker niet goedkoper van worden. Hooguit minder euros per jaar...

nogmaals; een sloopblok waar de toeters en bellen nog van werken is goedkoper. NB als die niet nog 20 jaar meegaan maakt dat nog niet uit, mits als reserve onderdelen.
een andere overweging, je auto heeft 100k gereden, ga je dan ook preventief waterpomp, startmotor dynamo etc vervangen?
misschien als je een klassieker gaat restaureren :wink: voor Lannes
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 20:27 #80440

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Als je het vraagteken dan invult vertel je me dus letterlijk: preventief vervangen van goedwerkende onderdelen van 20 jaar oud zet ik in de categorie absolute onzin.

Ja, Hans, dat probeer ik je dus idd te vertellen :wink: .
Nogmaals , als er een goede reden is om het onderdeel te vervangen, of grondig na te zien, doen.

Voor de rest , niet doen, je kan wel aan de gang blijven, het is denk ik meer het zogenaamde onderbuik gevoel.
Maar goed, als je er beter van gaat slapen.......
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 20 juli 2009 20:31 #80441

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
don't fix what aint broke :!:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 21 juli 2009 08:07 #80477

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Heren,

Dank voor jullie antwoorden en meningen. De reden dat ik dit topic heb gestart was eigenlijk meer dat ik in het voorjaar nogal wat ellende met de motor heb gehad en me realiseerde dat 20 jaar toch wel een hele tijd is. Echte concensus zie ik hier nog niet. De meerderheid van jullie heeft blijkbaar wel heel veel vertrouwen in de motoren; en misschien ook nog wel terecht want ik heb tot nu toe geen reden om anders te denken. Nog enige antwoorden op de gestelde vragen.

Ilex
Nee, ik ben niet onzeker van mijn motor, heb ik ook geen enkele reden voor. Het ding loopt (even afkloppen) als een zonnetje. Verder is het aantal draaiuren minder als 1.000.

Sy Helios
Met de auto zit ik op 30.000 km per jaar en ik koop elke 3 jaar een nieuwe dus de 100.000km heb ik nog nooit gehaald. Niettemin heb ik zowel in Schotland als Frankrijk garages van binnen gezien en was voor mij wel de reden om nooit meer iets met Franse auto's te doen.

Ron b.
Een helder en duidelijk standpunt dat ik misschien maar moet overnemen. :D

Dit topic wilde ik verder maar afsluiten; nogmaals dank.
Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preventief onderdelen vervangen 23 juli 2009 11:40 #80659

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Dag heren, er wordt genoemd dat bij een auto ook niet preventief wordt vervangen.
dat klopt zeker niet.
afhankelijk van de auto type en merk worden er veel zaken preventief vervangen, niet alleeen remblokjes en schijven maar ook complete sets met ditributiesnaar, waterpomp en geleide rol.
di mede gezien het feit dat om een distributiesnaar te vervangen er veel werk verzet moet worden zodat je beter de pomp en geleiderol mee kan nemen.
bij volvo was het bijvoorbeeld de afspraak om bij elke tweede vervanging van de distuibutieriem, dan gelijk de rest te vervangen.
over het preventief vervangen van een startmotor of dynamo heb ik nog nooit gehoorf.
overigens zie je een waterpomp defect bij een goed zichtbare waterpomp
een defect alvroeg aanienen door middel van lekkage bij de as.

groet,
Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl