Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2002 anode voor koelsysteem

Volvo Penta 2002 anode voor koelsysteem 29 mrt 2009 20:48 #64716

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Hey zeilers,

In onze Etap 30 zit een Volvo Penta 2002. We hebben de boot nog niet zo lang en ik heb zowiezo niet veel ervaring met het sleutelen aan motoren. Maar ja, aldoende leert men en ik heb inmiddels gemerkt dat het allemaal niet zo spannend is (vies, dat wel).

Vandaag heb ik even gekeken naar de staat van de anode voor het koelwatersysteem. Helaas heeft de Operator's Manual hier maar weinig informatie over. Er is een plug met een vierkante kop met het opschrift "zinc" die in het motorblok geschroefd zit. Wat ik niet helemaal begrijp is of deze plug ook gelijk de zinkanode is.

Ook als ik op internet zoek naar anodes voor een Penta 2002 kom ik altijd twee onderdelen tegen, een plug met een vierkante kop die lijkt op die in mijn motorblok, maar met aan de kant die in het motorblok wordt geschroefd ook nog een smalle schroefdraad (en die er bij mij dus niet aan zit), en een cilindervormige zinkanode met aan de ene kant uitwendig schroefdraad en aan de andere kant inwendig schroefdraad.

Zou iemand die deze motor kent mij kunnen uitleggen hoe ik kan controleren of de anode aan vervanging toe is en welke onderdelen ik uberhaupt moet vervangen?

Is het overigens normaal dat er koelwater uit de opening sijpelt wanneer ik de "zinc" plug losdraai?

Alvast heel erg bedankt!

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 anode voor koelsysteem 30 mrt 2009 07:38 #64752

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als je het precies wilt weten: stuur ff een mailtje naar Mulder Motoren, dat is _de_ leverancier van spareparts voor Volvo Penta.
De plug die je beschrijft is alleen maar een 'houder' voor de anode, er moet aan de binnenkant dus ook een schroefdraad zitten om de daadwerkelijke anode op te zetten. Misschien is 'ie in jouw geval afgebroken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 anode voor koelsysteem 31 mrt 2009 11:43 #65019

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Bedankt, ga ik zeker doen.

Verder lijkt het inderdaad alsof de binnenste schroefdraad afgebroken is, alleen is er geen spoor van terug te vinden. Hoe dan ook moet e.e.a. dus vervangen worden. Van het weekend nog maar 'ns kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 anode voor koelsysteem 04 apr 2009 14:29 #65609

  • Danny
  • Danny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Beste Jeroen,

In mijn Bavaria 320 zit ook een volvo penta 2002. Vorige week heb ik de plug met vierkante kop er uit gedraaid om een warm waterboiler op aan te sluiten. Bij mij is de zinkanode in de motorblok blijven steken. Heb naar de Volvo penta dealer in Kortgene gebeld en deze zegt dat een motor met interkoeler zelfs geen zinkanode nodig heeft.
Vervangen is pas nodig als de anode is weggevreten.
Het is normaal dat er koelwater uit de opening sijpelt want deze plug is voorzien om een boiler op aan te sluiten.
Als je je e-mail adres even doorstuurt dan kan ik je een ingekleurde tekening van het koelsysteem doorsturen

Groetjes
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 anode voor koelsysteem 05 apr 2009 15:38 #65683

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Hoi Danny,

Het lijkt er op dat in mijn geval de anode zowiezo niet hoeft te worden vervangen (is nog vrijwel intact). Ook het feit dat het normaal is dat er wat water uit sijpelt stelt me weer gerust. Verder is de Penta 2002 in het jaar dat we onze Etap nu hebben een heel betrouwbare motor geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 anode voor koelsysteem 04 aug 2011 17:34 #211617

  • Benbunch
  • Benbunch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hoi Danny,

Zou je mij ook een ingekleurde tekening van het koelsysteem van de volvo penta 2002 kunnen doorsturen aub?

Veel dank alvast en beste (zeil)groeten,

Ben Van Hooydonk
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.



Danny schreef :
Beste Jeroen,

In mijn Bavaria 320 zit ook een volvo penta 2002. Vorige week heb ik de plug met vierkante kop er uit gedraaid om een warm waterboiler op aan te sluiten. Bij mij is de zinkanode in de motorblok blijven steken. Heb naar de Volvo penta dealer in Kortgene gebeld en deze zegt dat een motor met interkoeler zelfs geen zinkanode nodig heeft.
Vervangen is pas nodig als de anode is weggevreten.
Het is normaal dat er koelwater uit de opening sijpelt want deze plug is voorzien om een boiler op aan te sluiten.
Als je je e-mail adres even doorstuurt dan kan ik je een ingekleurde tekening van het koelsysteem doorsturen

Groetjes
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 anode voor koelsysteem 06 aug 2011 15:04 #211956

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Is inderdaad normaal dat er water uitkomt. Hier loopt immers het koelwater langs.
Ik haal deze er altijd uit aan het einde van de winterstalling om te controleren. Dan eerst de thermostaatkap eraf (thermostaat is er bij het begin van de winterstalling uitgehaald om antivries goed door het blok te laten lopen). Vervolgens met een klein slangetje hevel ik het water (of antivries) eruit totdat het onder het nivo staat van de zinc plug. Dan de plug eruit zonder dat er water uitkomt.

Ik zou trouwens niet helemaal wachten totdat deze vergaan is. Je loopt anders kans dat deze los brokkelt en in het blok terecht komt. Ben ooit eens een uur bezig geweest om dat er weer uit te peuteren (was een redelijk groot stuk). In de praktijk kan ik er ongeveer 2 jaar mee. Vaar altijd op zoet water behalve max 4 (vakantie)weken op zout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl