Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Diesel motoren & plezierjachten

Re: Diesel motoren & plezierjachten 15 mrt 2009 18:11 #62901

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Even terug naar de basics van dit topic. Wie geeft er een onderbouwd antwoord op een vraagstuk wat mij intrigeert.

Stel, ik moet een koude dieselmotor van mijn boot starten. bijvoorbeeld om het schip in zijn box te draaien, de kachel aan te kunnen zetten, de werking van de nieuw geplaatste impeller te beoordelen, of om wat voor reden dan ook

Is het dan verstandig om de motor zo snel mogelijk weer uit te zetten omdat een koude motor nu eenmaal sneller slijt dan een motor met warme smeerolie,

óf

is het verstandig om de motor volledig op bedrijfstemperatuur te laten komen met in het achterhoofd het feit dat ie misschien dan wel 10 minuten voor niets staat te draaien en hem daarna pas uit te zetten.

óf maakt het niets uit?

Milieuoverwegingen zijn mij wel bekend, maar ik ben meer geinteresseerd welke bewering minder slijtage oplevert en daarmee dus beter is voor de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 15 mrt 2009 18:26 #62903

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
is het verstandig om de motor volledig op bedrijfstemperatuur te laten komen met in het achterhoofd het feit dat ie misschien dan wel 10 minuten voor niets staat te draaien en hem daarna pas uit te zetten.

Ook om dit punt te bereiken zal je eerst met koude motor moeten beginnen en die warm stoken. De slijtage wordt dan meer omdat je EN begint met een koude motor EN je hebt meer draaiuren. Het is een beetje vreemd om voor een klusje van 3 minuten de motor eerst 10 minuten warm te laten draaien.

Het belangrijkste is om niet direct volgas de box uit te vliegen met een koude motor, daar zit de meeste slijtage.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 16 mrt 2009 00:05 #62959

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Oke, ik volg je redenatie, maar: Als ik een gestarte koude motor weer uitzet voordat hij warm is, heeft de smeerolie volgens mij de meest kritische delen nog niet bereikt. Als de motor belast warmgedraait wordt is de olie beter verspreid door de motor voor een volgende start, denk ik.

Misschien heb ik het bij het verkeerde eind hoor. ik ben immers geen dieselmonteur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 16 mrt 2009 00:41 #62961

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Zodra de motor stilstaat zakt de olie toch naar beneden de carter in. Je moet ervan uitgaan dat er bij het starten van de motor geen olie bij de nokkenassen en bovenste lagers zit en dat deze dus droog draaien.

Het hele verhaal van warmdraaien heeft te maken met de belasting van de motor, een koude motor slijt sneller bij volle belasting. Sterker nog, als je echt van je motor af wilt moet je met een koude motor plankgas er vandoor. Maar wanneer je gewoon rustig wegvaart is er weinig aan de hand dan kan je de snelheid langzaam opvoeren naarmate de motor warmer wordt.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 16 mrt 2009 08:27 #62967

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Zodra de motor stilstaat zakt de olie toch naar beneden de carter in. Je moet ervan uitgaan dat er bij het starten van de motor geen olie bij de nokkenassen en bovenste lagers zit en dat deze dus droog draaien.

Dit klopt niet.
Er zit olie ook boven in , al is het wel heeeeel weinig.
Ook na een hele winter stil staan zit er olie boven in.

Ieder nieuwe motor in de fabriek doen ze eerst met een pomp
olie er in voordat de motor word gestart.
Dit is eenmalig in zijn leven en dat is ook de grote fout die
veel ( niet Alle ) revisie bedrijven maken het scheelt 20 % van zijn leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 16 mrt 2009 10:11 #62972

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het is de reden dat veel middelgrote scheepsmotoren voorverwarmingsinstallaties hebben.
Een koude motorstart is zeker niet bevorderlijk voor een lange levensduur.
Vaak wordt de olie via een warmtewisselaar voorverwarmd alvorens in de hoofdmotor teruggebracht te worden.
Bij kleinere machines doet men dat niet, te omslachtig en derhalve is het raadzaam 1 à 2 minuten te laten ronddraaien alvorens die in het werk te zetten.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 16 mrt 2009 16:35 #63010

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Zodra de motor stilstaat zakt de olie toch naar beneden de carter in. Je moet ervan uitgaan dat er bij het starten van de motor geen olie bij de nokkenassen en bovenste lagers zit en dat deze dus droog draaien.

Dit klopt niet.
Er zit olie ook boven in , al is het wel heeeeel weinig.
Ook na een hele winter stil staan zit er olie boven in.

Ieder nieuwe motor in de fabriek doen ze eerst met een pomp
olie er in voordat de motor word gestart.
Dit is eenmalig in zijn leven en dat is ook de grote fout die
veel ( niet Alle ) revisie bedrijven maken het scheelt 20 % van zijn leven.

Ja 1 % van wat er normaal door het motorblok loopt, de rest ligt in het carter, maar technisch gezien heb je gelijk. Feit blijft dat de smering van een koude net gestarte motor veel minder is. Niet alleen de hoeveelheid is van belang, ook de temperatuur. Olie bij bedrijfstemperatuur heeft een andere smerende werking dan koude olie. Exact weet ik het niet meer, daarvoor zal ik mijn oldtimer boeken even voor moeten nakijken. Het zit hem in de 2 getallen die de olie aanduiden bv. 10W40.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koud stoppen dieselmotor schadelijk? 15 juni 2009 23:09 #75936

  • Dyna
  • Dyna's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Ooit heb ik in een motorfietshandboek gelezen dat de bij verbranding vrijkomend water in een koude motor condenseert en men daarom de motor beter pas uitzet als deze op temperatuur is.
Mijn oldtimer 4takt bromfiets, waar ik regelmatig zeer korte stukjes op reed :oops: vertoonde bij demontage inderdaad een roestige uitlaatklep, ook de klepzetel was door roest aangetast. Dit komt de compressie niet ten goede.
Wellicht is de uitstoot van een diesel anders dan van een benzinemotor (ik dacht even aan: water en nog een stofje in je uitlaatgas maakt zwavelzuur) wat oxidatie bevordert.
Dus als je uitlaatklep net zo warm is als het uitlaatgas, kan de motor uit. Er kan op de klep dan geen water meer condenseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl