Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Diesel motoren & plezierjachten

Re: Diesel motoren & plezierjachten 21 feb 2009 15:37 #60094

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Je moet eens gaan wegen wat je allemaal mee aan boord sleept en vergelijk dan het totaal gewicht met het leeggewicht .......

Zeilen, ankers, vallen, trossen etc. worden door de werf eveneens niet meegerekend.....
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 21 feb 2009 17:09 #60105

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een 10 pktje voor een bijna 9 mtr lange boot....... die eigenlijk in een veelkleinere boot thuishoort - het is maar wat je onder het woord hulpmotor verstaat.
Wat is de WV van een Jeanneau 28? Een minimum van 3,5 kW per ton is in de huidige tijd geen overdreven luxe.
Voor haventje in,haventje heb je niet veel nodig. dat is ook wat de Fransen als leiddraad gebruikt zullen hebben. Maar geen Hollandse omstandigheden met vele bruggen, kanalen, sluizen en andere vaarwegobstakels.
De omstandigheden veranderen snel. Jachthavens worden voller en ligplaatsen smaller. Met 10 pk haal je de waarde van de oude formule = 3 pk/ton nog niet eens. Temeer daar die motor waarschijnlijk netto 9, .....
levert.
Hou in de toekomst rekening met 3,5 kW per ton als aanvaardbaar minimum.

Je hebt helemaal gelijk en ik ken de regel van 4 pk per ton, maar ik haal op 3/4 gas mijn rompsnelheid en lig binnen een bootlengte stil, dus voor mij voldoet deze motor helemaal.

Nu lig ik aan het IJsselmeer en vaar alleen de haven uit op de motor en heb een snel en scherp zeilend schip, zou ik vele einden moeten torren, dan zou een zwaardere en rustiger lopende 2 cilinder motor zeker wenselijk zijn voor 9 meter en 3 ton gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 21 feb 2009 17:31 #60108

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Je moet eens gaan wegen wat je allemaal mee aan boord sleept en vergelijk dan het totaal gewicht met het leeggewicht .......

Zeilen, ankers, vallen, trossen etc. worden door de werf eveneens niet meegerekend.....

Preces Robert, geen blaasje te zien bij het uit het waterhalen Ton. Het schip is zo gaaf en glad als een babybilletje (alleen niet zo zacht :wink: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 23 feb 2009 20:11 #60341

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Mijn Hydromarin DM12 (12 pk) is gewoon het toppunt van eenvoud. En daar houd ik van. Wat er niet op zit kan ook niet kapot. Ben er zuinig op, schakel ook niet als een gek, altijd rustig aan. Maar het is gloeien, starten lopen, hoe koud het ook is. Nooit problemen mee. Maakt niet veel toeren (maximaal 2300 toeren), geluid aanvaardbaar. 12 pk op 3.5 ton, ik merk dat het niet overhoudt, maar ik kom nog steeds daar waar ik moet zijn (al is het later dan andern, maar ja, ik vaar voor mijn plezier....). Verbruik maximaal 1 liter per uur (kruissnelheid 3/4 liter per uur). Inruilen???? Nee niet, vind het heel prima zo.....ondanks dat het zeker niet een licht blokje is......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 24 feb 2009 13:54 #60402

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Als ex-werktuigbouwer heb ik toch altijd nog een zwak voor dit soort mechaniek:
s187.photobucket.com/albums/x2...nt=kromhoutmotor.flv
Je moet alleen geen haast hebben en geen hekel hebben aan trillingen en geluid. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 24 feb 2009 14:08 #60409

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Kromhout ja geweldig.

Bij mijn oude scoutinggroep hadden we een oude friesemaatschip met een 2 cilinder kromhout uit 1932. GE-WEL-DIG ding is dat. Mooi klappend geluid en als ie echt warm was kon ie van die rondjes maken die rokers ook uitblazen.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 24 feb 2009 14:08 #60410

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Blijven mooie motors die Kromhouts, passen alleen zo slecht onder mijn kuipvloer :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 24 feb 2009 16:42 #60428

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1904
In mijn bootje staat een Nanni 2.50 Eco.
Dat is een 2 cylinder diesel met 10 PK vermogen, gemeten aan de krukas.
Zonder appendages, zoals dynamo, uitlaat etc, weegt het gebakje 94 kilo.
Is, denk ik, een aangepast Kubota blok.
Boven de waterlijn gemonteerd! Kan dat nou niet anders.
Ik weet dat VW motoren gemariniseerd zijn, maar dan zit je gelijk op tig PK's waar je aan een zeiboot niets aan hebt (rompsnelheid)
De motor is best wel betrouwbaar, maar hij staat flink te stampen en genereert flink wat herrie.
Kortom, de huidige diesels voor bootjes zijn toch helemaal uit de tijd?

Vreemd, Intruder.
In mijn Argonaut 7.40m - 2.5ton schoon aan de haak - tijdens de vijfweekse vakantie is dat uiteraard behoorlijk wat meer - en bepaald niet een optimaal water loslatend onderwaterschip als de huidige jachies, staat dezelfde Nanni. Inderdaad een aangepast Kubota blok!
Onder de waterlijn gemonteerd, geen gestamp en weinig herrie, terwijl de motorruimte nog geisoleerd moet worden.
Op minder dan 3/4 toeren haalt ze de rompsnelheid.
In combinatie met een 3-blads werkschroef ook een goede combinatie om met Bft8 in wind en golven op te boxen.
Dankzij deze werkschroef ook in de achteruit voldoende kracht.
Als ik in de blubber vast loop trekt ze het in de achteruit zo weer los.
Een fijne gedachte.
Het verbruik blijft onder de 1 liter per uur.
Geef mij dus maar dit 'helemaal-uit-de-tijd-dieseltje'.

Zeilersgroet,
Rakadam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren & plezierjachten 25 feb 2009 10:47 #60546

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Tja, de ontwikkeling van kleinere dieselmotoren (< 30pk) is blijven hangen op de techniek uit de jaren '80: indirect ingespoten, voorgloeien meer meer van die dingen. VW heeft een mooie nieuwe lijn met moderne state-of-the-art techniek maar die beginnen in vermogens die pas interessant worden bij boten die groter zijn dan 45 voet of voor de wat grotere platbodems.
Hybride bestaat wel maar is domweg onbetaalbaar. Ik heb een keer een offerte opgevraagd voor het vervangen van een 25pk VP MD2b en dat was dermate duur dat ik eerst even dacht dat men de komma verkeerd had staan.... :roll:
Maar zolang de Volf zijn werk doet blijft 'ie gewoon aan boord. Aankomend weekend maar eens kijken of 'ie nog wil starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 09:50 #60667

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
En wat nou als we een brandstofcel aan boord zetten en daarmee een elektrische motor laten draaien. Zou dat haalbaar zijn in termen van gewicht, betrouwbaarheid etc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 11:01 #60668

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De techniek is er, de uitvoering nog niet. Niet in de trant van een effectief mobiel systeem. Het werkt kleinschalig, maar het effectieve voordeel is er (nog) niet. Het zal ongetwijfeld komen. Maar wat men je nu aanbiedt is meer geschikt voor stationaire toepassingen, campers etc.
Ook hier ontkom je niet aan het gebruik van extern aangevoerde brandstof, in dit geval methanol. Een biobrandstof die 30% duurder in aanmaak is dan de gebruikelijke diesel. Ideaal voor een visbootje dat gebruikt wordt in een begrensd gebied - geruisloos en geen emissies.
Maar ongeschikt voor een tonnenzwaar zeiljacht op lange trajecten.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 11:26 #60671

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
En wat nou als we een brandstofcel aan boord zetten en daarmee een elektrische motor laten draaien. Zou dat haalbaar zijn in termen van gewicht, betrouwbaarheid etc?

Veel te weinig vermogen en veel, veel te duur. Daarnaast heeft die brandstofcel ook nog eens een (uiterst) beperkte levensduur. Nee, dan liever een oude, direct-ingespoten diesel laten draaien op plantaardige olie. Onverwoestbaar!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 15:40 #60685

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Is het bekent dat bij de oude diesels met ouderwetse brandstofpomp het heel erg goed is om bij de
diesel een klein beetje petroleum te doen, 1 a 2 %
Het heeft meerdere voordelen.
Het is vet en smeert de pomp
Het neemt een klein deel water op , dus condens verdwijnt gewoon door de motor.
Het gaat de diesel bacterie tegen.
Maar een ding het mag niet van de regering. :wink:
Maar ik doe het al 15 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 15:55 #60689

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Veel te weinig vermogen en veel, veel te duur. Daarnaast heeft die brandstofcel ook nog eens een (uiterst) beperkte levensduur.
Stom van me, ik dacht dat die zwaarste 1600 W levert maar dat is slechts 65W. Nee, dat lijkt helemaal nergens op. 10pk = 7kW en om dat vermogen te bereiken heb ik 110 van die grote cellen nodig.

Hoe zit dat met de beperkte levensduur? Daar had ik nog niet veel over gehoord eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 16:09 #60693

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat is niet helemaal waar,tenzij je het hebt over de methanol batterij.


Ik kijk even naar de E-Flex watersttofcellen van GM.
Automatisch struikel je over het kostenplaatje.

Wat ik wel zie zitten - minder kostbaar - is diesel-elektrisch en dan met de elektromotor in een retractable pod. Kleine turbinemotor met generator.
Behoorlijke gewichts- en ruimte besparing, tevens een stuk schoner wanneer je biobrandstof kunt stoken.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 16:21 #60696

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
tsja op zonnepanelen zal je een heel eind komen met lithium technologie accu s maarja je moet het wel willen om heel je dek vol zonnepanelen te hebben, en dan nog een kleine generator voor nood :lol:
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 16:52 #60701

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Wie tankt zijn jerrycan wel eens vol met van die excellium diesel van texaco, of BP ultimate voor zijn motor aan boord?

Verstuivers zouden schoner blijven, heeft een beter reinigend vermogen.

Reclamepraatjes natuurlijk, óf in de praktijk merkbaar beter?

Zou een oude diesel van zeg 30 jaar oud er merkbaar beter van gaan lopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 17:06 #60708

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Wie tankt zijn jerrycan wel eens vol met van die excellium diesel van texaco, of BP ultimate voor zijn motor aan boord?

Verstuivers zouden schoner blijven, heeft een beter reinigend vermogen.

Reclamepraatjes natuurlijk, óf in de praktijk merkbaar beter?

Zou een oude diesel van zeg 30 jaar oud er merkbaar beter van gaan lopen?

Ik niet. Ken niemand die dat doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 17:14 #60709

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Wie tankt zijn jerrycan wel eens vol met van die excellium diesel van texaco, of BP ultimate voor zijn motor aan boord?

Verstuivers zouden schoner blijven, heeft een beter reinigend vermogen.

Reclamepraatjes natuurlijk, óf in de praktijk merkbaar beter?

Zou een oude diesel van zeg 30 jaar oud er merkbaar beter van gaan lopen?

Ik niet. Ken niemand die dat doet.

Reacties als "ik wel" en helemaal als "ik niet" voegen weinig toe, graag onderbouwen als er gereageerd wordt...

Ontopic: een ex collega van mij vertelde dat hij deze diesels altijd gebruikte, hij sprak over meer vermogen beter en zuiniger lopen en minder rook, dus een betere verbranding.

Zelf gooi ik altijd een beetje diesel toevoeging van Würth aan de brandstof toe, dit is tegen vocht en zorgt voor een betere verbranding en smering, en hij lijkt beter te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 17:18 #60710

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Jouzers schreef in reactie op mijn post:

Reacties als "ik wel" en helemaal als "ik niet" voegen weinig toe, graag onderbouwen als er gereageerd wordt...

Wat is dat toch, die irritatie. Ik ken niemand die dat doet is een normale reactie wat mij betreft. Er wordt door mijn watersportende kennissenkring geen voordeel gezien in deze brandstoffen met toevoeging.

Okay Jouzers, je hebt wel gelijk....

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 17:38 #60712

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Okay Jouzers, je hebt wel gelijk....

groet,
Maarten

Je snapt wel wat ik bedoel, dit is een algemene forum etiquette op elk forum, stel dat alle 368 mensen die dit topic lezen hier alleen -ik wel- of -ik niet- neerzetten...

Geen irritatie, opbouwend bedoeld :wink:.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 17:57 #60716

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Als we teruggaan naar het begin van het hele verhaal, dan vraagt intruder zich af of er iets - en ook effectief - te verbeteren valt.
Hoe je het ook draait en keert - je komt niet af van een diesel. Elekrtisch varen, kan maar beperkt, erg beperkt. Diesel elektrisch kan maar wordt alleen aantrekkelijk naarmate het jacht groter wordt.

In de vliegerij ontdekken ze pas nu de diesel :



Een Smart is een behoorlijk compacte diesel en momenteel de meest zuinige productiemotor in dat genre.

Combineer dat met een generator en een pod :



In totaal zal de gewichtsbesparing nihil zijn, maar wel kun je naar een betere gewichtsverdeling gaan en de pod kun je ombouwen naar een kiel-aandrijving. De aandrijf- motor stop je weg in de kiel, en je hebt een minimum aan weerstand. De motor kun je plaatsen waar het je uitkomt.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 26 feb 2009 17:57 #60717

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Okay Jouzers, je hebt wel gelijk....

groet,
Maarten

Je snapt wel wat ik bedoel, dit is een algemene forum etiquette op elk forum, stel dat alle 368 mensen die dit topic lezen hier alleen -ik wel- of -ik niet- neerzetten...

Geen irritatie, opbouwend bedoeld :wink:.

Nou, heb je het Viva-forum wel eens gelezen?
:wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 27 feb 2009 07:54 #60829

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Dat is niet helemaal waar,tenzij je het hebt over de methanol batterij.


Ik kijk even naar de E-Flex watersttofcellen van GM.
Automatisch struikel je over het kostenplaatje.

Wat ik wel zie zitten - minder kostbaar - is diesel-elektrisch en dan met de elektromotor in een retractable pod. Kleine turbinemotor met generator.
Behoorlijke gewichts- en ruimte besparing, tevens een stuk schoner wanneer je biobrandstof kunt stoken.

Tja, de gewone methanol-batterij is (verhoudingesgewijs) al onbetaalbaar dus die van GM heb ik maar helemaal niet naar gekeken.
Verder heb je het over een DE opstelling.... Heel leuk inderdaad maar ook dat is nagenoeg niet te betalen. Ik heb een paar weken geleden een prijsopgave gevraagd bij een bedrijf ergens in NL die dat soort oplossingen levert..... nou laat maar.
Ik denk dan de good old verbrandingsmotor nog steeds het meest effectief is, zowel qua kosten als qua prestaties, en dat er met plantaardige brandstoffen goede resultaten gehaald kunnen worden. Ethanol voor de benzinemotoren, plantaardige olie voor de diesels en met een minimale aanpassing kan de huidige technologie worden ingezet. Voor andere, meer innovatieve, oplossingen is het afzetgebied gewoon te klein.

Just my 2c......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel motoren &amp; plezierjachten 28 feb 2009 00:10 #60922

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
ZF-ers,

Bedankt voor alle reacties.

Even alle (denkbare) energie opwekkers op een rij:

Benzine motor: hoger verbruik, brandstof is gevaarlijk.

Diesel motor: betrouwbaar, laag verbruik, geluid, trilling en gewicht is een min.

Diesel-electrisch: techniek van de toekomst: probleem gewicht en kosten.

Gasturbine: Kleine afmeting, beperkt gewicht, slecht rendement, hoge aanschafkosten

Stoomturbine: niet behandeld

Kolenvergasser: nvt

Nucleaire techniek: nvt

Uit voorgaande posts blijkt dus, dat het vertrouwde diesel torretje de beste keus is op dit moment.

Als ik echter kijk hoe de dieselmotor in mijn Alfa 159 zich gedraagt, is dat exceptioneel anders dan de Nanni 10 PK in mijn bootje.
Een andere hobby van mij is motor rijden. Ik heb een Suzuki Intruder (1400 CC) oud model, V-twin en dat loopt zo fantastisch, trillingsvrij.

Blijf ik dus bij mijn mening, dat scheepsdiesels niet mee gaan in de tijd.

Daarbij snap ik dat intercooling techniek en turbo's niet nodig zijn voor zeilboten.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl