Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat voor schroef?

Wat voor schroef? 18 apr 2022 14:52 #1384535

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Beste, ik hoopte op wat info over mijn schroef. Wat is dit voor schroef? en is deze geschikt voor mijn sloepje (5,5m), ook bij gebruik van een elektrische motor (dacht aan een directe aandrijving dus met een motor met niet al te veel toeren).
ik meen dat sommige schroeven geschikt zijn om bij lage toeren veel kracht (?) hebben, maar daardoor het te zwaar kan worden voor bepaalde electrische vermogens?
nou ja duidelijk dat ik de klok heb horen klinken maar de klepel nog niet heb gevonden...
dank voor het meedenken,
elwin
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 18 apr 2022 19:29 #1384602

Als je nou eerst een motor zoekt...
Dan kunnen we vertellen of het past.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 18 apr 2022 21:15 #1384629

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Misschien diameter 400/pitch 290 mm?
Dat zou dan ca 16x11 inch moeten zijn..
Is ie ook 400 mm doorsnede?
Wat zit er nu voor motor/overbrenging in?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 19 apr 2022 05:54 #1384653

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
elooije schreef :
Beste, ik hoopte op wat info over mijn schroef. Wat is dit voor schroef? en is deze geschikt voor mijn sloepje (5,5m), ook bij gebruik van een elektrische motor (dacht aan een directe aandrijving dus met een motor met niet al te veel toeren).
ik meen dat sommige schroeven geschikt zijn om bij lage toeren veel kracht (?) hebben, maar daardoor het te zwaar kan worden voor bepaalde electrische vermogens?
nou ja duidelijk dat ik de klok heb horen klinken maar de klepel nog niet heb gevonden...
dank voor het meedenken,
elwin

Hi Elwin, dit is inderdaad een klepel en melk verhaal.

De schroef is de laatste overbrenging naar het water. Het is dan ook meteen de laatste die je dimensioneert, de maten van bepaalt.

Eerst zorg je dat je de motor en keerkoppeling indien aanwezig helder hebt, pas dan kijk je naar de schroef. Een vuistregel is wel dat alles wat je in de drijflijn verandert, een andere schroef vergt.

Zeg maar zoals je met je brommer vroeger, eerst zorgt dat het motortje goed loopt, en dan kijkt welke kettingwielen nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 19 apr 2022 05:59 #1384657

Wat voor elektromotor heb je op het oog? Als je een 3-fasen-permanentemagneetmotor neemt, dan zit je vaak vast aan hoge toerentallen om het gewenste vermogen te halen. (En daar is deze schroef niet geschikt voor)
Neem je echter een zware seriegewonden-gelijkstroommotor dan kan het misschien wel. Aangezien een seriemotor flexibel is met toerental en koppel.
Bij zware belasting gaat die laatste gewoon langzamer draaien bij een hoger koppel. Alles binnen grenzen natuurlijk, maar die grenzen zijn wel veel ruimer dan bij PM-synchroonmotoren.
Bij een seriemotor zou je dus eventueel deze schroef kunnen gebruiken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 19 apr 2022 06:12 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 19 apr 2022 06:21 #1384661

Snel sommetje:
5.5m: rompsnelheid 10 km/u = 2.8m/s
Spoed is 290mm
Dus per seconde zou het onbelaste toerental 2.8/.29 = 9.6 /s zijn
=575 toeren per minuut
Bij 25%-50% slip:
766-1150 toeren per minuut.
Dus da's een hele forse elektromotor met heel laag toerental.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 19 apr 2022 06:23 #1384662

Informeer eens bij Daniël Boekel van shipcraft.nl/ of ie nog van die grote seriemotoren heeft liggen... (Moeten misschien nog wel omgebouwd worden naar twee richtingen)
Zie ook hansfix.nl/electric/
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 16:22 #1387031

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
dank voor de berichten, ik heb even wat metingen gedaan vandaar mijn late reactie.

stationair (huidige motor) 340rpm / 3,5kmh
545rpm / onder de 6kmh
600rpm / rond 6,5kmh
845rpm bijna 9
975rpm ruim 9

Ik kom electro motoren (niet brushless) tegen die 7-8kw 1400rpm doen bij 48v. Is dat te overwegen? (ex vorkheftruck bijvoorbeeld).
ik zal veel rond de 600rpm varen (indien deze schroef behouden een goed idee is).
wil ook wel rustiger varen, en zal enkel bij remmen en even het IJ oversteken meer toeren nodig hebben.

wat zijn jullie gedachten over het in stand houden van deze schroef icm een betaalbare 2ehands elektromotor? mijn gedachte dus directe aandrijving (met stuwdruklager), want minder onderdelen is minder geld en geluid.
Laatst bewerkt: 28 apr 2022 16:24 door elooije.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 17:51 #1387055

elooije schreef :
dank voor de berichten, ik heb even wat metingen gedaan vandaar mijn late reactie.

stationair (huidige motor) 340rpm / 3,5kmh
545rpm / onder de 6kmh
600rpm / rond 6,5kmh
845rpm bijna 9
975rpm ruim 9

Ik kom electro motoren (niet brushless) tegen die 7-8kw 1400rpm doen bij 48v. Is dat te overwegen? (ex vorkheftruck bijvoorbeeld).
ik zal veel rond de 600rpm varen (indien deze schroef behouden een goed idee is).
wil ook wel rustiger varen, en zal enkel bij remmen en even het IJ oversteken meer toeren nodig hebben.

wat zijn jullie gedachten over het in stand houden van deze schroef icm een betaalbare 2ehands elektromotor? mijn gedachte dus directe aandrijving (met stuwdruklager), want minder onderdelen is minder geld en geluid.

Ja, dat is een prima optie, sailing uma is zo begonnen (electro beke) En ook ik zelf heb voor deze optie gekozen. Een oude hydrauliekmotor voor een heftruck. Heb de motor nog wel moeten aanpassen naar 2 richtingen, maar super ingewikkeld was dat niet.
Ik heb een 10kW bij 1250 motor. En hoe lichter de schroef, hoe makkelijker ie dat toerental haalt. Maar een seriemotor kan dus ook gerust wat langzamer.

Ook een stuwdruklager er tussen ja, want ik weet niet wat voor lagers er in de motor zitten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 18:28 #1387059

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
ja ik heb sailing Uma ook gezien inderdaad.
is mijn schroef 'licht'?
is bij 600 toeren (dus 50% of minder) de efficiency van zo'n oude 'zware seriegewonden-gelijkstroommotor' echt veel minder dan van een brushless motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 18:46 #1387062

elooije schreef :
ja ik heb sailing Uma ook gezien inderdaad.
is mijn schroef 'licht'?
Nee, ik denk het niet.
is bij 600 toeren (dus 50% of minder) de efficiency van zo'n oude 'zware seriegewonden-gelijkstroommotor' echt veel minder dan van een brushless motor?

Valt wel mee dacht ik, ze zijn vooral lekker goedkoop. Kan je mooi wat extra accu kopen :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 18:48 #1387063

Is natuurlijk altijd even afwachten wat de combi doet, maar ik ben met de cijfertjes (zie mijn site) aardig tevreden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor schroef? 28 apr 2022 19:14 #1387071

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Nou wat een mooie site! precies wat ik zou willen (al ben ik niet zo technisch onderlegd).
dat helpt, ik zal ook eens met Daniel bellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl