Inderdaad, een zachte loctite op deze bouten is geen slecht idee. In auto's op vliegwielbouten meestal voorgeschreven.
Helicoil vind ik een minder plan. Dat is schroefdraad in schroefdraad, dubbel zo veel kans om speling te ontwikkelen. Als je toch gaat uitboren en daar voldoende vlees voor hebt, draai dan gewoon een maatje dikker erin, wel bouten van de juiste sterkteklasse. Of vaste schroefdraadbussen (bv Time-Sert)
Er vallen mij drie dingen op op de foto's.
1. Slecht schroefdraad. Zelfs op deze niet zo scherpe foto's is al te zien dat dit best wat te verduren heeft gehad.
2. Zeer kleine diameter van het boutpatroon. Dat vergroot alle krachten op de boutjes nogal uit.
3. Geen centreerrand achter het vliegwiel. Misschien zit daar een centrale pen in, die in dat gat in het midden valt? Die moet dan zo strak passen dat je het vliegwiel niet zomaar erin hangt maar met enige weerstand op z'n plek moet duwen. Goeie kans echter dat dat na twee van deze incidenten wat uitgelebberd is en dan krijg je dit niet meer zomaar goed.
Al met al matige constructie en als dat dan eenmaal wat speling gaat vertonen krijg je het niet meer goed zonder serieuze metaalbewerkingen. Alle drie de punten die ik noem versterken elkaar. Dan zijn de 20 probleemloze jaren die Daan noemt helaas definitief voorbij. Klusje revisiebedrijf. En dan moet je je echt afvragen, kan ik niet beter wat anders kopen.
En inderdaad, als je het vliegwiel aan het carter vastbout zal ie niet meer loskomen, maar je komt ook niet ver meer. Je bedoelt op een aantal plekken in de tekst waarschijnlijk de krukas ipv het carter
En de afgebroken bouten zou ik vliegwielbouten noemen.