Even wachten, transmissie olie en ATF zijn niet per defenitie de zelfde olieen.
Sterker nog, ze verschillen totaal.
Er kunnen grof weg drie soorten olie in een keerkoppeling.
A- Versnellingsbak/cardanolie, ook wel transmissie olie genoemd, Sae 80W90, dezelfde die in de meeste BBM staarstukken gaat, is vrij dik, als stroop en stinkt doordringend naar zwavel. kan niet missen een maal geroken, altijd prijs.
B- ATF Dextron II dit is de zogenaamde automaten olie, die Lannes bedoelt, heeft ook een specifieke geur, beetje zoetig meestal rood van kleur en een lage viscositeit.
C- Motorolie Sae 10w40 of 15W50, bij een ieder wel bekend.
Een tandwielkast zonder haakse overbrenging zal op al deze olieen wel goed draaien en niet stuk gaan, alleen het inschakelen gaat met de ene olie beter en geruislozer als met de andere.
Haakse tand overbrengingen zoals een BBM en een saildrive moeten met de eerste olie optie A worden afgevult, dit omdat bij deze hypoide of spiraal vertanding zeer hoge druk op de tanden kan ontstaan.
Wel oppassen met de moderne multigrade,s die met de dubbele cijfers, deze zijn half en soms vol syntetisch, oude bakjes met bronzen lagers en/of rubber keeringen kunnen hier weer niet tegen.