Nachtvlinder schreef :
Waarom bestaan er thermostaatkleppen zonder dit bypassgaatje eigenlijk?
Dat gaatje ( in het hier beschreven geval moet dat gaatje trouwens wat groter zijn dan er meestal in een thermostaat zit) zit er in om te voorkomen dat er voor de thermostaatklep zich lucht verzameld. Aangezien de lucht dan niet kan omntwijken door de klep en lucht nu eenmaal goed isoleert wort de motor heter dan de bedoeling is totdat de warmte toch de klep kan bereiken en dan plotseling helemaal open gaat wat natuurlijk niet goed is omdat je zo snelle temperatuurveranderingen krijgt i.p.v. langzaan warm worden en weer afkoelen. Vooral als de thermostaat hoger of vrijwel gelijk zit dan de injectie in de uitlaat c.q. de vuldop van de koeling of als er een "zak"in de koelwaterleiding zit komt daaar nog bij dat de lucht helemaal moeilijk weg kan omdat lucht nu eenmaal naar boven uit het water kan optwijken en niet naar beneden . De verzamelde lucht verdwijnt dan stootsgewijs.
Bij een direct gekoelde motor speelt dat nog veel meer omdat daar in het buitenwater altijd lucht zit in opgeloste vorm ( anders zouden vissen immers niet kunen leven) en ook als heel kleine belletjes . Warmt het water dan op in de motor ontstaan er altij nog meer belletjes omdat ook de opgeloste lucht uit het water komt die zich dan zo zonder dat gaatje zou opzamelen voor de thermostaatklep . Vooreal bij een direct gekoelde motor waar immers altijd koud water de motor binnenkomt ( i.t.t. bij een indirect gekoelde) gaat de thermostaat dan jojoën en daardoro ook de motortemperatuur wat natuurlijk niet de bedoeling is .
Een gaatje is trouwens altijd beter omdat immers ook water de warmte vrij slecht geleidt en de thermostaat dus langzamer reageert dan als er alijd een beetje stroming aanwezig is.
Ad