BobG schreef :
super bedankt voor jullie antwoord, maar het zat nergens aan vast, gewoon alleen op de as, wat heeft het dan voor nut, zat wel tegen het begin van die roestige schroefaskoker ingang. Is dat voldoende. En wat zal ik nu kopen om het te vervangen?
Eigenlijk heel simpel; op deze foto zit het linker deel met die slangklemmen vast op de schroefas en het rechter op de schroefaskoker .Het linker draait dus tegen de rechter aan m.b.v. twee ringen die op elkaar glijden. Vandaar dat zoiets in het nederlands ook wel "glijringafdichting" genoemd wordt.
In wiki staat het ook wel aardig beschreven
nl.wikipedia.org/wiki/Glijringafdichting en dat zijn in feite de enige afdichtingen die , als het goed is , helemaal niet meer lekken zoals stopbussen dat wel doen . In de chemische industrie zitten er zelfs twee achter elkaar waar dan een spervloeistof tussen zit om zo te zorgen dat er geen gevaarlijke chemicalien naar buiten komen . Daar zijn die dingen ook verplicht alhoewel er tegennwoordig steeds vaker magneetkoppelingen gebruikt worden waardoor er helemaal geen asdoorvoer meer is.
Tegenwoordig in de industrie eigenlijk de standaard afdichting van pompen en mengers. Ze moeten wel altijd een beetje vloeistof hebben en ook dorostroming daarvan omdat er best ewel warnte wordt opgewekt door de wrijving en ze anders heel snel verbranden. Vandaar die aansluiting op het rechter deel.
Ad