Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: schroefas vraagstuk

schroefas vraagstuk 30 jan 2021 18:16 #1249058

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 441
goed middag zeilers.

Ik zit met een vraag, ik wil de motor vervangen daarom moet ik de motor fundatie aanpassen en het passende tussenstuk tussen as en de motor op de as doen. Nu kwam ik dit rubber op de as tegen, ik kon het er makkelijk afschuiven en kwam in 2 delen, in ieder deel zit een harde schijf of zoiets. maar dat draaide volgens mij gewoon mee op de as, wat heeft het voor zin.

please zie de fotos en graag advies omtrent dit









heel hartelijk bedankt

Bob G.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 30 jan 2021 20:16 #1249105

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Deze doet het niet meer :) Het was ooit een keramische schroefas afdichting, of in goed nederlands, a mechanical propellorshaft seal.
zie bv hier: http://propulsion.equipment/propulsion-products/pss-shaft-seals/

Samen google moet je er wel nu uitkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 30 jan 2021 20:19 #1249106

Dit specifieke merk en type ken ik niet, maar het is een zogenaamde Mechanical Seal.
Dit is een uitstekende slijtvaste asafdichting bij pompassen, schroefassen en dergelijke.
De ene ring bestaat meestal uit hardmetaal, bijvoorbeeld wolfraamcarbide, de andere kan bestaan uit harde koolstof.
Zo'n seal hoeft niet gesmeerd te worden, een drupje water is al voldoende.

Maar hoe goed dit soort seals ook zijn, de jouwe ziet er versleten uit.

Wim.

Edit: Dirk was sneller ;-)
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 30 jan 2021 20:20 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 07:20 #1249179

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 441
super bedankt voor jullie antwoord, maar het zat nergens aan vast, gewoon alleen op de as, wat heeft het dan voor nut, zat wel tegen het begin van die roestige schroefaskoker ingang. Is dat voldoende. En wat zal ik nu kopen om het te vervangen?
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 07:20 door BobG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 07:56 #1249183

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Zo'n axiale seal niet vervangen. Er zijn veel problemen mee geweest. Er moet in zekere spanning op staan anders gaat het behoorlijk lekken.

Wordt ook vrijwel niet meer toegepast.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 08:11 #1249189

BobG schreef :
super bedankt voor jullie antwoord, maar het zat nergens aan vast, gewoon alleen op de as, wat heeft het dan voor nut, zat wel tegen het begin van die roestige schroefaskoker ingang. Is dat voldoende. En wat zal ik nu kopen om het te vervangen?

Eigenlijk heel simpel; op deze foto zit het linker deel met die slangklemmen vast op de schroefas en het rechter op de schroefaskoker .Het linker draait dus tegen de rechter aan m.b.v. twee ringen die op elkaar glijden. Vandaar dat zoiets in het nederlands ook wel "glijringafdichting" genoemd wordt.
In wiki staat het ook wel aardig beschreven nl.wikipedia.org/wiki/Glijringafdichting en dat zijn in feite de enige afdichtingen die , als het goed is , helemaal niet meer lekken zoals stopbussen dat wel doen . In de chemische industrie zitten er zelfs twee achter elkaar waar dan een spervloeistof tussen zit om zo te zorgen dat er geen gevaarlijke chemicalien naar buiten komen . Daar zijn die dingen ook verplicht alhoewel er tegennwoordig steeds vaker magneetkoppelingen gebruikt worden waardoor er helemaal geen asdoorvoer meer is.
Tegenwoordig in de industrie eigenlijk de standaard afdichting van pompen en mengers. Ze moeten wel altijd een beetje vloeistof hebben en ook dorostroming daarvan omdat er best ewel warnte wordt opgewekt door de wrijving en ze anders heel snel verbranden. Vandaar die aansluiting op het rechter deel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 08:16 #1249190

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
En wat zal ik nu kopen om het te vervangen?
Het simpelst is gewoon een 'Volvo' seal of gelijkwaardige vervanger. Maar dan moet je een buitenlager hebben dat water-gesmeerd is. Als jij met dit binnen seal geen dikke lekkage had dan heb je een waarschijnlijk buiten ook nog een afdichting zitten en was de hele koker oorspronkelijk olie gevuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 09:45 #1249217

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
De naam van dit type seal is DeepSea Seal
.


Made in the UK by ManeCraft, the Deep Sea Seal comprises two components: a stationary ‘seat’ fits onto the inner end of the stern tube and a rotating seal attaches to the propeller shaft. The rotating seal runs against the stationary seat to give a watertight ‘drip-free’ seal. Both are moulded from chloroprene. The Deep Sea Seal, with a life expectancy of five years, requires water lubrication from the pressure side of the engine’s exhaust. There is an emergency sealing clip, fitted with an anti-tamper marker, which when tightened will constrict the seal and stop water ingress in case of failure of the seal. Two models are available, and the design allows some adjustment for stern tube sizes.

Ook de Hollex Seal (Exalto) was populair.

Probleem is de motor op rubber beweegt. Als de voorspanning eraf is had je een forse lekkage. Men heeft nu als beveiliging soms nog een extra seal aangebracht.
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 09:47 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 10:02 #1249221

Nog meer mooie plaatjes en als je erop klikt ook wel links: www.google.com/search?q=DeepSe...imgrc=0hGr56stwpwRRM
Deze is ook heel interessant.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 11:44 #1249292

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 441
rooiedirk schreef :
En wat zal ik nu kopen om het te vervangen?
Het simpelst is gewoon een 'Volvo' seal of gelijkwaardige vervanger. Maar dan moet je een buitenlager hebben dat water-gesmeerd is. Als jij met dit binnen seal geen dikke lekkage had dan heb je een waarschijnlijk buiten ook nog een afdichting zitten en was de hele koker oorspronkelijk olie gevuld.

dus deze oliekoeler was daar voor bedoeld, want die ligt er nog in, ik wil dat nu niet meer denk ik, te gecompliceerd allemaal. hoe zal ik het nu aanpakken

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 11:53 #1249297

Met een watergesmeerde schroefas geen probleem, dan kun je weer eenzelfde afdichting gebruiken en die aansluiten op een kleine aftakking van het ingaande koelwater van de motor. Ook water is prima als smeermiddel en zelfs beter als koelmiddel. Of , zoals eerder vezegd , een Volvo Penta seal of soortgelijk. Die laatste is beter want die glijringafdichtingen vereisen een vrij nauwkeurige uitlijning van de schroefas om niet te gaan lekken.
Wil je daarentegen een vetgesmeerde schroefas , dan is eigenlijk alleen een "ouderwetse" stopbuspakking mogelijk .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 13:21 #1249317

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 441
Yellow Boat schreef :
Met een watergesmeerde schroefas geen probleem, dan kun je weer eenzelfde afdichting gebruiken en die aansluiten op een kleine aftakking van het ingaande koelwater van de motor. Ook water is prima als smeermiddel en zelfs beter als koelmiddel. Of , zoals eerder vezegd , een Volvo Penta seal of soortgelijk. Die laatste is beter want die glijringafdichtingen vereisen een vrij nauwkeurige uitlijning van de schroefas om niet te gaan lekken.
Wil je daarentegen een vetgesmeerde schroefas , dan is eigenlijk alleen een "ouderwetse" stopbuspakking mogelijk .
Ad

bedankt Ad
Bob G.
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 13:21 door BobG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 14:34 #1249335

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Zonder dat we weten wat er aan de buitenkant zit, kunnen we geen advies geven hoe nu verder.
Even checken wat daar zit. Afdichting, en soort lager en als je tog bezig bent check dan ook gelijk de lager speling, en of de as misschien is ingesleten terhoogte van het buitenlager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 14:44 #1249337

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 441
rooiedirk schreef :
Zonder dat we weten wat er aan de buitenkant zit, kunnen we geen advies geven hoe nu verder.
Even checken wat daar zit. Afdichting, en soort lager en als je tog bezig bent check dan ook gelijk de lager speling, en of de as misschien is ingesleten terhoogte van het buitenlager.

ga ik doen, a.s. woensdag ga ik weer na de boot en ga veel foto’s nemen en checken.

bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 14:53 #1249344

Yellow Boat schreef :
.................. want die glijringafdichtingen vereisen een vrij nauwkeurige uitlijning van de schroefas om niet te gaan lekken..............
Ad

Dat hangt af van de constructie.
De afdichting van TS, maar ook die van Amartech/Blokland hebben veel bewegingsvrijheid.
Ik heb meer dan 20 jaar geleden eentje ingebouwd in een tjalk van een klant, met watergesmeerde rvs schroefas. Beweeglijke motor, dus geen constante uitlijning mogelijk. Nog geen drup gelekt!
www.bloklandnonferro.nl/produc...ortstuwing/axiseals/
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 31 jan 2021 15:58 #1249363

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
De motor staat op rubber trillingdempers. Veelal staat de stuwdruk via de schroefas op de motorsteunen.

Als er geen stuwblok is gemonteerd, komt er flink wat beweging in de schroefas door de bewegingen van de motor.

Dit zijn de specificaties van de hiervoor aangegeven schroefas afdichting.

toegestane axiale beweging van de as: -10 tot +10mm (totaal 20mm)
toegestane radiale beweging van de as: -2 tot +2mm (totaal 4mm)

In de praktijk zijn er in het verleden de nodige problemen geweest met deze afdichting met als gevolg een forse lekkage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 06 feb 2021 13:31 #1251047

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 441
ik zou nog even terugkomen met meer fotos, zie fotos, zal ik gewoon een yanmar schroefas dichting kopen en erop doen, en een stuw druk lager heb ik bij de oude motor niet gezien, moet deze erop?












bedankt Bob G.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 07 feb 2021 08:02 #1251257

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Het lijkt alsof eraan de buitenkant ook een seal zit. Dat geeft het vermoeden dat de koker ooit bedacht is met olievulling.
Ik raad je aan om ter plekke met iemand die verstand van zaken heeft te kijken en een oplossing te bedenken. Ik durf dat niet aan, en zeker niet vanachter m'n toetsenbord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 07 feb 2021 10:01 #1251320

overweeg eens een bestaande constructie te gebruiken die bij veel boten is ingebouwd.
Een volvo seal achtige afdichting op de as, watergesmeerd.
Koppeling naar de keerkoppeling dmv een bulflex achtige koppeling of een ander felexibele constructie. Een stuwdruklager is niet altijd nodig. sommige keerkoppelingen bv MS koppeling van Volvo vangen de stuwdruk op om de frictie op frictieplaten/conussen te verkrijgen. Je kan het vaak zien dat wanneer de keerkoppeling bediend wordt deze in zijn vooruit iets naar buiten komt.

Ik hanteer de stelling beter goed gejat dan slecht verzonnen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 07 feb 2021 10:26 #1251336

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 441
De Optimaal schreef :
overweeg eens een bestaande constructie te gebruiken die bij veel boten is ingebouwd.
Een volvo seal achtige afdichting op de as, watergesmeerd.
Koppeling naar de keerkoppeling dmv een bulflex achtige koppeling of een ander felexibele constructie. Een stuwdruklager is niet altijd nodig. sommige keerkoppelingen bv MS koppeling van Volvo vangen de stuwdruk op om de frictie op frictieplaten/conussen te verkrijgen. Je kan het vaak zien dat wanneer de keerkoppeling bediend wordt deze in zijn vooruit iets naar buiten komt.

Ik hanteer de stelling beter goed gejat dan slecht verzonnen ;-)

de koker zal wel olie gevuld zijn geweest, maar ik denk dat ik een volvo yanmar achtige watergesmeerde seal ga plaatsen met inderdaad een iets bulflex achtige koppeling

of zijn er nog meer ideeen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 07 feb 2021 11:29 #1251382

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
neem dan een allpa seal (volvo achtig) met ontluchtingsnippel en sluit daarop een open slangetje aan tot ruim boven de waterlijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 07 feb 2021 11:35 #1251386

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 441
HPV schreef :
neem dan een allpa seal (volvo achtig) met ontluchtingsnippel en sluit daarop een open slangetje aan tot ruim boven de waterlijn.

en hoe wordt die seal gesmeerd dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 07 feb 2021 11:43 #1251394

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Dit kan een oplossing c.q. vervanging zijn.

www.elicheradice.com/product-l...seal-rmta-rtmo-type/
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 07 feb 2021 12:17 #1251417

een zwevend lager wordt ook wel gebruikt, dat scheelt je een dure flexkoppeling.
Deze is vetgesmeerd en heeft als nadeel dat je er regelmatig vet in moet pompen.
Indertijd had ik een zwevend lager in mijn boot gemaakt met dubbele keeringen, dat scheelde heel veel vet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefas vraagstuk 07 feb 2021 12:23 #1251420

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
de koker zal wel olie gevuld zijn geweest, maar ik denk dat ik een volvo yanmar achtige watergesmeerde seal ga plaatsen met inderdaad een iets bulflex achtige koppeling
Ja maar!!
dan krijg je een watergesmeerde schroefas, en moet je ook een watergesmeerd buitenlager. Daar zit nu waarschijnlijk een bronzen lagerbus en dat gaat niet (lang) goed met watersmering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl